Permalänk
Medlem

Kör jag 5800x & 3070ti för hårt?

Hej,

jag har kört en amatörklockning på min setup då jag helt enkelt inte klarar av att sitta och se och lyssna på nån vilt pratande amerikan på Youtube i 10 minuter (Läkaren säger att jag har Asperger). Tänkte kolla här om nån har synpunkter på min OC och/eller har tips och idéer.

Setup:
Asus Rog Strix B500-f gaming
32 gb Vengeance Pro nånting 3600 Mhz
Asus tuf 3070ti
1 Tb Samsung 980 Pro M2 Nvme
PSU 750 watt (glömt tillverkare)
280 mm vattenkylning. Asus LLC har jag något svagt minne om
Philips Momentum 24" 165hz
2x140 blåser in luft genom radiator
1x120 blåser in luft typ snett underifrån mot GPU
3x120 utblås uppåt och bakåt

Kylning verkar jag ha så det räcker och blir över för hur jag än bär mig åt så får jag varken GPU eller CPU över 60 grader. Det är lysande fläktar överallt.

Till saken hör att jag kör 1080p och i princip bara bilspel så FPS har prioritet över skuggning på vågor på sjön eller granar på fjället. Jag är helt fokuserad på vägen framför mig.

Jag har dessutom provat med 5950x och fick stabilare FPS med den och högre lägstanivå på FPS. Med 5950x gick GPUN på nära 100% load. Med 5800x så ligger GPU på 90-95% load. Detta har jag räknat ut att det hänger ihop med den högre klockan i 5950x, annars är det nog jämnt skägg mellan dessa två processorer när dte gäller spelande i alla fall.

Adobe Premiere trivs bättre med 5950x När jag gav mig in i datorvärlden för många år sen så satte man på rendering av film över natten och förhoppningsvis fick man sin 640x480 film på morgonen.

Nåväl, jag har slagit på PBO och d.o.c.p i Bios.

Bios:
Kört Curve Optimizer all core på -15.
Ställt upp CPU-klockan på 5800x manuellt till 4925 Mhz. När jag ställde den högre så var det något som ballade ur, tror det var random omstarter den här gången.

GPU
Msi Afterburner
+130 på klockan, då går den på 2100 Mhz
+600 på minnet, går på 10100 Mhz enligt MSI (Lite förvirrande?)

GPU ligger på max 60 grader, GPU-fläktarna går då mellan 30-50%
CPU'n går aldrig över 60 grader vid spelande.

Om jag låter Ryzen Master köra Curve Optimizer så går CPU upp mot 70-80 grader. (Har dock fimpat Ryzen Master då 5950x blev instabil när RM ställde den på 5150 Mhz och jag lyckades inte ställa ner den i RM, därav mitt nyfunna intresse för Bios. 5100 Mhz gick den fint på och det gav som sagt stabilare FPS.

That's it!

Sen vet jag att folk undervoltar och justerar Curve per core.

Varför undervolta? Prestanda/strömförbrukning?
Varför justera Curve per core?

Jag vill endast ha prestanda, strömförbrukningen är ointressant! Har elavtal på kärnkraft och sponsrar gärna den industrin.

Frun är lite sne på att jag köpte en 5950x för över 6000 kr och vill att jag säljer den, men det slutar troligen med att den hamnar i burken sen, när jag maxat 5800x och lite nyfiken som jag är så kommer jag göra samma sak med 5950 sen

Fattar att det är mycket info på en gång men nån som har nåt råd om jag kör sakerna för hårt, eller kan göra mer?

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Så länge det är stabilt och du får ut vad du vill få ut då kör du grejorna inte för hårt i mitt tycke!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har inte koll AMD när det kommer till överklockning men... Varför undervolta? Tystare och svalare dator vilket kan göra en märkbar skillnad på sommaren om man inte har AC och dålig ventilation i rummet men grafikkort och ryzenprocessorer ändrar sin klockfrekvens beroende på temperatur, kan du få ner temperaturen på processorn/grafikkortet så kan de köra i en högre frekvens.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Undervolt kan ge lägre temperaturer och power draw, vilket i sin tur kan ge högre överklockning i vissa fall.

Dina temperaturer är fenomenala. Testet du gjorde med annan CPU visar på att din andra begränsar din GPU ~10% vilket kommer ge dig sämre prestanda i just det spelet. Och jag hoppas att du inte köpte en 5950X nu för 6000kr, det känns som överpris.

Så jag, allt verkar bra för dig, och du vet med dig att i spelet du testat så är det CPUn som är flaskhalsen. Det blir väl vanligare och vanligare nu i 1080p då grafikkorten blir så oerhört kraftfulla. Men 6000kr för en 2 år+ gammal CPU för att få ut 10% mer känns knappast värt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Undervolt kan ge lägre temperaturer och power draw, vilket i sin tur kan ge högre överklockning i vissa fall.

Dina temperaturer är fenomenala. Testet du gjorde med annan CPU visar på att din andra begränsar din GPU ~10% vilket kommer ge dig sämre prestanda i just det spelet. Och jag hoppas att du inte köpte en 5950X nu för 6000kr, det känns som överpris.

Så jag, allt verkar bra för dig, och du vet med dig att i spelet du testat så är det CPUn som är flaskhalsen. Det blir väl vanligare och vanligare nu i 1080p då grafikkorten blir så oerhört kraftfulla. Men 6000kr för en 2 år+ gammal CPU för att få ut 10% mer känns knappast värt det.

Jag bytte in 5800X3D mot en 5950X, och sålde den igen, Adobe Premiere renderar filmer snabbare men i spel kan jag lika köra min 5800X som i sin tur är betydligt snabbare än 5800X3d. X3D lider av för låg klocka helt enkelt och hänger inte med en överklockad 5800X.

Köpte ny skärm så nu köra jag 1440P, vet inte om X3D skulle ge mig nåt mer i 1440P, men i de bilspel jag testat så är CPU-klockfrekvens avgörande. Kör galant 120 FPS i 1440 med de bilspel jag kör

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz