Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nu kvarstår dock problemet med att mapparna inte hittas

Vilka mappar menar du? Om inte mappen files fanns så kan du ju inte återställt en backup som du skrev. Det är ju där respektive användares filer faktiskt ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vilka mappar menar du? Om inte mappen files fanns så kan du ju inte återställt en backup som du skrev. Det är ju där respektive användares filer faktiskt ligger.

Jo, det var ett annat invecklat problem som gällde en återställning till en helt ny server där användarnamnet var annorlunda - User/user. Det blev lite meck, men fungerade innan ZFS kraschen och därav förvirringen. Den biten är hursomhelst åtgärdad. Kan förövrigt även uppstå i fall en användare ligger skapad, men aldrig använd.

Försöker just nu gå runt problemet genom att skapa nya användarkonton och flytta innehållet till de nya kontona.

EDIT: Det fungerade. Ändrade namnen på användarnas data-mappar, raderade användarna och skapade om, och ändrade sedan tillbaka namnet på data-mapparna. Fortfarande ingen aning om vad som kopplat fel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ok, jag prövar igen.

Förstår kanske inte riktigt varför scriptet ska ladda ner och kompilera om paket som redan finns i Ubuntus repo. Eller missförstår jag vad som händer?

Det är för att få senaste versionerna. Ubuntus är rätt så gamla.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Är det nån som installerat Nextcloud på Truenas Scale ?
Blev lite fundersam på hur man skall göra så att inte datan försvinner om containern rasar.
Antar att man i nån del av konfen skall sätta att datan skall läggas på Truenas och inte i containern ?
Samt på Truenas scale så finns nextcloud både som Officiell och Truechart app, vilken skall man använda ?

Permalänk
Medlem

Svarar till mig själv

Funkade utmärkt att installera Nextcloud på Truenas Scale.
Skapade först ett Dataset under Storage sen installerade jag Truenas Offical Nextcloud paket.
Efter frågan om ip-adress och certifikat dök frågan om var jag ville spara datan nånstans.
Pekade då ut datasetet jag skapat först.
Så nu ligger alla data på ett eget dataset som är lätt att göra backup på eller flytta till en annan Nextcloud installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Så nu ligger alla data på ett eget dataset som är lätt att göra backup på eller flytta till en annan Nextcloud installation.

Kom ihåg att backa databasen också bara. Det går att återställa ändå enbart från datamappen men du tappar alla användare, inställningar, shares osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kom ihåg att backa databasen också bara. Det går att återställa ändå enbart från datamappen men du tappar alla användare, inställningar, shares osv.

Tack ! Det visst jag inte.

Permalänk
Medlem

**Edit: Det här felet får jag när jag byter lagrings-folder, så det är den processen man måste göra lite snyggare för att det ska funka. Inte problemet löst, men nextcloud funkar iaf innan jag ändrar till separat disk för lagring av data. Så bortse lite från det här nedan, men låter det stå kvar om någon skulle stöta på samma problem framöver.

---

Jag har satt upp en lokal server som jag får igång men jag får error i alla apparna pga att den bryter mot "local access rules" och listar ip-nummer. Samma meddelande kommer t o m när jag sitter på den aktuella datorn (kör Ubuntu desktop) och oavsett om jag kör 192.168... .. eller 127.0.0.1.

Jag har provat att sätta local remote servers till true i config.php. Min google fu är inte stark nog för att lösa det verkar det som.

Är det någon här som har en idé? Kikade tillbaka lite i tråden men såg ingen med det här problemet.

***Felmeddelandet:

Internt serverfel
Servern kunde inte slutföra din begäran.
Om det händer igen, vänligen skicka de tekniska detaljerna nedan till din serveradministratör.
Mer detaljer återfinns i serverns logg.

Tekniska detaljer
Extern adress 192.168.X.Y (datorn jag sitter på, ser likadant ut när jag kör direkt från datorn som kör nextcloud)
Begärd ID: <rappakalja>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Pew:

**Edit: Det här felet får jag när jag byter lagrings-folder, så det är den processen man måste göra lite snyggare för att det ska funka. Inte problemet löst, men nextcloud funkar iaf innan jag ändrar till separat disk för lagring av data. Så bortse lite från det här nedan, men låter det stå kvar om någon skulle stöta på samma problem framöver.

