Permalänk

Nätverkskabel till uthus

Hej!

Jag ska dra ut nätverk till min "lekstuga" på gården men är lite fundersam på om det är risk för störningar då det står en del strömtörstiga maskiner där ute. Även osäker på om jag behöver jorda.

Min plan är att dra ut nätverkskabeln genom en nedgrävd trumma där strömmatningen till maskinerna går. Det är en rätt tjock kabel som går till 1-2 trefas-uttag. Har förberett med att dra igenom en slang i trumman så att nätverkskabeln inte ligger mot elkabeln.

I kabelväg har jag kollat ut en trumma CAT7 SFTP, "Installationskabel för professionellt bruk med fyra individuellt folieskärmade trådpar och en flätad avledningsskärm." som jag hoppas är tillräckligt bra skärmad för att inte orsaka störningar när alla maskiner är igång.
Kommer att koppla kabeln till nätverksuttag som jag monterar på vardera ände om kabeln. Antar att inget särskilt uttag krävs, möjligtvis ett lite mer väderbeständigt där ute.

Vet inte om jag behöver jorda kabeln, ser inget om att det finns en sån där jord-tråd i kabeln. Eller om det ens behövs?
Strömmen till uthuset matas från samma hus som nätverket kommer ifrån.

Skulle uppskatta om någon kunnig här kan komma med lite tips och synpunkter.

Tack på förhand,

MVH Jonas

Permalänk
Medlem

Dra en fiberkabel istället = noll risk för störningar och andra problem som skärmade kablar kan ge om de inte installeras 100% korrekt.

Permalänk
Medlem

Med dom förutsättningarna skulle jag välja fiber istället. Då är risken eliminerad vad gäller störningar och det kan aldrig hända att något blir strömförande ifall det blir något eventuellt fel. Konverterarna mellan RJ45 och fiber är inte dyra att köpa, det finns även färdig kabel i kortare längder med kontakter etc som är gjorde för att dras genom rör med inbyggd avlastning och typ dragfäste.

Är det lång sträcka eller ?

Permalänk
Medlem

Se till att använda en kabel som är avsedd för utomhusbruk. Kommer det in fukt i nätverkskabeln kan det orsaka massa mysko fel.

Jag vet att det finns restriktioner mot att dra nätverkskabel i samma rör som el-kabel, men jag är inte säker på exakt vad som är tillåtet och vad som inte är det. Rekommenderar att du tar reda på det innan du drar några kablar.

För att skärmade kablar skall fungera som tänkt så behöver det mesta (uttag, switchar, m.m.) också vara skärmat. Blanda skärmad och oskärmad nätverksutrustning ger ofta mer problem än det löser.
Själva skärmningen fungerar som jordledare, så den behöver anslutas till jord, och man behöver se till att det inte är olika jordpotential i ändarna annars blir det lätt lite läckströmmar som går den vägen.

Permalänk
Medlem

Dra inte nätverkskabel utan använd istället fiber. Förslagsvis färdigkontakterad fiber samt en omvandlingsbox i varje ände från fiber<-> RJ45.

Prylar som kostnadsexempel:
2 x Omvandlare
1 x Fiber

På så sätt slipper du mängder av möjliga problem kopplat till både störningar och olika potential mellan husen som kan steka prylarna. Alternativt är att använda radiolänk mellan byggnaderna.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Med dom förutsättningarna skulle jag välja fiber istället. Då är risken eliminerad vad gäller störningar och det kan aldrig hända att något blir strömförande ifall det blir något eventuellt fel. Konverterarna mellan RJ45 och fiber är inte dyra att köpa, det finns även färdig kabel i kortare längder med kontakter etc som är gjorde för att dras genom rör med inbyggd avlastning och typ dragfäste.

Är det lång sträcka eller ?

Skrivet av Erik_T:

Se till att använda en kabel som är avsedd för utomhusbruk. Kommer det in fukt i nätverkskabeln kan det orsaka massa mysko fel.

Jag vet att det finns restriktioner mot att dra nätverkskabel i samma rör som el-kabel, men jag är inte säker på exakt vad som är tillåtet och vad som inte är det. Rekommenderar att du tar reda på det innan du drar några kablar.

Nu var TS ganska tydlig med att han dragit en flexslang tänkt för enbart TP-kablen så här är allt frid och fröjd.
Gällande störningar så är risken förhållandevis låg då jag gissar att vi inte snackar över 63A utan 10-16A.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att lägga TP kabel i samma rör som kabel om starkströms kabeln är isolerad.
Det är bara när det är lösa kablar som det inte får ligga svagströms kablar i samma rör.
Så om du har ett rör med EKK eller liknande kabel så får man stoppa in en TP i samma.
Är det FK-kabel, t.ex. tre kablar för ledare,nolla och jord, så får man inte dra en svagströms kabel i röret.

Om man drar S/FTP så skall den jordas i bägge ändar. Om man inte kan jorda den så är det slöseri med pengarna att köra med S/FTP bättre att använda UTP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av zonar:

Dra inte nätverkskabel utan använd istället fiber. Förslagsvis färdigkontakterad fiber samt en omvandlingsbox i varje ände från fiber<-> RJ45.

Prylar som kostnadsexempel:
2 x Omvandlare
1 x Fiber

På så sätt slipper du mängder av möjliga problem kopplat till både störningar och olika potential mellan husen som kan steka prylarna. Alternativt är att använda radiolänk mellan byggnaderna.

/z

Helt rätt men så det inte köps fel så blir det svårt att sätta en LC-fiber i en SC-konverter. Så i detta fallet är ju en:
Fiberpatch SC-SC

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Hej och tack för alla snabba och bra svar!
Försöker svara på er alla så jag inte behöver fylla tråden med inlägg.

