Asus snyggar till kabelröra med kontakter på baksidan

Permalänk
Melding Plague

Asus snyggar till kabelröra med kontakter på baksidan

Asus går samma väg som Gigabyte och presenterar ett moderkort där nästan samtliga kontakter får packa väskorna och flytta till baksidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent.

Permalänk
Medlem

Nu svär man säkert i kyrkan.

Men samtidigt väldigt fascinerad över att folk bryr sig så mycket om hur det ser ut inne i datorlådan.

Permalänk
Medlem

Nu gör vi samma med grafikkort tack! Sätt kontakten på delen som hänger utanför moderkortet på samma sida som PCIe kontakten, så slipper vi ha en halv bläckfisk mitt i glassidan

Hur svårt skulle det vara?

Permalänk
Medlem

Nja, kabeldragning som syftar till att inte hindra luftflödet. Resten får bero

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
99:e percentilen

Ja, chassit lär ju välja sig självt med detta moderkort … ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu gör vi samma med grafikkort tack! Sätt kontakten på delen som hänger utanför moderkortet på samma sida som PCIe kontakten, så slipper vi ha en halv bläckfisk mitt i glassidan

Hur svårt skulle det vara?

Att kontakterna på grafikkorten sitter väldigt fel kan jag hålla med om, men att flytta kontakterna på moderkortet till baksidan så det inte passar normala chassin utan en massa modifieringar, nej tack -.-

Permalänk
Avstängd

Hoppas att eventuella chassin passar så att nån plåt inte är i vägen och man får ta fram vinkelslipen.
Nu behöver grafikkorten flytta sina PCI-E kontakter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Att kontakterna på grafikkorten sitter väldigt fel kan jag hålla med om, men att flytta kontakterna på moderkortet till baksidan så det inte passar normala chassin utan en massa modifieringar, nej tack -.-

Håller med tills stor del. Men man skulle kunna vara smartare. De flesta chassin har ju stora hål på baksidan av sockeln (för kylarmontering), där skulle man kunna sätta 8+24-pin

Permalänk
Medlem

Asus får gärna lägga ner TUF-serien också, sjukt smaklös design passande en 12-åring.

Permalänk
Medlem

Det här känns som att det bara blir krångligare. Jag har nog aldrig haft ett enda chassi där det är öppet bakom ATX-kontakten på normalstora moderkort...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med tills stor del. Men man skulle kunna vara smartare. De flesta chassin har ju stora hål på baksidan av sockeln (för kylarmontering), där skulle man kunna sätta 8+24-pin

Du menar 8+8+24-pin? ;P
Jo fast samtidigt blir det väldigt trångt där i många chassin, skulle nog få sitta plant mot moderkortet isåfall.
Vad som däremot vore bra om de gjorde är att ha kontakterna vända 90grader utåt från kanten som de flesta SATA på modernare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Du menar 8+8+24-pin? ;P
Jo fast samtidigt blir det väldigt trångt där i många chassin, skulle nog få sitta plant mot moderkortet isåfall.
Vad som däremot vore bra om de gjorde är att ha kontakterna vända 90grader utåt från kanten som de flesta SATA på modernare moderkort.

Absolut, med en öppnings/löstagbar sköld som döljer den och kabeln

Tror dock det kan finnas tillräcklig plats runt sockeln för att passa de flesta chassin. Bara några centimeter längs ena kanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det här känns som att det bara blir krångligare. Jag har nog aldrig haft ett enda chassi där det är öppet bakom ATX-kontakten på normalstora moderkort...

Om det bara skapas en standard för var kontakterna ska sitta så lär snart även tillverkare av chassin lösa det problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, chassit lär ju välja sig självt med detta moderkort … ¯\_(ツ)_/¯

Inte så att det är brist på tillverkare som öser ut nya modeller stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu gör vi samma med grafikkort tack! Sätt kontakten på delen som hänger utanför moderkortet på samma sida som PCIe kontakten, så slipper vi ha en halv bläckfisk mitt i glassidan

Hur svårt skulle det vara?

PCBn är ju kortare än moderkortet nu för tiden så skulle inte funka så bra, kan väl köra förlängare på kylaren men väldigt ghetto och då blir det fult med vattenkylning.

Jag tycker att det borde sitta på kortsidan iaf.

Permalänk
Medlem

Nope! Har aldrig haft ett chassi där detta skulle funka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

PCBn är ju kortare än moderkortet nu för tiden så skulle inte funka så bra, kan väl köra förlängare på kylaren men väldigt ghetto och då blir det fult med vattenkyldning.

