NAS + backuplösning

Permalänk
Medlem

NAS + backuplösning

Jag har under många år skjutit på mina tankar att fixa en smidig backuplösning, vilket gör att jag har mycket data utspritt på diverse diskar och skulle sannolikt förlora mycket data om jag fick en krash eller nått virus, så tänkte ta tag i detta nu.

Jag tänkte samtidigt ta tag i att fixa en NAS där jag kan centralisera lagring för mig och min fru. Jag funderar på om det finns någon NAS med inbyggd mjukvara som kan detektera om man stoppar i en USB disk och då köra en backup till den, utan att man behöver göra så mycket mer.

Det jag hade önskat var att jag hade alla mina filer på NAS:en, vissa kataloger är de som är känsliga och behöver köras backup på, dessa skulle jag vilja markera på något sätt så att när en USB disk upptäcks så tas en ny kopia på all känslig data och sedan ejectas disken igen.

Finns det någon färdig NAS som har något liknande detta inbyggt? Jag kommer nog inte orka/hinna bygga något själv, så hade gärna sett en färdig lösning.

Skulle även gärna se att NAS:en stödjer sammanslagning av diskarna så det bara delas som en stor yta, men det kanske alla klarar? Aldrig använt en dedikerad NAS förut

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka datamängder har du, samt budget? Om du ska behålla dina diskar kan själva migreringen blir mycket knepig.

Synology eller Qnap är ett bra val och stödjer mig veterligen allt som du skrivit.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Glöm inte att mycket viktig data är bra att ha backup på mot t.ex. en vanlig USB3 hårddisk i kabinett som man bara har inkopplad och gör backup mot ibland, samt även data sparat på optisk skiva.

Färdiga lösningar så är det Synology eller Qnap som jag tror är vanligast. Det finns säkert flera men jag kommer inte på namnet på dessa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vilka datamängder har du, samt budget? Om du ska behålla dina diskar kan själva migreringen blir mycket knepig.

Synology eller Qnap är ett bra val och stödjer mig veterligen allt som du skrivit.

Jag tänkte mig väl att ha rejält med utrymme på NAS:en, säg 30-40TB kanske, men gärna utbyggbart, tror jag vill ha möjlighet till 4 diskar. Budget är väl inte helt satt, men under 10k för själva NAS:en hade väl varit bra.

Den data som behöver backas upp kanske handlar mer om några TB bara, har dock börjat en del med videoredigering sedan vi fick får dotter och då sticker ju lagringen iväg lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Glöm inte att mycket viktig data är bra att ha backup på mot t.ex. en vanlig USB3 hårddisk i kabinett som man bara har inkopplad och gör backup mot ibland, samt även data sparat på optisk skiva.

Färdiga lösningar så är det Synology eller Qnap som jag tror är vanligast. Det finns säkert flera men jag kommer inte på namnet på dessa företag.

Ja, det är lite det jag menar med backupen ovan, att jag ska koppla in en USB disk som automatiskt plockar de foldrar jag vill göra backup på och sedan gör eject på USB disken igen. Men du menar att man bör ha skiva också?

Har kikat lite på Synology och Qnap men det verkar ju vara lite av en djungel vad gäller modeller, så intressant att veta lite vad man får för pengarna på de olika

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fish:

Jag tänkte mig väl att ha rejält med utrymme på NAS:en, säg 30-40TB kanske, men gärna utbyggbart, tror jag vill ha möjlighet till 4 diskar. Budget är väl inte helt satt, men under 10k för själva NAS:en hade väl varit bra.

Den data som behöver backas upp kanske handlar mer om några TB bara, har dock börjat en del med videoredigering sedan vi fick får dotter och då sticker ju lagringen iväg lite.

För en så stor datamängd är 4 diskar eller mer vettigt i min bok. Behöver du Gigabit Ethernet, eller har du behov av 2.5 GbE eller 10 GbE?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

För en så stor datamängd är 4 diskar eller mer vettigt i min bok. Behöver du Gigabit Ethernet, eller har du behov av 2.5 GbE eller 10 GbE?

Jag har bara gigabit internt idag och mycket av det går över wifi med, så 1Gb räcker nog.

Läst på lite och Plex stöd verkar ju rätt trevligt med, synology 920+ verkar vara bäst då, men den har ju tyvärr ersatts av 923+ som inte har samma HW stöd för transcoding, så det känns ju lite synd, lite sämre förbrukning på 923 med. DS420+ kanske kan vara något, verkar gå att få tag på iallafall! Eller en TS-464U om man tittar på QNap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp backup i molnet kanske?
Då slipper du krångla med diskar, och är safe även om huset brinner ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Ja, det kanske är en variant med! Vore ju gött att ha en backup på annan plats med som du säger. Antar att detta finns i mjukvaran på de flesta NAS:ar som standard med!

