Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur långt går MX30 på riktigt? Det är en av få billigare EV som faktiskt är snygg. Alla andra i prisklassen ser ut som skit.

Jo, tycker också att den är riktigt snygg (även om tyvärr lite ineffektiv som elbil). Lyckad design både fram, bak och med en snygg interiör.

Det sagt så tycker jag att du har lite fel i din nervärdering av andra elbilar i den prisklassen. Köpte själv en Mini Cooper SE som jag tycker är riktigt snygg både exteriört och interiört, men även andra elbilar som Fiat 500e och Honda E tycker jag också är riktigt snygga och lyckade designmässigt!

Klart mycket snyggare och roligare än de flesta tråkiga normala japaner och européer. Finns ju en enorm massa färglösa och trista bilar som liknar varandra så enormt mycket för att de inte vågar sticka ut med något eget eller ha någon personlig formgivning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vilken självrisk låg du på då? Fick ett pris på 450kr/mån för en Skoda Enyaq 80x med självrisken på 6000kr. Kunde inte få ett pris på m3lr utan måste tydligen ringa kundtjänst då. Skulle jag få ett pris på 900kr också med samma självrisk så är det alltså ändå 5400kr/år. Ingen dramatisk skillnad men ändå en uppsättning däck vartannat år.

Det viktiga är väl att man räknar med kostnaden om man tänkt äga bilen ett tag. Är så lätt att lyssna på dom som bara leasar eller inte bryr sig om kostnaden, men för vi som gör långsiktiga TCO-kalkyler och vill kunna spara pengar på lägre driftkostnader kan lura oss själva om vi glömmer bort såna här kostnader som kommer efter ett par år, och just försäkring tror jag många glömt.

Kan rekommendera alla att räkna på TCO-kostnaden. Gör man det så inser man hur enormt billigt det kan bli med elbilar i längden med rätt användningsfall. Är allt för många som stirrar sig blinda på inköpskostnaden, och ser inte på hur billigt det kan bli när man räknar på helheten.

Kan rekommendera detta verktyget, som trots namnet kan räkna på alla bilars TCO-kostnad på ett enkelt sätt:
https://www.teslakalkylen.com/dashboard

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Undra bara vad det skulle vara för fel på värmepumpen? har inte läst att den skulle vara sämre än andra, har du någon hänvisning?

Jo, det har varit ett par kända rättegångsfall i USA kring det. Även skandaler i Kandada, Norge och Tyskland där VAG betalat tillbaka kompensation till ägare som bilar med värmepump. Tror de fått upp till 10 000 per kund som kompensation om jag minns rätt.

Nu skall man tydligen även helt plocka bort värmepumpen på Audi-varianten på MEB-plattformen, och även om VAG officiellt skyller på komponentbrist så är det många analytiker som spekulerar att det snarare har att göra med den dåliga prestandan hos den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vilken självrisk låg du på då? Fick ett pris på 450kr/mån för en Skoda Enyaq 80x med självrisken på 6000kr. Kunde inte få ett pris på m3lr utan måste tydligen ringa kundtjänst då. Skulle jag få ett pris på 900kr också med samma självrisk så är det alltså ändå 5400kr/år. Ingen dramatisk skillnad men ändå en uppsättning däck vartannat år.

Vill minnas 3500 kr självrisk vagnskada och 5000 kr maskinskada. Hatar verkligen att sätta mig in i försäkringsvillkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag ser fler och fler elbilar på vägarna men inte fler stolpar. Infrastrukturen ligger mycket efter tyvärr. Snart kan det bli riktigt illa.

Jo, håller med. Det har faktiskt blivit klart sämre för mig att öka långt med min elbil de senaste två åren. Försäljningen av elbilar har ökat närmast exponentiellt, men antalet snabbladdpunkter bara har ökat knapp linjärt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gott. Känns som ett klart rimligt pris för både hel och halvförsäkring.

Så detta visar ju på vilken enorm spridning det finns på försäkringskostnader gällande just Teslor.

Är det privat eller företagsförsäkring?

Det är privat.