Jag tycker att det borde sitta på kortsidan iaf.

Kortsidan är ju ännu längre bort, eller menar du utanför på io-skölden?

Permalänk
Medlem

Kul idé detta men håller med de som redan nämnt att placeringen av kontakterna på baksidan lär göra att knappt en enda existerande datorlåda lär vara kompatibel…
Det vore smartare att gruppera runt CPUn (och nyttja hålet bakom moderkortet) men jag antar det inte får plats där pga alla banor på moderkortet för kommunikation och strömtillförsel

Skrivet av Wille90:

Asus får gärna lägga ner TUF-serien också, sjukt smaklös design passande en 12-åring.

Nja, den är väl rätt trist, men föredrar den mot ganska många andra färgkladdiga och RGB-överfyllda tingestar med kylflänsar i alla möjliga konstiga former.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul idé detta men håller med de som redan nämnt att placeringen av kontakterna på baksidan lär göra att knappt en enda existerande datorlåda lär vara kompatibel…
Det vore smartare att gruppera runt CPUn (och nyttja hålet bakom moderkortet) men jag antar det inte får plats där pga alla banor på moderkortet för kommunikation och strömtillförsel

Nja, den är väl rätt trist, men föredrar den mot ganska många andra färgkladdiga och RGB-överfyllda tingestar med kylflänsar i alla möjliga konstiga former.

Fast på TUF så har de ofta däckspår, och det hör definitivt inte hemma på datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kortsidan är ju ännu längre bort, eller menar du utanför på io-skölden?

Jag gjorde en snygg illustration: https://i.imgur.com/sdxjKmk.png

Röd är så det är idag, grå så jag vill ha det, blå så måste det va ett hål i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Asus får gärna lägga ner TUF-serien också, sjukt smaklös design passande en 12-åring.

Har aldrig valt moderkort baserat på utseende. TUF-serien är perfekt för den som anser att Prime har för lite bra funktioner, men tycker ROG är för dyr. Valde själv TUF då jag ville ha minst 3 nvme slots och åtminstone en av dem PCI-e 5.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Snacka om att man får dubbelkolla mått när man köper chassi där...!

Idén är ju bra, om det nu bara fanns en standard var man sätter kontakterna som "alla" moderkortstillverkare följer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag gjorde en snygg illustration: https://i.imgur.com/sdxjKmk.png

Röd är så det är idag, grå så jag vill ha det, blå så måste det va ett hål i moderkortet.

Iofs gillar jag också det konceptuellt, men för många grafikkort som fortsätter trenden att vara typ 330mm långa så blir det inte speciellt praktiskt i den orienteringen heller.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti

Permalänk
Medlem

Läckert.

Men som en del har varit inne på så begränsar det nog en del vilka chassin som passar.
Dels att det är hål i moderkortsplåten på rätt ställen.
Sen också att det finns tillräckligt mycket utrymme bakom moderkortet för att plugga in kablarna så, utan att det blir skadade kablar när man monterar på chassi sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Asus får gärna lägga ner TUF-serien också, sjukt smaklös design passande en 12-åring.

Moderkortet i nyheten är ju mestadels svart och grått.
Är det vad alla 12-åringar vill ha?

Permalänk
Master of Overkill

Satan va clean man kan göra de då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag gjorde en snygg illustration: https://i.imgur.com/sdxjKmk.png

Röd är så det är idag, grå så jag vill ha det, blå så måste det va ett hål i moderkortet.

Är grafikkortet längre än moderkortet fungerar blå, dvs om grafikkortet är av minsta längd(moderkort bredd) 244mm + 20mm per 8 pin. Om man använder ett bredare moderkort skulle man kunna flytta strömkontakterna till sidan eller "standard sidan",(En del av "Gigabytes eagle rtx 3000 produkt linje med 3 fläktar" har pcie kontakterna på förlängningskabel från kretskortet, inklusive deras "project stealth")
Grafikkortet lär väl bli dyrare att tillverka/designa men skulle kännas trevligt med nya idéer.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Prime har för lite bra funktioner

Vad menar du, Prime har för lite (bra funktioner) eller Prime har för (lite bra) funktioner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu svär man säkert i kyrkan.

Men samtidigt väldigt fascinerad över att folk bryr sig så mycket om hur det ser ut inne i datorlådan.

Antingen gör man det rätt eller så kan man lika gärna köpa pre-build och spara sig själv mödan att plocka fram skruvmejseln.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