Permalänk
Medlem

Telia IPTV, ändrat VLAN ID?

Hej!

Fram till i onsdags fungerade det fint att ersätta Telias router med en Asus, som jag satt upp med VLAN ID 845 för det nätverksuttag som min Arris IPTV-burk (4302) är kopplad till. Nu måste jag gå tillbaka till min gamla Telia-router (Thomson 799) för att det ska fungera.

Telias support visste som väntat inget om VLAN-ID för IPTV, men berättade att man "bytt några switchar" på sistone.

Är det någon som använder Telias IPTV med egen router som har samma problem och som hittat en lösning?
Kan man få ut VLAN-konfigurationen från en Thomson 799 på något sätt?

Tack!

Marcus

Permalänk
Hedersmedlem

Du lär få sniffa trafiken i så fall.

På vissa ställen i landet kör de iptv på 243 istället, prova det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

De har inte ändrat så det går över vanliga internet numera då? Var ett tag sen men jag fick samma problem och det löste sig genom att sluta fippla med vlan och låta boxen komma åt internet rakt av bara.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag kopplade Telias tv dosa rätt i fiber omvandlaren och det fungerar prima, så slipper man fippla i routern.

De har gjort om så det fungerar nu.

Permalänk
Medlem

samma här, farsan kör Telia tv via fiber direkt i UniFI eller Asus routern bara

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Prova direkt otaggat istället . Telia har slutat med multicast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joalin:

Prova direkt otaggat istället . Telia har slutat med multicast.

Njä, men de bygger inga nya nät med det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

TV-boxen fungerade mycket riktigt efter att jag plockat bort VLAN-inställningen i routern.
Intressant nog behövde jag aktivera och logga in på Telia Play, det beroendet fanns inte tidigare.

Tack,

Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Njä, men de bygger inga nya nät med det.

@Aphex

Jaou de har tagit bort multicast 🙂.
Mycket trevligt gjort av Telia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@Aphex

Jaou de har tagit bort multicast 🙂.
Mycket trevligt gjort av Telia

I ditt hus kanske, inte allmänt. Min box sitter fortfarande på 845 och fungerar. Att sätta den på vanlig internet fungerar också, men då laddar boxen ner en annan firmware och den tjänsten har lägre bitrate.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

I ditt hus kanske, inte allmänt. Min box sitter fortfarande på 845 och fungerar. Att sätta den på vanlig internet fungerar också, men då laddar boxen ner en annan firmware och den tjänsten har lägre bitrate.

Det var det som hände för mig. När jag plockade bort VLAN-inställningen fick jag en annan firmware, som krävde ett Telia Play-konto för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrclrssn:

TV-boxen fungerade mycket riktigt efter att jag plockat bort VLAN-inställningen i routern.
Intressant nog behövde jag aktivera och logga in på Telia Play, det beroendet fanns inte tidigare.

Tack,

Marcus

Arris boxen kan fungera både med multicast och utan.
Om du får inloggning till Telia Play så kör du utan multicast (unicast).
Deras senaste box,SDMC, har inte multicast.
Telia skippar multicast vid nya installationer, så det kan ju hända att "bytt några switchar" räknas som en ny installtion.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Problemet (för mig iaf) med att köra otaggat och med ett Playkonto, är att om man maxar linan med en torrent el liknande så dras kvalitén ned på tv'n rejält. Hoppas verkligen att dom inte tar bort multicast för oss som redan har det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@Aphex
Ok, här händer inget med tvn om vi maxar nätet.
Har fiber linan ända in i lägenheten.

Har tv dosan inkopplad i boxen som gör om fiber signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Problemet (för mig iaf) med att köra otaggat och med ett Playkonto, är att om man maxar linan med en torrent el liknande så dras kvalitén ned på tv'n rejält. Hoppas verkligen att dom inte tar bort multicast för oss som redan har det.

När jag provade att återansluta Thomson-routern, så behövde jag inte ha ett Playkonto, vilket i så fall tyder på att multicast fortfarande stödjs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@Aphex
Ok, här händer inget med tvn om vi maxar nätet.
Har fiber linan ända in i lägenheten.

