Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Tänkte på det och var inne kl 19 med, men såg inget då heller? Aja, kommer väl nya tillfällen när väl spelet släppts sedan.

De var igår kväll och imorse

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Blizzard har inte fattat hur man löser "move only" trots att de haft över 10 år sedan d3. Håll inte andan att de fixar det :). Jag tror att många på d3-tiden satte move only till scrollhjulet och använde det för att gå utan att attackera.

Fast i d4 så kan du keybinda force move på LMB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Fast i d4 så kan du keybinda force move på LMB.

Ja, men det funkar inte som det borde göra och gör i andra ARPG som implementerar det. Har man bind force move till vänsterklick så kan man inte interagera med något annat på knappen. Så ja, det är väl verkligen force move men de kan ju titta på hur andra spel har löst det så folk är nöjda :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Inledningen var rätt stämningsfull men när gameplay började så kände jag hur intresset snabbt dalade mot noll. Jag har vuxit ifrån det här utslitna konceptet helt enkelt.

Tack för de många fina speltimmarna vi hade, Diablo. Det är inte du, det är jag.

Permalänk
Medlem

Gillade spelet men är det tillräckligt bra för day 1-köp? Njae, det känns inte riktigt så. Och tur det med tanke på den backlog man byggt upp i vuxen ålder.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Spelat alla klasser till 25 förutom Rogue, måste säga att Necro är helt överlägsen när det gäller damage alltså fy fean. Bonespear crittar över 3K på lvl 25 och elites och bossar dör direkt haha, känner sig riktigt OP.

Blir en Necro vid release sen blir det Sorc :D.

Diggar spelet, förhoppningsvis gör de lite QOL tills spelet släpps, som tex att ha kartan som overlay istället för fullskärm...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Spelat alla klasser till 25 förutom Rogue, måste säga att Necro är helt överlägsen när det gäller damage alltså fy fean. Bonespear crittar över 3K på lvl 25 och elites och bossar dör direkt haha, känner sig riktigt OP.

Blir en Necro vid release sen blir det Sorc :D.

Diggar spelet, förhoppningsvis gör de lite QOL tills spelet släpps, som tex att ha kartan som overlay istället för fullskärm...

Provade tre klasser, necro, sorceress och rogue.
Spelade bara roguen till lvl 25. Men fann att jag fastnade i mina skills och inte riktigt var villig att byta från min build. Men jag gjorde några test sista timmarna igår och kombinationen Penetrating Shot med skillen man imbuear vapnen med shadowdamage (kommer inte ihåg namnet). Oj vad den rensade mobs! One-shottar dom direkt. Mindre effektivt mot ensamma elites och bossar dock.
Hade önskat en eller två skillslottar till. Man kännde sig lite begränsad.

Vad säger ni, blir det köp?
Själv är jag sugen men aldrig för 600+ kronor eller vad det kostar. Får hoppas det dyker upp hos andra vanliga försäljningskanaler så att man kan snappa upp ett erbjudande någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Själv är jag sugen men aldrig för 600+ kronor eller vad det kostar.

Runt 770 kr till och med skulle jag tro (EUR 69.99).

Riktiga scam-priser. Blir inget köp om det inte släppts koder hos andra ÅF billigare för min del iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Provade tre klasser, necro, sorceress och rogue.
Spelade bara roguen till lvl 25. Men fann att jag fastnade i mina skills och inte riktigt var villig att byta från min build. Men jag gjorde några test sista timmarna igår och kombinationen Penetrating Shot med skillen man imbuear vapnen med shadowdamage (kommer inte ihåg namnet). Oj vad den rensade mobs! One-shottar dom direkt. Mindre effektivt mot ensamma elites och bossar dock.
Hade önskat en eller två skillslottar till. Man kännde sig lite begränsad.

Vad säger ni, blir det köp?
Själv är jag sugen men aldrig för 600+ kronor eller vad det kostar. Får hoppas det dyker upp hos andra vanliga försäljningskanaler så att man kan snappa upp ett erbjudande någonstans.

Shadow imbuement heter spellen

Spelade samma build och hade svårt med just bossar, men sen såg jag detta.
https://www.youtube.com/watch?v=ciqXxBRXG-c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Runt 770 kr till och med skulle jag tro (EUR 69.99).