Visa signatur

Permalänk

Jag kör en DS923+ numera. Transkodning behöver jag ytterst sällan eftersom mina enheter stöder alla format "out of the box" oftast. Sitter jag på en buss däremot och vill kolla på film så kickar transkodningen in. Men att transkoda 1080p är inget problem även om CPU:n får jobba lite.
Hursomhelst, kan varmt rekommendera Synology som är oftast väldigt användarevänligt.
En DS923+ kan du expandera med DX517 (tror jag den heter), så får du 5 slots till vid behov.
Att köra onlinebackup på 30-40TB data låter extremt kostsamt i mina öron. Nån som vet nått annat (användarevänligt sätt) att lösa detta får gärna yttra sig isåfall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

De flesta gillar inte den månatliga fakturan som blir om man lagrar 10-18 TB på molntjänst. 1-2 TB på molntjänst är fortfarande rimligt prissatt i privatsammanhang men inte 10 - 18 TB - köpte precis en 18 TB NAS-disk för typ 3500:- och skall man köpa motsvarande utrymme på molntjänst så kommer disken vara betalt inom 6 mån-1 år.

exempel:

Blackblaze tar $0.005/GB på sin B2 vilket är mindre än hälften av pengarna som alternativen erbjuder[1] och 18 TB -> är 18000 GB och detta gånger 0.005 blir 90$ och räknar man 10:-/$ så är det 900:- i månaden. grovt räknat och på ett år handlar det om 10800:- vilket motsvarar 3 st 18TB-diskar per år i inköp. en NAS-disk kan man räkna med minst 5 användbara år med max 1 diskbortfall av 4-6 diskar även om de är igång 24/7 - i många fall hålla 7- 10 år innan populationen diskar halverats i antal om man startar med 4-6 diskar och ofta är det inte att diskarna är dåliga när de byts ut - utan för att det fins större diskar för samma platsförbrukning och lika eller mindre energiförbrukning...

[1]
https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage-pricing.html

nu finns det säkert specialerbjudande mm. där man kan pressa priserna lite även på alternativen.

Blackblaze har bra resilens/versions-hantering på det som laddas upp vilket inte alls är självklart på flertal andra molnlagringsstjänster för att tex göra recovery efter en ransomware-angrepp där även de ransomware-krypterade filerna har synkats upp under typisk långledighet och inte ser i tid på vad som pågår med automatiska backupper och sync-program (utan versions-hantering av filer) som likt duktig idiot skriver över och raderar de friska filerna och ersätter dessa med dess ransomware-krypterade version. Nackdelen är att man får betala för platsen även för sina 'överskriva' filer till dess livslängds-klocka har runnit ut (default 1 månad men kan ställas valfri tid av användaren på B2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kör en DS923+ numera. Transkodning behöver jag ytterst sällan eftersom mina enheter stöder alla format "out of the box" oftast. Sitter jag på en buss däremot och vill kolla på film så kickar transkodningen in. Men att transkoda 1080p är inget problem även om CPU:n får jobba lite.
Hursomhelst, kan varmt rekommendera Synology som är oftast väldigt användarevänligt.
En DS923+ kan du expandera med DX517 (tror jag den heter), så får du 5 slots till vid behov.
Att köra onlinebackup på 30-40TB data låter extremt kostsamt i mina öron. Nån som vet nått annat (användarevänligt sätt) att lösa detta får gärna yttra sig isåfall.

Ja, 923+ verkar ju bra, vet inte om jag kommer använda transcode heller, blir alltid så när jag ska köpa nått tycker jag "Men tänk om jag vill det sedan då"

Backupen behöver nog bara vara några TB, tänker att jag får organisera filerna lite så man backar det som är viktigast. Om man ser på video så är ju färdigklippta filmer värda att backa upp, men kanske inte allt rå-material. Men kanske blir en USB disk ändå, engångskostnad är ju ofta trevligare än månadskostnad. Det är ju dock gött att ha backupen på en annan plats än hemma om man tänker på brand eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