Har tv dosan inkopplad i boxen som gör om fiber signalen.

<Uppladdad bildlänk>

Det var inte jag som sa det, i alla fall inte i den här tråden. Sant är i alla fall att unicast-tjänsten ger 3-6Mbps beroende på kanal och multicast ger 9Mbps på alla. Det är väl såndära shrinkflation di kallart.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Provade att koppla in Telias router och då stryps bandbredden om jag testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Problemet (för mig iaf) med att köra otaggat och med ett Playkonto, är att om man maxar linan med en torrent el liknande så dras kvalitén ned på tv'n rejält. Hoppas verkligen att dom inte tar bort multicast för oss som redan har det.

Du får ju lägga till prioritering själv i din router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Problemet (för mig iaf) med att köra otaggat och med ett Playkonto, är att om man maxar linan med en torrent el liknande så dras kvalitén ned på tv'n rejält. Hoppas verkligen att dom inte tar bort multicast för oss som redan har det.

Blir så när man inte gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Du får ju lägga till prioritering själv i din router?

Skrivet av Pantburk:

Blir så när man inte gör rätt

Absolut, jag förstår hur ni tänker!

Men skulle jag konfa QoS för att ge mer prio till tv-boxen, så tappar jag bandbredd i resten av nätverket. Betalar jag för en viss hastighet så vill jag väl få ut det maximala oavsett om tjejen kollar på TV samtidigt?

Det hade vart en helt annan sak om jag inte hade något val utan var tvungen att köra så, då hade jag naturligtvis gett mer prio till tv-boxen, men nu är det inte ett val jag behövt göra (ännu).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd

Firmwaren har jag på min github, där har du xml flen du undrar om fast på tv boxens sida inte på routerns. På routerns sida så kan du bara hämta den om du tar dig in i routern där finns allt du behöver under /etc/config/network med dnser m.m

https://github.com/wuseman/Telia_Motorola-Arris_VIP-TVBox

Längst ner.

Finns massvis det är nog läggast om du tar dig in själv och kollar men här är lite.

dhcp.iptv=dhcp dhcp.iptv.interface='iptv' dhcp.iptv.ignore='1' dhcp.@dnsrule[0].domain='iptvlogin.pilot.telia.net' dhcp.@dnsrule[0].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[0].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[1].domain='iptvlogin.telia.se' dhcp.@dnsrule[1].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[1].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[2].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[2].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[3].domain='iptv.telia.com' dhcp.@dnsrule[3].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[3].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[4].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[4].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[10].domain='iptvimagecache-prod-vip.han.telia.se' dhcp.@dnsrule[10].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[10].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[11].domain='iptvimagecache-pilot-vip.han.telia.se' dhcp.@dnsrule[11].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[11].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[12].domain='iptvsearch-prod.han.telia.se' dhcp.@dnsrule[12].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[12].outpolicy='iptv_only' dhcp.@dnsrule[13].domain='iptvsearch-pilot.han.telia.se' dhcp.@dnsrule[13].dnsset='iptv' dhcp.@dnsrule[13].outpolicy='iptv_only' firewall.@zone[2].name='iptv' firewall.@zone[2].network='iptv' firewall.@forwarding[1].dest='iptv' firewall.@rule[20].name='Allow-DHCP-Renew-iptv' firewall.@rule[20].src='iptv' firewall.@rule[21].name='Allow-Ping-iptv' firewall.@rule[21].src='iptv' igmpproxy.iptv=interface igmpproxy.iptv.state='upstream'

Använder sig av igmp proxies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Prova direkt otaggat istället . Telia har slutat med multicast.

Skrivet av Aphex:

Njä, men de bygger inga nya nät med det.

