Ej IT-kunnig söker råd - Råkat ut för virus/malware

Permalänk

Ej IT-kunnig söker råd - Råkat ut för virus/malware

Hej Sweclockers.

Tog det mindre lyckliga beslutet att öppna en pdf-fil från en linkedin-annons via mobilen i förra veckan och efter det har internet här hemma levt rövare.

* Kommer alltid ut på internet via wifi genom mobilen (tjänstelur och privat i samma).
* Kommer endast ibland ut via privata datorn, med en IP-adress som börjar på 192 kommer jag inte ut. Endast när det börjar på 83 eller 188.
* Kommer oftast, men inte alltid, ut på nätet via jobbdatorn (LAN), har även under perioden jobbat hemma.
* Kan inte längre connecta till chromecast då den säger att mobil och CC ej är inloggade på samma nätverk.

Har dragit ur router och kör endast via mobilens nätverk nu.

Två frågor:
Hur illa är det?
Vad borde jag göra?

Tacksam för råd.

Permalänk
Medlem

Om din dator får en publik ip-adress (ej 192.168.X.X tilldelad från routern) så är något felkopplat eller så berättar du inte hela bilden.

Vilken IP-adress får t.ex. mobilen kopplad via WiFi?

Eftersom Chromecast inte fungerar så har får exempelvis mobiler också publik ip, så då har du kopplat din router fel. Sladdarna du får se över.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Det har förekommit en hel del trolltrådar på Sweclockers av nyregistrerade konton (som ditt) där trådstartaren säger sig ha drabbats av virus, men snarare har psykiska problem. Du får nog förvänta dig en del skepcis med detaljnivån du ger.

Du bör så klart ta hjälp av din arbetsplats. Att flytta enheter mellan ett nätverk som du misstänker är komprometterat och arbetsplatsen är inte direkt ett ansvarsfullt beteende.

Det troliga är att dina nätverksproblem inte är direkt orsakade av vad du gjort på mobilen. Som Petter är inne på är det normala att man har en IP-adress på samtliga enheter innanför routern som börjar på 192.168, allt annat kommer sannolikt ge problem. Det vanliga i den situationen är att man kopplat flera enheter i mediaomvandlaren och bara enstaka enheter kan tilldelas publika IP-adresser som fungerar. Om routern inte får en IP-adress så kommer inget bakom den fungera. Det är troligt att man får intermittenta problem och ser mönster som inte finns angående vilka enheter som fungerar.

Om du jobbar med något viktigt så sluta använda alla enheter som varit i kontakt med nätverket, stäng av dem och låt dem ligga i väntan på analys. För en normal person är en mer normal reaktion att fabriksåterställa de enheter som har problem och sedan se till att de kör senaste säkerhetsuppdateringarna.

Permalänk

All right, bra att känna till. Hoppas inte jag tillhör de med psykiska problem. Saken är den att jag haft det kopplat på samma sätt i 1,5 år utan att något ej fungerat, sen nu har det stökat efter att jag laddade ner filen. Vänner har rekommenderat att fabriksåterställa.

Permalänk
Medlem

Om du tror att din tjänstelur är kapad så kan du rimligtvis gå till din IT avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CleanlyUnicorn:

All right, bra att känna till. Hoppas inte jag tillhör de med psykiska problem. Saken är den att jag haft det kopplat på samma sätt i 1,5 år utan att något ej fungerat, sen nu har det stökat efter att jag laddade ner filen. Vänner har rekommenderat att fabriksåterställa.

Om du inte trollar har du kopplat fel. Hur länge du haft felkopplat är inte intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CleanlyUnicorn:

Hej Sweclockers.

Tog det mindre lyckliga beslutet att öppna en pdf-fil från en linkedin-annons via mobilen i förra veckan och efter det har internet här hemma levt rövare.

* Kommer alltid ut på internet via wifi genom mobilen (tjänstelur och privat i samma).
* Kommer endast ibland ut via privata datorn, med en IP-adress som börjar på 192 kommer jag inte ut. Endast när det börjar på 83 eller 188.
* Kommer oftast, men inte alltid, ut på nätet via jobbdatorn (LAN), har även under perioden jobbat hemma.
* Kan inte längre connecta till chromecast då den säger att mobil och CC ej är inloggade på samma nätverk.

Har dragit ur router och kör endast via mobilens nätverk nu.

Två frågor:
Hur illa är det?
Vad borde jag göra?

Tacksam för råd.

Det fattas ändå endel vettig info för att kunna besvara det vettigt.

  1. Vilken enhet öppnade du pdf filen ifrån? vad var det för fil / annons?

  2. Du säger att du alltid kommer ut på nätet via wifi, men att du också dragit ur routern och bara kör mobilens nätverk. Vilket gäller?

  3. Vad får du för ip på jobbdatorn när det fungerar respektive inte fungerar?

Skrivet av CleanlyUnicorn:

All right, bra att känna till. Hoppas inte jag tillhör de med psykiska problem. Saken är den att jag haft det kopplat på samma sätt i 1,5 år utan att något ej fungerat, sen nu har det stökat efter att jag laddade ner filen. Vänner har rekommenderat att fabriksåterställa.

Det här känns lite motsägande mot tidigare. Jag tolkar det som att ditt kopplade system inte fungerat på 1.5år? vad är det då som har fungerat respektive inte fungerat?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Hur stor var PDF-filen?
Är den inte så stor testa ladda upp här och se vad du får för resultat.
https://www.virustotal.com/gui/home/upload

Angående nätverket känns det såklart mer som en felkoppling enligt mig.. men man ska inte utesluta något

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

oftast är ju PDF virus i exe eller scr format.
Dom funkar inte på mobiler. Så mobilen lär inte fått ett virus.

