Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gamla spel är inte lika roliga och häftiga som man upplevde de förr.

Permalänk
Medlem

Rent gameplay-mässigt så håller Quake, Quake 3 o Half Life 2 riktigt riktigt bra även idag. O när det kommer till grafiken så skulle jag säga att det av dom tre är Quake som håller bäst då det med ofiltrerade texturer känns mer som en grafisk stil än nåt som försöker återskapa verkligheten. Med moddar som Arcane Dimensions där dom pumpat in nya lite mer complexa o detaljerade banor så känns det fortfarande riktigt modernt.
Men såklart, grafiken i Q3 tillsammans med känslan o snabbtheten i övrigt gör att även det också håller idag, o HL2 är HL2 så det spelar jag gärna om lite då o då.

I övrigt så är jag med andra i tråden, att spel som Zelda 3 o Super Metroid på SNES är pixelgrafik som fortfarande är kung idag tillsammans med musiken som är lika tidlös (o desstuom finns många "restored"-versioner av på tuben). Skulle säga att Super Metroid dessutom håller mycket bättre än uppföljarna till GBA som känns som leksaker i jämförelse.
O sist men inte minst så har vi Links Awakening på Game Boy som jag fortfarande spelar om ibland idag, hur charmigt som helst! Vi fick dessutom en remake för nåt år sen som moderniserade den känslan riktigt snyggt, men orginalversionen är rent gameplaymässigt fortfarande samma lika

Permalänk
Medlem

Jäkla illa.

Har spelat tv-spel sen nittiotalet, och det är mycket som är annorlunda ifrån hur man minns det sen dess, när man grävt ut gamla reliker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic III.
Det har åldrats fantastiskt bra och jag spelar det fortfarande med vänner ibland. Musiken, graiken och gameplay är fortfarande lika grymt.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Tycker Kotor1 o 2 och håller extremt långt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Thief 1-3, Deus Ex grafiskt inte så bra. Stämning, ljud etc kan dock vara bättre än mycket annat idag

Preach it!

Permalänk
Inaktiv

Tänker dra den uppenbara här, "Runescape" är ju väldigt populär än i dag och folk verkar dras till den gamla varianten.

Spelar det inte själv längre men spelade en hel del som barn och när råkar se det någonstans så får jag alltid en liten nostalgikick.

Permalänk
Medlem

Påbörjade Evil islands i veckan och jäklar så svårt det är men kul också, inget battle- eller seasonpass, inga DLC, inget unreal engine 4.... allt bara fungerar. Craftingsystemet är helt fantastiskt men simpelt på samma gång.

Nu väntar jag på att gog ska få croc legend of the gobbos och Heretic 2, hoppas det går att lösa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
99:e percentilen

Achtung, die Kurve är minst lika roligt nu som jag föreställer mig att det måste ha varit för 30 år sedan! 😍

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har missat många gamla klassiker genom åren, och vissa har jag tagit tag i nu i äldre dagar.

Super Mario World stod sig enormt bra förutom att den halkiga styrningen gjorde spelet lite väl oförlåtligt och klumpigt att styra på en TV med hög latens.

Ocarina of Time hade åldrats fruktansvärt dåligt och än om det hade en del riktigt bra bandesign och så kändes det mest bara gammalt, långsökt och frustrerande.

Super Metroid kändes helt makalöst bra förutom något klumpiga kontroller. Likaså Castlevania: Symphony of the Night, riktigt riktigt bra.

Kanske främst de gamla 3D-spelen innan man riktigt förstått hur man skulle använda 3D som åldrats dåligt. Är väl inte konstigt då det krävs lite finess för att förmedla 3 dimensioner på en 2-dimensionell yta, vilket 2D-spel inte behöver brottas med.

Permalänk
Medlem

Lineage The Bloodpledge (det är alltså första utgåvan av Lineage), började tas betalt för att spela 1999, snabbt som diablo men med mer funktioner och betydligt större, det var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Finns en PC-port som möjliggör 60 fps samt att det funnits grafikmoddar sedan länge tillbaka med emulatorer. Inte provat PC-porten själv men kört emulator med bättre grafik, rekommenderas till nästa genomspelning om du är öppen för lite bättre grafik än då.

