Alternativ till där fiber inte finns, vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

Alternativ till där fiber inte finns, vilket är bäst?

Tjena Sweclockers!

Jag ska flytta till hus där fiber inte är indraget ännu och vänder mig nu till er för hjälp.

Kortfattat så är vi två personer som bot på adressen, jag spelar en del onlinespel på PC och hon streamar en del film via Netflix, Disney, Cmore etc.

Jag har försökt läsa på en del men inte lyckats hitta speciellt konkreta svar då jag misstänker att de flesta är bortskämda med fiber idag. Men de alternativ jag har kommit fram till är följande:

- Mobilt bredband
Vad kan jag förvänta mig för hastighet på detta? Har ej tillgång till 5G nätverket.

- Bredband via mobilnätet (?)
Vad är skillnaden på detta och ovanstående?
När jag kollar upp på t.ex telenors & telias hemsida så kan de inte erbjuda mig detta, varför?

- Starlink
Kanske det snabbaste alternativet om jag har förstått det rätt, det dyraste också, 950kr/månaden + engångskostnad typ 5000kr, finns dock inte så mycket information om det från Sverige ännu. Någon som har input?

Annan fråga också, om jag t.ex väljer mobilt bredband, kan jag köpa till någon extra stark antenn som monteras på fasaden för att få bättre uppkoppling och snabbare hastighet?

Är extremt tacksam för all input jag kan få.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Utomhus-routrar är heller inte så billigt. Upplever dock att denna fungerar väldigt bra, åtminstone om den monteras på fasaden i riktning mot närmsta torn.

Permalänk
Medlem

Mobilt Bredband och bredband via mobilnätet är i stortsett samma. Men bredband via mobilnätet kan vara fast till en viss address men kan ingå en antenn för montering och hjälp med installationen av utrustning. Kan variera från helt okej till kasst.

Starlink är som sagt dyrt men de recensioner jag sett verkar ge bra resultat har dock inte sett någon för Sverige, borde dock vara samma om de inte snålat på antal satelliter här. Samtidigt bör det inte vara lika många användare heller.

Permalänk

Går det inte gräva in fiber?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det bara ska vara en tillfällig lösning i väntan på att det går att få fiber eller om det ska vara permanent på längre sikt.

Generellt är mobila bredbandslösningar inget att föredra om man inte tvingas till dem då de kan ändras rätt fort om belastningen ökar med fler kunder på masten.

Enklast är att prova med mobilen först, kan ju faktiskt vara så turligt att huset ligger där signalen är bra och mobilnätet inte är överbelastat som det tyvärr är på många håll. Fungerar det tillräckligt bra så kanske man kan klara sig med en enkel billigare 4G router.

Prova olika operatörers kontantkort och jämför vad som funkar eller kanske om era vänner har olika operatörer så ni kan be dem kolla hastigheten om de besöker er.

Den utomhusroutern som länkades ovan i tråden:
https://www.dustinhome.se/product/5011219096/nr7101-5g-outdoo...

Är dyr såsom alla 5G routrar är just nu och då den saknar wifi så måste man ha en accesspunkt inne i alla fall för att kunna ansluta trådlösa enheter. Om man säkert vet att 5G kommer i området och man ska ha installationen ett tag kan den vara en idé annars inte.

Finns annars en liknande fast bara med 4G och wifi(bara 2.4Ghz då) som är billigare än 5G varianten:
https://www.dustinhome.se/product/5011196516/4g-lte-a-pro-cat...

Men ska det vara tillfälligt kan det fungera bra med en inomhusrouter för 4G och det finns ju sådana som har uttag för extern antenn som man sätter på utsidan av huset om man behöver.

Har haft 4g på ett ställe innan och när det var nytt fick man bra hastighet (såg masten från fönstret)men nu när alla använder det så går det så sakta att alla streamingtjänster hackar trots full signalstyrka, det är sådant som kan ställa till det.