Riktiga scam-priser. Blir inget köp om det inte släppts koder hos andra ÅF billigare för min del iaf.

Det värsta är ju att spelet normalt släppts på en Tisdag. Men om du betalar 89,99 EUR (1008kr) istället så får du 4 dagar early access samt battle pass för säsong 1.
4 dagar early access innebär att spelet då blir tillgängligt på en Fredag. Alltså en hel helg i förväg.
Inte helt ovanligt att spel släpps på Fredag men nu har väl Blizzard aktivt valt att göra detta för att få folk att köpa den dyrare versionen istället.

Tänk dig sitta där på helgen medans många andra redan lirar de spel du också vill lira. Är nog enkelt att punga ut 200kr extra då för många.

Gäller att vara stark och inte försöka supporta det. Men kan bli svårt.

Sedan tycker jag inte att ett spel till fullpris ska ha något jävla battle pass att betala för.
Säsong 1 bör MINST ingå redan vid köp av spelet i standardutgåva.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Runt 770 kr till och med skulle jag tro (EUR 69.99).

Riktiga scam-priser. Blir inget köp om det inte släppts koder hos andra ÅF billigare för min del iaf.

Funderar på samma sak..
Kanske hoppar på last epoch och spelar det tills priserna sjunker på D4. Men är osäker.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Det värsta är ju att spelet normalt släppts på en Tisdag. Men om du betalar 89,99 EUR (1008kr) istället så får du 4 dagar early access samt battle pass för säsong 1.
4 dagar early access innebär att spelet då blir tillgängligt på en Fredag. Alltså en hel helg i förväg.
Inte helt ovanligt att spel släpps på Fredag men nu har väl Blizzard aktivt valt att göra detta för att få folk att köpa den dyrare versionen istället.

Tänk dig sitta där på helgen medans många andra redan lirar de spel du också vill lira. Är nog enkelt att punga ut 200kr extra då för många.

Gäller att vara stark och inte försöka supporta det. Men kan bli svårt.

Sedan tycker jag inte att ett spel till fullpris ska ha något jävla battle pass att betala för.
Säsong 1 bör MINST ingå redan vid köp av spelet i standardutgåva.

Borde vara olagligt

Riktigt fult av dem, de vet att de kommer tjäna massor på det också. Vill nästan inte köpa spelet alls när de håller på med såna här riktigt fula knep. Riktigt skitföretag det där alltså.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Provade tre klasser, necro, sorceress och rogue.
Spelade bara roguen till lvl 25. Men fann att jag fastnade i mina skills och inte riktigt var villig att byta från min build. Men jag gjorde några test sista timmarna igår och kombinationen Penetrating Shot med skillen man imbuear vapnen med shadowdamage (kommer inte ihåg namnet). Oj vad den rensade mobs! One-shottar dom direkt. Mindre effektivt mot ensamma elites och bossar dock.
Hade önskat en eller två skillslottar till. Man kännde sig lite begränsad.

Vad säger ni, blir det köp?
Själv är jag sugen men aldrig för 600+ kronor eller vad det kostar. Får hoppas det dyker upp hos andra vanliga försäljningskanaler så att man kan snappa upp ett erbjudande någonstans.

Jag är groteskt sugen. Köpte dyraste editionen och har tagit ledigt de dagarna runt release.

Permalänk
Medlem

Hyfsat dyrt ändå, fick tag på Diablo 3 CE för runt tusingen när det släpptes i dess snygga förpackning inkl Diablo 2 och massa annat smått och gott.

Diablo 4 CE kostar 97 $ och då ingår inte spelet...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Diablo 4 CE kostar 97 $ och då ingår inte spelet...

Varför ska spelet ingå om man köper spelet liksom.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför ska spelet ingå om man köper spelet liksom.

Som jag skrev... I Diablo 3 CE ingick spelet och Diablo 2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Som jag skrev... I Diablo 3 CE ingick spelet och Diablo 2.

Ja, som det bör

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja, som det bör

Precis. Så tycker det är lite skamligt utav Blizzard och göra så med Diablo 4.

