Permalänk

Ryzen 9 7900x stutters!

tjena! har fått dryga stutters och frame drops i spel, allting började efter mitt radeon kort crashade! så körde i ett nvidia rtx 4070 ti, så har gjort en clean install på windows, uppdaterat alla drivrutiner! kollat en massa guider på yt, så som stäng av ditt och datt! utan som helst framgång för min del! köpte även nya minne då dem andra var det fel på! Så nu har jag verkligen slut på ideer! antingen måste det vara cpu eller moderkort som spökar ?

min setup är

Ryzen 9 7900x
nvidia Rtx 4070 ti
Ram 32gb 5600mhz cl 40
1000w psu corsair
moderkort asus tuf b650 plus
hårdisk m2 1000gb ssd och en 240gb vanlig ssd kingston
Corsair H100x RGB Elite kylare

Det är sjukt tråkigt och spela med det

Permalänk
Viking

Kollat temperaturen på processorn?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Vilka spel är det du kör?
Ibland kan det vara spelen som stuttrar och lider av optimiserings-problem.
Främst spel som är baserade på Unreal Engine 4.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Kollat temperaturen på processorn?

japp håller koll på den! ligger på cirka 65-72 grader cirka!

Permalänk
Skrivet av Razken:

Vilka spel är det du kör?
Ibland kan det vara spelen som stuttrar och lider av optimiserings-problem.
Främst spel som är baserade på Unreal Engine 4.

jag kör bf 2042, call of duty, cs och escape from tarkov! dock kan jag inte köra tarkov längre! ligger på cirka 160 fps på, men frame droppar till cirka 70 i ngn sec sen hoppar upp till 160 igen! dem andra spelen ligger fps rätt så stabilt, men stuttar en del fett drygt ;/

Permalänk
Medlem

GPU temps?
Vilken upplösning spelar du i?
Hjälper det att minska grafiken eller upplösningen?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

tjena! har fått dryga stutters och frame drops i spel, allting började efter mitt radeon kort crashade! så körde i ett nvidia rtx 4070 ti, så har gjort en clean install på windows, uppdaterat alla drivrutiner! kollat en massa guider på yt, så som stäng av ditt och datt! utan som helst framgång för min del! köpte även nya minne då dem andra var det fel på! Så nu har jag verkligen slut på ideer! antingen måste det vara cpu eller moderkort som spökar ?

min setup är

Ryzen 9 7900x
nvidia Rtx 4070 ti
Ram 32gb 5600mhz cl 40
1000w psu corsair
moderkort asus tuf b650 plus
hårdisk m2 1000gb ssd och en 240gb vanlig ssd kingston
Corsair H100x RGB Elite kylare

Det är sjukt tråkigt och spela med det

Har du kollat om det gamla grafikkortet fungerar som det skall i en annan dator?

Det skulle kunna vara moderkortet som bråkar med dig och att du bara fick symptom hos gamla grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

GPU temps?
Vilken upplösning spelar du i?
Hjälper det att minska grafiken eller upplösningen?

Gpu ligger på 60 som Max!
1080 i upplösning.
Spelar ingen roll om jag kör ultra eller medium, High eller low

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Har du kollat om det gamla grafikkortet fungerar som det skall i en annan dator?

Det skulle kunna vara moderkortet som bråkar med dig och att du bara fick symptom hos gamla grafikkortet.

Det gamla grafikkortet fick jag lämna tebax det var trasigt :/ men allt fungerar sjukt bra innan det kraschade, köpte då 4070 ti och började märka i tarkov att jag hade kraftiga fps drops, så började jag vet dock att det spelet har mycket med memory leak, men polaren kör intel lite sämre datorn än mig men han kan köra på utan fps dropp. Så var tvungen och prova andra spel då ochså, märkte även att jag hade en del fps drops och stutters, så gjorde en clean install till Windows 10 i stället och stängde av tfpm eller vad det heter, men ingen skillnad där inte i heller :/

Permalänk
Medlem

- Kanske kan köra latencymod samtidigt och se vad som skapar stutters.
- kolla graferna i aktivitetshantaren se om du ser några spikar när du får framedrops
- tips från reddit för 7000 serie cpu var att stänga av fast boot i bios..

Permalänk
Medlem

@Liquiiden

Tittade runt lite och fann detta på reddit:
https://www.reddit.com/r/EscapefromTarkov/comments/vtgr7x/frequent_fps_drops_as_shown_in_video_make_the/

Det nämns flera olika lösning, varav många pekar på att spelet i vissa fall använder upp minnet. En del pekar på mjukvara som installeras med kortet. Kanske något att titta på då du märkte det först när du stoppat i nvidia...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av highspeed:

- Kanske kan köra latencymod samtidigt och se vad som skapar stutters.
- kolla graferna i aktivitetshantaren se om du ser några spikar när du får framedrops
- tips från reddit för 7000 serie cpu var att stänga av fast boot i bios..

har provat det latencymod! men jag förstår inte mig på det riktigt! eller ja vad man ska kolla efter!
jag provade och installera om drivrutiner till grafikkortet! och sätter jag vsync på adaptiv så fungerar det utan stutters dock cap på 165-170 fps! men min skärm går endå bara till 165hz. men ska även kolla det med fast boot tack du

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

@Liquiiden

Tittade runt lite och fann detta på reddit:
https://www.reddit.com/r/EscapefromTarkov/comments/vtgr7x/frequent_fps_drops_as_shown_in_video_make_the/

Det nämns flera olika lösning, varav många pekar på att spelet i vissa fall använder upp minnet. En del pekar på mjukvara som installeras med kortet. Kanske något att titta på då du märkte det först när du stoppat i nvidia...

japp läste den på jobb idag hehe för snackade med en polare i dag! och han kör i9 9900k men dock med 2080ti och 64gb ram! och han har inte dem frame droppsen som jag! men det spelet har kraftigt memory leak! därav det inte fungerar bra på min då jag bara har 32gb ram..

