Vilken CPU till RTX 2060 Super Founders Edition

Permalänk

Vilken CPU till RTX 2060 Super Founders Edition

Hej undrar vilken AMD cpu som är bäst combo med rtx 2060 super founders edition. När man googlar säger folk ryzen 5 3600 men jag har 5600x nu så känns skumt att en äldre skulle varit bättre? Jag funderar på 5800x3d vad tror ni om den? För nör jag kör 40 mot 40 på WoW så laggar det lite grann vill inte ha nå lagg 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

Hej undrar vilken AMD cpu som är bäst combo med rtx 2060 super founders edition. När man googlar säger folk ryzen 5 3600 men jag har 5600x nu så känns skumt att en äldre skulle varit bättre? Jag funderar på 5800x3d vad tror ni om den? För nör jag kör 40 mot 40 på WoW så laggar det lite grann vill inte ha nå lagg 😁

Det är nog kanske att 3600 var en sweetspot med den GPUn, men att nedgradera CPUn kommer inte att ge dig bättre prestanda.

Har du kollat så att det är CPUn som är problemet och inte GPUn? Det är nog en bra idé att hitta vad det är som är för klent innan du köper något nytt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Det är nog kanske att 3600 var en sweetspot med den GPUn, men att nedgradera CPUn kommer inte att ge dig bättre prestanda.

Har du kollat så att det är CPUn som är problemet och inte GPUn? Det är nog en bra idé att hitta vad det är som är för klent innan du köper något nytt.

Känns inte som att det är grafik kortet 5600x är ju faktiskt en budget prossecor men inte grafik kortet. Tänkte uppgradera till Palit 3060 ti men skillde bara 1 poäng i prestanda så känns meningslöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

WoW är extremt CPU bundet så ett 5800x3d kommer ge betydligt bättre prestanda än 5600x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

Känns inte som att det är grafik kortet 5600x är ju faktiskt en budget prossecor men inte grafik kortet. Tänkte uppgradera till Palit 3060 ti men skillde bara 1 poäng i prestanda så känns meningslöst?

Jag har flaskhals med ett 5900x i WoW så att uppgradera till 5800x3d är absolut ett alternativ. Spelet unyttjar processorn extremt väl.

http://gotnorice.com/5800x3d_review1.png

Permalänk
Medlem

5600x är rejält mycket kvickare än en 3600.
Och kolla vad som faktiskt begränsar din DPS i wow innan du handlar nånting.

In med MSI afterburner (eller liknande).

Ligger grafikkortet på 100% när du får FPS drops så är det såklart det som begränsar, test att sänka grafikinställningarna och se om det gör skillnad.
Ligger grafikkortet inte på 100% utan snarare på 50-60% eller mindre när du får FPS drops så kan det vara CPU'n som begränsar.
Men det kan även vara spelet i sig, eller kanske även ditt minne som begränsar CPU'n.
Just WoW i stora battlegrounds kan ju gå på knäna oavsett viket system du använder.

Permalänk

Tack för svar allihop känns som att det kommer ge mest effekt av att byta CPU ska beställa 5800x3d nu så lägger jag ut 5600x till salu här snart om någon ä sugen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmunken:

Tänkte uppgradera till Palit 3060 ti men skillde bara 1 poäng i prestanda så känns meningslöst?

Nu är det som sagt troligtvis processorn som flaskhalsar i WoW, men ett 3060 Ti är rejält mycket snabbare än ett 2060 Super (ca 40% snabbare enligt Sweclockers). Om du sett att det bara skiljer 1 poäng så har du troligtvis kollat på någon jämförelsesida som är bäst att undvika, kolla alltid på riktiga recensioner istället när du jämför hårdvara.