---

Jag har satt upp en lokal server som jag får igång men jag får error i alla apparna pga att den bryter mot "local access rules" och listar ip-nummer. Samma meddelande kommer t o m när jag sitter på den aktuella datorn (kör Ubuntu desktop) och oavsett om jag kör 192.168... .. eller 127.0.0.1.

Jag har provat att sätta local remote servers till true i config.php. Min google fu är inte stark nog för att lösa det verkar det som.

Är det någon här som har en idé? Kikade tillbaka lite i tråden men såg ingen med det här problemet.

***Felmeddelandet:

Internt serverfel
Servern kunde inte slutföra din begäran.
Om det händer igen, vänligen skicka de tekniska detaljerna nedan till din serveradministratör.
Mer detaljer återfinns i serverns logg.

Tekniska detaljer
Extern adress 192.168.X.Y (datorn jag sitter på, ser likadant ut när jag kör direkt från datorn som kör nextcloud)
Begärd ID: <rappakalja>

Sent svar kanske, men du behöver lägga till den IP som servern har i config.php under trusted-nånting.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85 , vet du om https://scan.nextcloud.com/ har slutat fungera? Verkar inte gå att göra ny scan och det står Copyright 2021 längst ner.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@enoch85 , vet du om https://scan.nextcloud.com/ har slutat fungera?

Funkar fint för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Funkar fint för mig.

Ah, då vet jag nog vad som är tokigt. Tack för bekräftelsen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@enoch85 , vet du om https://scan.nextcloud.com/ har slutat fungera? Verkar inte gå att göra ny scan och det står Copyright 2021 längst ner.

Jag testade nyss själv och den verkar vara up to date. Kan ju vara så att dem glömt ändra Copyright bara.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jag testade nyss själv och den verkar vara up to date. Kan ju vara så att dem glömt ändra Copyright bara.

Jo, det verkar så. Sen hade jag helt enkelt glömt att släppa på lite regler i brandväggen. Uppdaterade nyss till version 25 från 23, så trevligt att se att det verkar lira. Även PHP och Postgres uppdaterades, jag upplever en rätt markant skillnad faktiskt. Framförallt videos verkar ladda mycket snabbare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, det verkar så. Sen hade jag helt enkelt glömt att släppa på lite regler i brandväggen. Uppdaterade nyss till version 25 från 23, så trevligt att se att det verkar lira. Även PHP och Postgres uppdaterades, jag upplever en rätt markant skillnad faktiskt. Framförallt videos verkar ladda mycket snabbare.

Ja, NC 25 känns som en bra release generellt. Men det är ett litet lotteri måste jag säga. Min rekommendation är att vänta till X.0.3 innan uppgradering görs till ny major.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: Har du eller någon annan något tips om hur man löser så thumbnails/previews inte krashar nextcloud? Det verkar som att nextcloud skapar en php-process per thumbnail den ska generera, varje enskild process har i sin tur en egen php memory limit (t.ex. rekommenderade 512MB) så öppnar man en mapp med 100 bilder så flödar det apache2-processer som äter upp allt minne och sedan dödas.

Finns en helt bunt trådar om samma sak:
https://help.nextcloud.com/t/preview-generation-brings-server...
https://help.nextcloud.com/t/out-of-memory-when-generating-pr...
Och alla verkar sluta i att man ska slå av on-demand previews och förgenerera dem men det känns som en otroligt tattig lösning. Dessutom verkar man inte kunna ha previews avslaget + köra genererade previews så om någon fort laddar upp 100 bilder och öppnar den mappen så dör servern innan man hunnit generera dem.

Total showstopper som verkar legat orörd i åratal utan att nextcloud-devsen velat kommentera mer än "slå av previews".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

[...]eller någon annan något tips[...]

Jag tipsar mig själv om att php-fpm löser problemet. Som jag förstått det är det inte upp till apache att starta igång processer utan man definierar en pool (som kan vara dynamisk eller ej) med workers som använder så mycket minne man nu ger dem.
Funkar fint.