Tydligen så är företagsförsäkringarna dyrare. Har jag hört.

TH ville ha ca 1500 kr/mån för hel. Så ja, det skiljer en del.

Hoppas det lugnar ned sig när elbilarna blir vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Det är privat.

Tydligen så är företagsförsäkringarna dyrare. Har jag hört.

TH ville ha ca 1500 kr/mån för hel. Så ja, det skiljer en del.

Hoppas det lugnar ned sig när elbilarna blir vanligare.

Stämmer att företagsförsäkringar oftast är högre i pris. Varför vet jag inte, men man kan ju spekulera i att vissa anställda kanske är mindre försiktiga med bilen om det är företagets jämfört med om det var deras egna. Men det är bara min privata spekulation.

Jo, har även hört om de som haft lägre pris på helförsäkring av Tesla M3 än dig, men tycker det ändå känns som en högst rimlig normal försäkringskostnad som du har. Inget att klaga på tycker jag.

Att det är en så stor spridning beror säkert på att elbilar är nya, och försäkringsbolagen inte har tillräckligt mycket data för mer riktiga kostnadsberäkningar.

Man tar därför säkert, i brist på verklig data, väldigt olika modeller att jämföra med andra icke-elbilar (vissa går kanske lite mer på motoreffekt, medans andra kanske går lite mer på inköpspris, etc.). Då blir det nog en enormt mycket större spridning i kostnader jämfört med ICE-bilar som man har många års kostnadsstatistik från.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

men om du jämför en eqb diesel och den elbilen.. ser verkligen kalkylen så bra ut för dieselversionen? är det värt att lukta på ångorna och lämna in på årlig service?

sen tyckte jag att eqb'n är en för "gammal" bil för oss även om det hade varit najs med mercedes märket..

Såvidare merca inte har drar sig det senaste året så har de årlig och/eller antal mil mellan ”service” på elbilarna, så var det med min eqc, hann med de 2 första servicearbete på 1.5’år

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det har varit ett par kända rättegångsfall i USA kring det. Även skandaler i Kandada, Norge och Tyskland där VAG betalat tillbaka kompensation till ägare som bilar med värmepump. Tror de fått upp till 10 000 per kund som kompensation om jag minns rätt.

Nu skall man tydligen även helt plocka bort värmepumpen på Audi-varianten på MEB-plattformen, och även om VAG officiellt skyller på komponentbrist så är det många analytiker som spekulerar att det snarare har att göra med den dåliga prestandan hos den.

https://youtu.be/WuDEZyhr0p8

VAG använder R744 som tydligen inte ska vara godkänt i USA där man istället använder R1234. Kan ju ha med det att göra varför man plockat bort värmepumpen helt och hållet där. Komponentbrist är väl ändå inte heller osannolikt.

Kompensationerna handlade ju snarare om att man lovat något man inte kunde bevisa än att man kompenserar för att värmepumpen är usel. Men ja, MEB-plattformen ligger väl inte i topp i kallaste vinterkörningen men mycket av det beror nog på aerodynamiken. Sen att dom lovat för mycket när värmepumpen själv inte är hela lösningen är väl en annan femma, inte första gången en biltillverkare lovar något de inte kan hålla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

VAG använder R744 som tydligen inte ska vara godkänt i USA där man istället använder R1234. Kan ju ha med det att göra varför man plockat bort värmepumpen helt och hållet där. Komponentbrist är väl ändå inte heller osannolikt.

Kompensationerna handlade ju snarare om att man lovat något man inte kunde bevisa än att man kompenserar för att värmepumpen är usel. Men ja, MEB-plattformen ligger väl inte i topp i kallaste vinterkörningen men mycket av det beror nog på aerodynamiken. Sen att dom lovat för mycket när värmepumpen själv inte är hela lösningen är väl en annan femma, inte första gången en biltillverkare lovar något de inte kan hålla...

R744 är koldioxid. Om det har att göra med effektiviteten är jag inte säker på hos MEBs värmepump. När man kör med co2 behöver man högt tryck i kretsen och denna tekniken är väl inte jättevanlig ännu. I Sverige fick vi ägare till MEB bilar lite kompensation för bristande effektivitet på pumpen.