Funderade först på fiber men visste inte då att det fanns färdiga kablar, är endast bekant med fiberpatchkablar som jag tror är för flimsiga för att använda för detta. Tyvärr har jag redan beställt kabelrullen, men kanske får tänka om då alla problem försvinner om jag byter till fiber

Det är ca 35m kabel som ska ut, varav ca hälften under jord och upp i uthuset. Väl där tänkte jag se till att ha ett uttag som håller tätt eller rent av ett litet elskåp, så tror risken att fukt kommer in blir minimal.
Har försökt läsa mig till detta på nätet men inte hittat svar på mina frågor, kan inte så mycket om elsäkerhet så det kan också bidra till min okunskap. Sökte även internationellt men misstänker att andra regelverk gäller i EU/USA, där i vissa länder lät det som att man inte ens får dra nätverk tillsammans med 120/230v elström. Medans här i Sverige har jag sett på diverse industrier hur starkström och nätverk ligger i samma kabelstege.

Kollade säkringarna och det sitter 3st 35a-säkringar.

Ang att jorda/skärma kabeln, misstänkte att jag kanske behövde jorda hela datastativet så tänkte därför sätta ett separat uttag.
Switchen är väl jordad genom strömsladden-eluttaget redan? Skulle helst inte jorda hela nätverket då det blir en hel del extrajobb.

Permalänk
Medlem

Hyffsat oviktigt vad nätverkskabeln ligger brevid, Längd spelar roll däremot
Under 50 meter total kabellängd spelar det ingen som helst roll, 75-80m hyffast lungt, 100m är ungefär max vad du kan förvänta dig av en cat 5e, över detta börjar du kunna se problem, speciellt dom det är störningsskällor nära.

Permalänk
Medlem

Jag lägger också en röst på fiber! Finns ingen anledning att riskera något även om risken må vara liten.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Jag lägger också en röst på fiber! Finns ingen anledning att riskera något även om risken må vara liten.

Skulle väl vara att han redan beställt kabel och den extra utrustning som krävs för att köra fiber.

Skulle han stöta på problem med ethernet så är det ju bara att dra igenom en fiberkabel istället.
Chansa på det du har säger jag!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jointe1992:

Hej och tack för alla snabba och bra svar!
Försöker svara på er alla så jag inte behöver fylla tråden med inlägg.

Funderade först på fiber men visste inte då att det fanns färdiga kablar, är endast bekant med fiberpatchkablar som jag tror är för flimsiga för att använda för detta. Tyvärr har jag redan beställt kabelrullen, men kanske får tänka om då alla problem försvinner om jag byter till fiber

Det är ca 35m kabel som ska ut, varav ca hälften under jord och upp i uthuset. Väl där tänkte jag se till att ha ett uttag som håller tätt eller rent av ett litet elskåp, så tror risken att fukt kommer in blir minimal.
Har försökt läsa mig till detta på nätet men inte hittat svar på mina frågor, kan inte så mycket om elsäkerhet så det kan också bidra till min okunskap. Sökte även internationellt men misstänker att andra regelverk gäller i EU/USA, där i vissa länder lät det som att man inte ens får dra nätverk tillsammans med 120/230v elström. Medans här i Sverige har jag sett på diverse industrier hur starkström och nätverk ligger i samma kabelstege.

Kollade säkringarna och det sitter 3st 35a-säkringar.

Ang att jorda/skärma kabeln, misstänkte att jag kanske behövde jorda hela datastativet så tänkte därför sätta ett separat uttag.
Switchen är väl jordad genom strömsladden-eluttaget redan? Skulle helst inte jorda hela nätverket då det blir en hel del extrajobb.

Reglerna i Sverige säger i princip att alla kablar som läggs tillsammans ska vara godkända för den högsta förekommande spänningen, dvs det finns inget direkt förbud att samförlägga men det är väldigt svårt (omöjligt?) att hitta en nätverkskabel som är testad och godkänd att klara 400V eller mer.
Sedan tillkommer en del andra saker att tänka på som att det bör vara en utomhuskabel för de är inte bara uv-stabila utan också fuktsäkrade så de inte ärgar och ger problem efter några år pga att de utsatts för fukt och tempvariationer även om de ligger under marken, utomhuskablar avger däremot ofta giftiga gaser om de brinner så de ska inte dras inomhus utan man behöver tänka på hur man drar in den i huset och genast går över till inomhusprodukter i stället för att dra en utomhuskabel inomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jointe1992:

Ang att jorda/skärma kabeln, misstänkte att jag kanske behövde jorda hela datastativet så tänkte därför sätta ett separat uttag.
Switchen är väl jordad genom strömsladden-eluttaget redan? Skulle helst inte jorda hela nätverket då det blir en hel del extrajobb.

De flesta konsument routrar och switchar är inte jordade.
De har i allmänhet extern strömförsöjning via en puck.
Skall du jorda så sätter du upp nätverksuttag med jord i bägge ändar, t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Ett problem du kan få om du lägger skärmad kabel nära andra elkablar är att skärmen blir en förstärkare om inte allting (switch, keystones ec) är korrekt terminerat. Har du ett separat kabelrör för nätverkskabeln skulle jag satsa på CAT6/CATA oskärmad. Då slipper du också att metallsaker kan bli strömförande om det blir för stor potentialskillnad mellan husen (har hänt mig).

Det finns ju rätt smidiga paket med fiber på t.ex Dustin som kan vara prisvärda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+