Nvidias VD: "AI gör alla till programmerare"

Permalänk
Melding Plague

Nvidias VD: "AI gör alla till programmerare"

Under ett besök på ett amerikanskt universitet får Open AI och Chat GPT lovord från Nvidias VD Jensen Huang.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Startskottet på "Star Trek datorn", där man bara berättar vad man vill ha gjort. Allt som saknas är ett holo deck

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Vi kan ju helt klart fastslå att ’AI’ eller vad man nu borde kalla det är något helt nytt. Deepfakes är ganska illa såklart, men senaste åren med bildgenerering, text, kod, … vart ska det ta slut?

Jag blir också fundersam hur skolan ska hantera detta alls. Hur ska man veta vad en elev kan? Hur lär man någon källskritik på en sån plattform?

Sen som alltid när teknik är nytt så blir lösningarna så komplexa att det kräver miljarder att konkurrera, jättarna blir stora och äger hela marknaden… vi är nog nära brantaste partiet på s-kurvan för dessa lösningar, vad händer sen? Vilka interna verktyg och lösningar har de som aldrig världen kommer få se? Hur kommer det påverka jobb och annat?

Tror detta kommer driva på utvecklingen mot universell inkomst och liknande, i alla fall i längden

Permalänk
Medlem

Samtidigt spår andra "experter" att en ny yrkeskategori kommer att formas: Prompt engineer. För alla som använt dessa AI vet att hur/vad du frågar är extremt avgörande för svaret. Kolla bara prompterna för vissa vackra bilder som skapats. Det är en konstform att skapa rätt prompt.

Så nej, enligt mig så blir bara ytan mer lättillgänglig. Men det riktiga, algorimerna, göms ännu djupare ner och ännu färre har insyn hur saker väljs. Är ju redan problem idag med social media och deras påverkan på människor, allt styrt av algoritmer (eller kalla det AI) som vi inte har en susning om hur de fungerar.

Så makten kommer koncentreras till några få, de som vet hur algorimen (eller AI:s kod) är uppbyggd. De kommer bestämma.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är inte orolig för att folk ska gå arbetslösa på grund av AI. Den oron har funnits inför varje tekniksprång men gång på gång visar det sig att andra typer av jobb uppstår istället.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer bli mindre och mindre attraktivt att ”jobba med IT” framöver. På sikt kommer AI ta över allt som nu kallas för IT och endast de som är extremt begåvade och kunniga på sina områden kommer vara eftertraktade. Detta är helt uppenbart.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi kan ju helt klart fastslå att ’AI’ eller vad man nu borde kalla det är något helt nytt. Deepfakes är ganska illa såklart, men senaste åren med bildgenerering, text, kod, … vart ska det ta slut?

Jag blir också fundersam hur skolan ska hantera detta alls. Hur ska man veta vad en elev kan? Hur lär man någon källskritik på en sån plattform?

Sen som alltid när teknik är nytt så blir lösningarna så komplexa att det kräver miljarder att konkurrera, jättarna blir stora och äger hela marknaden… vi är nog nära brantaste partiet på s-kurvan för dessa lösningar, vad händer sen? Vilka interna verktyg och lösningar har de som aldrig världen kommer få se? Hur kommer det påverka jobb och annat?

Tror detta kommer driva på utvecklingen mot universell inkomst och liknande, i alla fall i längden

Eleverna får gå tillbaka till papper och penna Alternativt säkrade prov-plattformar, egentligen så som många online cert-prov idag fungerar.

Ett företag som implementerar AI-kod och sedan står handlösa inför buggar etc kommer inte vara långvarit.

Och vad gäller universell inkomst så tror jag det mer eller mindre endast har att göra med att ersätta bidragsmodellen. Det kommer kräva någon annan katalysator i samhällsutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag är inte orolig för att folk ska gå arbetslösa på grund av AI. Den oron har funnits inför varje tekniksprång men gång på gång visar det sig att andra typer av jobb uppstår istället.

Håller med. Många som tror att AI är slutet på IT-jobben jobbar nog inte inom IT, eller kanske inom "basic IT" med ganska lite erfarenhet av B2B och IT-nytta utanför "vi har en app som plussar ihop dina kaloriintag."
Allt som rör systemvetenskap, verksamhetsutveckling -- egentligen konsult-mässig IT i allmänt, ser jag som helt ohotat.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Infiniti:

Känns som det kommer bli mindre och mindre attraktivt att ”jobba med IT” framöver. På sikt kommer AI ta över allt som nu kallas för IT och endast de som är extremt begåvade och kunniga på sina områden kommer vara eftertraktade. Detta är helt uppenbart.

Om 50-100 år kanske det inte finns några programmerare kvar, eller väldigt få hmm kanske tidigare än så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För övrigt fascinerande att Nvidias VD som begränsar produktion och blåser upp komponentpriser pratar om att demokratisera teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Eleverna får gå tillbaka till papper och penna Alternativt säkrade prov-plattformar, egentligen så som många online cert-prov idag fungerar.