Skrivet av Pantburk:

@Aphex

Jaou de har tagit bort multicast 🙂.
Mycket trevligt gjort av Telia

Om det är som ni säger kan jag tycka att det är dålig av dem att ta bort multicast och separat VLAN samt gå över på unicast och det generella internet. Om man ser till den vanliga linje-TVn så är det svårt att skicka den i full kvalitet utan delay via unicast då den bl.a. behöver komprimeras samt routas över internet. Varje tittare/enhet behöver då en separat stream vilket tar upp mycket bandvidd. Multicast skickar istället en ström "live" vilka andra enheter kan välja att lyssna på eller inte och behöver då inte mer uttrymmer mer enhet som tittar på strömmen. Multicast kör oftast högre kvalitet och slipper mycket delay eftersom man oftast väljer att skicka trafiken på ett dedikerat VLAN som endast är avsett för TV. En fråga på detta är då hur går det för de individerna som inte vill ha en internetuppkoppling utan endast vill se på TV? blir dessa personer övergivna?

Skrivet av mrclrssn:

TV-boxen fungerade mycket riktigt efter att jag plockat bort VLAN-inställningen i routern.
Intressant nog behövde jag aktivera och logga in på Telia Play, det beroendet fanns inte tidigare.

Tack,

Marcus

Skrivet av Prelatur:

Arris boxen kan fungera både med multicast och utan.
Om du får inloggning till Telia Play så kör du utan multicast (unicast).
Deras senaste box,SDMC, har inte multicast.
Telia skippar multicast vid nya installationer, så det kan ju hända att "bytt några switchar" räknas som en ny installtion.

Telia har s.k. dubbel funktionalitet i deras TV-boxar (Arris). Dessa lyssnar vid start på om de får DHCP-option 43 vilken innehåller information för att ladda hem firmwaren för TV (IGMP, MULTICAST). Denna option skickas ut från DHCP-servern när de är kopplade till det separata TV-VLANet. Därav att boxen automatiskt kan ta emot IGMP-paket samt MULTICAST-strömmar. Saknas denna DHCP-option (vilket den gör om man endast kopplar den direkt till internet) så har Arris-boxen en standardinställning som väljer att istället logga in på Telia-play och erbjuda TV-den vägen. Detta ger kunden möjlighet till att t.ex. ta med boxen till sommarstugan och på så sätt få samma TV-paket där.

/csoM

Permalänk
Medlem

Finns det något mervärde i att köra Telias box istället för att bara köra Telia Play appen i Google TV?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av csom:

En fråga på detta är då hur går det för de individerna som inte vill ha en internetuppkoppling utan endast vill se på TV? blir dessa personer övergivna?

Telia har aldrig sålt några såna endast-tv-tjänster i alla fall så de personerna har ändå aldrig varit med i matchen.

För att kunna använda vår tv-tjänst behöver du ha en bredbandsanslutning från oss på Telia eller från en annan leverantör.

Jag är med på den tekniska nyttan med multicast-lösningen, men den adderar också utrustning, ganska mycket komplexitet och belastning på supporten när kund inte förstått att det ska kopplas på ett särskilt sätt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Telia har aldrig sålt några såna endast-tv-tjänster i alla fall så de personerna har ändå aldrig varit med i matchen.

För att kunna använda vår tv-tjänst behöver du ha en bredbandsanslutning från oss på Telia eller från en annan leverantör.

Jag är med på den tekniska nyttan med multicast-lösningen, men den adderar också utrustning, ganska mycket komplexitet och belastning på supporten när kund inte förstått att det ska kopplas på ett särskilt sätt.

Jag hade Telia som TV-leverantör tidigare via IPTV i stadsnät och då var det inte nödvändigt att teckna ett internetabonnemang för att kunna teckna upp sig på IPTV. IPTV-tjänsten levererades då separat vilket den görs än i dag i alla fall i OpenUniverse nät. Idag använder OpenUniverse VLAN 46 för att ge kunder tillgång till IPTV utan att behöva teckna upp sig på ett separat internetabonnemang. Det finns massa tjänsteleverantörer som erbjuder IPTV över stadsnätet utan att behöva ett separat abonnemang för internet. Telenor/Comhem (Tele2)/Telia/Ownit m.m. Detta för att kunna leverera TV till det äldre klientelet (som t.ex. bor i lägenhet där de tagit bort det gamla kabeltvnätet) som inte är intresserade av internet.

Däremot har jag varit med om att Telia inte kan leverera denna tjänsten till kunder som är anslutna via ADSL/VDSL utan att man då behöver ett separat internetabonnemang först via Telia.

