Ny funktion frigör minne i Google Chrome

Permalänk
Melding Plague

Ny funktion frigör minne i Google Chrome

Med en ny Chrome-uppdatering frigör inaktiva flikar minnet till andra aktiviteter, något Google menar kan minska minnesanvändningen med en tredjedel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte sånt här som alltid krånglar till det med youtube och Twitch osv?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Edge fick ju likande funktion i sommras, inte märkt av några problem av den eller set/fått några tickets kring den på jobbet (MS satte den som default på och lät de vara på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är det inte sånt här som alltid krånglar till det med youtube och Twitch osv?

Fungerat bra i Firefox för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt när tredjepartsfunktionalitet bakas in i kärnprodukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fungerat bra i Firefox för mig.

Ja, precis. Firefox har haft den här funktionen i flera år och det fungerar som en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Ja, precis. Firefox har haft den här funktionen i flera år och det fungerar som en dröm.

Jag har upplevt precis tvärt om med Firefox, bytte nyligen till chrome just för att firefox hanterade RAM som smågodis.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jag har upplevt precis tvärt om med Firefox, bytte nyligen till chrome just för att firefox hanterade RAM som smågodis.

Hur hanterar du smågodis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Hur hanterar du smågodis?

Lastar in så många som möjligt så fort som möjligt? är inte det normen?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jag har upplevt precis tvärt om med Firefox, bytte nyligen till chrome just för att firefox hanterade RAM som smågodis.

RAM är ju till för att användas Så länge som datorn inte behöver gå till växlingsfilen så är det ju OK att RAM allokeras fullt ut.

Chrome har andra nackdelar än mängden RAM som använd(es). Tänk om Google kunde fixa de sakerna också (spårning på webben, behålla manifest 2 osv).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Lite för sent... bytte från Chrome till Edge pga minneshungern. Såg att Edge sövde ner tabbarna efter ett tag, briljant! En av de bästa funktionerna på senare år

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Lastar in så många som möjligt så fort som möjligt? är inte det normen?

Jag smågodisdiskriminerar inte, normer är till för att brytas osv! Nu vart jag sugen på smågodis!

Permalänk
Avstängd

Harre gud, dom släpper ju så många uppgraderingar så man hinner ju knappt installera innan man skall ge sig på det där igen.

Permalänk
Medlem

Pre update:

(12 fönster med varierande antal flikar).

Edit för post update kommer..

EDIT:
Efter uppdatering och låtit Chrome vara i bakgrunden 10+ min. Exakt samma flikar och fönster etc:

Kanske behövs längre tid i bakgrunden, typ samma minnesanvändning, men mycket högre CPU-användning.

EDIT 2:
Efter ytterligare lite tid så är CPU-användningen nere, och minnet har gått ner ganska rejält faktiskt. Jag är positivt överraskad!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Såg att Edge sövde ner tabbarna efter ett tag, briljant! En av de bästa funktionerna på senare år

Briljant för SSD-tillverkarna eller för dig?

Permalänk

Rolig grej som hände... Var inne på mina google inställningar och pillade och såg att man kan administrera ens historik på telefonen med.
På telefonen så har jag av någon anledning en sjuhelvetes massa flikar.
Fanns en knapp som var något i stil med "återskapa flikar på denna datorn" och jag tryckte utan att tänka mig för

Tror det var ca 280 flikar med allt möjligt som öppnades på en sekund, ram spikade från måttliga 8GB till 30GB!

Lustig grej bara

Permalänk
Medlem

Att bara "frigöra" RAM för sakens skull känns väldigt onödigt. Att sitta och ha en massa RAM "ledigt" (tomt) innebär bara att RAM-minnet inte fyller sin funktion som halvsnabb lagringsnivå mellan CPU-cachen och SSD/HDD. Någonstans måste informationen som finns i fliken lagras, och om inte i RAM så blir det på SSD:n istället. SSD är långsammare än RAM och tål bara en begränsad mängd skrivningar medan RAM i princip inte slits ut.

Det jag i så fall skulle vilja se vore att webbläsaren har koll på minnesanvändningen och kan frysa flikar om minne och CPU-cykler behövs till något annat. Som det är nu stänger man webbläsaren manuellt om man ska köra något spel eller annat tungt program, men det känns lite primitivt att man måste göra detta manuellt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja känner mig som en stenåldersmänniska. Jag har flikar uppe för det jag aktivt tittar på + en eller två flikar till med kanske ett pausat youtubeklipp och något forum kanske (swec?).