Kan du rita upp en skiss på hur ditt nätverk är kopplat hemma? Det känns mer som att ditt nätverk är felkopplat eller felkonfigurerat som andra redan sagt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Hej,

Sorry om det är otydligt, ska försöka beskriva så tydligt jag kan.

Mina enheter:
Mobil (tjänste och privat i samma)
Privat dator
Jobbdator
TV
Chromecast

Händelseförlopp:

* Öppnar pdf via mobil när jag är hemma och uppkopplad till wi-fi (har dessvärre inte filen kvar då den kändes fishy och tog bort
direkt). Det var en jobbannons via Linkedin.
* Efteråt får jag problem med wi-fi till privata datorn. När den är inne på IP med 192 har jag inget internet. När den använder 188
så kommer jag ut.
* Wi-fi till mobilen fungerar utan problem.
* Kan plötsligt inte casta till min Chromecast, den säger att mobil och CC ej har samma Wi-fi.
* Kommer inte ut på privata datorn eller jobbdator via varken wi-fi eller lan.
* Gör en hard reset på router, det fungerar ett tag på alla enheter (som det gjort förut) i 20 h ungefär sen kommer samma problem
igen, den här gången får jag IP med nr 83.191 på privata datorn. Kollade inte vilken IP det var på mobilen, minns bara att det
inte var samma jag hade där och på TV:n när jag kollade den.
* Rädd att det är något som tagit sig in i mina enheter så drar ut router och kör på mobilens internet från och med nu.

Jag har internet via itux in i en Netgear-router. Pratade precis med Boxers cs och vi kom fram till att jag ev har kopplat fel. Har i 1,5 år haft kabeln från itux in i en av de portar som heter 1,2,3,4 (ej wan, heter det så?). Minns att när jag kopplade in i wan?-porten så får jag inget internet så testade den som heter 1 och då funkade det så har kört på sedan dess. Det som får mig att reagera är att det har fungerat bra sedan jag flyttade in och nu efter denna incident så har det strulat för mig. Kanske bara är slumpen?

Permalänk
Medlem

Där har du ju problemet.
Itux ska in i WAN.
När du kopplar i LAN 1,2,3,4 så får du konflikter o routern delar inte internet till dina enheter som den ska.
Det som händer är att lite titt som tätt får olika enheter publika IP adresser direkt från din ISP.

Koppla internet till WAN. Om du inte får internet så vänta typ 30min-1h. Så ska din router få IP nummer av din ISP.
O sen koppla alla dina enheter till din router i LAN 1234 o wifi.

Den där PDF filen har nog med högsta sannolikhet ingenting med dina problem att göra alls.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av CleanlyUnicorn:

Hej,

Sorry om det är otydligt, ska försöka beskriva så tydligt jag kan.

Mina enheter:
Mobil (tjänste och privat i samma)
Privat dator
Jobbdator
TV
Chromecast

Händelseförlopp:

* Öppnar pdf via mobil när jag är hemma och uppkopplad till wi-fi (har dessvärre inte filen kvar då den kändes fishy och tog bort
direkt). Det var en jobbannons via Linkedin.
* Efteråt får jag problem med wi-fi till privata datorn. När den är inne på IP med 192 har jag inget internet. När den använder 188
så kommer jag ut.
* Wi-fi till mobilen fungerar utan problem.
* Kan plötsligt inte casta till min Chromecast, den säger att mobil och CC ej har samma Wi-fi.
* Kommer inte ut på privata datorn eller jobbdator via varken wi-fi eller lan.
* Gör en hard reset på router, det fungerar ett tag på alla enheter (som det gjort förut) i 20 h ungefär sen kommer samma problem
igen, den här gången får jag IP med nr 83.191 på privata datorn. Kollade inte vilken IP det var på mobilen, minns bara att det
inte var samma jag hade där och på TV:n när jag kollade den.
* Rädd att det är något som tagit sig in i mina enheter så drar ut router och kör på mobilens internet från och med nu.

Jag har internet via itux in i en Netgear-router. Pratade precis med Boxers cs och vi kom fram till att jag ev har kopplat fel. Har i 1,5 år haft kabeln från itux in i en av de portar som heter 1,2,3,4 (ej wan, heter det så?). Minns att när jag kopplade in i wan?-porten så får jag inget internet så testade den som heter 1 och då funkade det så har kört på sedan dess. Det som får mig att reagera är att det har fungerat bra sedan jag flyttade in och nu efter denna incident så har det strulat för mig. Kanske bara är slumpen?

Det var ju trist att du tog bort filen, jag hade velat kika på den. Hur som helst, hur kollar du din IP-adress på datorn? Vissa gör det i en webbläsare via t ex wimip.com. I det här fallet gör du det genom att öppna kommandotolken. Skriv sedan "ipconfig", utan citattecken. Markera all text med muspekaren, kopiera med ctrl + c och klistra sedan in här.

edit: Jag läste aldrig sista stycket ordentligt. Felkopplat som Mullvden83 påpekar - routern har agerat switch.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Okej, håller tummarna för att det är så. Stort tack för hjälpen!

Permalänk

Problem löst, jag tackar ödmjukast och har lärt mig något nytt! 🤠

Permalänk
Medlem

Anledningen att det från början inte fungerat med att koppla till WAN/internet kan vara för att du glömt att ställa in routern, innan den ställs in så delar den inte ut något internet. Kan också vara att du först kopplade fel och då tar alla dina trådlösa (och trådade) enheter de tillgängliga ip-adresserna och lämnar ingen till routern.

Däremot har t.ex. Chromecast gått via routern och det lokala nätverket tidigare, annars hade du inte kunnat casta något.