Jag förstår att det blir mycket extra support samt teknisk utrustning för att kunna leverera TV via MULTICAST. Särskilt idag när linjär TV generellt minskar i användning och mer och mer går över till streamingtjänster där kunden själv vill välja när hen vill kolla på ett speciellt program/avsnitt.

/csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Om det är som ni säger kan jag tycka att det är dålig av dem att ta bort multicast och separat VLAN samt gå över på unicast och det generella internet. Om man ser till den vanliga linje-TVn så är det svårt att skicka den i full kvalitet utan delay via unicast då den bl.a. behöver komprimeras samt routas över internet. Varje tittare/enhet behöver då en separat stream vilket tar upp mycket bandvidd. Multicast skickar istället en ström "live" vilka andra enheter kan välja att lyssna på eller inte och behöver då inte mer uttrymmer mer enhet som tittar på strömmen. Multicast kör oftast högre kvalitet och slipper mycket delay eftersom man oftast väljer att skicka trafiken på ett dedikerat VLAN som endast är avsett för TV. En fråga på detta är då hur går det för de individerna som inte vill ha en internetuppkoppling utan endast vill se på TV? blir dessa personer övergivna?

Telia har s.k. dubbel funktionalitet i deras TV-boxar (Arris). Dessa lyssnar vid start på om de får DHCP-option 43 vilken innehåller information för att ladda hem firmwaren för TV (IGMP, MULTICAST). Denna option skickas ut från DHCP-servern när de är kopplade till det separata TV-VLANet. Därav att boxen automatiskt kan ta emot IGMP-paket samt MULTICAST-strömmar. Saknas denna DHCP-option (vilket den gör om man endast kopplar den direkt till internet) så har Arris-boxen en standardinställning som väljer att istället logga in på Telia-play och erbjuda TV-den vägen. Detta ger kunden möjlighet till att t.ex. ta med boxen till sommarstugan och på så sätt få samma TV-paket där.

/csoM

@csom

Man behöver inget internet för att se tv. det är bara koppla in telias tv box i något av mediaomvandlarens uttag så har du telias basutbud gratis då det ingår i hyran här.

Sedan kan man vilja till 250/250 via fiber för 299kr månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@csom

Man behöver inget internet för att se tv. det är bara koppla in telias tv box i något av mediaomvandlarens uttag så har du telias basutbud gratis då det ingår i hyran här.

Sedan kan man vilja till 250/250 via fiber för 299kr månaden.

@Pantburk

Hej, det är precis vad jag menar och vill minnas. Där jag bodde tidigare hade dock bostadsrättsföreningen avtal med att man fick med Telenors baspaket i hyran och då behövde man heller inte ha ett internetabonnemang. Dock förstår jag om de vill gå över till unicast och inte leverera via separata VLAN att det inte blir möjligt utan ett separat internetabmonnemang. Detta motsäger ju iofs vad Telia själva skriver.

/csoM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NiV3Rt:

Finns det något mervärde i att köra Telias box istället för att bara köra Telia Play appen i Google TV?

Ja ibland, alla har inte nått som kan köra appen.
Jag vet inte om det skiljer i kompression/bitrate hos Telia men ibland blir det även bättre bild med box än streaming.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja ibland, alla har inte nått som kan köra appen.
Jag vet inte om det skiljer i kompression/bitrate hos Telia men ibland blir det även bättre bild med box än streaming.

Japp, att köra via box och multicast är oslagbart vad gäller kvalitet men också betydligt lägre tidsförskjutning. Tidsförskjutningen med multicast jämfört med vanlig TV-antenn skiljde typ knappt en halvminut men med Telia-play skiljde det sig åtminstone ett par minuter.

Permalänk
Avstängd

Verkar som att Arris har blivit uppköpta av Commscope och på deras sida kan man hitta lite mer info om denna tvboxen från Telia också. Den senaste arrisen verkar vara från 2014. .

https://shop.surfboard.com/
https://arris.my.salesforce.com/sfc/p/#30000000kUAL/a/0c00000...

// wuseman