De flesta gillar inte den månatliga fakturan som blir om man lagrar 10-18 TB på molntjänst. 1-2 TB på molntjänst är fortfarande rimligt prissatt i privatsammanhang men inte 10 - 18 TB - köpte precis en 18 TB NAS-disk för typ 3500:- och skall man köpa motsvarande utrymme på molntjänst så kommer disken vara betalt inom 6 mån-1 år.

exempel:

Blackblaze tar $0.005/GB på sin B2 vilket är mindre än hälften av pengarna som alternativen erbjuder[1] och 18 TB -> är 18000 GB och detta gånger 0.005 blir 90$ och räknar man 10:-/$ så är det 900:- i månaden. grovt räknat och på ett år handlar det om 10800:- vilket motsvarar 3 st 18TB-diskar per år i inköp. en NAS-disk kan man räkna med minst 5 användbara år med max 1 diskbortfall av 4-6 diskar även om de är igång 24/7 - i många fall hålla 7- 10 år innan populationen diskar halverats i antal om man startar med 4-6 diskar och ofta är det inte att diskarna är dåliga när de byts ut - utan för att det fins större diskar för samma platsförbrukning och lika eller mindre energiförbrukning...

[1]
https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage-pricing.html

nu finns det säkert specialerbjudande mm. där man kan pressa priserna lite även på alternativen.

Blackblaze har bra resilens/versions-hantering på det som laddas upp vilket inte alls är självklart på flertal andra molnlagringsstjänster för att tex göra recovery efter en ransomware-angrepp där även de ransomware-krypterade filerna har synkats upp under typisk långledighet och inte ser i tid på vad som pågår med automatiska backupper och sync-program (utan versions-hantering av filer) som likt duktig idiot skriver över och raderar de friska filerna och ersätter dessa med dess ransomware-krypterade version. Nackdelen är att man får betala för platsen även för sina 'överskriva' filer till dess livslängds-klocka har runnit ut (default 1 månad men kan ställas valfri tid av användaren på B2)

Bra poäng, låter ju väldigt dyrt, kommer dock sannolikt inte behöva mer än ett par TB som backup, om man väljer ut de filer som är viktigast tänker jag. Men att köra USB backup lockar nog lite ändå, gillar fasta kostnader bättre än löpande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@fish nja.

Det primära backuplösning jag använder för offline backup är mekaniska 2.5 tums hårddiskar i kabinett som ansluts mot USB3. Det är det mest praktiska och en relativt säker lagringslösning där data och information inte kommer försvinna. Visst finns det lite risk i att man kan tappa disken och den skadas men det är ganska osannolikt eftersom disken används sällan. Utöver det har jag min data online antingen i datorn eller via NAS system. Den viktiga datainformationen kopierar jag över till extern lagring då och då, ofta blir det någon gång i månaden eller varannan månad.

Det jag syftade på med optisk media är att mycket viktig data också kan vara lämpligt att spara på optisk media. Det blir ytterligare en säkerhet OM något skulle hända med dom 2.5 tums hårddiskar jag använder för backup. Sedan kan saker hände med optisk media också och därför är det enkelt att bränna nya kopior då informationen på hårddiskarna redan är sorterat och anpassad för att brännas ut på optisk skiva. Skivorna håller inte för evigt och man bör gör nya kopior. Än så länge finns optisk media kvar och jag tror inte det kommer försvinna inom någon nära framtid.

Det är ganska lite data jag har på optisk skiva (tror jag har max 100st varav bara 20st har kritisk och viktig information på sig). Men det är en trygghet i att ha detta, åtminstone borde den informationen finnas kvar om det händer något. Vill man inte använda optiskt media är det inte lika viktigt numera. Men det skadar inte om man säger så.

En bra kombination är mekanisk 2.5 tums hårddisk tillsammans med USB minnen, SD-kort och liknande. Där ska informationen vara mer säker och klara sig längre. Resten har man online eller offline i någon kombination som passar det behov man har. Det finns program man kan använda och annat som gör det lättare att ta backup, och att man får påminnelse osv. Mycket information finns på nätet.

Jag tycker Synology verkar vara ett bättre val än Qnap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@fish nja.

Det primära backuplösning jag använder för offline backup är mekaniska 2.5 tums hårddiskar i kabinett som ansluts mot USB3. Det är det mest praktiska och en relativt säker lagringslösning där data och information inte kommer försvinna. Visst finns det lite risk i att man kan tappa disken och den skadas men det är ganska osannolikt eftersom disken används sällan. Utöver det har jag min data online antingen i datorn eller via NAS system. Den viktiga datainformationen kopierar jag över till extern lagring då och då, ofta blir det någon gång i månaden eller varannan månad.