Starlink kan nog ge rätt bra hastighet ned, men är ganska dyrt och pingtiden(fördröjningen) är bedrövligt seg på satelittjänster så det är verkligen en nödlösning där inget annat fungerar.

Själv har jag ett obegränsat mobilabonnemang med extra datakort och då datakortet klarar 5G så har jag istället för en åttatusenkronors router stoppat datakortet i en billig 5G telefon och delat ut den som hotspot vilket fungerar utmärkt om man bara inte är för långt ifrån den då räckvidden på hotspot är lite begränsad. Men jag har ju fiber hemma så det är när jag är borta som jag använder det eller om fibern går ned vid något underhållsarbete ibland.

Permalänk
Medlem

Extern antenn på mast är att föredra. Du behöver inte modellerna med 4G-router med inbyggda antenner som monteras utomhus, men antenn behövs ofta för att det ska fungera bra, vilken antenn beror på förutsättningarna.

Något konkret svar kommer du inte få då det handlar om eter, operatörerna ändrar i celler o.s.v. Rent fysiskt finns det tre 4G-operatörer Tre, Telia och Tele2/Telenor kan finnas skillnad i vilken hastighet som tilldelas och så vidare även i samma nät mellan olika virtuella operatörer.

Permalänk
Medlem

Om du redan har nätverksgrejer såsom switch och accesspunkt så kan du ju ta en gammal telefon som "4G router" och koppla det till ditt nuvarande nätverk. Gratis temporär lösning, bästa är ju fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Går det inte gräva in fiber?

Inte ännu, ligger kanske 1 år framåt gissningsvis, de är ute vid ”stora vägen” nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Frågan är om det bara ska vara en tillfällig lösning i väntan på att det går att få fiber eller om det ska vara permanent på längre sikt.

Generellt är mobila bredbandslösningar inget att föredra om man inte tvingas till dem då de kan ändras rätt fort om belastningen ökar med fler kunder på masten.

Enklast är att prova med mobilen först, kan ju faktiskt vara så turligt att huset ligger där signalen är bra och mobilnätet inte är överbelastat som det tyvärr är på många håll. Fungerar det tillräckligt bra så kanske man kan klara sig med en enkel billigare 4G router.

Prova olika operatörers kontantkort och jämför vad som funkar eller kanske om era vänner har olika operatörer så ni kan be dem kolla hastigheten om de besöker er.

Den utomhusroutern som länkades ovan i tråden:
https://www.dustinhome.se/product/5011219096/nr7101-5g-outdoo...

Är dyr såsom alla 5G routrar är just nu och då den saknar wifi så måste man ha en accesspunkt inne i alla fall för att kunna ansluta trådlösa enheter. Om man säkert vet att 5G kommer i området och man ska ha installationen ett tag kan den vara en idé annars inte.

Finns annars en liknande fast bara med 4G och wifi(bara 2.4Ghz då) som är billigare än 5G varianten:
https://www.dustinhome.se/product/5011196516/4g-lte-a-pro-cat...

Men ska det vara tillfälligt kan det fungera bra med en inomhusrouter för 4G och det finns ju sådana som har uttag för extern antenn som man sätter på utsidan av huset om man behöver.

Har haft 4g på ett ställe innan och när det var nytt fick man bra hastighet (såg masten från fönstret)men nu när alla använder det så går det så sakta att alla streamingtjänster hackar trots full signalstyrka, det är sådant som kan ställa till det.

Starlink kan nog ge rätt bra hastighet ned, men är ganska dyrt och pingtiden(fördröjningen) är bedrövligt seg på satelittjänster så det är verkligen en nödlösning där inget annat fungerar.

Själv har jag ett obegränsat mobilabonnemang med extra datakort och då datakortet klarar 5G så har jag istället för en åttatusenkronors router stoppat datakortet i en billig 5G telefon och delat ut den som hotspot vilket fungerar utmärkt om man bara inte är för långt ifrån den då räckvidden på hotspot är lite begränsad. Men jag har ju fiber hemma så det är när jag är borta som jag använder det eller om fibern går ned vid något underhållsarbete ibland.

