Duckduckgo lanserar spårningsfri webbläsare till Windows

Permalänk
Melding Plague

Duckduckgo lanserar spårningsfri webbläsare till Windows

På Reddit efterlyses betatestare till den integritetsfokuserade webbläsaren, som får automatisk blockering av spårning och datainsamling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag har redan deras webbläsare till android. Haft svårt att byta till firefox från chrome så DDG kanske blir det som äntligen chrome-befriar mig!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Rätt start badanka! :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir en till mjukvara som kämpar för integritet och blir stora bara för att sedan köpas upp och förstöras! Tycker deras webbläsare på telefonen är bra, använder dock Firefox på datorn.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Dock gör WebView2 och Blink mig lite tveksam.

Har listat mig som beta-testare för Windows-versionen nu (gjorde det genom iOS-appen)

Vill dock varna för alla fejk-sidor som redan sägs erbjuda en Windows-version (med största sannolikhet malware/adware/spyware).

Permalänk
Medlem

Det jag inte får ihop med DuckDuckGo är att deras CEO och grundare Gabriel Weinberg har sagt att han är för censur (När kriget bröt ut i Ukraina blockerar han Rysslands krigspropaganda... Varför blockerar han inte västvärldens krigspropaganda också?). Har också märkt att i URL-förslagsfunktionen så saknas några större webbsidor som presenterar informationen som inte är PK.

Permalänk

Intressant med implementationen av Webview, dock starkt att vägra använda chromium och ansluta sig till Google.

Hittils har det enda riktiga alternativet varit FF som kör sin egen engine. Vägrar dock använda dom då dom på senare tid inkluderar en unik token vid nedladdning av FF som sedan skickas tillbaka till Mozilla via telemetry. Tokenen får sedan ett unikt ID vilket gör att dom kan spåra dig bäst dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Intressant med implementationen av Webview, dock starkt att vägra använda chromium och ansluta sig till Google.

Alltså, det blir ju lite hårklyveri.

Microsoft har ju "anslutit sig till Google", så när de då tar Microsofts WebView2 så är det Googles Blink (ur Chromium) ompaketerad av Microsoft.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Det jag inte får ihop med DuckDuckGo är att deras CEO och grundare Gabriel Weinberg har sagt att han är för censur (När kriget bröt ut i Ukraina blockerar han Rysslands krigspropaganda... Varför blockerar han inte västvärldens krigspropaganda också?). Har också märkt att i URL-förslagsfunktionen så saknas några större webbsidor som presenterar informationen som inte är PK.

All censur är lurig och dålig tycker jag. Bättre att lära människor hur man ska använda internet och informationen man får till sej.

Permalänk
Medlem

Brave är Chromiumbaserat, blockerar cookies, popups och reklam out-of-the-box. Någon inbygd Bitwarden har den dock inte, men det finns ju plugins för Chromium, så knappast någon brist. Har kört Brave i snart ett år utan några problem, både på PC och Macbook.

Personligen är jag inte det minsta intresserad av Duckduckgos webbläsare förrän den är Chromiumbaserad.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Moton:

Hoppas det inte blir en till mjukvara som kämpar för integritet och blir stora bara för att sedan köpas upp och förstöras! Tycker deras webbläsare på telefonen är bra, använder dock Firefox på datorn.

Är lite sådär misstänksam mot Firefox, sedan en viss György Schwartz började sponsra den.

Firefox håller bland annat noga reda på var du är, så VPN till Firefox fungerar bara sådär.

Kör med LibreWolf i stället, lär vara en uppstädad ver av Firefox utan telemetri och så vidare - får man hoppas.

Och Duckduckgo webbläsare kör jag med på plattor och telefoner med Android, funkar kanon.
Städfunktionen är rolig med eldsflammor när man tar bort tidigare histora.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Alltså, det blir ju lite hårklyveri.

Microsoft har ju "anslutit sig till Google", så när de då tar Microsofts WebView2 så är det Googles Blink (ur Chromium) ompaketerad av Microsoft.

Jag skimmade igenom dokumentationen lite snabbt och hittade detta, borde vara mycket enklare att inaktivera telemetry genom windows / shutup10 än Googles chromium framework.