Det jag syftade på med optisk media är att mycket viktig data också kan vara lämpligt att spara på optisk media. Det blir ytterligare en säkerhet OM något skulle hända med dom 2.5 tums hårddiskar jag använder för backup. Sedan kan saker hände med optisk media också och därför är det enkelt att bränna nya kopior då informationen på hårddiskarna redan är sorterat och anpassad för att brännas ut på optisk skiva. Skivorna håller inte för evigt och man bör gör nya kopior. Än så länge finns optisk media kvar och jag tror inte det kommer försvinna inom någon nära framtid.

Det är ganska lite data jag har på optisk skiva (tror jag har max 100st varav bara 20st har kritisk och viktig information på sig). Men det är en trygghet i att ha detta, åtminstone borde den informationen finnas kvar om det händer något. Vill man inte använda optiskt media är det inte lika viktigt numera. Men det skadar inte om man säger så.

En bra kombination är mekanisk 2.5 tums hårddisk tillsammans med USB minnen, SD-kort och liknande. Där ska informationen vara mer säker och klara sig längre. Resten har man online eller offline i någon kombination som passar det behov man har. Det finns program man kan använda och annat som gör det lättare att ta backup, och att man får påminnelse osv. Mycket information finns på nätet.

Jag tycker Synology verkar vara ett bättre val än Qnap.

Jag har svårt att förstå varför du blandar in USB-minnen och SD-kort. I min värld är det relativt opålitliga media jämfört med en mekanisk HDD.
Jag har också haft blandad erfarenhet med optiskt media, men har å andra sidan inte använt det det senaste decenniet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Skrivet av fish:

Ja, 923+ verkar ju bra, vet inte om jag kommer använda transcode heller, blir alltid så när jag ska köpa nått tycker jag "Men tänk om jag vill det sedan då"

Backupen behöver nog bara vara några TB, tänker att jag får organisera filerna lite så man backar det som är viktigast. Om man ser på video så är ju färdigklippta filmer värda att backa upp, men kanske inte allt rå-material. Men kanske blir en USB disk ändå, engångskostnad är ju ofta trevligare än månadskostnad. Det är ju dock gött att ha backupen på en annan plats än hemma om man tänker på brand eller så.

Jag köper 2TB utrymme på Synologys egna C2 molnlagring varje månad för att backupa det viktigaste. 170:- eller nått i den stilen. Det funkar bra och är ju integrerat i deras "operativsystem" så att säga.
Som komplement backupar jag i princip rubbet på en extern 12TB disk kopplad till NAS:en (brinner huset ner dock är det ju kört).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel jag nämner USB minnen och SD-kort i jämförelse med SSD hårddisk. Dessa medier är bättre än vad en SSD hårddisk är för lagring. Däremot är inget av dom bra för långtidslagring egentligen.

Mekanisk hårddisk är riktigt bra och det mest smidiga valet idag för att göra backup och lagra kopior osv datainformation. Jag har aldrig haft problem med optisk media och kommer inte sluta använda det eftersom jag själv tycker det är ett bra alternativ för att göra backup av mycket viktig data. Så länge optisk media och brännbara skivor finns kommer jag använda det. Jag tvingar ingen och påstår inte att man måste använda den tekniken. Alla gör egen val av vilka tekniker man vill använda. Anledningen till att jag pratar om optisk media är att det fortfarande finns i handeln, går att få tag på skivor och har visat sig fungera bra för backup och andra användningsområden.

Det går att använda olika tekniker för band-lagring. Jag tar inte upp det eftersom jag personligen inte tycker den tekniken är rimlig att använda för privatpersoner och då syftar jag på kostnad, få tag i band osv.

Permalänk
Medlem

Oavsett lösning, kom ihåg att göra regelbundna tester av återläsning från backup. Så det verkligen fungerar den dag det behövs som bäst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fish:

Jag har under många år skjutit på mina tankar att fixa en smidig backuplösning, vilket gör att jag har mycket data utspritt på diverse diskar och skulle sannolikt förlora mycket data om jag fick en krash eller nått virus, så tänkte ta tag i detta nu.

Jag tänkte samtidigt ta tag i att fixa en NAS där jag kan centralisera lagring för mig och min fru. Jag funderar på om det finns någon NAS med inbyggd mjukvara som kan detektera om man stoppar i en USB disk och då köra en backup till den, utan att man behöver göra så mycket mer.