Stort tack för svar!

Det kommer bli ”permanent”, eller åtminstone för 1-2 år framöver innan jag har möjlighet att gräva in fiber. Så tyvärr är jag tvingad till något av nämnda alternativ.

Jag har gett det ett tappert försök att prata med Telenors och Telias support och ställt en väldigt enkel fråga som ingen av dem lyckats svara på ”Varför kan jag inte ha bredband via mobilnätet genom er men ni kan erbjuda mig mobilt bredband?”
Som sagt så har ingen av de svar på detta, kanske du kan hjälpa mig att förstå? Bredband via mobilnätet är väll samma som mobilt bredband fast med en 5G mottagare monterad på fastigheten? Eller är jag ute och cyklar?

Läste även att Telia håller på, eller kanske redan är klar med deras 5G nätverk i Ängelholm, vilket är ca 12-14km från mig fågelvägen, kan jag kanske fånga upp de signalerna på något sätt för att få snabbare hastighet än via de masterna som står närmre mig fast med 4G?

Gällande starlink och pingtiden, hur negativt påverkar pingtiden vid t.ex streaming av film eller onlinespelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Extern antenn på mast är att föredra. Du behöver inte modellerna med 4G-router med inbyggda antenner som monteras utomhus, men antenn behövs ofta för att det ska fungera bra, vilken antenn beror på förutsättningarna.

Något konkret svar kommer du inte få då det handlar om eter, operatörerna ändrar i celler o.s.v. Rent fysiskt finns det tre 4G-operatörer Tre, Telia och Tele2/Telenor kan finnas skillnad i vilken hastighet som tilldelas och så vidare även i samma nät mellan olika virtuella operatörer.

Tack för svar!

Vet du vart jag kan vända mig för att få bra hjälp med detta? Jag vill såklart ha så bra förutsättningar som möjligt med tanke på att fiber inte är ett alternativ just nu.

Permalänk
Viking
Skrivet av Airborne:

Starlink kan nog ge rätt bra hastighet ned, men är ganska dyrt och pingtiden(fördröjningen) är bedrövligt seg på satelittjänster så det är verkligen en nödlösning där inget annat fungerar.

Bedrövlig? Jag tycker Starlink verkar ha ganska låg fördröjning och helt klart tillräcklig för att spela online-spel, baserat på vad jag hittar efter en snabb sökning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Beppizh:

Tack för svar!

Vet du vart jag kan vända mig för att få bra hjälp med detta? Jag vill såklart ha så bra förutsättningar som möjligt med tanke på att fiber inte är ett alternativ just nu.

installation av antennen kan du nog hyra in en installatör för.

testa dina förutsättningar innan du köper in utrustningen får du nog göra själv.

varesig telia eller tele2 kan väl inte direkt verifiera att just du har rätt förutsättningar för bra signal de går ju bara efter sin täckningskarta där de ser vad för signaler som cirkulerar i området.

det magiska ordet är UPP till XXXMbit/s dvs från typ 0.1Mbit/s upp till deras angedda maxhastighet.

har en släkting som inte kan få ut mer än ~4Mbit/s på 4G nätet från deras hem då deras förutsättningar för bra signal fullständigt suger med berg och skog mellan dem och masten.

så som tidigare sagt bästa du kan göra är väl att typ kolla runt på tomten vad för hastigheter och ping du får med olika leverantörer med en mobiltelefon
speedtest.net brukar funka rätt bra att kolla hastigheten med och visar även vilken ping du fick mot testservern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beppizh:

Inte ännu, ligger kanske 1 år framåt gissningsvis, de är ute vid ”stora vägen” nu.

