Fiberbackbone ändras = alla portar blockerade :(

Permalänk

Fiberbackbone ändras = alla portar blockerade :(

Först ber jag om ursäkt om någon svenska är konstig, jag använder Deepl

Undrar om någon annan i Nybroområdet har Bredband2 (eller annan internetleverantör) och nyligen bytt backbone från ViaEuropa till Globalconnect och upptäckt som jag att plötsligt blockeras varenda port och att det inte hjälper att öppna den via routern?

Portar som jag hade öppnat på routern för Torrent/FTP/Passiv FTP etc. gör nu ingenting och min FTP kan inte anslutas externt. Alla skanningar som jag gör av IP:n visar att alla portar är helt stängda, även om jag inaktiverar brandväggen, så jag vet inte vad jag ska göra, jag har pratat med Bredband2 och de säger "vi blockerar inga portar, vi ser inget problem"...

Permalänk
Medlem

Bjuder på en guide från deras egna sida
https://www.bredband2.com/blogg/vad-aer-en-cg-nat-adress-och-...

Om du har CGN på så måste de slå av det. Kan de inte slå av det så lär du byta operatör..

Permalänk
Medlem

Tack för tipset av Deepl!

Kan det vara CG-NAT som spökar hos dig? Den gör att du får ett privat IP och inte kan öppna portar. Du kan se det genom att kolla det IP du får i routern mot det som du har publikt (d.v.s. Google på "my ip"). Är dessa olika så har du ett privat IP. Ring då till Bredband2 och be dom ändra till publikt. Jag gjorde detta igår.

Permalänk
Medlem

Hade inte Bredband2 börjat med CGNAT? Nästan garanterat att de då bytt till det i samband med att de gjorde om annat där du bor.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Bjuder på en guide från deras egna sida
https://www.bredband2.com/blogg/vad-aer-en-cg-nat-adress-och-...

Om du har CGN på så måste de slå av det. Kan de inte slå av det så lär du byta operatör..

Skrivet av Curik:

Tack för tipset av Deepl!

Kan det vara CG-NAT som spökar hos dig? Den gör att du får ett privat IP och inte kan öppna portar. Du kan se det genom att kolla det IP du får i routern mot det som du har publikt (d.v.s. Google på "my ip"). Är dessa olika så har du ett privat IP. Ring då till Bredband2 och be dom ändra till publikt. Jag gjorde detta igår.

Skrivet av Mayhem SWE:

Hade inte Bredband2 börjat med CGNAT? Nästan garanterat att de då bytt till det i samband med att de gjorde om annat där du bor.

Oooooooooooohhhhhhhhhhhhhhhh!

Ja, det skulle kunna vara det! Den externa IP som jag får från Whois och den IP som min router visar från fiberboxen är olika, routern visar:

Default gateway: 100.84.xxx.xxx.xxx

External IP: 94.255.xxx.xxx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Oooooooooooohhhhhhhhhhhhhhhh!

Ja, det skulle kunna vara det! Den externa IP som jag får från Whois och den IP som min router visar från fiberboxen är olika, routern visar:

Default gateway: 100.84.xxx.xxx.xxx

External IP: 94.255.xxx.xxx

Då är det så, grattis! Bara att ringa. Jag fick prata med "säljavdelningen" innan någon förstod vad jag behövde.

Permalänk

"Jag kommer att göra ett försök att byta till en offentlig IP."

Så jag hoppas att det betyder att det faktiskt kommer att hända, blev avbruten innan jag ens kunde fråga hur lång tid det kommer att ta!

Permalänk
Skrivet av Curik:

Tack för tipset av Deepl!

Kan det vara CG-NAT som spökar hos dig? Den gör att du får ett privat IP och inte kan öppna portar. Du kan se det genom att kolla det IP du får i routern mot det som du har publikt (d.v.s. Google på "my ip"). Är dessa olika så har du ett privat IP. Ring då till Bredband2 och be dom ändra till publikt. Jag gjorde detta igår.

Han sa att det kommer att ta 1-5 dagar, fick du samma svar? Eller är det redan fixat för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Han sa att det kommer att ta 1-5 dagar, fick du samma svar? Eller är det redan fixat för dig?

Till mig sade dom 24h men redan på kvällen samma dag så var det löst!

Permalänk
Skrivet av Curik:

Till mig sade dom 24h men redan på kvällen samma dag så var det löst!

Awesome! Tack

Permalänk
Medlem

Jag undrar om "Offentlig IP" är Deepl eller Bredband2 som är förvirrade över vad det heter

Permalänk

Av ren nyfikenhet, påverkar CGNAT också bredbandshastigheten? Jag ska ha 1gbit/1gbit men från Speedtest/Bredbandskollen har jag max 200mbit...

Skrivet av Kamouflage:

Jag undrar om "Offentlig IP" är Deepl eller Bredband2 som är förvirrade över vad det heter

Bra fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Av ren nyfikenhet, påverkar CGNAT också bredbandshastigheten?

