Konstigt vad billigt ett TV abbonemang kan bli

Permalänk
Medlem

Konstigt vad billigt ett TV abbonemang kan bli

Har Allente idag, Basic som kostar 299 kr/månad.

Tele2 knackar på dörren och vill erbjuda TV tjänst.
Visar sig att de kan erbjuda en tjänst med en bunke grundkanaler, 2 streaming tjänster och 8 valfria kanaler som jag kan ändra varje månad. Pris 249 kr/månad.
Pratar med deras kundtjänst då det blivit fel i när abonnemanget skulle starta och det visar sig att säljaren som sålt på mig detta givit fel information så jag får samma abonnemang för 169 kr/månad.

Nu ringer Allente igen och vi slutar i att jag kan få Allentes Standard paket med 50 kanaler, 2 streaming tjänster för 133 kr/månad.

(samma bindning 12 månader på båda)

Allentes erbjudande blev altså nersatt från 399 till 133 kr/månad för att de vill ha kvar mig som kund.

Så slutsatsen är att om man inte shoppar runt så får man betala för mycket för sitt TV tittande.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gustav-P:

Har Allente idag, Basic som kostar 299 kr/månad.

Tele2 knackar på dörren och vill erbjuda TV tjänst.
Visar sig att de kan erbjuda en tjänst med en bunke grundkanaler, 2 streaming tjänster och 8 valfria kanaler som jag kan ändra varje månad. Pris 249 kr/månad.
Pratar med deras kundtjänst då det blivit fel i när abonnemanget skulle starta och det visar sig att säljaren som sålt på mig detta givit fel information så jag får samma abonnemang för 169 kr/månad.

Nu ringer Allente igen och vi slutar i att jag kan få Allentes Standard paket med 50 kanaler, 2 streaming tjänster för 133 kr/månad.

(samma bindning 12 månader på båda)

Allentes erbjudande blev altså nersatt från 399 till 133 kr/månad för att de vill ha kvar mig som kund.

Så slutsatsen är att om man inte shoppar runt så får man betala för mycket för sitt TV tittande.

Om man agerar när aktörer höjer priserna så ser de ju att folk är beredda att använda tjänsten för ett högre pris.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Farsan ringde Allente om uppsägning på grund av för höga priser, vips så fick vi ett erbjudande om halva priset i 12 månader. Hade det varit för någon hundringen hade man ju inte brytt sig jätte mycket men nu handlade det om att gå från 800kr till 400kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Timpenningen kan vara extremt bra på dessa rundringnar. Ta exemplet ovan, 4800 kr per år och tar 5-10 min så en ”timlön” på 30000-50000 kr. Få som tar in det på vanligt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Timpenningen kan vara extremt bra på dessa rundringnar. Ta exemplet ovan, 4800 kr per år och tar 5-10 min så en ”timlön” på 30000-50000 kr. Få som tar in det på vanligt jobb.

Nja.. man tjänar inte dessa pengar, man sparar dem

Men för den timme som jag totalt lagt på detta med att ringar runt så sparar jag 3192 kr på ett år och får mer än dubbelt antal kanaler.

Jag tror att många "vet om" att man kan förhandla till sig bättre villkor på bredbands och telefon abonnemang.
Jag tror också att många inte "orkar" då de tror att det rör sig om så lite pengar - jag vill därför ge exemplet på vad jag sparade och fick i mervärde så att fler provar att förhandla och även att ställa två leverantörer mot varandra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Har inte haft ett tv-abbonemang sedan 2011... Det har som blivit föråldrat med linjär Tv.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, hatar sånt. Säger hellre upp tjänsten och lever utan. Räkna med att du kommer få bevaka det där och göra om det när bindningstiden är slut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Man sparar än mer på att slippa skiten

Permalänk
Medlem

Sant att man sparar mer på att inte ha det.. men det är något trevligt att ha vid samkvämet med kompisgänget och för 133 kr/månad känns det värt pengarna

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Farsan ringde Allente om uppsägning på grund av för höga priser, vips så fick vi ett erbjudande om halva priset i 12 månader. Hade det varit för någon hundringen hade man ju inte brytt sig jätte mycket men nu handlade det om att gå från 800kr till 400kr.

Morsan fick nåt liknande från Canal digital när de fanns, jag minns inte exakt men fick nära 50% på största paketet och för hon hade varit kund i 10+ år.

Men för att svara på frågan, orkar inte hålla på att hoppa runt då man ändå blir påtvingad massa kanaler man ändå inte tittar på, se bara på Cmore.
Ta tex SHL i början när de fick rättigheterna då kunde man köpa för specifikt lag/mach, nu blir man påtvingad all sport F1,NBA, NFL,fotboll och golf som går att köpa separat men ingen annan sport...dåligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tv via fiber är det man använder mest idag? Jag skulle inte välja tv via tv jacket idag.

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat grejen med massor tv kanaler, vi kör på bas för 29kr månaden.
Detta med att man ska anpassa sig efter vilka tider intressanta saker går på tv känns föråldrat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tv via fiber är det man använder mest idag? Jag skulle inte välja tv via tv jacket idag.

Parabol kör fortfarande högre bitrate så vitt jag vet så har faktiskt kvar det på en TV.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått vitsen att betala för att titta på reklam, så nej tack.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Timpenningen kan vara extremt bra på dessa rundringnar. Ta exemplet ovan, 4800 kr per år och tar 5-10 min så en ”timlön” på 30000-50000 kr. Få som tar in det på vanligt jobb.

Hur mycket mat kan du köpa för dessa 30-50K? ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Skönt att kunna sappa runt bland skitprogram ibland, men knappast värt mer än 50 kr per månad enligt mig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Telias Black Friday-erbjudande (Telia öppen fiber hos mig). Man måste ringa till uppsägningsenheten för att ta del av det igen. sjukt värt det, väldigt dyrt annars.