Mellan 1-5 flikar alltså och när jag t.ex. spelar så 1-2 flikar. Ja får dödsångest när jag ser screenshots och historier om folk som sitter med typ 50 flikar uppe normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Briljant för SSD-tillverkarna eller för dig?

Märkt stor skillnad på hur snabb webbisen och datorn är! Behöver inte stänga ner för att spela heller Har 50 tabbar och en del 10+ timmars YT/Twitch videos uppe så de tar sina GB om man inte sätter dem i kryostasis.

Permalänk
Medlem

Alltså, ursäkta min arrogans, men vem fan bryr sig? Varför är folk så känsliga gällande chrome och minnes användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är det inte sånt här som alltid krånglar till det med youtube och Twitch osv?

Nej, inga problem med YT öht! Och då har jag seriöst 50+ YT-flikar uppe, som jag mycket snabbt kan söka bland och återuppta illa kvickt!

Twitch vet jag inte, sitter inte som en fj0rtis och kollar på andra som spelar (förutom under typ CS:GO IEM och dylikt möjligtvis), då är det roligare att spela själv. Finns de få streams jag kollar på, att tillgå på YT kollar jag i regel där istället för Twitch då de har högre upplösning och mycket högre bitrate, dvs bättre kvalle!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att stänga ner webbläsaren rätt ofta? Altså har jag inte problem med minnesanvändning.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Är jag ensam om att stänga ner webbläsaren rätt ofta? Altså har jag inte problem med minnesanvändning.

Tja. skulle tro det

Stänger ner FireFox annat än när jag startar om datorn efter varje månadspatch. Får vara uppe hela tiden mellan omstarterna (om inte själva FireFox ska uppdateras som naturligtvis gör att programmet startar om).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Att bara "frigöra" RAM för sakens skull känns väldigt onödigt. Att sitta och ha en massa RAM "ledigt" (tomt) innebär bara att RAM-minnet inte fyller sin funktion som halvsnabb lagringsnivå mellan CPU-cachen och SSD/HDD. Någonstans måste informationen som finns i fliken lagras, och om inte i RAM så blir det på SSD:n istället. SSD är långsammare än RAM och tål bara en begränsad mängd skrivningar medan RAM i princip inte slits ut.

Det jag i så fall skulle vilja se vore att webbläsaren har koll på minnesanvändningen och kan frysa flikar om minne och CPU-cykler behövs till något annat. Som det är nu stänger man webbläsaren manuellt om man ska köra något spel eller annat tungt program, men det känns lite primitivt att man måste göra detta manuellt.

Sidorna cachas ju oavsett på disken så antal skrivningar torde bli det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Är jag ensam om att stänga ner webbläsaren rätt ofta? Altså har jag inte problem med minnesanvändning.

Nejdå, vi är många som gör det. Men det är som e-post, endel har brevlådor med 10000 olästa e-mail - andra har det inte.

Permalänk
Medlem

Handlar inte om att stänga läsaren eller ej då den kan starta med alla flikar också. Men med 150+ flikar så får datorn börja nyttja sin swapfil med endast 32 GB ram installerat. Behöva köpa 64 GB ram pga webläsaren inte kan "söva" flikar verkar trist. Aktivt cpu/ram drar väldigt mycket el särskilt när det är en programvara många använder. Så besparing * miljoner installationer = hjälper o sänka förbrukningen i eu. Miljövänligt ,😳. Men instämmer muppiga behov - även om många jobbar så här. Varför stänga en flik, extra musklick får jag musarm av. Historik är överskattat och sökmotor måste jag skriva flera tecken i för resultat. Något sånt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krEJZi:

Är det inte sånt här som alltid krånglar till det med youtube och Twitch osv?

Skrivet av BergEr:

Fungerat bra i Firefox för mig.

Tab Sleep strular alltid efter ett tag om man har flera streams igång i bakgrunden i andra tabs. Så man får ofta reloada streams, speciellt om man använder an alternativ spelare som Twitch5(Alternate Player for Twitch) som är 100 gånger bättre än twitchs egna.

Permalänk
Medlem

Ahhhh.. måste invänta kommunens utrullning av Chrome uppdateringen.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Nejdå, vi är många som gör det. Men det är som e-post, endel har brevlådor med 10000 olästa e-mail - andra har det inte.

Exakt, har nog inte läst ett mail på ett halvår men stänga webläsaren gör man allt för att slippa ha så många saker igång typ.

Permalänk

Tackar som frågar, min Firefox funkar utmärkt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma