kan inte boota!
XP2400 (AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA)
GA7VKMP (Gigabyte GA-7VKMP KM266A 2DDR-DIMM 3PCI 1AGP LAN Audio SocketA mATX)
problemet är att jag inte får ihop det, trots att jag byggt många datorer tidigare. jag misstänker att det är fel på processorn men vill inte skicka tillbaka den innan jag pratat med er (det skulle vara pinsamt om det visade sig att den fungerar).
detta händer:
- om jag startar datorn med bara moderkortet så lyser lampan (en liten grön lampa PÅ moderkortet, det finns bara en) fint och fläkten snurrar. allt verkar vara i sin ordning. jag får naturligtvis inte någon bild på skärmen eller något, jag har ju inte kopplat in något mer, bara moderkortet till lådan.
- samma sak händer när jag kopplar på ett minne och ett grafikkort, alltså moderkort och minne, grafikort; allt ser bra ut.
- när jag kopplar in processorn (alltså, jag kör endast moderkort +
processor) så startar allt fint, lampan lyser och fläkten snurrar, men efter cirka 3-4 sekunder stängs datorn av. det känns som att
startup-checken inte godkänner något och datorn stängs av. men detta är bara något jag antar för att det står inget om lampan i den förbaskade manualen. jag har hört av mig till gigabyte för cirka två månader sen (två gånger) men inget svar! jag vill ju veta vad som försiggår innan garantin går ut.
- samma sak händer när jag kopplar på grafikkortet och minnet till
moderkortet och processorn.
tacksam för hjälp och alla ev tips!