Det ska inte, men det kan. Men då ska man se det som ett fel så får Bredband2 fixa det.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Det ska inte, men det kan. Men då ska man se det som ett fel så får Bredband2 fixa det.

Tack för svaret Jag tänker att jag väntar på att de ska fixa min externa IP, kollar hastigheten sedan och om det fortfarande är skit kommer jag att trakassera dem igen

Permalänk
Medlem

CGNAT påverkar hastigheten något, jag själv har Bredband2 och upptäckte att jag numera inte har öppna portar. Ska höra mig för med Bredband2 om jag kan få tillbaka min publika IP.

Däremot ska jag påpeka att i stort sett allt funkar faktiskt helt OK med CGNAT så det är ingen panik om man drabbats av det. Däremot saker som verkligen kräver öppna portar utifrån funkar inte och en del andra problem kan uppstå. Åtminstone anger Bredband2 hur man ser om man sitter bakom CGNAT.

Jag tror alla operatörer använder samma IP range. IP 100.64.0.0 till 100.127.255.255 då är man CGNATad.

Vart ska man vända sig inom Bredband2 och behöver man MAC på fiberomvandlaren eller annan info för att få problemet löst, antar dom gör det åt kunder som frågar och det är gratis har jag läst i andra trådar. Hoppas det fortfarande gäller.

Åtminstone har GlobalConnect (IP-Only) grymt mycket IPv4 och IPv6 adresser i sitt nät så där är det nog inte ett problem, det är nog mer kopplat till ISPn.

Permalänk

Ännu en dag börjar med att sitta fast på detta skit-CGNAT och det värsta av allt är att mina hastigheter fortfarande är usla, 200Mbit i stället för 1Gbit.

Skrivet av DennisOlof:

CGNAT påverkar hastigheten något, jag själv har Bredband2 och upptäckte att jag numera inte har öppna portar. Ska höra mig för med Bredband2 om jag kan få tillbaka min publika IP.

Har du kontaktat dem ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Vart ska man vända sig inom Bredband2 och behöver man MAC på fiberomvandlaren eller annan info för att få problemet löst, antar dom gör det åt kunder som frågar och det är gratis har jag läst i andra trådar. Hoppas det fortfarande gäller.

Som sagt, du behöver bara ringa in så löser dom det åt dig. Jag pratade med "abbonemangsfrågor" men blev kopplad till "sälj". Där sa jag bara att jag ville ha ett publikt IP och tjejen svarade att hon fixar det inom 24h. Behövde bara uppge mitt personnummer/kundnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Ännu en dag börjar med att sitta fast på detta skit-CGNAT och det värsta av allt är att mina hastigheter fortfarande är usla, 200Mbit i stället för 1Gbit.

Har du startat om din router? Du kan behöva förnya dina IP manuellt (t.ex. via en omstart) för att du ska få den nya.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Har du startat om din router? Du kan behöva förnya dina IP manuellt (t.ex. via en omstart) för att du ska få den nya.

Det första jag gjorde i morse var att koppla ur fiberboxen på väggen i det desperata hoppet om att inte se en 100..... IP-adress, men utan resultat

Permalänk

Hmm Bredband2 säger att CGNAT-avlägsnandet är klart, men jag har en CGNAT-IP, mycket märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Hmm Bredband2 säger att CGNAT-avlägsnandet är klart, men jag har en CGNAT-IP, mycket märkligt.

Startat om din router också, inte bara din fiberkonverter?

Jag har faktiskt vart med om detta förut, och det rimmar bra med att du också har fel hastighet: De kan ha din port dokumenterad på fel adress så du egentligen inte ens surfar på ditt egna bredband. Om du går in på https://www.ripe.net/ och söker på din ip-adress i rutan uppe till höger, vad står det att du har för operatör? Det kan iofs vara samma om den du eventuellt är swappad med har valt samma operatör, men är det en annan operatör vet du det med säkerhet.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Startat om din router också, inte bara din fiberkonverter?

Jag har faktiskt vart med om detta förut, och det rimmar bra med att du också har fel hastighet: De kan ha din port dokumenterad på fel adress så du egentligen inte ens surfar på ditt egna bredband. Om du går in på https://www.ripe.net/ och söker på din ip-adress i rutan uppe till höger, vad står det att du har för operatör? Det kan iofs vara samma om den du eventuellt är swappad med har valt samma operatör, men är det en annan operatör vet du det med säkerhet.

Jag har inte startat om routern ännu men jag har två nätverksadaptrar i min dator, en är ansluten till routern, en är ansluten direkt till fiberboxen, båda visar CGNAT IP:er, jag kommer att koppla ur allting i en timme medan jag äter lunch, om det är CGNAT när jag sätter på dem igen så är det uppenbart att Bredband2 inte fixade det som det är tänkt att de ska ha gjort!

