Allt från Computex 2023

RTX 3070 ti obalans med CPU

Permalänk
Medlem

RTX 3070 ti obalans med CPU

Det är vad jag tror i alla fall.

B550f-gaming
5800x 4975 MHz klocka

Jag vill ha fps i bilspel och då är CPU-klockan mycket viktig och har testat X3D, 5800x och 5950x. 5800x är bäst pga högst klocka.

GPU
96% load
60 grader
30% fläkt

CPU
30-40% load
40-50 grader
4975 MHz
Curve Optimizer ger inget resultat så den står nu på auto i bios. +125 MHz på CPU-klocka.

I 1440p har jag över 200 i fps i F1-22. Kör inte extremegrafik utan snäppet under, skuggor på blad i träden är inte så intressant i ett racingspel.

Frågan är då om GPU jobbar för mycket i relation till CPU? Tycker synd om mitt 3070 och vill inte förstöra det. Skall jag uppgradera?

Det som står om min stup undertill är lite gammalt så det som står i inlägget är nytt.

Glömde ti efter 3070
Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Det är vad jag tror i alla fall.

B550f-gaming
5800x 4975 MHz klocka

Jag vill ha fps i bilspel och då är CPU-klockan mycket viktig och har testat X3D, 5800x och 5950x. 5800x är bäst pga högst klocka.

GPU
96% load
60 grader
30% fläkt

CPU
30-40% load
40-50 grader
4975 MHz
Curve Optimizer ger inget resultat så den står nu på auto i bios. +125 MHz på CPU-klocka.

I 1440p har jag över 200 i fps i F1-22. Kör inte extremegrafik utan snäppet under, skuggor på blad i träden är inte så intressant i ett racingspel.

Frågan är då om GPU jobbar för mycket i relation till CPU? Tycker synd om mitt 3070 och vill inte förstöra det. Skall jag uppgradera?

Det som står om min stup undertill är lite gammalt så det som står i inlägget är nytt.

Skulle spontant säga att det är bra balans på systemet. Ang hög fps så absolut att det är viktigt och säg över ca 100-120 så handlar det mest om latensen. Den mätpunkt som jag tycker du missar är 0.1% samt 1% fps:en. Här upplever jag att 5800X3D gör störst skillnad förutom att för det mesta även boosta högast/medel fps:en.
Och nej GPU:n ska gå på 99/100%.
Enligt mig ska du inte uppgradera något.

Permalänk
Medlem

Kör du med obegränsad FPS så kommer ju grafikkortet alltid försöka spotta ut så många FPS det kan såvida inget annat flaskhalsar. CPU-belastning i totala % säger inte så väldigt mycket med dagens multitrådade CPU:er eftersom spel inte på något sätt skalar perfekt över t.ex. 16 trådar som i det här fallet.

Vill du minska belastningen på grafikkortet går det ju att begränsa strömbudgeten eller fixa en egen optimerad frekvenskurva i t.ex. MSI Afterburner.

För just din setup tror jag snabbare RAM (framförallt lägre latenser) skulle ge en hel del i just F1-spelen i alla fall, om du verkligen vill optimera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

CPU
30-40% load

Säger ju inte så mycket då det gäller totala lasten på hela CPUn. Du behöver kolla hur mycket last individuella kärnor har.
Är två-tre på 100% så kan inte spelet använda mer en så, och eftersom ditt grafikkort används till 90+% så skulle jag i så fall säga att balansen i systemet är rätt bra.
Skulle det vara så att dina processorkärnor inte ligger på mer än 50-60% individuellt så är det grafikkortet som är flaskhalsen.

Skrivet av old53:

Tycker synd om mitt 3070 och vill inte förstöra det.

Gör inte det, så länge du har de temperaturerna du har, så tar ett grafikkort ingen skada även om du ligger på 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Skulle spontant säga att det är bra balans på systemet. Ang hög fps så absolut att det är viktigt och säg över ca 100-120 så handlar det mest om latensen. Den mätpunkt som jag tycker du missar är 0.1% samt 1% fps:en. Här upplever jag att 5800X3D gör störst skillnad förutom att för det mesta även boosta högast/medel fps:en.
Och nej GPU:n ska gå på 99/100%.
Enligt mig ska du inte uppgradera något.