Det jag hade önskat var att jag hade alla mina filer på NAS:en, vissa kataloger är de som är känsliga och behöver köras backup på, dessa skulle jag vilja markera på något sätt så att när en USB disk upptäcks så tas en ny kopia på all känslig data och sedan ejectas disken igen.

Finns det någon färdig NAS som har något liknande detta inbyggt? Jag kommer nog inte orka/hinna bygga något själv, så hade gärna sett en färdig lösning.

Skulle även gärna se att NAS:en stödjer sammanslagning av diskarna så det bara delas som en stor yta, men det kanske alla klarar? Aldrig använt en dedikerad NAS förut

Låter som jag förutom att jag har singelhushåll och inga TB-stora behov. Har funderat fram och tillbaka men det landar nog i en Synology DS220+ med 2TB NAS SATA SSD (Western Digital Red). Har jag en diskplats ledig för framtida behov. Sen tänkte jag göra backup mot något moln samt plugga in en extern USB för ytterligare backup onsite. DS220+ stödjer USB Coby som jag förstår enkelt ska kunna göra backup till en extern inpluggad USB-disk.

Skrivet av fish:

Ja, det är lite det jag menar med backupen ovan, att jag ska koppla in en USB disk som automatiskt plockar de foldrar jag vill göra backup på och sedan gör eject på USB disken igen. Men du menar att man bör ha skiva också?

Har kikat lite på Synology och Qnap men det verkar ju vara lite av en djungel vad gäller modeller, så intressant att veta lite vad man får för pengarna på de olika

Som jag förstår det ska USB Coby på Synology funka så. Alla modeller från Synology stödjer inte USB Copy så värt att kolla upp det innan du bestämmer dig för en modell.

Permalänk
Medlem

Tänk på att backup till en ensam usb hårddisk (dvs utan någon form av raid eller liknande) är ganska riskfyllt. Visst, den skriver dit filerna du vill backa upp, men hur vet du att de filer du skrev dit sist gång fortfarande fungerar när du har hårddisken ikopplad? Eller imorgon? Eller om en månad eller om två år?
Om du inte själv gör koll på varje fil på hårddisken regelbundet så vet du aldrig om filerna fortfarande är felfria och går att läsa/kopiera ifrån. Därför är det alltid bättre med aktiv backup (dvs ett system som är igång 24/7 eller iaf kanske startar upp klockan 3 på natten en gång i veckan, kör en check på alla filerna, som är lagrad i raid, för att se så att allt fortfarande är felfritt alternativt rapporterar om något är fel, för att därefter stänga ner sig när kontrollen är klar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Lyckligtvis målar du inte in dig i ett hörn. Låt din NAS vara NAS och kör en extern server för mediaomkodningen, om du behöver det i framtiden. T.ex. en Nvidia Shield så kan du ha filerna på NASen, Plex server (och klient) på Shield och från den streama tonvis med format.
Shield klarar dessutom fler format än t.ex. DS920+. Undertexter i PGS-format och Dolby TrueHD exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Jag har bara gigabit internt idag och mycket av det går över wifi med, så 1Gb räcker nog.

Läst på lite och Plex stöd verkar ju rätt trevligt med, synology 920+ verkar vara bäst då, men den har ju tyvärr ersatts av 923+ som inte har samma HW stöd för transcoding, så det känns ju lite synd, lite sämre förbrukning på 923 med. DS420+ kanske kan vara något, verkar gå att få tag på iallafall! Eller en TS-464U om man tittar på QNap.

Jag kör en DS920+ och den gör allt som du beskriver väl. Smidigt att sätta in tex minneskort och automatisk backup av det.

Som du säger är efterträdaren verkligen ett steg ner, så om du kan hitta en DS920+ skulle jag rekommendera den. Den får ju fortfarande uppdateringar till DSM osv.

Hårddiskar till den rekommenderar jag starkt WDC HC550 18TB SATA, jag har två av dem och de är tysta, vibrerar inte mycket och går svalt. Är också hållbara enligt Backblazes statistik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Min rekommendation skulle vara att inte köpa en "liten" NAS och sedan planera med att expandera med ett disk chassi till.

När det blir dags i framtiden så säljs kanske detta inte, och, tycker jag, att det inte är rekommenderat att köra en volym på både interna och externa diskar.

Tyvärr så vet Synology hur man tar betalt men jag hade ändå rekommenderat att ifall du tror att du behöver mer utrymme (diskar) i framtiden att du köper en NAS mer fler platser än vad du idag behöver.