Permalänk
Sötast

Sedan jag hittade Filerun har jag kört det side by side med Nextcloud.

Båda kör integration med min onlyoffice server, inte en chans på månen att jag går över till den dära nya favvis editorn hos Nextcloud.

I övrigt så..... saknar jag bara inte Nextcloud längre.

Större, långsammare, men komplicerat många gånger i onödan. Varit tråkigt att behöva fullösa för att få galleri att hålla dig i ett snabbt och uppdaterat skick osv...

Filerun är bara så mycket snabbare, inbyggt galleri som sorterar allt på datum eller vad du nu vill... Färdigt på en bråkdel av tiden av vad Nextcloud gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

I övrigt så..... saknar jag bara inte Nextcloud längre.

Jag bytte från Nextcloud till Seafile och var frälst, av precis samma anledningar du skriver. Dock fungerade den mobilappen sämre på iOS än den nuvarande Nextcloud-appen fungerar på android (och det är en bedrift!) att de övriga som använde det med mig knorrade lite för mycket.
Seafile gillade heller inte att ha storage på NFS vilket var irriterande.

Nu kör jag nextcloud igen men har sett till att stänga av så mycket lullull som möjligt. Väder-appen är ju så mycket meme att owncloud har med deras brist på en sådan app som ett + i deras comparison. Men det känns som att nextcloud börjar bli otroligt spretigt. Det är ju bara att kolla på deras AIO-docker för att se vad de vill att man gör för en komplett lösning.

Internet verkar inte ha mycket till övers för Filerun heller. Tråkigt att det inte längre verkar finnas någon bra self hosted applikation som har enkel filesharing och fungerande mobilapp med synk.

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt 100 NC fråga men.
Trodde att senaste NC med nya photos skulle vara en god ersättare till Photprism.
Men så blev det tyvärr inte.
Jag ser att det går att synca/läsa filerna ifrån Photoprism ifrån/till nextcloud.
Men jag får inte det att fungera.
Är det någon som kan detta med webdav mm ?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kamouflage:

Jag bytte från Nextcloud till Seafile och var frälst, av precis samma anledningar du skriver. Dock fungerade den mobilappen sämre på iOS än den nuvarande Nextcloud-appen fungerar på android (och det är en bedrift!) att de övriga som använde det med mig knorrade lite för mycket.
Seafile gillade heller inte att ha storage på NFS vilket var irriterande.

Nu kör jag nextcloud igen men har sett till att stänga av så mycket lullull som möjligt. Väder-appen är ju så mycket meme att owncloud har med deras brist på en sådan app som ett + i deras comparison. Men det känns som att nextcloud börjar bli otroligt spretigt. Det är ju bara att kolla på deras AIO-docker för att se vad de vill att man gör för en komplett lösning.

Internet verkar inte ha mycket till övers för Filerun heller. Tråkigt att det inte längre verkar finnas någon bra self hosted applikation som har enkel filesharing och fungerande mobilapp med synk.

Varför inte sätta upp en Testmiljö för Filerun?

Filerun är "nextcloud kompitabel" och använder sig av nextcloud synkklienter, både mobila och desktop och de fungerar som förväntat (99% av tiden iallafall ), den sparar datan på disk, har ett galleri och har en del plugin stöd.

Tar någon timme första gången man installerar miljön (jämfört med nextcloud som tog mig dagar första gången) och sedan funkar den bara helt fantastiskt. All data kör jag via NFS.

Vad är det för klagomål du hittat på nätet? Att den inte är öppen källkod? Synd, kan jag tycka. Men det samma gäller för 99% av all annan mjukvara i världen.

En av mina största orosmoment med nextcloud var hur bökigt det var att uppdatera.
Jag fick ångest varje gång en ny patch släpptes, man sökte på patchen och såg hundratals inlägg om folks installationer som gått sönder, varje månad, om och om igen. Var alltid nojjig över att behöva återställa databasen eller att något annat skulle faila.

