Starfield lanseras den 6 september

Permalänk
Melding Plague

Starfield lanseras den 6 september

Efter flera förseningar spikar Bethesda nytt datum och till slutet av sommaren går startskottet för nya äventyr i The Settled Systems.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pre-Alphan menar dom ?

Permalänk
Medlem

Hoppas att Creation Engine 2 är lite mer modern och jämförbar med vad som redan finns på marknaden idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ett Microsoft-år är lite längre än ett vanligt år. Där ser man.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mocka:

Hoppas att Creation Engine 2 är lite mer modern och jämförbar med vad som redan finns på marknaden idag.

Jag är nästan mer nyfiken på Creation Engine 2 än Starfield. Nu kan jag ha missat information som letat sig ut senaste månaderna, men jag har uppfattat det som att de fortfarande inte är supertydliga kring vad nyheterna faktiskt blir? Det skulle visserligen förvåna mig om det vore nytt från grunden, men ska bli väldigt intressant att se vad de kokat ihop.

Permalänk
Medlem

Finns knappt något bättre än sc-fi, hoppas på positiva recensioner men Bethesda brukar man väl få buggar in i norden på release om jag inte är ute och cyklar, kanske lagom till jul blir det ett köp 😬

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Jag är nästan mer nyfiken på Creation Engine 2 än Starfield. Nu kan jag ha missat information som letat sig ut senaste månaderna, men jag har uppfattat det som att de fortfarande inte är supertydliga kring vad nyheterna faktiskt blir? Det skulle visserligen förvåna mig om det vore nytt från grunden, men ska bli väldigt intressant att se vad de kokat ihop.

Enligt gameplayfootage så ser det ju ut som samma gamla vanliga motor. De använde dessutom samma animationer och spread som Fallout 4's laservapen

Frågan är om spelet fortfarande kommer ta självmord om det är mer än 3 polygoner framför kameran.

Är själv inte så hypad på Starfield. Speciellt då man själv inte kan flyga runt på planeterna eller ens landa vart man vill. Planeter har liksom designerade landingspots som man väljer från rymden.

Permalänk
Medlem

Spelet skall köpas men inte innan release och recensioner.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nozomi:

Enligt gameplayfootage så ser det ju ut som samma gamla vanliga motor. De använde dessutom samma animationer och spread som Fallout 4's laservapen

Frågan är om spelet fortfarande kommer ta självmord om det är mer än 3 polygoner framför kameran.

Är själv inte så hypad på Starfield. Speciellt då man själv inte kan flyga runt på planeterna eller ens landa vart man vill. Planeter har liksom designerade landingspots som man väljer från rymden.

Ja från vad jag hört är det väl typ samma gamla motor som fått lite ansiktslyft.

Landing spots och många planeter ger lite Mass Effect-vibbar. Älskar serien, men alla de tomma planeterna och ändlösa Mako-körandet i första spelet känner jag inte att jag behöver en repeat av år 2023

Permalänk
Medlem

Ett halvår är alldeles för lång tid för att kunna förutse att spelet ska vara redo. Kommer garanteras skjutas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Pre-Alphan menar dom ?

Skrivet av Swedishchef_90:

Finns knappt något bättre än sc-fi, hoppas på positiva recensioner men Bethesda brukar man väl få buggar in i norden på release om jag inte är ute och cyklar, kanske lagom till jul blir det ett köp 😬

Skrivet av dlq84:

Ett halvår är alldeles för lång tid för att kunna förutse att spelet ska vara redo. Kommer garanteras skjutas upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Spelet skall köpas men inte innan release och recensioner.

Smart man

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ett Microsoft-år är lite längre än ett vanligt år. Där ser man.

Det är väl klart, det har ju hetat Windows-minuter sedan man kopierade filer till diskett i Windows 3.11.
Tvättmaskiner och diskmaskiner brukar också använda Windows-minuter.
Edit: Det börjar med att det går 1024 millisekunder på en Windows-sekund.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Misstänker att jag kommer köpa detta något år efter release. Har inte spelat The Outer World från Obsidian än så det får komma emellan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Näbbdjuret:

Spelet skall köpas men inte innan release och recensioner.

Jag kommer vänta med köp och spela det lite på gamepass innan jag läser recensioner (om jag kan hålla mig).
Är det bra så blir det nog köp sen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Misstänker att jag kommer köpa detta något år efter release. Har inte spelat The Outer World från Obsidian än så det får komma emellan.

