Mitt 5ghz Wifi försvann

Permalänk
Medlem

Mitt 5ghz Wifi försvann

Tjena! Tänkte höra om någon här har någon bra lösning på mitt problem. Efter mitt nät försvann häromdagen så stängde jag av mitt modem och router för att sedan starta upp dom igen men efter uppstart kom aldrig mitt 5ghz band tillbaka. Det har gått några dagar nu och det börjar bli tröttsamt och hittar inga svar.

Andra enheter som telefon och platta hittar bandet och kan ansluta till det med internet så antar att det är mitt Windows 10 som spökar.

Routern jag använder är ASUS TUF-AX3000 V2 om det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att det är endast din Windows 10 dator som inte hittar 5GHZ-bandet medans alla andra enheter hittar det?
Hittar datorn 2.4ghz wifi?

Har du testat:
1. uppdatera wifi-drivrutiner på din win 10 dator? Eller avinstallera och installera om på nytt?
2. ta bort kända wifi-anslutningar och lägg in 5ghz på nytt som ett dolt nät?
3. starta om routern och datorn igen?
4. fabriksåterställt routern?

Permalänk
Medlem

Ja precis, hittar 2.4ghz bandet och är ansluten till det med datorn nu och det fungerar felfritt. Det är bara min dator som inte hittar 5ghz bandet.

Så min gissning är att något måste hänt med min dator. Det konstiga är att datorn stod på och jag var ansluten till 5ghz bandet fast utan internet innan jag gick och starta om routern. Efter routern hade startat igen så var 5ghz borta från datorn. Så ända skillnaden mellan de faktum att jag hade och var ansluten till 5ghz bandet och att det det inte fanns längre är en omstart av routern.

Aldrig någonsin vart med om något skummare haha!

Ska prova punkt 1 och 2.

Permalänk

Min dator är ansluten till båda kanalerna men det visas endast som en kanal i windows 11.
Det finns ingen andra kanal för de olika kanalerna utan de körs typ paralellt.

Permalänk

Gå in i routern och ändra kanal på 5Ghz bandet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Bandet dök helt plötsligt upp i morse efter datorn vart avstängd i natt. Det var borta i tre dagar och helt plötsligt kom de igen, fanns inte igår när jag stängde av datorn. Fattar verkligen ingenting men nu verkar det funka som de ska.