Filerun har ingen databas, således inga problem om en installation skulle krasha. mybad! Hade helt glömt att jag ens satt upp en instans!

Nämnde jag att det är ungefär 10 gånger snabbare?

Finns ett ganska rättvist demo här:

https://demo.filerun.com

Username: admin
Password: admin

Min lokala miljö är definitivt snabbare, och demot i sig är mkt snabbare än vad min lokala nextcloud är xD

Permalänk
Medlem

Filerun verkar värt att testa.
Dock så har den en databas ser det ut som i alla guider jag kikat på.
MariaDB....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför inte sätta upp en Testmiljö för Filerun?

Filerun är "nextcloud kompitabel" och använder sig av nextcloud synkklienter, både mobila och desktop och de fungerar som förväntat (99% av tiden iallafall ), den sparar datan på disk, har ett galleri och har en del plugin stöd.

Tar någon timme första gången man installerar miljön (jämfört med nextcloud som tog mig dagar första gången) och sedan funkar den bara helt fantastiskt. All data kör jag via NFS.

Vad är det för klagomål du hittat på nätet? Att den inte är öppen källkod? Synd, kan jag tycka. Men det samma gäller för 99% av all annan mjukvara i världen.

En av mina största orosmoment med nextcloud var hur bökigt det var att uppdatera.
Jag fick ångest varje gång en ny patch släpptes, man sökte på patchen och såg hundratals inlägg om folks installationer som gått sönder, varje månad, om och om igen. Var alltid nojjig över att behöva återställa databasen eller att något annat skulle faila.

Filerun har ingen databas, således inga problem om en installation skulle krasha.

Nämnde jag att det är ungefär 10 gånger snabbare?

Finns ett ganska rättvist demo här:

https://demo.filerun.com

Username: admin
Password: admin

Min lokala miljö är definitivt snabbare, och demot i sig är mkt snabbare än vad min lokala nextcloud är xD

Jag tycker nog allt att du överdriver. Nextcloud för det mesta bara snurrar och uppdaterar. Blev lite handpåläggning med major-uppdatering, men det är väntat när andra beroenden går ur tiden. Och ärligt talat upplevde jag inte filerun-demon direkt snabbare. Däremot så var upplägget med filträd mycket snyggare och användarvänligt!

Hur kan det ha tagit dig dagar att installera NC? Har du använt vår gode enochs skript? Det tar 5-10 minuter på sin höjd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Sötast
Skrivet av scienta:

Jag tycker nog allt att du överdriver. Nextcloud för det mesta bara snurrar och uppdaterar. Blev lite handpåläggning med major-uppdatering, men det är väntat när andra beroenden går ur tiden. Och ärligt talat upplevde jag inte filerun-demon direkt snabbare. Däremot så var upplägget med filträd mycket snyggare och användarvänligt!

Hur kan det ha tagit dig dagar att installera NC? Har du använt vår gode enochs skript? Det tar 5-10 minuter på sin höjd.

Det tog mig dagar då jag installerade Linux, nextcloud och alla dess dependencies en för en och dokumenterade under tiden. (samt faktiskt skrev ett bash script med hjälp av anteckningarna)

Minns inte exakt, men det var något problem med php vs php-fpm det året jag körde min setup. Det krävdes en del felsökning. Databasen strulade och kunde inte visa unicode karaktärer, det krävde ännu mer felsökning. När instansen var mestadels klar så ville jag att previews skulle förgenereras, då fick man gå till plugins... Och där vill jag inte veta hur många timmar jag la. Minns att det var massor av problem att lyckas cron-a preview kommandot också :/

Nextcloud var en helt ny jätte för mig när jag började selfhosta. Och då datan är min egen och under mitt eget ansvar så finns det ingen chans att jag sätter ihop en miljö med färdiga script.

Isåfall hade jag inte haft den kunskapen jag behövde för att kunna felsöka om fel uppstod. Det gjorde inte det lättare att miljön hostade jag på extern vps med datan på samma maskin som nextcloud servern...

2 gånger på 3 års drift (båda gånger samma år) så slog uppdateringar bakut och om det inte vore för obsessive backups hade jag bara fått slänga instansen båda gångerna!

