mina rbg fläktar börjar blinka så fort jag loggar in i windows på datorn. De blinkar inte under uppstart innan jag loggat in

Permalänk
Medlem

mina rbg fläktar börjar blinka så fort jag loggar in i windows på datorn. De blinkar inte under uppstart innan jag loggat in

Fick ett underligt problem igår efter att ha uppgraderat till windows insider preview build 25324:

Mina rbg fläktar börjar blinka så fort jag loggar in på datorn. De blinkar inte under uppstart innan jag loggat in i Windows.

Har inte sett detta innan och jag tom installerade om datorn med en clean install idag och pricis när jag började bli klar med att ha installerat mina program så började fläktarna blinka igen!

Lätt frustrerad frågar jag om någon annan varit med om detta.

Har googlat lite och sett att vissa haft problem med strömförsörjning och blinkade rgb fläktar men detta dök som sagt upp efter en windowsuppgradering.

Tacksam om någon har en input.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Har du nåt/några prg som kan styra LED/fläktar?
Som tex prg för div tangentbord/möss som corsair,logitech,razer,asus,nzxt,osv,osv,osv...?

Frågar för det är låååååååååååååååångtifrån ovanligt att dessa så kallade program kan ställa till med lite allt möjligt.
Särskilt om det finns mer än ett av dom installerade samtidigt, tex så kan det ha betydelse för i vilken ordning dessa prg installeras för att allt ska fungera.
Och JA om ett prg uppdateras så kan det göra att nåt annat av dessa prg slutar fungera,osv,osv.

Dvs dom är rena skiten!
Det skulle ej heller förvåna mig om det inte kan bli problem med dom flesta av dessa prg om man kör ett väldigt nytt windows tex insider preview.

Det kan ju även vara windows i sig som gör nåt fel och detta händer.
Kanske det slås över från pwm styrning till volt styrning av fläktar/LED???
Du kan ju alltid gå in i bios/uefi och ändra fläkt hastigheter/styrningen tillfälligt o se vad som händer, tex ändra från pwm till volt, kanske dra upp hastigheten en del/eller till 100% för o testa?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seloken:

Fick ett underligt problem igår efter att ha uppgraderat till windows insider preview build 25324:

Mina rbg fläktar börjar blinka så fort jag loggar in på datorn. De blinkar inte under uppstart innan jag loggat in i Windows.

Har inte sett detta innan och jag tom installerade om datorn med en clean install idag och pricis när jag började bli klar med att ha installerat mina program så började fläktarna blinka igen!

Lätt frustrerad frågar jag om någon annan varit med om detta.

Har googlat lite och sett att vissa haft problem med strömförsörjning och blinkade rgb fläktar men detta dök som sagt upp efter en windowsuppgradering.

Tacksam om någon har en input.

Nu vet jag inte om deta gäller det insider du installerat men kolla:

https://www.minitool.com/news/rgb-controls-windows-11.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Solved:
Tack för input. Satt och installerade om datorn (igen) i eftermiddag och allt såg bra ut.
Installerade de program jag brukar använda och allt verkade bra tills jag installerade HWInfo.
Då började fläktarna blinka igen! (det var bara rgb-fläktarna som blinkade, inte moderkortet eller rgb-stripsen)
Avinstallerade med hjälp av Revo Uninstaller Pro och det verkar ha löst problemet.
Brukar alltid använda den programvaran och har aldrig vad jag kan komma ihåg haft problem innan.
Men tydligen gillar min dator inte versionen hwi_741_5020.
Nu får jag hppas att det håller sig

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk

vilka fläktar är det?