Permalänk
Medlem

Har nån av er andra MEB-ägare (Enyaq, ID.3/4/5, Q4) haft problem med att laddningskabeln fastnar i bilen? Jag hade rätt stora problem med det förra helgen, och tog kontakt med Audi. Kabeln hade alltså fastnat efter att ha laddar utomhus över natten i runt -7c, och den kom inte loss trots att jag öppnade centrallåset, drog i kabeln i bakluckan och försökte öppna via MMI-systemet.

Svaret kom från Audi-återförsäljaren, som meddelade att kablar som fastnar är ett problem som Audi är medvetna om, och som de försöker åtgärda. Har nån annan upplevt liknande?

Vi hann faktiskt ringa bärgningsbil, men medan den var på väg öppnade bilen plötsligt låsningen, av någon outgrundlig anledning...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Har nån av er andra MEB-ägare (Enyaq, ID.3/4/5, Q4) haft problem med att laddningskabeln fastnar i bilen? Jag hade rätt stora problem med det förra helgen, och tog kontakt med Audi. Kabeln hade alltså fastnat efter att ha laddar utomhus över natten i runt -7c, och den kom inte loss trots att jag öppnade centrallåset, drog i kabeln i bakluckan och försökte öppna via MMI-systemet.

Svaret kom från Audi-återförsäljaren, som meddelade att kablar som fastnar är ett problem som Audi är medvetna om, och som de försöker åtgärda. Har nån annan upplevt liknande?

Vi hann faktiskt ringa bärgningsbil, men medan den var på väg öppnade bilen plötsligt låsningen, av någon outgrundlig anledning...

Enyaq-ägare här. Jag kan inte säga jag har haft det problemet än. Nu laddar jag inte konstant utan till och från så kanske har haft tur men än så länge har jag kunnat ta ur kabeln utan några större problem (förutom glömma låsa upp först ). Man kan undra om det är ett mjukvaruproblem eller hårdvaruproblem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

R744 är koldioxid. Om det har att göra med effektiviteten är jag inte säker på hos MEBs värmepump. När man kör med co2 behöver man högt tryck i kretsen och denna tekniken är väl inte jättevanlig ännu. I Sverige fick vi ägare till MEB bilar lite kompensation för bristande effektivitet på pumpen.

Verkar som att R744 kan vara sämre på att kyla i högre temperaturer, men att man kan kompensera för detta genom hur man designar anläggningen. Kan ju vara så att man valt att prioritera god kylförmåga alldeles för bra. Eller så är avfrostningen inte tillräckligt väloptimerad eller effektivt designad, vilket tydligen ska ha stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har nån av er andra MEB-ägare (Enyaq, ID.3/4/5, Q4) haft problem med att laddningskabeln fastnar i bilen? Jag hade rätt stora problem med det förra helgen, och tog kontakt med Audi. Kabeln hade alltså fastnat efter att ha laddar utomhus över natten i runt -7c, och den kom inte loss trots att jag öppnade centrallåset, drog i kabeln i bakluckan och försökte öppna via MMI-systemet.

Svaret kom från Audi-återförsäljaren, som meddelade att kablar som fastnar är ett problem som Audi är medvetna om, och som de försöker åtgärda. Har nån annan upplevt liknande?

Vi hann faktiskt ringa bärgningsbil, men medan den var på väg öppnade bilen plötsligt låsningen, av någon outgrundlig anledning...

Har kört id4 snart två år har aldrig haft detta problem. Att inte nödfrigörningen inne i bagaget fungerar indikerar för mig att den har frusit fast. I det läget hade jag kört värmen i bilen en stund/hällt en spann ljummet vatten över luckan/kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

... I Sverige fick vi ägare till MEB bilar lite kompensation för bristande effektivitet på pumpen...