Har kört i 9 månader i vänta på fiber (kom i Julas) med en mottagning motsvarande knappt 1 pinne (typ -110 - -115 dBm RSRP) för den bästa operatören och det fins vita fläckar i stugan där det inte fungerar alls - det är lika långt till närmaste mast i vilken riktning man än tittar... - en 4G-USB sticka i en parabol-tratt (vilken som helst man får eller köper begagnat) monterad en bit upp i höjd och riktad rätt kan förbättra mottagningen rätt mycket - gäller att väderskydda 4G-modemet mot direkt regnpåslag och vattendropp - värmen som bildas i stickan när den är strömsatt håller den annars torr om regnskyddet (i tunn plast och UV-tålig) designas som huv över och sidorna av USB-G4 modemet med kontakt och med helt öppen undersida och fukten som samlats under huven kan då dunsta iväg lätt (tänk samma princip som gamla TV-antennförstärkare sittande på antenn, regnskyddade enligt 'huv' men öppna underifrån och man kunde i stort sett se rakt in på nakna kretskortet med komponenterna ...och olika insektspuppor och bon...- och fungerade år efter år).

USB-sladden har dock kanske bara 4 meter räckvidd innan man måste använda USB-hub/repeater för att återgenerera USB-signalen vidare i nästa sträcka. Se till att ha droppnäsa på sladden (böj nedåt innan upp igen) mm. precis innan 4G-modenmet så att vatten inte leds till USB-kontakten med USB-4G-modemet, annars kommer det att sluta fungera efter första regnet.

Att det var planerad fiber inom närtid (typ inom 1 år) i området var en av kriterium för att jag skulle köpa fastigheten.

- glöm all streaming som att titta på Netflix, Prime, YT mm. likaså bild och filmtunga sociala medier. snabba nätverksspel är också att glömma då pingtiderna är mycket längre.

- Du förbrukar mycket mer data än du trodde - försök med en abbonemang utan pott/tak i antal GB eller ta i ordentligt, typ mer än 50 GB/månaden även om du bara kör i forum och kör lite spotify-musik då och då - så fort du kör musik från YT så sticker GB iväg även om det bara är enkel animering som upprepar sig hela tiden. Att uppdatera windows kan ta en rejält tugga av din pott, att köpa nya spel och uppdatera spel över steam är bara att glömma och vänta till du kan sniffa data på någon jobbnätverk (windowsuppdateringen i allafall) eller hos någon polare med fast nätverk (för tex steam-uppdateringar) - annars kan din 50 GB pott vara bortblåst redan 3' dagen i månaden...

Är det dålig mottagning så finns det inga bra alternativ - mobil-vägen är bara en nödväg, en krycka att stappla sig fram på och även en gammal ADSL-abbonenmang är värd mer om det fins kvar med dagens mått låg fart då dessa är stabila i uppkoppling, relativt låg ping och ingen begränsning i hur mycket data man tar ned - tex. filmer kan man ibland tanka ned först och sedan spela upp för ryckfri återgivning... - live från strömmande tjänst, glöm det (även om just netflix är väldigt bra att adaptera mot given bandbredd, medans prime är helt odugligt...) .

Har ni jobb där ni kan jobba hemma en eller flera dagar i veckan så är fiber ett 'måste' - mobil är ingen ersättning och det kommer knappt att kunna delta i video-möten eller liknande då bandbredden inte räcker och väldigt varierande när man är i områden med låg signalstyrka och få master (hög last eller låg modulationsindex [få bits per symbol] för att det är svag nivå) - kapaciteten sjunker ju längre avstånd för att man använder enklare och mer robust modulation (för att S/N minskar) även om samma andel effekt i basstationen används för brukaren i fråga.

Permalänk
Rekordmedlem

Starlink drar ganska mycket ström så det märks på elräkningen om man använder det, typ drygt 1-3 kWh per dygn.