Det tar bara några timmar att köra ut det dock.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sval:

Det tar bara några timmar att köra ut det dock.

Kanske lite beroende på spelstil?
Skulle vilja säga att det tar 15-20h med en hyfsat normal spelstil (exkl expansionerna)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanske lite beroende på spelstil?
Skulle vilja säga att det tar 15-20h med en hyfsat normal spelstil (exkl expansionerna

Är det inklusive alla spelbrytande buggar som detta klusterfunk kommer ha?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Oavsett om det är bra eller ej vid release så är det ju ett måste-spela-spel. Lär ju bli en ordentligt trevligt tillskott om det blir day one-släpp via game pass.

Permalänk
Medlem

Man hör det här med att motorn är den svagaste länken hos Bethesda lite överallt men man vad är förväntningarna? Skyrim och Fallout har blivit kända för sin öppenhet och tillgänglighet för moddar, på samma sätt som Unreal Engine 5 är känt för grafik. Men tittar man på exempelvis Predcalibers Skyrim klipp, så tycker jag inte att det är så illa utan grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen.

Video som exempel

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SuperSverker:

Är det inklusive alla spelbrytande buggar som detta klusterfunk kommer ha?

Huh? Jag syftade på ”outer worlds”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Huh? Jag syftade på ”outer worlds”

Jaha, ursäkta fel av mig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ah, amerikanska datumformatet är härligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah, amerikanska datumformatet är härligt.

Speciellt när både månad och dag är 12 eller lägre

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man hör det här med att motorn är den svagaste länken hos Bethesda lite överallt men man vad är förväntningarna? Skyrim och Fallout har blivit kända för sin öppenhet och tillgänglighet för moddar, på samma sätt som Unreal Engine 5 är känt för grafik. Men tittar man på exempelvis Predcalibers Skyrim klipp, så tycker jag inte att det är så illa utan grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen.

Video som exempel

https://www.youtube.com/watch?v=Dk_f-zI9Zw4

Kanske det men samtidigt är det en 12 år gammal gris dom har sminkat, ska man behöva vänta lika länge för att kunna säga samma sak om starfield?

För min del är starfield nog ända sp spelet på länge som jag längtar efter, men samtidigt vet jag om det är samma "känsla" som i falout så blir det nog inte många timmar spelande oavsätt hur snyggt någon gör det med hjälp av moddar osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Man hör det här med att motorn är den svagaste länken hos Bethesda lite överallt men man vad är förväntningarna? Skyrim och Fallout har blivit kända för sin öppenhet och tillgänglighet för moddar, på samma sätt som Unreal Engine 5 är känt för grafik. Men tittar man på exempelvis Predcalibers Skyrim klipp, så tycker jag inte att det är så illa utan grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen.

Video som exempel

https://www.youtube.com/watch?v=Dk_f-zI9Zw4

Du skämtar när du visar en video med moddar?

Förövrigt tycker jag PredCalibers och den andra personen är sjukt dåliga på vad de gör. De tar bara något på nexus och slänger ihop allt och gör en video av smeten. Mycket som inte passar eller ens matchar då de inte individuellt väljer texturer själva.

Synd att passionerat folk som mnikjom på nexus inte får så mycket uppmärksamhet med sin The Northern Experience setup. Notera att den inte har några bilder direkt.

Permalänk
Medlem

Blir dag ett på Game Pass för mig. Lite så jag funderar om man ska lägga en semestervecka denna vecka. Men vore inte första gången lanseringen flyttas med denna titel. Hellre senare och den är bra än att vi åter får en lansering likt Cyberpunk 2077, som förvisso blev riktigt bra efter 1-2 års patchande.

Hade önskat att vi kunde fått ett nytt Elder Scrolls i single player bara. 6an är ju bekräftad men när vi nu är över 11 år efter lanseringen ännu inte fått en ny del så suger det något. Har personligen inget emot omlanseringarna av Skyrim, utgåvan till Switch var uppskattad exempelvis, men något nytt och mer än bara att en 6'a är bekräftad tycker jag ändå vi förtjänar.

Lite mer bra Fallout vill jag ju också se, om man ska fortsätta lägga till saker på önskelistan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kanske det men samtidigt är det en 12 år gammal gris dom har sminkat, ska man behöva vänta lika länge för att kunna säga samma sak om starfield?