På morsans skola så har de prov på datorerna, men med ett program som ser till att om datorn är uppkopplad mot nätet så kan de inte starta prov/slutföra. Det är ett sätt, men det lär ju alltid gå att kringgå om man är tekniskt intresserad kan jag tänka mig.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa ett liv OFF-line, Jag vill inte vara en del i där här skiten. Here comes Terminator...

Permalänk
Medlem

Nvidias VD: "AI demokratiserar datorer" **

**OBS!
Gäller endast datorer med CUDA kärnor.

Permalänk
Sötast
Skrivet av phanto:

Håller med. Många som tror att AI är slutet på IT-jobben jobbar nog inte inom IT, eller kanske inom "basic IT" med ganska lite erfarenhet av B2B och IT-nytta utanför "vi har en app som plussar ihop dina kaloriintag."
Allt som rör systemvetenskap, verksamhetsutveckling -- egentligen konsult-mässig IT i allmänt, ser jag som helt ohotat.

Vetifan...

Berätta för AI'n vilket målet är och vilka krav det finns och vilka önskemål det finns.

Vänta 30 sekunder och när AIn ger ett bättre förslag på vad ni faktiskt behöver än vad konsulten kan få fram på 200 timmar så tappar man hakan och säger "okay".

Sällan jag sett en "utveckling" som inte blir sågad av alla olika avdelningar av 13 olika anledningar för att IT-"arkitekterna" har fått jobbet genom att ha en jävla stor trut, enormt självförtroende och väldigt väldigt lite realistisk kunskap. I slutändan är det 6 fullösningar som precis håller sig igång genom ett autoreboot script 3 ggr per dygn xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Eleverna får gå tillbaka till papper och penna Alternativt säkrade prov-plattformar, egentligen så som många online cert-prov idag fungerar.

Ett företag som implementerar AI-kod och sedan står handlösa inför buggar etc kommer inte vara långvarit.

Och vad gäller universell inkomst så tror jag det mer eller mindre endast har att göra med att ersätta bidragsmodellen. Det kommer kräva någon annan katalysator i samhällsutvecklingen.

Eller så blir det muntliga prov där du får förklara för datorn hur bra koll du har på ämnet.

Möjligheterna med AI är fantastiska, men man måste såklart ha koll på dess svagheter, precis som med allt annat.
Jag ser väldigt positivt på dess utveckling, men det är fortfarande tidigt i utvecklingen, precis som IT i övrigt.
Det var ju inte så länge sedan man började datorisera skolan och det är fortfarande väldigt många som har problem med det och har ångest över att handskas med datorsystem i sin vardag.

Men det är också lite frustrerande när företag lägger upp AI lösningar som är i alpha stadie och sätter AI stämpel på det och menar då att dem löst problemet. Tänker då på tillexempel support-botar som nästan aldrig lyckas lösa dem problemen som jag har i alla fall. Potentialet är stort, men utförandet är ofta dåligt.

Vet inte riktigt vad jag tycker om deep fakes, ska man ha patent på sitt utseende? Vad händer om någon ser nästan identisk ut?
Typ allt nytt är ju inspirerat av gammalt, datorerna gör väl bara vad människor gjort i alla tider fast på ett simplare sätt?
Man kan väl beskriva hjärnan som en typ av dator, om man inte är religiös. Vi är dock än så länge bättre på viss typ av logik än dagens datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sällan jag sett en "utveckling" som inte blir sågad av alla olika avdelningar av 13 olika anledningar för att IT-"arkitekterna" har fått jobbet genom att ha en jävla stor trut, enormt självförtroende och väldigt väldigt lite realistisk kunskap. I slutändan är det 6 fullösningar som precis håller sig igång genom ett autoreboot script 3 ggr per dygn xD

Hahaha jag känner igen det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vetifan...

Berätta för AI'n vilket målet är och vilka krav det finns och vilka önskemål det finns.

Vänta 30 sekunder och när AIn ger ett bättre förslag på vad ni faktiskt behöver än vad konsulten kan få fram på 200 timmar så tappar man hakan och säger "okay".

Sällan jag sett en "utveckling" som inte blir sågad av alla olika avdelningar av 13 olika anledningar för att IT-"arkitekterna" har fått jobbet genom att ha en jävla stor trut, enormt självförtroende och väldigt väldigt lite realistisk kunskap. I slutändan är det 6 fullösningar som precis håller sig igång genom ett autoreboot script 3 ggr per dygn xD

Fullösningar är banne mig roten till allt ont...
Gör om gör rätt!

Sen om AI är svaret...det är jag mer skeptisk till

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Mitt intryck är att AI blir en vektor som ökar värdet på mega teknik monopol ännu mer. Den som har mest data och beräkningskraft kan träna fram den bästa modellen. Med mer applicationsspecifik hårdvara kommer vi säkert kunna köra mycket av dem färdiga modellerna lokalt, men den som äger inlärningen äger produkten. Kan det fortfarande vara "Demokratiserande" idk.