The Standard Starlink hardware uses 50-75 watts on average.
The High Performance Starlink dish uses 110-150 watts on average.
https://www.starlinkhardware.com/how-much-power-does-starlink...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Beppizh:

Stort tack för svar!

Det kommer bli ”permanent”, eller åtminstone för 1-2 år framöver innan jag har möjlighet att gräva in fiber. Så tyvärr är jag tvingad till något av nämnda alternativ.

Jag har gett det ett tappert försök att prata med Telenors och Telias support och ställt en väldigt enkel fråga som ingen av dem lyckats svara på ”Varför kan jag inte ha bredband via mobilnätet genom er men ni kan erbjuda mig mobilt bredband?”
Som sagt så har ingen av de svar på detta, kanske du kan hjälpa mig att förstå? Bredband via mobilnätet är väll samma som mobilt bredband fast med en 5G mottagare monterad på fastigheten? Eller är jag ute och cyklar?

Läste även att Telia håller på, eller kanske redan är klar med deras 5G nätverk i Ängelholm, vilket är ca 12-14km från mig fågelvägen, kan jag kanske fånga upp de signalerna på något sätt för att få snabbare hastighet än via de masterna som står närmre mig fast med 4G?

Gällande starlink och pingtiden, hur negativt påverkar pingtiden vid t.ex streaming av film eller onlinespelande?

Ping påverkar inte streaming, men vid onlinespel är det alltid negativt med högre ping. Sen hur känslig man är varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har kört i 9 månader i vänta på fiber (kom i Julas) med en mottagning motsvarande knappt 1 pinne (typ -110 - -115 dBm RSRP) för den bästa operatören och det fins vita fläckar i stugan där det inte fungerar alls - det är lika långt till närmaste mast i vilken riktning man än tittar... - en 4G-USB sticka i en parabol-tratt (vilken som helst man får eller köper begagnat) monterad en bit upp i höjd och riktad rätt kan förbättra mottagningen rätt mycket - gäller att väderskydda 4G-modemet mot direkt regnpåslag och vattendropp - värmen som bildas i stickan när den är strömsatt håller den annars torr om regnskyddet (i tunn plast och UV-tålig) designas som huv över och sidorna av USB-G4 modemet med kontakt och med helt öppen undersida och fukten som samlats under huven kan då dunsta iväg lätt (tänk samma princip som gamla TV-antennförstärkare sittande på antenn, regnskyddade enligt 'huv' men öppna underifrån och man kunde i stort sett se rakt in på nakna kretskortet med komponenterna ...och olika insektspuppor och bon...- och fungerade år efter år).

USB-sladden har dock kanske bara 4 meter räckvidd innan man måste använda USB-hub/repeater för att återgenerera USB-signalen vidare i nästa sträcka. Se till att ha droppnäsa på sladden (böj nedåt innan upp igen) mm. precis innan 4G-modenmet så att vatten inte leds till USB-kontakten med USB-4G-modemet, annars kommer det att sluta fungera efter första regnet.

Att det var planerad fiber inom närtid (typ inom 1 år) i området var en av kriterium för att jag skulle köpa fastigheten.

- glöm all streaming som att titta på Netflix, Prime, YT mm. likaså bild och filmtunga sociala medier. snabba nätverksspel är också att glömma då pingtiderna är mycket längre.

- Du förbrukar mycket mer data än du trodde - försök med en abbonemang utan pott/tak i antal GB eller ta i ordentligt, typ mer än 50 GB/månaden även om du bara kör i forum och kör lite spotify-musik då och då - så fort du kör musik från YT så sticker GB iväg även om det bara är enkel animering som upprepar sig hela tiden. Att uppdatera windows kan ta en rejält tugga av din pott, att köpa nya spel och uppdatera spel över steam är bara att glömma och vänta till du kan sniffa data på någon jobbnätverk (windowsuppdateringen i allafall) eller hos någon polare med fast nätverk (för tex steam-uppdateringar) - annars kan din 50 GB pott vara bortblåst redan 3' dagen i månaden...

