ASUS router går inte att ställa tid manuellt

Permalänk
Medlem

ASUS router går inte att ställa tid manuellt

Måste skriva av mig lite har suttit i en timme och letat efter svar och kommit fram till att det inte går att ställa in klockan hos ASUS routrar.

Det betyder att om klockan går tillräckligt fel så kan man inte koppla upp sig till internet, och kan man inte koppla upp sig till internet så kan man inte synka tiden med NTP servern som tydligen är det enda sättet att ställa in tiden...

Så nu när föräldrarna kommer ut till sommarstugan efter ett par strömavbrott som tydligen ställt om klockan till 5 maj 2018 så kan de inte komma ut på internet.

Hur kan man inte ha funktionen att ställa in tiden manuellt?

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte ansluta till internet om klockan är fel på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Varför kan du inte ansluta till internet om klockan är fel på routern?

För att inga certifikat är giltiga.

Permalänk
Medlem

Klockan på Asus routern i vårat garage går fel två år och det fungerar lysande att koppla upp mot nätet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swesen:

För att inga certifikat är giltiga.

Men använder routern verkligen certifikat ? Det är ju nått som klienterna brukar behöva och inget som en router använder.
Vad är det för nått i routern som behöver certifikat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klockan i routern har nog ingen batteribackup, så det skulle vara meningslöst att kunna ställa den manuellt. Det normala brukar ju vara att routern ställer tiden när den fått kontakt med WAN. Att du inte kan surfa med HTTPS är ju ett problem, men att routern inte ställer tiden är ett annat. Det är det senare du borde fokusera på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Måste skriva av mig lite har suttit i en timme och letat efter svar och kommit fram till att det inte går att ställa in klockan hos ASUS routrar.

Det betyder att om klockan går tillräckligt fel så kan man inte koppla upp sig till internet, och kan man inte koppla upp sig till internet så kan man inte synka tiden med NTP servern som tydligen är det enda sättet att ställa in tiden...

Så nu när föräldrarna kommer ut till sommarstugan efter ett par strömavbrott som tydligen ställt om klockan till 5 maj 2018 så kan de inte komma ut på internet.

Hur kan man inte ha funktionen att ställa in tiden manuellt?

Nu vet jag inte vilken ASUS router det gäller, men har du provat göra enligt denna instruktionen?
https://support.ipvanish.com/hc/en-us/articles/360001195594-H...-

Jag har aldrig haft några problem med någon av mina ASUS routers att uppdatera tiden till rätt när/om den har felat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

För att inga certifikat är giltiga.

Certifikat har med datorns klocka att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Certifikat har med datorns klocka att göra

Den enhet som ska validera certifikatets giltighet behöver ha en klocka att validera mot.

Hypotetiskt skulle man kunna använda DNS-över-HTTPS eller DNS-över-TLS som routerns enda upstream-DNS. Resultatet av det skulle kunna bli både att användaren upplever att det inte går att ansluta till internet (routerns DNS ger inga svar) och att routern inte kan slå upp namnet på sin NTP-server och sätta klockan rätt.