Så fine. Medans 2 dagar inte var en överdrift så hade det gått betydligt snabbare för mig idag. Att dra igång en testmijö tog ju inte många minuter nu när jag satte upp den för att testa mig filerun.... Men som du nämnde så hade jag glömt att det inte ens fanns ett filträd. Verkade vara en väldigt upvotad funktion men devsen bara "meeeeh, åhh.. Jobbigt jue" i sina kommentarer

Blev dock förvånad att de verkar vilja döda den gamla stand alone installationen helt.... De verkar vilja köra allt i docker vilket jag ogillar starkt. Men det är ju min allergi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Varför inte sätta upp en Testmiljö för Filerun?

Filerun är "nextcloud kompitabel" och använder sig av nextcloud synkklienter, både mobila och desktop och de fungerar som förväntat (99% av tiden iallafall )

Låter som att man plockar kluttarna ur toaletten istället för russinen ur kakan då. Nextclouds klienter är ju det i särklass sämsta med det. Applikationen i sig har tuffat på fint senaste åren. De hade väl någon dipp i samband med att man bytte rätt mycket versioner av php och hittan dittan men förutom att det är bloated och att de lägger all utvecklingstid på saker en hemanvändare inte behöver så funkar det ju i alla fall.

Skrivet av Allexz:

Vad är det för klagomål du hittat på nätet? Att den inte är öppen källkod? Synd, kan jag tycka. Men det samma gäller för 99% av all annan mjukvara i världen.

Hittade inte mycket positivt om det alls, och att det inte är helt gratis och inte är öppen källkod är också ett minus. Den värsta varianten är ju i regel semi-gratis program där det känns som man kör en evig demo.

Skrivet av Allexz:

En av mina största orosmoment med nextcloud var hur bökigt det var att uppdatera.
Var alltid nojjig över att behöva återställa databasen eller att något annat skulle faila.

Man öppnar admin center, trycker på 'uppdatera', instansen sätter sig automatiskt i maintenance. Sen uppdaterar den allt, verifierar allt och rullar tillbaka vid problem. Pang tjong, noll problem med det senaste åren. För typ 5+ år sedan? Jao en del.
Återställa databas är ju gjort på tio sekunder också så knappast någon nackdel även om det ju inte behövs i verkligheten.

Skrivet av Allexz:

[s]Filerun har ingen databas, således inga problem om en installation skulle krasha

Nu stämde ju inte detta men oavsett är det ju ingen fördel att den inte kör en riktig databas. Någon typ av databas kör den garanterat och i regel så är 'databasfria' applikationer baserade på sqlite vilket definitivt inte är bättre.

Skrivet av Allexz:

Nämnde jag att det är ungefär 10 gånger snabbare?

Snabbare på att göra vad?

Skrivet av Allexz:

Det tog mig dagar då jag installerade Linux, nextcloud och alla dess dependencies [...]

[...]det var något problem med php vs php-fpm[...]
[...]Databasen strulade och kunde inte visa unicode karaktärer[...]
[...]då fick man gå till plugins... Och där vill jag inte veta hur många timmar jag la. [...]
[...]Minns att det var massor av problem att lyckas cron-a preview kommandot också :/[...]

Fast det här låter ju rätt mycket som att du inte hade kunskap om allt annat bara. Inget av detta är ju 'Nextcloud' förutom pluginet och hur man får det att ta flera timmar övergår mitt förstånd. One-click installer och sedan två kommandon (generate all och sedan det schemalagda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@enoch85: Har du eller någon annan något tips om hur man löser så thumbnails/previews inte krashar nextcloud? Det verkar som att nextcloud skapar en php-process per thumbnail den ska generera, varje enskild process har i sin tur en egen php memory limit (t.ex. rekommenderade 512MB) så öppnar man en mapp med 100 bilder så flödar det apache2-processer som äter upp allt minne och sedan dödas.