Nepp, jag är inte öppen för det Kör på original N64 med original kontroll. Gärna på CRT också men kör med en Retrotink nuförtiden.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande "Drakan - Order of the flame" till PC då och då. För mig håller det än och jag kan spela i högre upplösning och med bättre flyt idag än när jag köpte det 1999.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg ett av mina favorit spel igenom tiderna va ett spel som heter KKND2 eller ja Krush Kill and Destroy 2 ett strategi spel från Melbourne House, jag har det på GOG men jag kommer ihåg det som riktigt nostalgiskt och en idag när jag väl startar det så tar det mig tillbaka hur jag tänkte och byggde baserna för det kändes "tryggt" inte för att AIn va så bad ass i spelet men fortfarande så ville man inte bli utplånad av fienden Så man typ byggde in sig för att känna sig säker med vakttorn och en massa sådant. Använde gärna terrängen till min fördel.

Jag kommer ihåg också från den tiden ungefär där runt år 1999-2000 så fanns det ett till RTS spel som jag hade på Demo efter jag hade köpt PC Gaming tidningen, kommer ihåg att jag tycklte det va superkul och super färg starkt, inte settlers men något åt det hållet, men kommer aldrig ihåg namnet på det, och jag kommer ihåg det specifikt mycket för på min lokala bensinmack som på den tiden hette DinX så sålde dem hela versionen av spelet men som liten hade jag aldrig råd att köpa det, och ville aldrig be mor och far om pengar för ett nytt dataspel för dem tyckte det var slöseri med pengar.

Problemet är att jag kommer banome inte ihåg det spelets namn men skulle va guld värt och spela igen bara för en rejäl dos av nostalgi tripp tillbaka.

Permalänk
Medlem

Alltså, Skyrim är ju inte så värst gammalt egentligen, men nog fan är spelet både fult och dåligt.

Har inte åldrats med värdighet i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, Skyrim är ju inte så värst gammalt egentligen, men nog fan är spelet både fult och dåligt.

Har inte åldrats med värdighet i mitt tycke.

Fast Skyrim var ju skit redan när det kom. Förstod aldrig hypen kring det spelet. Bättre än Oblivion men inte bra.

Permalänk
Medlem

Spännande ämne!

Några utav mina största PC-favoriter är 90-talsklassikerna Baldur's Gate 1 och 2, Half-Life och Heroes of Might and Magic 3. Samtliga utav dessa har åldrats oerhört väl enligt mig. Mycket på grund av hur de byggt upp sin spelmekanik och berättande. Fortfarande masterclass! Även grafiken har åldrats värdigt måste jag säga och jag sveps in i dess världar varje gång, trots tekniska tillkortakommanden. Kanske är det just de tekniska tillkortakommandena som gjorde spelen så mysiga?

Andra favoriter är Age of Empires 1 & 2 och jag spelar idag Age 2: Definitive Edition. En mycket fin och i allra högsta grad levande remake.

Red Alert 2 är också en gammal älskling men här börjar det tekniska komma lite i vägen. Spelets hastighet är knutet till FPS:en och det saknar widescreeen-stöd. Lyckats lösa upplösningen med moddar men skulle gärna se en remake på detta likt Age 2 Definitive. Samma sak med C&C Generals.

Skrivet av dakke:

....kör everquest classic idag och tycker grafiken är mysigare än moderna spel, vet inte om det är fel i huvudet på mig.

Nejdå. Gamla spel har något som dagens spel saknar; charm! jag älskar t.ex. grafiken i Might and Magic 6, trots att det redan på sin tid såg ut som skit. Jag lever mig ändå in i den världen tack vare just charmen. Detta gäller givetvis inte alla gamla spel men ändå hyfsat många vill jag påstå.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Spel som jag fortfarande spelar:

Pokemon G/S/C, R/S/E, D/P/P, HG/SS
S.T.A.L.K.E.R Lost Alpha
CnC Generals Zero Hour
GTA 2
Super Mario Bros 3
Super MarioKart
Mario Golf N64

Tycker dessa games håller även idag. Säkert missat några.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alling:

Achtung, die Kurve är minst lika roligt nu som jag föreställer mig att det måste ha varit för 30 år sedan! 😍

Haha det där var beroendeframkallande!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Stronghold Crusader 1 ( HD )

Blivit bättre med mods för AI

Fortfarande lika kul och frustrerade i MP

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag spelar fortfarande "Drakan - Order of the flame" till PC då och då. För mig håller det än och jag kan spela i högre upplösning och med bättre flyt idag än när jag köpte det 1999.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

fan älskade det där spelet! fins det på gog eller liknande?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag spelar ganska mycket retro. Men det är inte för alla.
Många kommer tillbaka till ett spel och blir som du, förvånade över hur "dåligt" det är.
För mig är det ungefär som att se en gammal film. Jag sitter inte och blir irriterad över den dåliga upplösningen eller kassa specialeffekterna. Det är en del av charmen och är det en bra film är det en bra film helt enkelt. Andra vill se den senaste Marvel-filmen.

Det som bland annat lockar med äldre spel för mig är att de är före "dopamin-optimeringseran". Alltså före den detaljerade vetenskapen om interaktionen mellan människans belöningssystem och spelmekanik. Många moderna spel är för strömlinjeformade för mig. Och då försvinner magin. Den fjärde väggen sprängs. Jag kan inte leva mig in i en värld om den är helt gameifierad. Den behöver vara obekväm för att övertyga mig om att jag bara är en besökare och att jag inte i själva verket är Truman.

Med det sagt finns det exempel på spel (oftast från tidigt 90-tal i min erfarenhet) vars mekanik är så fruktansvärt tungrodd att även jag använder någon enkel underlättande mod. Jag är inte puritan.

Väl talat! Jag håller med.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Jag är fan av gamla hederliga Colonization. De flesta gamla lir jag älskar har fått uppföljare men icke här. Jag drar igång Colonization igen ett par ggr per år.

Nu räknar jag inte expansionen i Civilization som ett Colonization II då det fortfarande var Civ mer en Colonization.

Annars ligger ju Final Fantasy tactics varmt om hjärtat, där har det i alla fall kommit in nyare version för handheld men ngn ren uppföljare saknar jag rejält!

Lords of the Realm II är en annan klassiker jag inte fattat de blitt nått mer av, det närmaste vi kommer är Stronghold serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, Skyrim är ju inte så värst gammalt egentligen

Det är 12 år gammalt. Lika många år till idag som det var mellan första Half-Life: Opposing Force och Skyrims originalreleasedatum.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferC:

Fast Skyrim var ju skit redan när det kom. Förstod aldrig hypen kring det spelet. Bättre än Oblivion men inte bra.

Oblivion hade bättre uppdrag generellt och bättre musik. Plus hellre vår o sommar än vinter..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

För mig känns det inte särskilt svårt att välja retrospel. Det märks snabbt om grundkoncepten och designen stått sig eller om det är ett techdemo. Gammalt racing-spel med fokus på bra flyt och ha kul, check. Gammalt racing-spel med fullt fokus på att vara realistiskt? Tvek.

Tycker det handlar mycket mer om känsla i motorn, stämningen/stilen och om konceptet är kul än grafiken. Tittar jag på gamla spel som pushade tekniska gränser, så kom det ofta på bekostnad av känsla, stil eller kul.

Gamla spel med stabila 30/60 fps, tydlig stil och kul koncept står sig fortfarande utmärkt, oavsett om det är 2D eller 3D, medan spel vars främsta merit var att pusha tekniska gränser sällan är så roliga.

Att folk fortfarande spelar Mario 64 beror på att det är kul och känns bra att springa runt med karaktären. Grafiken är välanpassad i förhållande till hårdvaran, så prestandan är ganska jämn. Den största bristen med Mario 64 är kameran, men för det mesta är det mer kul än frustrerande, vilket gör att det fortfarande är spelbart.

Skyrim blev stort för att det var stämningsfullt. Portal blev stort för spelmekaniken. Quake 3 var förvisso tekniskt i framkant, men det var känslan i att röra sig och vapendesign som gjorde att det fastnade. Samma sak kan man säga om gamla nes-spel med. Vad som gör Super Mario-serien bättre än många samtida plattformsspel är att motorn känns skön att spela i och spelets stil är enhetlig och välgjord, så väl visuellt som musikaliskt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 3 förlorar aldrig sin charm

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem

Körde igenom Grim Fandango för ett tag sen och blev inte besviken

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Den mörka tidsåldern för spel som inte går att spela utan remaster är någonstans precis när 3D blev mer populärt än 2D. Precis innan millennieskiftet. Man gick från "Peak 2D" med fantastiska spel som Yoshi's Island och Secret of Mana som tack vare att de har en tidlös art style kommer se snyggt ut för all framtid. Till spel som Goldeneye och Starfox. Fantastiskt bra och och revolutionerande spel när de kom men i ett försök att vara 'realistiska' blev de fantastiskt fula, laggiga och kontrollerna/kamerorna är hopplösa att använda när man väl tittar tillbaka på dem.

Haha så rätt... Jag slutade typ spela där några år när 3D blev stort, allt var så jädra fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Haha så rätt... Jag slutade typ spela där några år när 3D blev stort, allt var så jädra fult.

Jag slutade spela på dator vid 3D-eran för att jag inte hade råd med grafikkort. ='(

Visa signatur

På Internet sedan 1997.