"WebView2 is considered a Windows component, and the data collection consent is governed by Windows Diagnostic setting on Windows 10 as a centralized switch.
End users are empowered to control the data collection of WebView2 and can do so via toggling the Windows Diagnostic setting on Windows 10. This is also what the Edge browser does. On Windows 7/8.1, because there is no Windows Diagnostic setting, we treat this as no consent for optional data. There is very limited required data that the OS always collects, unless you're on some specific SKUs. Developers are definitely welcomed to convey that to their end users and ask them to use the OS toggle."

Edit: Såg precis att du hintade mer åt att Blink var själva problemet. Ja, Blink är tekniskt sett en del av chromium projektet men är egentligen en fork av apples Webkit. Det är också värt att nämna att Blink endast används som en rendering engine. Rendering enginen ligger relativt låg ner i renderingsprocessen och utanför själva browser-processen, den har en egen process som sedan skickar data via en IPC till browsers huvudprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Jag skimmade igenom dokumentationen lite snabbt och hittade detta, borde vara mycket enklare att inaktivera telemetry genom windows / shutup10 än Googles chromium framework.

"WebView2 is considered a Windows component, and the data collection consent is governed by Windows Diagnostic setting on Windows 10 as a centralized switch.
End users are empowered to control the data collection of WebView2 and can do so via toggling the Windows Diagnostic setting on Windows 10. This is also what the Edge browser does. On Windows 7/8.1, because there is no Windows Diagnostic setting, we treat this as no consent for optional data. There is very limited required data that the OS always collects, unless you're on some specific SKUs. Developers are definitely welcomed to convey that to their end users and ask them to use the OS toggle."

Det låter ju både bra och dåligt samtidigt. Bra om det finns en tydlig inställning för detta, men dåligt för Duckduckgo om deras webbläsare "med integritetsfokus" isf samlar data åt Microsoft som standard?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan inte bara ha Nej som sita alternativ.
Ni har missat Nej, jag vill inte prova.
Då ni har Nej men jag vill prova. Måste finnas en motpol.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det låter ju både bra och dåligt samtidigt. Bra om det finns en tydlig inställning för detta, men dåligt för Duckduckgo om deras webbläsare "med integritetsfokus" isf samlar data åt Microsoft som standard?

Uppdaterade mitt inlägg med poängen om Blink.

Angående insamlingen från Microsoft så går det under Windows / Microsofts universella datainställningar. Inaktiverar du huvudswitchen i windows för optionell diagnostikdata så kommer det inte samlas in från API funktionerna heller, där inkluderas webview.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Edit: Såg precis att du hintade mer åt att Blink var själva problemet. Ja, Blink är tekniskt sett en del av chromium projektet men är egentligen en fork av apples Webkit. Det är också värt att nämna att Blink endast används som en rendering engine. Rendering enginen ligger relativt låg ner i renderingsprocessen och utanför själva browser-processen, den har en egen process som sedan skickar data via en IPC till browsers huvudprocess.

Det var mer en hänvisning till det som faktiskt stod i artikeln, och att det ändå är en Chromium-komponent vi pratar om.

Skrivet av bbbbbaaaaa:

Uppdaterade mitt inlägg med poängen om Blink.

Angående insamlingen från Microsoft så går det under Windows / Microsofts universella datainställningar. Inaktiverar du huvudswitchen i windows för optionell diagnostikdata så kommer det inte samlas in från API funktionerna heller, där inkluderas webview.

Jo, jag förstod det utifrån vad du citerade innan.
Men just ur Duckduckgos perspektiv, om de nu inte har kontroll över sin webbläsares standardbeteende så blir ju det ett problem om de vill lägga vikt på integritetsfrågor.

Och att det är just Microsoft ekar ju lite av tidigare PR-problem i frågan, är väl därför det skaver extra: https://www.bleepingcomputer.com/news/security/duckduckgo-bro...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Det är väl en fri marknad och ingen kan tvinga ddg att inkludera alla källor och sidor, och du är fri att använda en annan webbläsare om denna inte passar dina behov eller världsbild

Permalänk
Medlem

Låter dom mig ha Ublock och Bitwarden med så kan jag tänka mig att byta webbläsare ifrån Eldräven.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Låter dom mig ha Ublock och Bitwarden med så kan jag tänka mig att byta webbläsare ifrån Eldräven.

Om man ser Mac-versionen som mall för vad man ska förvänta sig av Windows-versionen (tror det är rimligt?) så är det en väldigt nedskalad webbläsare, inga möjligheter till tillägg alls.
Däremot har den inbyggd integration med Bitwarden och egen lösning för tracker-blockering.