Finns en helt bunt trådar om samma sak:
https://help.nextcloud.com/t/preview-generation-brings-server...
https://help.nextcloud.com/t/out-of-memory-when-generating-pr...
Och alla verkar sluta i att man ska slå av on-demand previews och förgenerera dem men det känns som en otroligt tattig lösning. Dessutom verkar man inte kunna ha previews avslaget + köra genererade previews så om någon fort laddar upp 100 bilder och öppnar den mappen så dör servern innan man hunnit generera dem.

Total showstopper som verkar legat orörd i åratal utan att nextcloud-devsen velat kommentera mer än "slå av previews".

Jag kör PHP-FPM, och så gör även Nextcloud VM scripten (länkat i #1 inlägget), så har aldrig stött på det problemet. Har en kund nu med 20 TB bilder (han är fotograf) och den har stått och tuggat i två veckor nu utan problem med pre:preview generaton.

Sen generellt så kan jag väl hålla med om att Nextcloud är "hypat" och det jobbas mer på nya features än stabilitet. Mycket som glöms bort däremellan. Men, det blir trots allt bättre och bättre, och nu är det så pass stabilt av diverse myndigheter i Sverige har valt att hoppa på tåget.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Kanske inte helt 100 NC fråga men.
Trodde att senaste NC med nya photos skulle vara en god ersättare till Photprism.
Men så blev det tyvärr inte.
Jag ser att det går att synca/läsa filerna ifrån Photoprism ifrån/till nextcloud.
Men jag får inte det att fungera.
Är det någon som kan detta med webdav mm ?
<Uppladdad bildlänk>

Copy + Paste:

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har varit lite lat tydligen och inte uppgraderat min Nexcloud-server ordentligt och har nu hamnat bakom. Jag kör med @Enoch85 eminenta image som är plug and play vilket egentligen bara kräver att man kör uppdate-skriptet när det krävs...

Men nu behöver jag komma från 24.0.12 till 26.0.1 och då hamnar jag i trubbel då skriptet helt enkelt klagar. Jag har försökt att gå igenom https://raw.githubusercontent.com/nextcloud/vm/master/lib.sh men det blir snabbt ganska många rader så jag tappade bort mig på vägen.

Finns det någon dokumentation på vad man behöver göra för att komma ikapp igen?

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hejsan!

Jag har varit lite lat tydligen och inte uppgraderat min Nexcloud-server ordentligt och har nu hamnat bakom. Jag kör med @Enoch85 eminenta image som är plug and play vilket egentligen bara kräver att man kör uppdate-skriptet när det krävs...

Men nu behöver jag komma från 24.0.12 till 26.0.1 och då hamnar jag i trubbel då skriptet helt enkelt klagar. Jag har försökt att gå igenom https://raw.githubusercontent.com/nextcloud/vm/master/lib.sh men det blir snabbt ganska många rader så jag tappade bort mig på vägen.

Finns det någon dokumentation på vad man behöver göra för att komma ikapp igen?

mvh
z

Se https://docs.hanssonit.se/s/W6fMouPiqQz3_Mog/virtual-machines...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@enoch85: Har du eller någon annan något tips om hur man löser så thumbnails/previews inte krashar nextcloud? Det verkar som att nextcloud skapar en php-process per thumbnail den ska generera, varje enskild process har i sin tur en egen php memory limit (t.ex. rekommenderade 512MB) så öppnar man en mapp med 100 bilder så flödar det apache2-processer som äter upp allt minne och sedan dödas.

Finns en helt bunt trådar om samma sak:
https://help.nextcloud.com/t/preview-generation-brings-server...
https://help.nextcloud.com/t/out-of-memory-when-generating-pr...
Och alla verkar sluta i att man ska slå av on-demand previews och förgenerera dem men det känns som en otroligt tattig lösning. Dessutom verkar man inte kunna ha previews avslaget + köra genererade previews så om någon fort laddar upp 100 bilder och öppnar den mappen så dör servern innan man hunnit generera dem.

Total showstopper som verkar legat orörd i åratal utan att nextcloud-devsen velat kommentera mer än "slå av previews".

PHP-FPM är bra, men det blir ännu bättre med detta: https://github.com/nextcloud/vm/blob/master/apps/imaginary.sh

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se