Hur funkar messenger på Facebook egentligen?

Permalänk

Hur funkar messenger på Facebook egentligen?

Har försökt förstå hur messenger fungerar på Facebook, blivit lite mer sådant när man spenderat mer tid hemma än förut i perioder.

Har ju ett dussintal vänner på vänlistan, inte som att man aktivt pratar med alla men är några som man språkar med emellanåt mer eller mindre aktivt.

Man ser ju om man skriver till nån så står det "Sent", och så ofta "Delivered", vilket jag förstått som att då är personen inloggad på Facebook och sen "Seen".

Sen ser man ju inne i webbläsaren t.ex. att personen har en grön plupp brevid sig, och en grön plupp brevid webkamera-symbolen.

Vad betyder det egentligen? Att personen sitter och skriver till folk? Att den bara är inloggad? Att den går runt i folks flöden och gillar?

Har ju skickat meddelanden där personen står som "Active now" men bara Delivered, eller till och med Seen, men ibland så får man typ inget svar. Betyder inte seen att de ändå aktivt har klickat på meddelandet man skickat? Eller räcker det med att personen typ låter Facebook -fönstret vara aktivt?

Frågade en kompis en gång typ "varför svarar du inte?" när det stått Seen och Delivered bl.a., då har han suttit på webbläsaren och surfat på Youtube.

Sen vet jag inte hur det funkar när man använder appen.

Försökte ju göra ett fejkat konto bara för att försöka förstå hur det funkar, och inte sitta och spamma folk med "varför svarar du inte?" när man väntar på svar i flera timmar efter att det står "Seen".

Permalänk
Medlem

Gröna pluppen gissar jag bara på - men tror det bara står för att de varit aktiva i Messenger någonstans.

Sen när det gäller ”seen” så har de läst ditt meddelande. Något jag däremot märkt ibland är att om man lämnar webbläsaren (eller Windows-appen) och en Messenger-ruta aktiv så blir de automatiskt lästa. Datorn tror ju att du sitter där och läser.

Så ibland har jag missat att folk skrivit pga att deras chat var aktiv med Messenger uppe på datorn.

Permalänk

Önskar det gick att undersöka det på nått sätt, egentligen. Man vill ju inte vara den där som sitter och bombar folk med meddelanden i tid och otid för att man tror att personen inte svarar trots att de sett meddelandet. Nu har jag t.ex. webbläsaren öppen med Facebook i en annan tabb (den jag har Sweclockers på är aktiv just nu).

Klart man blir lite överdrivet analytisk när man spenderar så mycket tid på datorn på senare tid (tänker inte gå in på detaljer varför). Man ser personen är online, och man skriver men får inget svar.

Säkert dumt upplagt hela Facebook egentligen.

Permalänk
Medlem

Tydligen så visas man som aktiv på Messenger om man t. ex. varit aktiv på Instagram också. Man kan även visas som "aktiv" (grön plupp) om någon skickar något till en, även om du inte läser det. Den gröna pluppen visar bara på att någon aktivitet skett på ditt konto, typ.

Permalänk

Att personen är Aktiv - dvs den gröna pluppen - betyder som Forsgren säger bara att de gjort något inne på Facebook eller Messenger nyligen. Min gissning från hur det brukar se ut för mig så tror jag det betyder de senaste 5-10 minuterna eller så.

Angående meddelande-statusen: Meddelandet står som Sent när det gått från din dator/mobil till Facebooks servrar. Sen blir det Delivered när den personen fått meddelandet levererat till sig, alltså när de loggat in via datorn eller ofta direkt om de har Messenger på telefonen. Sista status, Read, är när de har aktivt valt den chatten som meddelandet kom i - på telefon har de öppnat just den chatten, på datorn har de klickat i den rutan som poppar upp. Men återigen som Forsgren säger, ifall de redan har den chatten aktiv så kommer meddelandet direkt hamna som Read, även om personen inte faktiskt sett det.

Sen är det också lätt hänt att man råkar klicka på en chatt med nya meddelanden av misstag utan att faktiskt läsa innehållet, något jag själv är väldigt duktig på. Då ser ju avsändaren att du "läst" meddelandet. Dessutom så försvinner ju också markeringen om nya meddelanden så då blir det ännu mer att du inte vet om att du hade fått ett meddelande, men från avsändarens sida ser det ut som att du ignorerar dem.

Permalänk
Sötast

Jag är ofta en grön plupp. Oavsett om det irriterar folk eller ej.

Jag har ingenstans, varken med personer eller de som levererar en meddelandetjänst skrivet någon form av kontrakt om att jag skall vara nåbar, inte minst 24 timmar per dygn, utan att jag har ett ansvar att se till att ha svarat på meddelanden inom en viss tid.

Om något är akut, ring mig.

Om det inte är akut, skicka gärna ett meddelande. Jag svarar dock exakt precis när jag vill och inte en sekund före. Det kan vara idag eller om tre veckor. Det är helt OK att unfrienda mig om det blir för svårt!

Om någon skickar till mig och förväntar sig ett svar inom en viss tid, då är det deras problem och de kan helst lösa de problemen helt utan min hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Önskar det gick att undersöka det på nått sätt, egentligen. Man vill ju inte vara den där som sitter och bombar folk med meddelanden i tid och otid för att man tror att personen inte svarar trots att de sett meddelandet. Nu har jag t.ex. webbläsaren öppen med Facebook i en annan tabb (den jag har Sweclockers på är aktiv just nu).

Klart man blir lite överdrivet analytisk när man spenderar så mycket tid på datorn på senare tid (tänker inte gå in på detaljer varför). Man ser personen är online, och man skriver men får inget svar.

Säkert dumt upplagt hela Facebook egentligen.

Jag tycker du ska släppa det, även om en person har läst ditt meddelande är personen inte skyldig dig något svar. Folk svarar när de läst meddelandet och har tid/vilja att svara. Görs det inte snabbt nog enligt dig är det något du behöver jobba på själv.
I all välmening.

Permalänk
Rekordmedlem

Gör ett röst eller videosamtal så du får ett direkt svar eller inte så vet du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.