Jag ser själv inte denna webbläsare som något som i första hand skulle bli en ersättning av befintlig webbläsare, men den skulle kunna vara smart att ha den inställd som standardwebbläsare så att externa länkar öppnas i den.
Lite som man använder ett Firefox Focus, eller åtminstone i viss mån Duckduckgo, på Ios och Android.

Eller om man då kunde ställa in att ha private/incognito/...-läget i befintlig webbläsare som standardwebbläsare, men det är ju iaf inget som man får assistans att göra även om det väl rimligen borde vara möjligt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Varför vill man använda detta istället för t.ex. Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ser Mac-versionen som mall för vad man ska förvänta sig av Windows-versionen (tror det är rimligt?) så är det en väldigt nedskalad webbläsare, inga möjligheter till tillägg alls.
Däremot har den inbyggd integration med Bitwarden och egen lösning för tracker-blockering.

Jag ser själv inte denna webbläsare som något som i första hand skulle bli en ersättning av befintlig webbläsare, men den skulle kunna vara smart att ha den inställd som standardwebbläsare så att externa länkar öppnas i den.
Lite som man använder ett Firefox Focus, eller åtminstone i viss mån Duckduckgo, på Ios och Android.

Eller om man då kunde ställa in att ha private/incognito/...-läget i befintlig webbläsare som standardwebbläsare, men det är ju iaf inget som man får assistans att göra även om det väl rimligen borde vara möjligt...

Skrivet av pv2b:

Varför vill man använda detta istället för t.ex. Firefox?

Ett exempel på hur den kan vara relevant ovan, men då ser jag den inte som något man har "istället"...
(Och om man kan ställa in typ ett "Firefox Private Window" som standardwebbläsare på något sätt (vore ju kanon) så faller ju det användingsområdet bort till stor del.)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ett exempel på hur den kan vara relevant ovan, men då ser jag den inte som något man har "istället"...
(Och om man kan ställa in typ ett "Firefox Private Window" som standardwebbläsare på något sätt (vore ju kanon) så faller ju det användingsområdet bort till stor del.)

Ok, fast det är nog inget för mig, jag använder bara en webbläsare i normalfallet. Det är smidigt att ha all sin historik på ett ställe, och när man klickar runt blir det lätt irriterande om man hamnar i "fel" webbläsare med nya flikar. Men alla gör vi olika

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo förlorade allt mitt förtroende när de sa att de skulle filtrera sökresultat för att "förhindra felaktig information" för att "skydda användare" (det var i kontext till covid och vaccinationer osv).

Använd Brave istället (blockerar också spårare, annonser etc), det är en bra webbläsare som har sin egna Brave Search som fungerar ok och bara blir bättre med tiden. Webbläsaren är dock helt mogen och bra. Går även att välja DuckDuckGo eller Google som sökmotor om man vill det. Och Brave är likt Chrome, så finns det add-ons för Chrome har det alltid fungerat för mig i Brave också. En klockren webbläsare!

https://brave.com/

Men buuuuu iaf för DuckDuckGo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Duckduckgo är ett sjunkande skepp som jag lämnade för 3 år sedan då jag märkte att de började censurera sökresult precis som Google med. Så fort något börjar bli mainstream börjar det korrumpera.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl en fri marknad och ingen kan tvinga ddg att inkludera alla källor och sidor, och du är fri att använda en annan webbläsare om denna inte passar dina behov eller världsbild

Du har rätt i det men integritet, yttrandefrihet och fri tillgång till information brukar vara ett och samma paket.

Låter i mina öron som att DuckDuckGo-grundaren Gabriel Weinberg har en dubbelmoral. Vill inte spåra användarna men vill inte användarna skall komma åt viss information "för användarna och världens bästa".

I krig slaktas alltid sanningen först. Alla sidor i krig ljuger för att manipulera befolkningen. Ryssland ljuger. Västvärlden ljuger. ...men i krig vinner alltid dom goda av någon anledning. Inte har det med att de också vann makten och då skrev historieböckerna.

Men jag hyllar att DuckDuckGo försöker göra något bra mot spårandet. Använder själv DuckDuckGo-webbläsaren i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Är lite sådär misstänksam mot Firefox, sedan en viss György Schwartz började sponsra den.

Firefox håller bland annat noga reda på var du är, så VPN till Firefox fungerar bara sådär.