Qnap hade jag hoppat över då på senare tid haft stora problem med att hålla sina NAS-programvaror säkra (dvs NASar har krypterats av elak programvara). De är dock billigare på många modeller. Om du överväger Qnap googla fram till något support forum eller community och kolla av där vad de diskuterar för att få en bild (eller om någon annan som kör Qnap kan dela med sig).

En annan sak som inte diskuteras lika ofta är storleken på diskarna och återuppbyggnadstiden om en disk går sönder.

Tänk att du har 1 disks redundans. Den går söner och du stoppar i en ny.
Om disken är liten så tar återuppbyggnadstiden kortare tid än om du har en jätte stor disk.

Det innebär att chansen/sannolikheten för att ytterligare en disk ska gå sönder medans din diskvolym återbyggs är större ju större diskar du har.
Det är därför 2 diskars redundans blir viktigare i framtiden - dock är det jekkla dyrt då man dels måste ha fler diskar, men även en större NAS om man vill stoppar i fler diskar för att få samma mängd lagring fast med 2 diskars redundans.

Mycket av det som vi diskuterar är överkurs och saker som man "kan" göra. Men för att bara börja så behöver du ju själva NAS:en och 1 disk (då har du ingen redundans).

Sedan kan du bygga med mer diskar allt eftersom.

Grejen som du själv frågar är ju vilken NAS som ska vara din start?
2, 4, 6 eller fler hårddisk platser är det jag hade försökt bestämma mig för först.
Sedan vilken modell inom storleksklassen som är intressant.

Jag hade skippat value modellerna så att du kan köra på en NAS med en X86 processor och där du kan sätta i mer minne.

Ibland känns det som om ett stormöte på Discord i en voice chatt kanal hade varit optimalt där både befintliga användare och de som är på väg att bli NAS användare hade samlats och bara snackat i en timme eller två

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tack för all bra feedback!

Det slutade med att jag beställde en Synonlogy 923+, eftersom Inet hade den nedsatt nu, samt 2 18TB Ultrastar HC550 och en Seagate Expansion Desktop 12TB för USB disk för backup.

Ser ut som det ska komma innan helgen, så får bli lite testande och uppsättning då!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

18TB Ultrastar HC550

Jag ska inte bajsa på din nyinköpta älskling men tänk på att det tar 18TB/(0.125MB/s) = 40 timmar att fylla en enda disk med fullt gigabitblås, dagen du t.ex. vill återställa en backup. Sen klarar en singeldisk bara cirka 2 Gb oavsett så inte så stor skillnad.

Förutom det, grattis till köpet. Jag har en DS918+ och har vart supernöjd sedan jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag ska inte bajsa på din nyinköpta älskling men tänk på att det tar 18TB/(0.125MB/s) = 40 timmar att fylla en enda disk med fullt gigabitblås, dagen du t.ex. vill återställa en backup. Sen klarar en singeldisk bara cirka 2 Gb oavsett så inte så stor skillnad.

Förutom det, grattis till köpet. Jag har en DS918+ och har vart supernöjd sedan jag köpte den.

Ingen fara

Jag tänker ju köra backup på den via USB (3.2 gen 1) så då får man väl 5Gb teoretiskt, så diskens hastighet borde väl vara det som sätter gränsen? Så 20 timmar då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad rekommenderar du istället? Av rent intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Vad rekommenderar du istället? Av rent intresse

Det beror väl på, för han (och för mig) verkar det inte vara något problem att vänta ett dygn eller två på att återställa en backup. Personligen har jag tre kopior så att jag är nere på "bara två" under lång tid är inte så svettigt.

Men om man har något tidspressat på den, om man jobbar mot den exempelvis, så är en NAS med 10G nätverk och raidade diskar bättre, både för prestanda och tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det beror väl på, för han (och för mig) verkar det inte vara något problem att vänta ett dygn eller två på att återställa en backup. Personligen har jag tre kopior så att jag är nere på "bara två" under lång tid är inte så svettigt.

Men om man har något tidspressat på den, om man jobbar mot den exempelvis, så är en NAS med 10G nätverk och raidade diskar bättre, både för prestanda och tillgänglighet.

Tack för svar. Men förstod jag det fel och att dessa 2st 18TB inte skulle köras i raid..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Tack för svar. Men förstod jag det fel och att dessa 2st 18TB inte skulle köras i raid..?

Nä, jag kommer förmodligen kör JBOD och se till att backa upp de filer som behöver backas upp relativt ofta på en extern USB disk.

edit: Eller eventuellt Raid 5, men då behöver jag en disk till

Visa signatur