Är det dålig mottagning så finns det inga bra alternativ - mobil-vägen är bara en nödväg, en krycka att stappla sig fram på och även en gammal ADSL-abbonenmang är värd mer om det fins kvar med dagens mått låg fart då dessa är stabila i uppkoppling, relativt låg ping och ingen begränsning i hur mycket data man tar ned - tex. filmer kan man ibland tanka ned först och sedan spela upp för ryckfri återgivning... - live från strömmande tjänst, glöm det (även om just netflix är väldigt bra att adaptera mot given bandbredd, medans prime är helt odugligt...) .

Har ni jobb där ni kan jobba hemma en eller flera dagar i veckan så är fiber ett 'måste' - mobil är ingen ersättning och det kommer knappt att kunna delta i video-möten eller liknande då bandbredden inte räcker och väldigt varierande när man är i områden med låg signalstyrka och få master (hög last eller låg modulationsindex [få bits per symbol] för att det är svag nivå) - kapaciteten sjunker ju längre avstånd för att man använder enklare och mer robust modulation (för att S/N minskar) även om samma andel effekt i basstationen används för brukaren i fråga.

Tack för svar,

Generellt så vet jag dock inte hur jag ska tolka detta. Du beskriver det mer eller mindre som att jag ska förbereda mig för att flytta in i ett kloster.
Har ändå försökt läsa på och är helt inne på att det inte är jämförbart med fiber. Men att räkna med iaf 10mb nerladdningshastighet när man har fri sikt till närmsta mast, med en ordentlig 5G utomhusmottagare (länkad ovan), bör väl inte vara helt orimligt? På 10mb så bör jag definitivt kunna streama Netflix etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Starlink drar ganska mycket ström så det märks på elräkningen om man använder det, typ drygt 1-3 kWh per dygn.

The Standard Starlink hardware uses 50-75 watts on average.
The High Performance Starlink dish uses 110-150 watts on average.
https://www.starlinkhardware.com/how-much-power-does-starlink...

Tack för info, det visste jag inte. Dock kan jag tänka mig att leva med det om det skulle komma dit, känner jag mig själv rätt så kommer jag nog bli ganska desperat, även om det bara är temporärt.

Permalänk
Medlem

Någon som eventuellt har något bra svar på nedanstående fråga?

”Läste även att Telia håller på, eller kanske redan är klar med deras 5G nätverk i Ängelholm, vilket är ca 12-14km från mig fågelvägen, kan jag kanske fånga upp de signalerna på något sätt för att få snabbare hastighet än via de masterna som står närmre mig fast med 4G?”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beppizh:

Tack för svar!

Vet du vart jag kan vända mig för att få bra hjälp med detta? Jag vill såklart ha så bra förutsättningar som möjligt med tanke på att fiber inte är ett alternativ just nu.

Jag befann mig i dina skor när jag och frugan flyttade till vårt ställe i glesbygden -17. Köpte av en gammel tant som såklart då rakt inte nappade på ett anslutningserbjudande till fiber några år tidigare, vilket fick följden att fibern grävdes utmed kringliggande grusvägar istället och resulterade i ett svart hål med oss i mitten och en dryg km till närmaste fiberbrunn. Fick i stort sett bara roade fniss när jag försökte ragga inkoppling då det handlade om många hundra meter att gräva fram till oss.