När jag söker på Ripe visar det sig:

Citat:

Responsible organisation: Bredband2 AB
Abuse contact info: abuse@bredband2.se

inetnum: 94.255.xxx.0 - 94.255.xxx.255
netname: BREDBAND2-NET-SE
descr: Bredband2 Customer
country: SE
mnt-by: BB2-MNT
admin-c: BR1985-RIPE
tech-c: BR1985-RIPE
status: ASSIGNED PA
created: 2021-10-19T06:58:45Z
last-modified: 2021-10-19T06:58:45Z
source: RIPE

route: 94.255.xxx.0/17
descr: BREDBAND2-BLK
origin: AS29518
mnt-by: BB2-MNT
created: 2008-12-27T08:17:17Z
last-modified: 2010-06-15T11:55:30Z
source: RIPE

Permalänk
Skrivet av Placebo_obecalP:

Han sa att det kommer att ta 1-5 dagar, fick du samma svar? Eller är det redan fixat för dig?

åkte på cg-nat i december eller när det nu var bara gick till bredband 2´s sida och snackade med en snubbe i onlinechatten han sa också 1-5 dagar.

men efter att jag rebootade routern i försök att få mina portar att fungera bakom cg-nat typ ~30-60min senare så var det redan fixat och fick ett riktigt IP.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Jag har inte startat om routern ännu men jag har två nätverksadaptrar i min dator, en är ansluten till routern, en är ansluten direkt till fiberboxen, båda visar CGNAT IP:er

Men det är ju din router, respektive dator som förhandlar IP och som behöver förnya eller startas om. Fiberboxen är oftast bara en konverter. Det är möjligt att de byter VLAN lokalt i den men oftast gör man inte så, och vore det så skulle den ändå inte behöva startas om.

Så deppa inte förrän du testat förnya IPn på någon av enheterna
Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

jag har två nätverksadaptrar i min dator, en är ansluten till routern, en är ansluten direkt till fiberboxen, båda visar CGNAT IP:er,

Det där kan vara nått som orsakar problem om du inte har koll på lanet, du kanske bara får en ip och då kommer den kanske att omväxlande tilldelas respektive interface och det ger i bästa fall låg hastighet pga den felkorrektion som behövs.

Du ska naturligtvis aldrig felsöka via en sådan felkoppling för den i sig är ett stort fel så bort med den.

Och starta alltid om routern och inte fiberomvandlaren, fiberomvandlaren jobbar inte med ipnummer utan är en lager 1 apparat om det är en fiberomvandlare, är det däremot en tjänstefördelare så kanske en omstart av den kan påverka något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Både fiberboxen och routern var urkopplade i två timmar och ingenting har förändrats, fortfarande en CGNAT-IP-adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

Jag har inte startat om routern ännu men jag har två nätverksadaptrar i min dator, en är ansluten till routern, en är ansluten direkt till fiberboxen, båda visar CGNAT IP:er, jag kommer att koppla ur allting i en timme medan jag äter lunch, om det är CGNAT när jag sätter på dem igen så är det uppenbart att Bredband2 inte fixade det som det är tänkt att de ska ha gjort!

När jag söker på Ripe visar det sig:

Jag rebootade aldrig min router eller converter. Du behöver nog bara ha lite tålamod, dom sa ju faktiskt 1-5 dagar till dig och du har inte ens väntat 2 dagar.

Tänk på att för Bredband2 first-line support är ju ärendet avslutat då dom tryckt på knappen. Dom kan inte se när ändringen faktiskt sker.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Jag rebootade aldrig min router eller converter. Du behöver nog bara ha lite tålamod, dom sa ju faktiskt 1-5 dagar till dig och du har inte ens väntat 2 dagar.

Tänk på att för Bredband2 first-line support är ju ärendet avslutat då dom tryckt på knappen. Dom kan inte se när ändringen faktiskt sker.

När jag pratade med henne i morse talade hon med en kollega som sa att ändringen redan hade genomförts...

Hur som helst borde jag inte heller få 200Mbit när jag betalar för 1Gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Placebo_obecalP:

När jag pratade med henne i morse talade hon med en kollega som sa att ändringen redan hade genomförts...

Hur som helst borde jag inte heller få 200Mbit när jag betalar för 1Gbit

Nä det borde du verkligen inte. Det hade jag varit envis med.

Permalänk

Resultatet efter sex chattar och två telefonsamtal är att det inte finns några uppgifter om CGNAT:s begäran om borttagning och den har definitivt inte gjorts. Ett rent skämt.

Slutligen loggade killen i telefonen supportbegäran och jag fick till och med ett sms som bekräftade det den här gången.

Naturligtvis var hastigheten kortvarigt tillbaka till 1 Gbit och nu ner till 200 Mbit igen, vilket jag har svårt att förstå, men jag tror att jag för tillfället bara avvaktar tills jag äntligen får en offentlig IP igen...