OK jag kör en Cupra Born så det är ju också MEB platformen, men någon kompensation har jag inte hört något om? Var det kanske för att de andra VAG bolagen lovade för mycket i sin reklam eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK jag kör en Cupra Born så det är ju också MEB platformen, men någon kompensation har jag inte hört något om? Var det kanske för att de andra VAG bolagen lovade för mycket i sin reklam eller?

Glömde en sak, det gällde bilar köpta före ett visst datum.

Permalänk
Avstängd

Det handlar väl inte om bristande effektivitet utan mer att verkligheten skilde sig från deras simuleringar, och än mer att värmepumpen sänktes i pris och blev standard och att de därmed ville kompensera köparna som betalt för detta kort innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

men om du jämför en eqb diesel och den elbilen.. ser verkligen kalkylen så bra ut för dieselversionen? är det värt att lukta på ångorna och lämna in på årlig service?

sen tyckte jag att eqb'n är en för "gammal" bil för oss även om det hade varit najs med mercedes märket..

Även Mercedes elbilar skall in på service varje år,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Även Mercedes elbilar skall in på service varje år,

Blir tyvärr så för det äldre tillverkarna annars kommer ju alla återförsäljare gå i konkurs. Dessutom så går de flesta tillverka minus på deras elbilar så då behöver det vökk extra pengerna de får för den "onödiga" servicen för att gå runt i framtiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

VAG använder R744 som tydligen inte ska vara godkänt i USA där man istället använder R1234. Kan ju ha med det att göra varför man plockat bort värmepumpen helt och hållet där. Komponentbrist är väl ändå inte heller osannolikt.

Kompensationerna handlade ju snarare om att man lovat något man inte kunde bevisa än att man kompenserar för att värmepumpen är usel. Men ja, MEB-plattformen ligger väl inte i topp i kallaste vinterkörningen men mycket av det beror nog på aerodynamiken. Sen att dom lovat för mycket när värmepumpen själv inte är hela lösningen är väl en annan femma, inte första gången en biltillverkare lovar något de inte kan hålla...

Vad jag hört från VAG så är det själva inte nöjda med prestandan hos deras nuvarande värmepumpar. Därav att de gått över till klassiska PTC-element för uppvärmning av kupén istället. De skall dock nu jobba på en helt ny generation VP som är omkonstruerade från grunden. Skall komma till nya ID-modeller till nästa vinter som jag förstått det. Förhoppningsvis så lyckas dessa bättre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

R744 är koldioxid. Om det har att göra med effektiviteten är jag inte säker på hos MEBs värmepump. När man kör med co2 behöver man högt tryck i kretsen och denna tekniken är väl inte jättevanlig ännu. I Sverige fick vi ägare till MEB bilar lite kompensation för bristande effektivitet på pumpen.

Bra att VAG även tagit ansvar för deras bristande effektivitet i deras VP även i Sverige. Positivt att de erkänner detta, och även att de ger en kompensation till er kunder. Synd med en dålig teknisk lösning, men ändå bra kundvård av VAG.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Blir tyvärr så för det äldre tillverkarna annars kommer ju alla återförsäljare gå i konkurs. Dessutom så går de flesta tillverka minus på deras elbilar så då behöver det vökk extra pengerna de får för den "onödiga" servicen för att gå runt i framtiden.

Stämmer. Vissa som Tesla kräver ingen service av verkstad för att få behålla garantierna, men å andra sidan så har de inte heller byggt upp en organisation och ÅF-led som är vant att tjäna rätt stora pengar på detta. Tesla väljer istället ta ett högre pris från start av sina kunder, istället för att köra med rakbladsmodellen när det gäller att göra affärer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota-faces-disaster-unless-...

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

De japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av martinot:

Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota-faces-disaster-unless-...

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

De japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?

På den Europeiska marknaden blir det nog väldigt svårt för dem utan en rejäl uppryckning i modellutbudet av just BEV. Kinesiska likaså. På den nordamerikanska kan det nog gå lite bättre. Sydamerika och sydost-Asien samt Mellanöstern är nog där de kan ha störst hopp de närmaste åren eftersom elbilarna inte alls verkar gå lika framgångsrikt där.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det börjar bli dags att skifta bil och har för första gången börjat se på elbilar som ett reelt alternativ.

