Permalänk
Medlem

kan inte boota!

XP2400 (AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA)

GA7VKMP (Gigabyte GA-7VKMP KM266A 2DDR-DIMM 3PCI 1AGP LAN Audio SocketA mATX)

problemet är att jag inte får ihop det, trots att jag byggt många datorer tidigare. jag misstänker att det är fel på processorn men vill inte skicka tillbaka den innan jag pratat med er (det skulle vara pinsamt om det visade sig att den fungerar).

detta händer:

- om jag startar datorn med bara moderkortet så lyser lampan (en liten grön lampa PÅ moderkortet, det finns bara en) fint och fläkten snurrar. allt verkar vara i sin ordning. jag får naturligtvis inte någon bild på skärmen eller något, jag har ju inte kopplat in något mer, bara moderkortet till lådan.

- samma sak händer när jag kopplar på ett minne och ett grafikkort, alltså moderkort och minne, grafikort; allt ser bra ut.

- när jag kopplar in processorn (alltså, jag kör endast moderkort +
processor) så startar allt fint, lampan lyser och fläkten snurrar, men efter cirka 3-4 sekunder stängs datorn av. det känns som att
startup-checken inte godkänner något och datorn stängs av. men detta är bara något jag antar för att det står inget om lampan i den förbaskade manualen. jag har hört av mig till gigabyte för cirka två månader sen (två gånger) men inget svar! jag vill ju veta vad som försiggår innan garantin går ut.

- samma sak händer när jag kopplar på grafikkortet och minnet till
moderkortet och processorn.

tacksam för hjälp och alla ev tips!

Permalänk
Medlem

kolla så att cpu kylaren sitter rätt. Testa ta bort den och sätt tillbaks den igen.
Har en kompis som råkade ut för samma problem

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

CPU-kylaren? den behöver väl inte ens sitta i för att boota?

Permalänk
Medlem

överhettningskyddet slår på elr så brinner cpun om du inte har flänsen på.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

va? jag vet ju att man behöver kylning men väl inte för att starta datorn i 10 sekunder och kolla att allt sitter i? och det räcker inte bara med en fläkt? jag måste även sätta på flänsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_sam
CPU-kylaren? den behöver väl inte ens sitta i för att boota?

en god idé kan ju vara att testa med den på.

Startar du datorn utan kylfläns så bränner du processorn.
Det räcker inte med enbart en fläkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo. Antagligen så slår överhettningsskyddet på eller så är din cpu totalbrännd.
Speciellt amd kan lätt brännas utan kylfläns. Det räcker med att strömmen är på några sekunder

Permalänk
Medlem

Känner igen det där. Skicka tillbaka skiten. Du har ett års garanti, ingen panik.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

hahaha. tack. jag lever fortfarande kvar i 500 mhz-tiderna. trodde det borde gå att köra åtminstone några minuter utan kylfläns. men tack för tipset! det kan mycket väl vara att den blir för varm. ska prova ikväll

Permalänk
Medlem

nejnej, gick inte

okej nu är jag 100% säker på att det inte är kylningen. nu har jag provat en till processor och fet kylfläns + fläkt. samma sak. någon som varit med om liknande?? tack

Permalänk
Medlem

bränd cpu kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

han hade ju provat med en annan prolle så de är väl knappast den som är bränd om de inte funkade med den andra som han provade med..eller båda kanske var brända, vem vet jag är inte så jätte kunnig så ja vet inte vad du kan göra åt saken men du kan ju alltid skicka tillbaks grejorna..de är mitt tips iaf

Permalänk
Medlem

näe, båda tror jag inte är brända. skicka tillbaka har jag tänkt på men grejen är att jag inte vet vad datorbutiken tycker om det (om det visar sig fungera hus dem). för det kanske kan vara minnet eller nätagget?? nån som vet om jag bara behöver stå för frakten om jag skickar tillbaka till db eller kommer de ta ut typ 500 spänn på felsökning också?