Jag hade fördelen, dock, att faktiskt ha en mobilmast i fri sikt blygsamma 500 meter bort. Provade olika lösningar med olika operatörer, en handfull olika 3/4G-routrar och nätverksutformningar här hemma. Oftast låg hastigheten mellan 5-15 Mb/s i 4G med en ping i de flesta spel på 45-65 ms. Dock funkade 4G otroligt dåligt, oavsett routerlösning, att hantera många olika anslutningar samtidigt. Laddade jag ner en större fil eller strömmade material, dök all annan trafik och latensen sköt i höjden. Detta fenomen tilltog under morgon- samt kvällstimmar, då fler gissningsvis lastade ner masten, likaså avtog farten betydligt. Ett litet hack, för just mig och min situation iallafall, var faktiskt att slå om routern att bara använda 3G-nätet. Där maxade jag 3G-tekniken i den här masten, 21 Mb/s, för jämnan, och även om en dator använde upp max bandbredd i samband med nerladdningar osv gick det ändå att surfa på andra enheter med snarlika åtkomsthastigheter som utan tank.

Jag var också frekvent återkommande "störig kund" hos operatörernas filialer inne i stan, i syfte att försöka maxa min situation. Hos iallafall Tele2 kunde nissen i butiken på karta plocka fram en mobilmast och se vad för kompass-"tårta" antennerna är riktade åt, och särskilt om man befinner sig på glesbygden kan de faktiskt skicka ut tekniker att justera riktningen om det skulle hjälpa någon. Han kunde nog också se att just 4G-bandbredden blir rätt duktigt använd ute hos mig så troligtvis är det många i närområdet som struntade i fiber och gick trådlöst när kopparledningarna släcktes.

För egen del blev det väl en del svordomar när pingen då och då ändå spikade och kastade ut mig ur några onlinematcher i veckan eller när frugan irriterade ihjäl sig på att bildkvaliteten hoppade ner ett pinnhål då och då vid strömning men efter ett par år kom någon ny fibersatsning på rull och plötsligt fick alla i kommunen lov att ansluta sig, oavsett geografiskt läge, till fibernätet för samma pris som i tätort - 20k, och sedan hösten -21 har vi äntligen förärats med fiber

Vet inte hur mycket det hjälper dig, men det var skönt att skriva av sig!

Permalänk

Nyfiken på hur detta löste sig!
Har själv kört 4G med antenn mot mast genom Telenor. Funkade bra till en början (40mbit/s) nu är jag nere på runt 1-2 mbit/S och ibland om jag har tur över 10mbit/s. Pingen pendlar från 50-300ms och haft otaliga supportärenden med telenor. En sväng var det "trasig mast" och nu säger de att masten är överbelastad.. Är ungefär 1km från 5G men ingen kan säga mig när det kommer hit så jag har sagt upp abonnemanget nu och tänkte testa Starlink. Ser klurigt ut med pingen dock (spelar csgo) men hoppas på det bästa. Det är 30 dagars uppsägning så tänker jag beställer hem och testar. Någon som har någon annan bra idé? Fiber verkar vara uteslutet enligt hyresvärden..

felstavningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av cozymatsson:

Nyfiken på hur detta löste sig!
Har själv kört 4G med antenn mot mast genom Telenor. Funkade bra till en början (40mbit/s) nu är jag nere på runt 1-2 mbit/S och ibland om jag har tur över 10mbit/s. Pingen pendlar från 50-300ms och haft otaliga supportärenden med telenor. En sväng var det "trasig mast" och nu säger de att masten är överbelastad.. Är ungefär 1km från 5G men ingen kan säga mig när det kommer hit så jag har sagt upp abonnemanget nu och tänkte testa Starlink. Ser klurigt ut med pingen dock (spelar csgo) men hoppas på det bästa. Det är 30 dagars uppsägning så tänker jag beställer hem och testar. Någon som har någon annan bra idé? Fiber verkar vara uteslutet enligt hyresvärden..

Har du testat de andra operatörerna, Telia och 3.
Skaffa ett simkort från vardera och testa med mobilen runt 8 snåret på kvällen så du en uppfattning om det blir bättre.
En bra antenn kan också få inte master på längre håll, t.ex. Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz

Försök ta reda på närmaste 5G mast och kolla hur hur geografin ser ut mellan dig och masten. Är det inga berg i vägen kan det vara möjligt att få in den med en bra antenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W