Tänkte köpa mig en ny burk och är lite i valet o kvalet ifall man ska slå på med en legion pro 5i som det finns lite olika deals runt 15k idag, eller om man ska vänta in nästa generations grafikkort och processörer som rätt ordagrant är runt hörnet?
Fördelen med att köpa nu - enligt många "årets dator", bra specs och bra skärm för det priset.
Fördelen med att vänta - alltid kul med nytt, kommer nog inte kunna motivera pengarna för något med högre än 4060 i men kanske fortf är betydligt bättre än 3070 som jag hade fått idag?
Vad säger forumet? Slå till på fjolårets vinnare för ett bra pris idag eller vänta ett par veckor och hoppas på att det lägre segmentet i nästa generation överglänser den?
Drygt svar men det gäller i stortsett alltid när man har sån här beslutsångest om teknikköp:
behöver du den nu: köp nu. Kan du vänta: vänta!
Jag är nöjd med min fjolårsmodell (kanske t.om. är 2 år gammal?) med 11800H och 3070. Tycker 3070 räcker gott o väl då skärmen är relativt liten så man kan köra med DLSS och inte märka den lägre interna upplösningen, och sen brukar jag cappa till 60 FPS så den blir lite tystare.
Visa signatur
Main MacBook Pro 16", M3 Max, 48 GB RAM Spel/Lek 9800X3D, RTX 5090 FE, 32GB RAM
Är det ett så stort kliv i prestanda att det är värt det? Sämre skärm och 4k kronor dyrare. Min budget är rätt flytande men hade gärna klarat runt 15k då jag lever i samma ekonomi som alla andra.
Vad jag har läst och sett hittills (r/gaminglaptops, jarrodtech bl.a.) verkar i huvudsak rtx 4080 och 4090 innebära de största generationshoppen. Rtx 4090 är ju helt orimligt dyr men rtx 4080 kan nog vara mer överkomliga. Hade jag behövt en dator i dagsläget hade jag nog kört på en rabatterad 3070 eller 3070 ti. Rtx 4060/70 ser helt enkelt för dyra ut sett till vad du får för prestanda. Frame generation är såklart nice men rätt dyrt för en uppskalningsteknik.
Företag som AMD och Nvidia vet mycket väl att folk har inte råd med grafikkorten därför hoppas de på det bästa med dessa hutlösa priser. Jag skulle vänta på 5000rtx eller 8000 serien då kanske vi får se bättre priser