Permalänk
Medlem

Använda tarkov som referens skulle jag akta mig för.
Testa ett annat spel och återkom.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Använda tarkov som referens skulle jag akta mig för.
Testa ett annat spel och återkom.

Har ju nämt andra spel med ju ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

Har ju nämt andra spel med ju ?

Ja det har du ju, fel av mig. Har du kollat om de finns nya bios version och drivers till nät, disk osv?

Såg även att du har haft höga temps och pillat på volts i en annan tråd.
Hade du stutters innan när du hade höga temps eller flöt det bättre då?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Ja det har du ju, fel av mig. Har du kollat om de finns nya bios version och drivers till nät, disk osv?

Såg även att du har haft höga temps och pillat på volts i en annan tråd.
Hade du stutters innan när du hade höga temps eller flöt det bättre då?

Hehe ingen fara du!

Japp asus släpptes en bios uppdate för en veckan sen, och den har jag uppdaterat till, blev dock ingen skillnad! Jag har uppdaterat chipset drivers, nätverk, ljudkort.

Nä har inte haft stutters innan, oavsett med undervoltningen, eller överklockning, men kör CPU på oem inställningar nu! Men stutters finns! Men så fort jag capar fps till 165hz ”som min skärm går till” då flyter allt på och inga stutters alls, så frågan är då om det kan vara grafikkortet eller skärmen som Orsakar detta ?

För när jag byggde denna datorn så körde jag först med Radeon 6900xt grafikkort! Och datorn rulla på som en gud! Tills det grafikkortet gick sönder, gjorde Rme på det, och skaffade 4070 ti i stället, och då körde jag Windows 11 fungerade bra i en vecka! Sen började de stutters, så installerade om Windows 10 igen ifall det var det som faila! Men samma där stutters. Men ja som sagt lägger jag på adaptive v sync i nvidia control panel så capar den fps till min hz på skärmen på 165. Och då har jag inga stutters.

Permalänk

Har löst Problemet nu 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

Har löst Problemet nu 😂

Skönt! Hur? Kan vara bra att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

Har löst Problemet nu 😂

Det är skönt

Nu ska jag bara komma över att "adaptive v sync" löste problemet, hmm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

jag kör bf 2042, call of duty, cs och escape from tarkov! dock kan jag inte köra tarkov längre! ligger på cirka 160 fps på, men frame droppar till cirka 70 i ngn sec sen hoppar upp till 160 igen! dem andra spelen ligger fps rätt så stabilt, men stuttar en del fett drygt ;/

Hade exakt samma problem som du har i tarkov, kör ddu och prova äldre drivrutiner, speciellt tarkov och Nvidias drivrutiner har varit rent skäp ärligt talat. Hade ett halvår där varannan release rent av crashade spelet helt 1-20min efter att jag starta spelet oavsätt om jag hoppa in i raid eller inte.

Kan säkert va det som är orsaken till stutters med för den delen om du inte hade dom problemen med ditt amd kort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Skönt! Hur? Kan vara bra att veta.

Slet ut amd processorn och moderkortet och hoppade över till i9 13900k så nu fungerar allt prima 😁

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Hade exakt samma problem som du har i tarkov, kör ddu och prova äldre drivrutiner, speciellt tarkov och Nvidias drivrutiner har varit rent skäp ärligt talat. Hade ett halvår där varannan release rent av crashade spelet helt 1-20min efter att jag starta spelet oavsätt om jag hoppa in i raid eller inte.

Kan säkert va det som är orsaken till stutters med för den delen om du inte hade dom problemen med ditt amd kort.

Ram leak. Fungerar bra på polarens dator, men han kör 64gb i stället för 32! Så lägger tarkov åt sidan tills devsen klarar av att fixa möget 😂😁

Permalänk
Medlem

Ja, man känner ju ett par som har AMD och lever med stutter. En av anledningarna varför man ej kör AMD just nu iaf imo...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

Ram leak. Fungerar bra på polarens dator, men han kör 64gb i stället för 32! Så lägger tarkov åt sidan tills devsen klarar av att fixa möget 😂😁

Asså 64gb är inte lösningen, för mig idag funkar det felfritt och gjort hela denna wipe (förutom som problem som är för alla) och kör 32gb både på nuvarande datorn och laptopen jag hade problemen med drivrutinerna på.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquiiden:

Slet ut amd processorn och moderkortet och hoppade över till i9 13900k så nu fungerar allt prima 😁

Provade du att stänga av TPM i BIOS innan du gjorde dig av med allt?

Jag kör ett 5600 och fick också drops i alla möjliga spel. Visade sig vara TPM i BIOS som gjorde det. Nu rullar allt på.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Provade du att stänga av TPM i BIOS innan du gjorde dig av med allt?

Jag kör ett 5600 och fick också drops i alla möjliga spel. Visade sig vara TPM i BIOS som gjorde det. Nu rullar allt på.

Provade allt, tpm, fastboot, nergraderade drivrutiner, uppdaterade drivrutiner, bios update,
Underklocka, överklocka, ja allt möjligt utan någon som helst framgång.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Asså 64gb är inte lösningen, för mig idag funkar det felfritt och gjort hela denna wipe (förutom som problem som är för alla) och kör 32gb både på nuvarande datorn och laptopen jag hade problemen med drivrutinerna på.

Okey najs då hade du tur kanske! För mig är det minnet som failar, den ligger på cirka 22-24gb usage😂
Jag har provat som sagt gamla drivrutiner och nya utan någon helst framgång på tarkov.