Blir galen på tjutande ljud från nybyggd dator

Permalänk

Blir galen på tjutande ljud från nybyggd dator

Tjena

Har precis byggt ihop en dator med dessa delar

AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB

Gigabyte B650M DS3H

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0

750rmx corsair psu

3060ti

Jag hör ett ständigt tjutande från moderkortet se video. Det låter som tinnitus jag blir galen. Har försökt att hitta vad det kan vara. Moderkortet är av billigare slag för nya ryzen serien.

Se video.

https://streamable.com/j80trg

Den som kan komma kan komma med tips så att ljudet försvinner får en swish❤️

Permalänk
Medlem

Klassiskt spoltjut. Tyvärr inte mycket man kan göra åt det. Ibland minskar det med tiden, men det är inte garanterat.

Det kommer från elektriska komponenter som vibrerar när den elektriska belastningen på dem ändras snabbt. Vissa typer av såna komponenter är mer benägna att låta än andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En sak man kan testa som ofta faktiskt brukar hjälpa är att pröva stänga av strömsparfunktionerna i UEFI. De olika C state strömsparfunktionerna. Har själv stött på något ASUS moderkort som gav en massa spoltjut vid last men som blev nästan tyst när man stängde av nån av dessa. Dock om det är värt det som workaround är väl upp till var och en.

Det var nog väldigt störande tjut i ditt fall, skär verkligen i öronen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hade liknande på min, blev också fruktansvärt trött på det, gav det ett halvår för många sa att det kunde ge med sig med tiden, efter lite felsökning insåg jag att det var moderkortet (b450 msi lite billigare). Alltid drygt att byta moderkort men köpte nytt moderkort och har njutit av en knäpptyst dator sedan dess. Lätt värt det att bli av med ett sånt ljud.

Men felsök först, vanligaste är att det är psu även om ljudet kommer från moderkortet

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

En sak man kan testa som ofta faktiskt brukar hjälpa är att pröva stänga av strömsparfunktionerna i UEFI. De olika C state strömsparfunktionerna.

Testa kan man ju göra. Tyvärr noll skillnad i mitt fall. Tror det bara är på Intel det funkar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

sitter det i moderkortet så bruka ditt öppna köp och skicka tillbaka det.
Vanligast är det dock att det är GPUer som skriker och inte moderkort.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktmixer:

Tjena

Har precis byggt ihop en dator med dessa delar

AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB

Gigabyte B650M DS3H

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast AMD EXPO/Intel XMP 3.0

750rmx corsair psu

3060ti

Jag hör ett ständigt tjutande från moderkortet se video. Det låter som tinnitus jag blir galen. Har försökt att hitta vad det kan vara. Moderkortet är av billigare slag för nya ryzen serien.

Se video.

https://streamable.com/j80trg

Den som kan komma kan komma med tips så att ljudet försvinner får en swish❤️

Du har nästan exakt samma setup som jag.

AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 FURY
Gigabyte B650M Gaming X AX

Moderkortet tjuter när jag har xmp påslaget och två ram inkopplat. Utan xmp och med ett minne så tjuter det inte. Inet byter mitt moderkort det räknas som DOA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

sitter det i moderkortet så bruka ditt öppna köp och skicka tillbaka det.
Vanligast är det dock att det är GPUer som skriker och inte moderkort.

I vila lär det vara moderkortet i 99 fall av 100. Vid belastning kan det vara grafikkortet, absolut.

Men nu har ju TS lokaliserat det till moderkortet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta och kontakta ÅF, visa video och be dem kanske skicka ett annat moderkort ifall det är en möjlighet, risken är väl att du stöter på liknande problem med ett nytt av samma modell då ofta har komponent setupen en viss betydelse också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Du har nästan exakt samma setup som jag.

AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 FURY
Gigabyte B650M Gaming X AX

Moderkortet tjuter när jag har xmp påslaget och två ram inkopplat. Utan xmp och med ett minne så tjuter det inte. Inet byter mitt moderkort det räknas som DOA.

Exakr. Har läst på engelska forum att jag inte är
ensam. Hur gick du tillväga med Inet mitt är
inköpt där med. Tar dom tillbaka det om jag bara kommer
med
moderkortet tro? Eller vill dom höra det live i burken?

ska skicka detta kortet till helvetet haha så sjukt störande går inte att använda datorn.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle nog ta och kontakta ÅF, visa video och be dem kanske skicka ett annat moderkort ifall det är en möjlighet, risken är väl att du stöter på liknande problem med ett nytt av samma modell då ofta har komponent setupen en viss betydelse också.

Ja får väl göra det sjukt tråkigt men det ska alltid vara något mysigt fel
vid nybyggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I vila lär det vara moderkortet i 99 fall av 100. Vid belastning kan det vara grafikkortet, absolut.

Men nu har ju TS lokaliserat det till moderkortet.

låter extremt skumt, bygg hundratals burkar i jobbet och aldrig haft ett tjutande moderkort.
Däremot både PSU och GPU och då mest vi last.

Men har han lokaliserat det och är säker så byt ut det direkt, väntar han ut ångerrätten så blir det krångligare då tillverkarna inte klassar det som "fel" eller "defekt" utan fungerande och "normalt".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktmixer:

Exakr. Har läst på engelska forum att jag inte är
ensam. Hur gick du tillväga med Inet mitt är
inköpt där med. Tar dom tillbaka det om jag bara kommer
med
moderkortet tro? Eller vill dom höra det live i burken?

ska skicka detta kortet till helvetet haha så sjukt störande går inte att använda datorn.

Jag spelade in ljudet åkte till butiken på sveavägen och spelade upp det. Kommentaren blev, "Men så där kan man ju inte ha det. Kom in med datorn så kollar vi."

Sagt och gjort hem och hämta, in till Inet och lämna. Idag svarade de att de byter moderkortet. Men då köpte jag en hel dator av dem där de byggde den. Ring dem och kolla.

Permalänk

En liten uppdatering för er som undrar

Slutade med att jag plockade ner datorn och bytte moderkortet till ett msi 650 tomahawk. TRO DET ELLER EJ INGET WHINE PÅ DETTA KORT🤩

Sån befrielse att det är tyst och det gick smidigt att klocka minnena rill 6000mhz utan krången. Rekomenderar det kortet