Och även om jag ogillar Elmo med intensiteten från 1000 solar så måste jag erkänna att en 2019-2020 ser väldigt intressant ut.

Funderar på att tajma in ett begagnatköp av en Model 3 runt maj, juni där jag hoppas hamna på runt 300k, varav självfinansierar 100k och resten på fem års billån.

Mitt körmönster är daglig "jobbpendling" 5 mil ToR och andra kortare resor till barnens aktiviteter, handling osv. I övrigt sker få "långa" resor förutom de, kanske, 4-5 ggr om året jag hälsar på folk i sverige (bor i norge).

Funderar därför på en Model 3 Longrange med under 6k mil på mätaren. Ser jag online så bör jag rimligen finna en sådan för runt 300k.

Men, det jag skulle vilja höra med er som vet mer - vad för slags kostnader är det att förvänta sig med ett elbilsägande, och då speciellt runt den här modellen - eller snarlik?

Egen laddbox räknar jag med att sätta upp i garaget. Men hur är det med servicekostnader? Kostnader för däck om vi förutsätter att jag inte är en 20åring med blyfot? Jag vill ha ett enkelt och billigt ägande, allt som är sporty och flashigt går fetbort.

Förstår att det här kan vara som att fråga hur långt ett snlre är men hoppas på några synpunkter iaf

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota-faces-disaster-unless-...

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

De japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?

Toyota har i viss mån gjort bort sig när det gäller elektrifiering. De vände ett kraftigt försprång från sina hybrider till att hamna kraftigt på efterkälken. Samtidigt är det lätt att överskatta elbilarnas betydelse här då vi här till en av de mest elektrifierade marknaderna, på de flesta platser på jorden dominerar fortfarande fossilbilar kraftigt. Tittar man på marknadssegment så befinner sig de flesta elbilar också i ett "premiumsegment" vilket inte riktigt är där Toyota brukar uppehålla sig. Deras försäljning består mest av mindre bilar och där har inte elektrifieringen kommit lika långt alls, även om det börjar vända nu inte minst med med Stellantis satsning. Samtidigt var det väl inte ens ett år sedan som Stellantis VD sa att elektrifieringen var ett sidospår eller något liknande, och de vände ju sig ganska snabbt.

Jag vet inte om Toyota gör en mer helhjärtad satsning nu eller om de kommer att fortsätta gräva ned sig i vätgashålet eller så. Men jag tror att de har möjligheten att vända skutan om de bara satsar på det. Toyota genomsyras ändå av en anpassningsförmåga och ödmjukhet på många områden som många andra tillverkare inte har. Samtidigt är ju Toyota väldigt fokuserade på hållbarhet, inte miljömässigt alltså utan ekonomiskt på lång sikt. Ser de att någon ny teknik kommer in och tar över exempelvis så brukar de köpa in den samtidigt som de utvecklar en egen version och på sikt bygger en fabrik eller vad som nu krävs för att leverera till andra tillverkare snarare än att behöva vara beroende av så många underleverantörer och så. Men de måste ju se att det är en satsning som lönar sig på längre sikt för att de ska satsa på det. Deras planering är inte nästa kvartal eller år utan fem eller tjugo år fram i tiden liksom. Jag gissar att de hittills har bedömt elbilar som något som inte säkert kommer att dominera om fem eller tio år, och därför har ställt sig avvaktande. Jag tror att det var en felbedömning också visserligen, men det kan ju mycket väl vara så att de på sikt ändå tjänar på det. Låter de andra tillverkarna kasta en massa pengar på nya modeller och tekniker som de inte säljer så värst mycket av, medan Toyota säljer stadigt av sina bensinbilar och hybrider tills dess att tekniken är mogen och tillgänglig. Nu tror jag de har väntat för länge förstås, men det är ju inte nödvändigtvis en dålig strategi att inte ligga i framkant utan se hur saker utvecklar sig innan man gör enorma satsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det börjar bli dags att skifta bil och har för första gången börjat se på elbilar som ett reelt alternativ.

