Högljudd debut för färska SSD-enheter

Permalänk
Medlem

När ska det bli trendigt att bygga så högljudd dator som möjligt?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Alltså, de flesta moderna moderkort har ju en metallplatta som ligger på M.2:orna och fungerar som kylfläns. Är det tänkt att man inte ska använda dem om man ska använda dessa m.2:or? Fast då får man ju betala för något som följer med moderkortet som inte kommer att användas. Metallplattorna är ju dessutom tänkt att göra moderkortet mer estetiskt tilltalande.

Det är inte säkert att moderkortets räcker till för de kommande enheterna, det varierar med märke och modell (specifikt moderkortets), och dessutom brukar de bara kyla/värmeutjämna på ena sidan (vilket har betydelse om man har en ssd med moduler på båda sidorna), och beroende på design kan det bli en värmeficka under som inte ventileras.

En ytterligare nackdel att använda moderkortets är om det har thermalpads som inte kan återanvändas.

För att få det konsekvent, kylt/värmeutjämnat på båda sidor, enkelt att komma åt m.m. så kör jag själv med BeQuiet MC1 Pro på alla ssd:er här hemma.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Man slutade utveckla SATA och nu behöver man en lösning där lagring kan placeras annanstans och kylas passivt. Kortsiktighet råder.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Datorerna har blivit alldeles för tysta. Vem längtar inte tillbaka till 90-talet med små fläktar och hög ljudnivå, kryddat med IDE-kablar och beige färg?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en nvme ssd även att jag egentligen inte behövde det. Gjorde det egentligen bara för att inte behöva ha sladd till tre olika enheter.
Men gällande prestanda så skulle man egentligen lätt klara sig med bara sata ssd. SATA 3 tillåter ju ändå så hastigheter på upp till 600MB/s.

Skrivet av Kaleid:

Man slutade utveckla SATA och nu behöver man en lösning där lagring kan placeras annanstans och kylas passivt. Kortsiktighet råder.

Tänkte detsamma precis nu.
Man får trycka in nvme ssdn i en 2,5 tums kabinett som man sätter på en annan plats i chassit. Sedan koppla in den med en sladd istället....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Blir nojjig för fingrarna, de är lite för nära köttkvarnen känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man slutade utveckla SATA och nu behöver man en lösning där lagring kan placeras annanstans och kylas passivt. Kortsiktighet råder.

Ja, direktmontering av lagring på moderkortet är en styggelse som bara ställer till med problem (främst kylningsrelaterade) för min del.

Det finns visserligen adaptrar med flexkabelförlängning, men hur god kvalité de har (specifikt vad gäller degradering av signal) vet jag inte och då tvingas man ju dessutom ghettomontera.

Tillägg: Den bästa kabelförlängning jag kan hitta är R44SF 4.0 från ADT-Link, PCIe 4.0, säljs i olika längder mellan 5 och 100cm. Problemet är dock som de själva säger:

"Usage restrictions: PCIe 4.0 has high requirements on the equipment. As long as the extension cable is connected, the signal will be attenuated. This product does not guarantee the full speed of PCI-E 4.0. The equipment is aging. If the signal is poor or the environment is not good, please slow down to PCIe 3.0 or lower."

... och med PCIe 5.0 blir det ju inte direkt ett enklare problem att lösa. Så det ser kanske inte helt hoppfullt ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

När ska det bli trendigt att bygga så högljudd dator som möjligt?

2000 ringde (från fast telefon) och hälsar att det bästa man kunde ha då var en Global WIN CAK38 med Delta "Black Label" 7000 RPM (utan PWM och trams) 60mm fläkt

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ändå typ 44 personer som håller med mig hittills! Tillsammans är vi en högljudd minoritet, precis som fläkten.

Fantastiskt

Permalänk

Tanken går ju helt klart tillbaka 20 (?) år till högljudda nordbryggsfäktar

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tänkte detsamma precis nu.
Man får trycka in nvme ssdn i en 2,5 tums kabinett som man sätter på en annan plats i chassit. Sedan koppla in den med en sladd istället....

Låter som en utmärkt idé, ett 2,5"-chassi som dubblar som kylare/värmeutjämnare, med en (eller potentiellt fler) M.2-port(ar) + kvalitetskabel + kvalitetsadapter för moderkortsanslutningen.

Så länge som det inte degraderar signalen för mycket så skulle jag betala bra för en sådan lösning.

Vågar man hoppas på att t.ex. Asrock eller Silverstone tar fram något sådant?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Tänkte detsamma precis nu.
Man får trycka in nvme ssdn i en 2,5 tums kabinett som man sätter på en annan plats i chassit. Sedan koppla in den med en sladd istället....

Skulle få plats minst 2 i en dock, kanske t o m tre. Ovansidan bör vara en kylfläns

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Tanken går ju helt klart tillbaka 20 (?) år till högljudda nordbryggsfäktar

... vilket är anledningen till att jag fortfarande har några Zalman ZM-NB47J liggandes.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Urk, vill verkligen inte ha ännu flera fläktar i datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

... vilket är anledningen till att jag fortfarande har några Zalman ZM-NB47J liggandes.

<Uppladdad bildlänk>

Hah, har föreslagit sådana med. Men blir svårt att få plats med dem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

När Windows får för sig att installera en uppdatering på min gamla laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

... vilket är anledningen till att jag fortfarande har några Zalman ZM-NB47J liggandes.

<Uppladdad bildlänk>

De var helt okej, har inga kvar dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nu förstår man varför PCIe 5.0 diskarna dröjer, undrar hur varma andra och tredje generationen kommer bli när dom når full hastighet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Asså, ser bara framför mig hur fingrarna slamsas sönder när han håller fläkten på det viset. Om nån av mina killar på jobbet hade gjort nåt sånt korkat så hade jag klockat dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Låter precis som AIO från corsair. Fruktansvärt.

Känns igen enormt från alla 3 av mina H150i pumpar
Min H115i låter däremot inte så Men jag håller med!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Avstängd

Lösning från Gigabyte, helt passivt

https://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-unveils-aorus-gen5...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Lösning från Gigabyte, helt passivt
<Uppladdad bildlänk>
https://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-unveils-aorus-gen5...

Slimline. 😊

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q