Tack för svar, det med latens och 0,1 och 1 procent vet jag inte ens vad det är. X3D var bättre i andra spel typ Red Dead och liknande för ultragrafik är bra att ha. Men i WRC10, F1 och FH5 så är CPU-klockan avgörande för det sätt jag möter på, bortsett från lagens och sånt 😅

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Säger ju inte så mycket då det gäller totala lasten på hela CPUn. Du behöver kolla hur mycket last individuella kärnor har.
Är två-tre på 100% så kan inte spelet använda mer en så, och eftersom ditt grafikkort används till 90+% så skulle jag i så fall säga att balansen i systemet är rätt bra.
Skulle det vara så att dina processorkärnor inte ligger på mer än 50-60% individuellt så är det grafikkortet som är flaskhalsen.

Gör inte det, så länge du har de temperaturerna du har, så tar ett grafikkort ingen skada även om du ligger på 100%.

Tack för svar. Intressant, då har jag lite nytt att forska i. Tycker det är intressant att kolla allt och förstå hur det hänger ihop.
Jag misstänker att det finns mer att kräma ur i alla fall processorn.

Jag har diagnos så grejar inte att se en video av nån som fladdrar med en mus och pratar oavbrutet.

Tills jag hittat en lista i punkt eller sifferform så får jag prova och fråga mycket.

Skönt att det är lugnt för grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Kör du med obegränsad FPS så kommer ju grafikkortet alltid försöka spotta ut så många FPS det kan såvida inget annat flaskhalsar. CPU-belastning i totala % säger inte så väldigt mycket med dagens multitrådade CPU:er eftersom spel inte på något sätt skalar perfekt över t.ex. 16 trådar som i det här fallet.

Vill du minska belastningen på grafikkortet går det ju att begränsa strömbudgeten eller fixa en egen optimerad frekvenskurva i t.ex. MSI Afterburner.

För just din setup tror jag snabbare RAM (framförallt lägre latenser) skulle ge en hel del i just F1-spelen i alla fall, om du verkligen vill optimera.

Tack för svar.

Frekvenskurva har jag inte gett mig in i. Har provat +130 på klockan och +400 på minnet.

För mitt syfte så påverkar det inte fps som jag ser det utan att förstå vad latens är.

Jag kör 240hz och vet egentligen inte ens om mitt öga uppfattar nån skillnad. Men jag vill ha det bättre om det går 🙂

CPU'n bryr jag mig inte så mycket om så leker hellre med den än grafik. Har inte långt till Inet om den brinner upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Tack för svar.

Frekvenskurva har jag inte gett mig in i. Har provat +130 på klockan och +400 på minnet.

För mitt syfte så påverkar det inte fps som jag ser det utan att förstå vad latens är.

Jag kör 240hz och vet egentligen inte ens om mitt öga uppfattar nån skillnad. Men jag vill ha det bättre om det går 🙂

CPU'n bryr jag mig inte så mycket om så leker hellre med den än grafik. Har inte långt till Inet om den brinner upp.

Det kan vara riktigt effektivt med optimerad frekvenskurva om det är lägre "slitage" man är ute efter. Ofta går det att bibehålla säg 95% av prestandan till 80% av strömförbrukningen eller liknande.

Minnesprestanda är en hel vetenskap i sig. För att få ett hum om hur pass stor skillnad det kan göra:

Nu är det med en Ryzen 3900X i F1 2018, men mönstret har inte ändrats så mycket sedan dess såvitt jag vet.

Troligen märker du ingen skillnad på 200 och 240 FPS nej. Möjligen är det relevant för den absoluta eliten inom E-sport men knappast för oss dödliga

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB Corsair LPX B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag vill ha så mycket kräm som möjligt utan att skada GPU. Strömbudget är inget för mig 🙂

Visa signatur