Skillnaden i prestanda mellan 1440 ultra och 2160 medium/low ?

Permalänk
Medlem

Skillnaden i prestanda mellan 1440 ultra och 2160 medium/low ?

Hej,

Jag är ny inom pc världen och ser fram emot min nya pc men min duma fråga som står i rubriken kanske är självklar för er men för en annan rookie så var gärna snäll i svaren

Jag undrar hur stor skillnad måste ett grafikkort jobba mellan dessa upplösningar? måste den jobba "mindre" med 4k medium/low eller blir det bättre med säg 1440 ultra? eller är det olika för den ena pc:n till den andra?

Sen om man begränsar fps:en till 60 så borde kanske grafikkortet jobba "mindre" för den behöver inte vara snabb i uppdateringarna och då kanske man kan köra i högre upplösning för att få lite kvalité i grafiken eller tänker jag fel?

Min pc har 3070ti samt bara 16gb ram ddr4 3200 mhz men ska byta ut dom till minst 32 men risken finns att det blir 64 för det blir inte så mycket dyrare.

Jag prioriterar hellre snyggare grafik än mega höga fps då jag kör rpg spel med bra story och bara myser.

Hit me!

Permalänk
Medlem

Högre upplösning belastar grafikkortet mer än högre grafiknivå, så 4k low kräver mer än 1440p high. Men detta kan variera från spel till spel och den grafikmotor spelet drivs av.

Med lägre upplösning och grafiknivå belastar du processorn mer.

16GB minne räcker till det mesta, om man inte har en massa program aktiva samtidigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Olika från spel till spel och från pc till pc. Det finns ingen standard för exakt vad som menas med "medium", "high", "ultra", osv så det går inte att säga något rent generellt om hur krävande de är.
Du får prova dig fram för att se vad som passar bäst för dig.

Mellan upplösningar så går det däremot att räkna en del. 3840x2160 är drygt dubbelt så mycket pixlar som 2560x1440, vilket innebär att grafikkortet behöver jobba drygt dubbelt så hårt om allting annat är lika.
Samma sak med frames per sekund. 120 fps kräver dubbelt så mycket av grafikkortet som 60fps.

För höga upplösningar så är grafikkortet oftast begränsande snarare än cpu, men i en del fall så kan det istället vara cpu som sätter begränsningar.

Permalänk

Antar skillnaden mellan 1440 21:9 eller 32:9 och 2160 16:9

Säkna ihop antalet pixlar på skärmen så får du en jämföelse på hur många pixlar det skiljer mellan upplösningarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows