Allt från Computex 2023

Hög CPU-användning när spelet är i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Hög CPU-användning när spelet är i bakgrunden

Förstår inte riktigt vad som pågår.
När jag har fokus på spelet så är CPU-användningen jättelåg (det är ett lättdrivet 2D-spel) men sen när jag klickar utanför spelet så går CPU-användningen upp en massa, och det laggar när jag använder webbläsaren.

Det är alltså när man klickar utanför spelet som CPU-användningen går upp så mycket som det gör på bilden. Förstår inte varför, och väldigt drygt eftersom datorn blir seg också trots att det är massa kärnor/trådar som fortfarande knappt eller inte alls används.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har spelet obegränsad FPS, och när spelet minimeras/inte är i fokus kanske det kör på 2000-3000FPS när det inte finns någon grafik som begränsar om än hur lite, eller en inbyggd spärr som bara fungerar med fönstret i fokus. Fel på spelet, inte datorn.

Permalänk
Medlem

Testade öppna några stycken andra spel igår kväll och hade inte samma problem

Skrivet av str8forthakill:

Gissningsvis har spelet obegränsad FPS, och när spelet minimeras/inte är i fokus kanske det kör på 2000-3000FPS när det inte finns någon grafik som begränsar om än hur lite, eller en inbyggd spärr som bara fungerar med fönstret i fokus. Fel på spelet, inte datorn.

Och nu efter att ha läst detta så testade jag att toggla V-sync i spelet och då försvann problemet. Så du verkar ha haft helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Testade öppna några stycken andra spel igår kväll och hade inte samma problem

Och nu efter att ha läst detta så testade jag att toggla V-sync i spelet och då försvann problemet. Så du verkar ha haft helt rätt

Rekommenderar starkt att man sätter en Max fps direkt i grafikinställningarna. Begränsar sådana händelser samt att du ändå inte får ut mer än vad skärmen klarar av

Best practice är att ha igång g-sync/freesync och lägga Max fps 3-4fps lägre än det Hz du har aktivt för skärmen.

Går att läsas mer om hos tex blurbusters. Sök 101 Gsync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Förstår inte riktigt vad som pågår.
När jag har fokus på spelet så är CPU-användningen jättelåg (det är ett lättdrivet 2D-spel) men sen när jag klickar utanför spelet så går CPU-användningen upp en massa, och det laggar när jag använder webbläsaren.
https://i.imgur.com/WeFsYng.png
Det är alltså när man klickar utanför spelet som CPU-användningen går upp så mycket som det gör på bilden. Förstår inte varför, och väldigt drygt eftersom datorn blir seg också trots att det är massa kärnor/trådar som fortfarande knappt eller inte alls används.

Om du kör med Nvidia. Kolla denna. Nvidia har nya driv som ordnar ett problem.

Higher CPU usage from NVIDIA Container might be observed after exiting a game [4007208]

Min NVIDIA Container låg skit högt. Men försvann efter jag körde in nya 531.29

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Rekommenderar starkt att man sätter en Max fps direkt i grafikinställningarna. Begränsar sådana händelser samt att du ändå inte får ut mer än vad skärmen klarar av

Är typ 95% säker på att jag satte max bildfrekvens här i Nvidias kontrollpanel till 100 för typ en 5-6 år sedan. Men jag var tvungen att installera om Windows för några dagar sedan efter att ha uppgraderat och byggt om datorn.