Diablo 3 CE

Diablo 4 CE

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer nog alla spel hamna runt 700 och upp åt att spel idag skulle kosta 399:- som för 10 år sedan funkar nog inte.
Sedan vet jag många spel som är full pris och har Battle pass så det är heller inte ovanligt.

Allt handlar om vad man själv tycker det är värt att lägga för pengar på spelet.
Själv köpte jag den dyra för jag tyckte det var för liten skillnad imellan.
Med dom timmar jag lagt ner 2 helger i rad så kommer spelet vara värt dom pengarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer att avvakta med att köpa spelet tills det finns på rea/kampanj. Körde betan i helgen och är nöjd med vad man fick, men det känns inte värt att lägga +700kr för detta spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Tyvärr kommer nog alla spel hamna runt 700 och upp åt att spel idag skulle kosta 399:- som för 10 år sedan funkar nog inte.
Sedan vet jag många spel som är full pris och har Battle pass så det är heller inte ovanligt.

Allt handlar om vad man själv tycker det är värt att lägga för pengar på spelet.
Själv köpte jag den dyra för jag tyckte det var för liten skillnad imellan.
Med dom timmar jag lagt ner 2 helger i rad så kommer spelet vara värt dom pengarna.

Spel har väl aldrig kostat 399?

Men 499 och 599 är vettigt. De slutade skeppa skivor över hela världen och priserna går då upp. Samtidigt tjänar de miljarder och skyller på att priserna varit "detsamma för evigt".

För mig är det bara en principsak, vägrar betala dessa nya ockerpriser

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om man gillar spelet tycker jag inte det spelar någon roll om det kostar 400:- eller 700:- Dom hundralapparna kan man spara in på något annat

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Köpte dyraste paketet. 1000 spänn lite drygt. Köpte kod och laddade på blizzard

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Köpte dyraste paketet. 1000 spänn lite drygt. Köpte kod och laddade på blizzard

det lär ha varit mer än 1000kr för det dyraste.
790kr drogs för den "billigaste" för mig. men vart en refund

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Activision (tänker inte kalla dem Blizzard) verkar tro att folk är villiga att betala nästan vad som helst för ett nytt Diablo. Och de får väl förmodligen rätt i det. 200 kr för att få spelet innan helgen, ja jösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

det lär ha varit mer än 1000kr för det dyraste.
790kr drogs för den "billigaste" för mig. men vart en refund

köpte 100 eur presentkort för 1090kr och köpte det på blizzard med påladdad summa, har fort pengar över på kontot

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Kommer att avvakta med att köpa spelet tills det finns på rea/kampanj. Körde betan i helgen och är nöjd med vad man fick, men det känns inte värt att lägga +700kr för detta spel.

Kommer göra likadant

Tycker spelet var OK/bra, men inte värt 700 kr från start. Dessutom kommer det vara köer, buggar, etc, alltid bättre att vänta ett tag tills den första hypen har lagt sig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Delade med frugan så blev 550:- vardera för Ultimate edition 😁 coop couch var väldigt roande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kommer göra likadant

Tycker spelet var OK/bra, men inte värt 700 kr från start. Dessutom kommer det vara köer, buggar, etc, alltid bättre att vänta ett tag tills den första hypen har lagt sig.

Mvh

Diablo 3 varade i 10år+

Om Diablo 4 är igång minst lika länge så blir dina 700kr

700/10=70kr per år
70/12=5,83kr per månad
5,8/30= 0,193 = 20 öre per dag

Det är väl inte så farligt att betala för att supporta ett spel så att de får uppbackning av deras giriga ägare att investera mer i spelet?

Jag ser Diablo som ett dotterbolag och köpte spelet för att jag vill att de ska förbättra så att jag får njuta av mitt favorit franchise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Spel har väl aldrig kostat 399?

Men 499 och 599 är vettigt. De slutade skeppa skivor över hela världen och priserna går då upp. Samtidigt tjänar de miljarder och skyller på att priserna varit "detsamma för evigt".

För mig är det bara en principsak, vägrar betala dessa nya ockerpriser

Jag gav 399:- för D3 men det var en fysisk kopia som gick och köpa i många butiker.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro