Jag har endast en ip från ISP Bredband2. Men jag behöver 2 publika för att testa en sak.

Permalänk

Jag har endast en ip från ISP Bredband2. Men jag behöver 2 publika för att testa en sak.

Jag har mitt vanliga internet uppkopplingen. Det funkar bra.
Men när jag kopplar in en dator direkt till fiber boxen (har fler Portar) så få jag ip men inget nät.
Jag har en tanke att sätta upp en liten netger prosafe plus gs105e för att kunna köra dubbla när på ett ip via vlan.
Jag har läst på lite och vet vad det är.
Men jag har frågor.
Skall jag ha 2 vlan (en till varje router) som jag sätter vlan 1 po port 1 och vlan 2 på port 2 för router nr 2.
Behöver jag ett tredje vlan?
Sen så skull ju inkommande trafik komma till en av portarna som måste då få ip via dhcp. Dhcp till Lina 1 och 2 kan man sätta andra ip:n eller?

Ni får gärna göra en guide för mig så blir jag glad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Inaktiv

Det är inte säkert att du kan få internetaccess via övriga utgångar på fiberboxen, men det kan vara möjligt att få flera publika ip ur din vanliga internetport där du har din router.

Men börja med att förklara vad du vill åstadkomma. Jag tror det vore bäst om du även försöker komplettera det med en bild, rita i paint.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att din KO inte har free-seating och att du endast får internetaccess via LAN1. Det går såklart att få dubbla IP adresser tilldelade via denna port om du sätter en switch innan routern, så länge du vet vad du håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har en tanke att sätta upp en liten netger prosafe plus gs105e för att kunna köra dubbla när på ett ip via vlan.
Jag har läst på lite och vet vad det är.

Vad är användningsområdet?
Du kan fortfarande köra dubbla vlan hemma och separera dem från varandra, även om båda går ut på internet via samma publika IP. Behöver du ha olika externa IPn för något?

Vill du bara göra det för labb kan du ju själv köra dubbel-nat och låta din "yttre" router ge dig så många ip-adresser du vill.

Permalänk
Medlem

Du kan kontakta Bredband2 och be om publik ip och upp till 2st IP-adresser (går ej att få fler enligt KTJ), tyvärr begränsat som "default".

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Testrigg kan man säga att det är. Det är en rig som ska senare användas för LAN-Partyn och jag vill få det att fungera innan jag tar med mig något.
Så köra en switch som delar upp den ip jag får från min isp till 2 routers.

Edit:
Men det jag inte vet hur man ska göra är ip adresser etc.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Testrigg kan man säga att det är. Det är en rig som ska senare användas för LAN-Partyn och jag vill få det att fungera innan jag tar med mig något.
Så köra en switch som delar upp den ip jag får från min isp till 2 routers.

Edit:
Men det jag inte vet hur man ska göra är ip adresser etc.

finns inget en till publik IP löser som du inte kan göra med en vanlig router alternativt en router som kan dela upp det privata nätet i 2.

Publika adresser är inget magiskt, det är bara en ipadress. Om det är tjänster du måste nå via den publika adressen löser man det med routes och port forwarding. Att addressera enheter på olika privata nät löser man med en router också och med hairpin NAT osv.

Du saknar nog förståelse för hur det fungerar med nät. Leta upp nån grundläggande kurs i adressöversättning och hur en router fungerar, så blir det nog lite mer klart för dig vad nätverk egentligen är.

Att sätta fast IP på två datorer hemma och testa med är exakt samma sak som att få två publika ip adresser av din ISP. Skillnaden är bara du inte kan nå det från en tredje enhet, men det kan du lösa också i en labbmiljö (3 fasta adresser på 3 enheter).

Permalänk

Det där med vlan är något väldigt nytt för mig.
Jag kan inte allt men villig att lära mig.
Men jag borde kunna lösa det på annat sätt.
Jag trodde att det jag undrade över fungerade.
Men det kanske det inte gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag trodde att det jag undrade över fungerade.
Men det kanske det inte gör.

Det fungerar att köra flera ip-adresser. Det är relativt vanligt att man kör flera publika ip-adresser och sedan beroende på internt VLAN skyfflar ut trafiken via olika adresser. T.ex. kanske du vill att ditt gästnät har en ip-adress medan ditt säkra interna nät har en annan ip-adress.

Men som sagt så behövs det absolut inte för att labba med det, för det kvittar var adresserna kommer från. Den praktiska skillnaden är att med ett internt nät kan du fixa det själv och ge dig själv så många eller få adresser du vill medans du med en ISP kanske eller kanske inte kan få det över huvud taget. Så att blanda in din ISP och publika adresser är bara extra strul för din del.

Att sköta nätet för ett LAN-party stort nog att du behöver flera VLAN är ingen busenkel grej och om sakerna rasar ihop mitt under en turneringsfinal så är det bra om man använder prylar som är enkla nog att man har stenkoll på att fixa det under stress och flygande joltburkar.

Sen låter det som att du vill fixa det här genom att jacka in en L2-switch med stöd för VLAN på din inkommande uppkoppling och sedan sätta en router på varsin port på den. Det kommer inte att fungera. Troligtvis vill du sätta en router (som klarar flera lan) på din uppkoppling och sedan sätta en eller flera switchar på den routern.