Alla stora teknik bolag som hordar data har en möjlighet att träna fram AI med den datan. Facebook exemplevis, men även Microsoft har gjort smarta moves med att köpa GitHub och träna fram copilot, för att inte nämna deras senaste OpenAI förvärvning med Bing/Edge som en vektor för att käna pengar på modellerna.

Andra sidan av kakan är processor och minnestillverkarna. På processorsidan är Nvidia rätt långt före och riskerar att bli så dominanta som Intel va en gång i tiden. Minnena är lite mer okänt vem som kommer vinna, men den första att lösa AI beräkningar i minnes chippen kommer förmodligen bli gigantiska.

Permalänk
Medlem

AI kommer att ytterligare förstöra frihet och samhälle om korrupta individer kontrollerar dem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Man får väl se det som ett verktyg bland många andra. Det tar tid att lära sig använda nya verktyg effektivt. Som när mikrovågsugnarna kom så trodde folk man skulle laga mat i dem. Så småningom kom man på att de duger bäst till att bara värma upp rester. Sådant som redan finns, men inte så mycket för att skapa nytt.

Demokratiserar tror jag inte så mycket på. Åtminstone inte så länge det saknas decentraliserade system. Det kommer alltid finnas en elit som har resurser att använda tillgänglig teknik för eget syfte som försöker utestänga andra. Gäller att folk skaffar egen kunskap för att motverka detta. Man ska inte vara rädd för ny teknik, istället ska man försöka lära sig hur det fungerar och se till att få ett eget övertag så man kan bygga upp något man själv har kontroll över. Gärna open source och peer-to-peer så att det kan användas fritt och tillsammans med andra. Så tänker jag.

Permalänk
Medlem

Demokrati... snarare fördumning.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

För övrigt fascinerande att Nvidias VD som begränsar produktion och blåser upp komponentpriser pratar om att demokratisera teknik.

Alla dessa teknikgiganter ska alltid ha sina "ted-talks" med massa fina ord men med noll substans. De älskar att lukta på sina egna fjärtar.

Permalänk
Medlem

Ska ju bli intressant att se vad lösningen blir när flera sektorer blir av med jobb, inte bara inom IT utan tåg/buss/taxi/transport och även flera snabbmatskedjor som testar restauranger helt utan människor. Lägger vi till Lager/logistik, monteringsfabriker etc så är det rätt många nya jobb som skall skapas... skördetröskor...Ja, det är mycket som automatiseras och jag hoppas vi går mot Universal Inkomst i det läget där människor kan "leva" och inte bara "överleva".

Arkitekter... de borde kanske fokusera på att ersätta politiker till att börja med: "I welcome our robot overlords"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag är inte orolig för att folk ska gå arbetslösa på grund av AI. Den oron har funnits inför varje tekniksprång men gång på gång visar det sig att andra typer av jobb uppstår istället.

Kan ju fortfarande skapa stor arbetslöshet fastän rädslan har funnits förr. Det har liksom ingen bäring att vi haft rädslan innan och ändå klarat oss.

Permalänk
Medlem

Ah yes, "demokratisering". Tänker nu är faktiskt ett utmärkt tillfälle att citera Ian Malcolm.

- "I'll tell you the problem with the scientific power that you're using here: it didn't require any discipline to attain it. You read what others had done and you took the next step. You didn't earn the knowledge for yourselves, so you don't take any responsibility for it. You stood on the shoulders of geniuses to accomplish something as fast as you could and before you even knew what you had you patented it and packaged it and slapped it on a plastic lunchbox, and now you're selling it, you want to sell it!"

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Känns som det kommer bli mindre och mindre attraktivt att ”jobba med IT” framöver. På sikt kommer AI ta över allt som nu kallas för IT och endast de som är extremt begåvade och kunniga på sina områden kommer vara eftertraktade. Detta är helt uppenbart.

Tvärtom, ju mer automatiserade arbete desto dummare arbetare/programmerare.

Vi är inte på väg mot filmen "Idiocracy", vi lever mitt i den.

Jensen är ett lysande exempel på det. 🙂

Permalänk
Medlem

Skulle inte villja påstå att det blivit svårare att programmera över dom senaste 40 åren, om något enklare. Men visst jämfört med GPT3 så kommer det bli stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Demokrati är helt fel ord, då det inte har något med folk att göra AI-krati eller om vi håller oss till grekiska Tech-no-krati.
Från "techniti noemosyne".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Tvärtom, ju mer automatiserade arbete desto dummare arbetare/programmerare.

Vi är inte på väg mot filmen "Idiocracy", vi lever mitt i den.

Jensen är ett lysande exempel på det. 🙂

Kallade du just Jensen för korkad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Demokrati är helt fel ord, då det inte har något med folk att göra AI-krati eller om vi håller oss till grekiska Tech-no-krati.
Från "techniti noemosyne".

Tror han syftat till att göra programering tillgängligt för den stora massan. Som tidigare bara varit tillgänglig för datanördar och personer med diploma i computer science.

Lite som att det var ett uppsving för demokratin när större del av befolkningen lärde sig läsa.