Och även om jag ogillar Elmo med intensiteten från 1000 solar så måste jag erkänna att en 2019-2020 ser väldigt intressant ut.

Funderar på att tajma in ett begagnatköp av en Model 3 runt maj, juni där jag hoppas hamna på runt 300k, varav självfinansierar 100k och resten på fem års billån.

Mitt körmönster är daglig "jobbpendling" 5 mil ToR och andra kortare resor till barnens aktiviteter, handling osv. I övrigt sker få "långa" resor förutom de, kanske, 4-5 ggr om året jag hälsar på folk i sverige (bor i norge).

Funderar därför på en Model 3 Longrange med under 6k mil på mätaren. Ser jag online så bör jag rimligen finna en sådan för runt 300k.

Men, det jag skulle vilja höra med er som vet mer - vad för slags kostnader är det att förvänta sig med ett elbilsägande, och då speciellt runt den här modellen - eller snarlik?

Egen laddbox räknar jag med att sätta upp i garaget. Men hur är det med servicekostnader? Kostnader för däck om vi förutsätter att jag inte är en 20åring med blyfot? Jag vill ha ett enkelt och billigt ägande, allt som är sporty och flashigt går fetbort.

Förstår att det här kan vara som att fråga hur långt ett snlre är men hoppas på några synpunkter iaf

idag ligger väl en beg LR runt 400-450k med 10k på mätaren, så känns rätt osannolikt att de dyker över 100k på 3 månader.
däck är ganska dyrt då det är tunga bilar med många "hästar" under huven som sliter på däcken och kräver lite rejälare däck dessutom.
försäkring på en m3 är dessutom svindyr pga bla hög effekt när du då behöver helförsäkring.
service är dock "frivillig" på Tesla om jag minns rätt.

skulle säga att en Tesla är helt fel val om man söker enkelt och billigt ägande och inte vill ha något "sporty"

Kolla på en beg. e-niro eller id3 kanske.

(såg nu att du bor i Norge, då kanske det är annorlunda beg priser)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sando:

Har nån av er andra MEB-ägare (Enyaq, ID.3/4/5, Q4) haft problem med att laddningskabeln fastnar i bilen? Jag hade rätt stora problem med det förra helgen, och tog kontakt med Audi. Kabeln hade alltså fastnat efter att ha laddar utomhus över natten i runt -7c, och den kom inte loss trots att jag öppnade centrallåset, drog i kabeln i bakluckan och försökte öppna via MMI-systemet.

Svaret kom från Audi-återförsäljaren, som meddelade att kablar som fastnar är ett problem som Audi är medvetna om, och som de försöker åtgärda. Har nån annan upplevt liknande?

Vi hann faktiskt ringa bärgningsbil, men medan den var på väg öppnade bilen plötsligt låsningen, av någon outgrundlig anledning...

Av ren nyfikenhet: vad gör en bärgare med en bil som frusit fast i sin egen kabel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gamla VD:en för Toyota, Akio Toyoda, har fått avgå för misslyckandet på BEV-marknaden och deras felsatsningar på vätgas. Men många analytiker undrar nu om det kanske redan är försent att rädda Toyota.

Toyota faces disaster unless new CEO performs miracle pivot to electric vehicles

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota-faces-disaster-unless-...

"Japanese newspaper The Asahi Shimbun reported Toyota doesn’t expect to launch its EV range until 2027-28. At the rate at which global EV market share is growing, Toyota will be lucky to retain a tenth of its 10 million unit market share in major market on that timeframe."

De japanska analytikerna tycker alltså att Toyota skall vara glada om de om fem år ens lyckas behålla en 1/10-del av den marknadsandel de har i dag.

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?

Ta och läs något mindre vinklat istället om vad som faktiskt hänt.
https://www.japantimes.co.jp/news/2023/01/26/business/corpora...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Av ren nyfikenhet: vad gör en bärgare med en bil som frusit fast i sin egen kabel?

Hen kanske har med en vattenkokare?