För min del är starfield nog ända sp spelet på länge som jag längtar efter, men samtidigt vet jag om det är samma "känsla" som i falout så blir det nog inte många timmar spelande oavsätt hur snyggt någon gör det med hjälp av moddar osv.

Nu kom Skyrim i ett skeende i världen där vi gick från fysiska format till digital streaming. Spelet var inklämt på en DVD på 4,3GB och två år senare kom Witcher 3 GTA V på tio gånger större storlek. Motorn i sig spikades redan 2007 men hade spelet släppts samtidigt som Witcher 3 så hade antagligen förutsättningarna varit annorlunda. Poängen är att det inte är motorn i sig det är fel på, den har visat sig klara utvecklingen med diverse handpåläggningar väldigt väl. Det är inte bara grafiken som blivit upphottat utan även allt från ljud till skelett till kontroller så att det passar dagens moderna spelsätt och mekaniker.

Skrivet av Nozomi:

Du skämtar när du visar en video med moddar?

Förövrigt tycker jag PredCalibers och den andra personen är sjukt dåliga på vad de gör. De tar bara något på nexus och slänger ihop allt och gör en video av smeten. Mycket som inte passar eller ens matchar då de inte individuellt väljer texturer själva.

Synd att passionerat folk som mnikjom på nexus inte får så mycket uppmärksamhet med sin The Northern Experience setup. Notera att den inte har några bilder direkt.

Nej jag är fullt allvarlig och jag tror du missar syftet. Att du inte gillar den visuella stilen eller föredrar en enskild moddare är helt upp till dig, men syftet från mitt håll är att visa att motorn som har 1½ decennium på nacken klarar av att skala med utvecklingen för allt från grafik till funktionalitet, kontroller, ljud osv. Sedan om jag eller du föredrar en modell över någon annan är liksom inte relevant. Om du inte förstår hur mycket arbete det är att lägga ihop 1 600+ moddar som i praktiken inte klarar mer än 255 aktiva moddar samtidigt så är det förstås rimligt att kalla dem "sjukt dåliga på vad de gör".

fel spel :)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Nej jag är fullt allvarlig och jag tror du missar syftet. Att du inte gillar den visuella stilen eller föredrar en enskild moddare är helt upp till dig, men syftet från mitt håll är att visa att motorn som har 1½ decennium på nacken klarar av att skala med utvecklingen för allt från grafik till funktionalitet, kontroller, ljud osv. Sedan om jag eller du föredrar en modell över någon annan är liksom inte relevant. Om du inte förstår hur mycket arbete det är att lägga ihop 1 600+ moddar som i praktiken inte klarar mer än 255 aktiva moddar samtidigt så är det förstås rimligt att kalla dem "sjukt dåliga på vad de gör".

Hur skalar motorn med grafik om allt är moddar? Du vet att anledningen till varför det ser ut som det gör är främst tack vare ENB? Det är inte så att spelmotorn gör det jobbet. Och spelet går på knäna med endast JKs Skyrim moddar, bara Riverwood från bron droppar rätt rejält tack vare att motorn inte orkar med antalet drawcalls. Samma fenomen sker i Fallout 4 än idag, Corvega/Lexington samt Boston droppar även de nyaste riggarna.

1600 moddar? Och? Kvalitet framför kvantitet.
TNE har över 1000 och mnikjom är såpass passionerad att individuella texturer är handplockade.
hodilton och predcaliber tar bara moddar och slänger ihop dom. De sitter inte i flera timmar och går igenom alla texturer från dussintals olika moddar som har hundratals olika texturer vardera, med nifscope eller dds viewer. För att få allt att se bra ihop, tillsammans, gäller allt från landskap, till buskar, till träd, till arkitektur, till clutter och vapen samt utrustning.
Man ser ofta visuella buggar i deras videor som inte skett ifall de gjort allt rätt liksom

Motorn är en moderniserad Gamebryo och ingenting annat. Och jag tror inte du vet vad du pratar om då du nämner limit på 255 moddar. 255 handlar endast om vanliga .esp och .esm. Det går att kringå utan bekymmer, genom .espLite som inte räknas på samma sätt. Och i ett kit med "1600 moddar" så är nog under 300 av dessa .esp/esm, utan bara texturer, meshes m.m.

Permalänk
Medlem

Det får komma när det vill. Kommer ändå vänta något år när de obligatoriska moddarna för diverse buggar och quality of life grejer finns. 🤘