Kör med LibreWolf i stället, lär vara en uppstädad ver av Firefox utan telemetri och så vidare - får man hoppas.

Och Duckduckgo webbläsare kör jag med på plattor och telefoner med Android, funkar kanon.
Städfunktionen är rolig med eldsflammor när man tar bort tidigare histora.

LibreWolf lätt intressant. Testade direkt, men allt i Twitch hackar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Du har rätt i det men integritet, yttrandefrihet och fri tillgång till information brukar vara ett och samma paket.

Låter i mina öron som att DuckDuckGo-grundaren Gabriel Weinberg har en dubbelmoral. Vill inte spåra användarna men vill inte användarna skall komma åt viss information "för användarna och världens bästa".

I krig slaktas alltid sanningen först. Alla sidor i krig ljuger för att manipulera befolkningen. Ryssland ljuger. Västvärlden ljuger. ...men i krig vinner alltid dom goda av någon anledning. Inte har det med att de också vann makten och då skrev historieböckerna.

Men jag hyllar att DuckDuckGo försöker göra något bra mot spårandet. Använder själv DuckDuckGo-webbläsaren i telefonen.

Håller verkligen med om att alla ljuger. Stör mig på att Ukraina presenterar hur många ryska militära enheter som likviderats (siffror som ingen annan verifierat eller håller med om), men säger inget om egna förluster. Bara ett litet exempel såklart.

Jag tycker dock att det är skillnad på en diktatur som anfaller något åtminstone försök till demokratisk start efter år av politiska kuppförsök som misslyckas (något åt det hållet i alla fall). Ukraina gav ju upp sina kärnvapen frivilligt för att slippa just denna situation. Inte alls att Ukraina är felfria, men de var på något vis på väg mot frihet (yttrandefrihet och liknande) och allmänt bättre stående.

Lite olika skala på lögnerna helt enkelt. Censur är verkligen inte vägen heller, men finns många som länkar och läser utan att analysera djupare. Svårt att stoppa sådant. Ska man flagga sådant innehåll? Lägga en varningsbanner? Dumförklara individer som delar utan att veta bättre? Jag har inga bra svar, men det känns lite som att de försöker något i alla fall. Oklart vad som skulle vara bättre

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aMp:

DuckDuckGo förlorade allt mitt förtroende när de sa att de skulle filtrera sökresultat för att "förhindra felaktig information" för att "skydda användare" (det var i kontext till covid och vaccinationer osv).

Nu skall jag berätta någonting du säkert kommer tycka är hemskt jobbigt, men det är samtidigt viktigt så jag hoppas du lyssnar.

Alla, precis a-l-l-a sökmotorer som existerar och någonsin har existerat sorterar sina sökresultat på något sätt. Det kan ske alfabetiskt, det kan ske i datumföljd, det kan ske efter lite mer luddiga koncept som "relevans". På något sätt kommer de alltid sorteras. Hur tänker du att det skulle vara möjligt att presentera tusentals eller ännu fler sökresultat på ett sätt som vore greppbart för slutanvändaren om dessa resultat inte sorterades? Det handlar inte om att resultat filtreras bort, du kan fortfarande få fram de specifika sidor du vill åt, men baserat på diverse faktorer kanske de sorteras längre bak än vad du förväntat dig.

DDG baserar inte sina sökresultat på dig som person, var du är, vad du brukar söka på, tid på dygnet, vad du tror är sant och falskt utan skall leverera samma sökresultat oberoende av vem som söker. DDG har däremot aldrig någonsin hävdat att deras sökresultat skulle vara fria från handpåläggning - det är en fantasi en liten grupp användare fått för sig helt på egen hand. Resultat rankas alltså baserat bland annat på hur trovärdig källan är. Sidor som har en historik av att sprida objektiva felaktigheter kommer sorteras längre ner än sidor som försöker hålla sig till sådant som är sant. Vill du helst läsa konspirationsteorier kan du fortsatt göra detta, men du kanske får leta lite mer efter dem. Det är dock oerhört naivt att tro att det finns sökmotorer som skulle presentera någon sorts rå och osorterad upplevelse - det är en praktisk omöjlighet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Duckduckgo som sökmotor i alla webbläsare på alla plattformar sedan många år, men deras extension eller webbläsare struntar jag i.

WebView2 = Edge och Edge = Chromium, så jag vet inte riktigt vad de försöker säga.

Visa signatur

9950X3D | 5080