Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator och eGPU - för studier och gaming. Budget ca 20-25 k

Permalänk
Medlem

Dator och eGPU - för studier och gaming. Budget ca 20-25 k

Tl:dr: Letar efter en laptop som klarar designprogram (cad, illustrator etc) + enklare gaming ev mha eGPU. Budget ca 20 k. Funderar på en Dell xps 13. Tack på förhand.

Kära bullen! Jag går rakt på sak, för det här inlägget kan bli både rörigt och långt. Jag har i dagsläget en något för klen laptop som egentligen var tänkt att tjänstgöra tills dess att jag blir klar med plugget. Därefter har planen varit att skaffa en stationär arbetshäst. Detta då jag gillar det modulära med stationära datorer och dessutom känt ett sug efter att börja gamea lite smått igen.
Tyvärr har min laptop med allt tydligare frenesi signalerat att han ligger för döden och det verkar gå fort nu mot slutet. Problemet är alltså dels att jag ogärna går igenom mitt sista studieår utan laptop och dels att jag ogärna köper både en laptop och en stationär dator.

Som jag ser det har jag därför följande två alternativ:

  • Köpa en asdyr laptop som klarar alla mina krav.

  • Köpa en mindre dyr laptop och kombinera med eGPU

Här känns alternativ 2 mer lockande. Dels är det så klart lite roligare och nördigare med en eGPU, men jag kan också få en mer portabel och smidig laptop. Dessutom kan jag ta kostnaden i två smällar.

Utöver anteckningar och själadödande scrollande så använder jag främst datorn till Cad, arcGis, Illustrator, PS, Da vinci och ableton. Detta är något som min nuvarande burk klarar av, om än med vissa problem. När det gäller spel tror jag väl mest att det blir fps, typ CS, online och nostalgiska campaigns, typ Half life 2 och liknande. Har dock inte gameat på många år och vill också kunna utforska lite nyare spel. Jag är inte så insatt i upplösning och tror inte det spelar så stor roll för mig.

Egentligen är jag ordentligt sugen på en macbook pro och drömmer om dess fläktlösa system och kvalitativa design. Den kommer dock med ett par nackdelar som får mig att tveka. Den logiska slutsatsen blir alltså att hitta en windowsburk som är så lik mac som möjligt. För att underlätta processen har jag gjort en liten önskelista:
Krav:

  • Portabel, max omkring 14”

  • Kraft för att klara programmen jag nämnt ovan

  • Ok batteritid

  • Windows

Önskelista:

  • Bra kylning

  • Tyst

  • Snygg

  • Minimalt med bloatware

Min budget är omkring 20-25 k, vilket innebär att själva laptopen som mest bör kosta mellan 15-20. Blir det billigare gör det förstås ingenting.

Jag har främst kikat på en Dell xps, som går loss på 15 000 med 16 gb ram och en i5 - 1230U eller 18 000 för 32 gb ram och en i7-1250U.
https://www.dell.com/sv-se/shop/laptops/xps-13/spd/xps-13-931...

Jag hade verkligen varit otroligt tacksam för all typ av input 🙂

Min nuvarande dator:
Intel(R) Core(TM) i7-8550U CPU @ 1.80GHz
8,0 GB 2400 MHz
Intel(R) UHD Graphics 620
https://www.inet.se/produkt/1961461/lenovo-ideapad-720s-13-i7...

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skaffade en Asus rog zephyrus G14, exakt med specen i länken nedan.
Använder den till både jobb och spel, fungerar hur bra som helst och den sväljer allt jag kastat efter den.
https://www.inet.se/produkt/x191492/asus-rog-zephyrus-g14-14-...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Hej

Jag skaffade en Asus rog zephyrus G14, exakt med specen i länken nedan.
Använder den till både jobb och spel, fungerar hur bra som helst och den sväljer allt jag kastat efter den.
https://www.inet.se/produkt/x191492/asus-rog-zephyrus-g14-14-...

Vad härligt att du är nöjd med den. Har sett blandade omdömen om den, bara i recensionerna på Inet har ju hälften haft någon typ av problem. Samtidigt är det ju väldigt bra hårdvara för pengarna.

Edit: Har du haft problem med värmeutveckling vid "vanligt" användande?

Permalänk
Medlem

Värmeutvecklingen har inte varit ett problem tycker jag, man kan göra väldigt många bra inställningar via Armoury Crate, medföljande programvara.
Det som strulat några gånger är när jag sitter på jobbet och använder usb-c docka för extraskärm, nätverk och laddning. Ibland när datorn gått ner i viloläge så är det svårt att få igång extraskärmen. Då krävs det att man stänger av, väntar lite och sedan startar datorn igen. Det har hänt ett par gånger.
Annars flyter allt på bra. Ska man spela så går det ju inte via usb-c dockan, det blir inte tillräckligt kräm utan man får använda den stora medföljande strömadaptern, dockan räcker inte till här. 16:10 är suveränt på skärmen, tangentbordet riktigt skönt. Det andas faktiskt kvalité. Har även en Asus vivobook flip 14 tum. Också en nice burk men inte alls i närheten av samma känsla, dock är oledskärmen på vivobooken galet bra, även den 16:10.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort grejen med laptop + eGPU. Det funkar, men inte felfritt. Med facit i hand hade jag gått på en all-in-one laptop som gör allt du villhöver.

Men jag kan ju slänga in en mutter i maskineriet och erbjuda dig ett rimligt pris på en Razer Core X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Värmeutvecklingen har inte varit ett problem tycker jag, man kan göra väldigt många bra inställningar via Armoury Crate, medföljande programvara.
Det som strulat några gånger är när jag sitter på jobbet och använder usb-c docka för extraskärm, nätverk och laddning. Ibland när datorn gått ner i viloläge så är det svårt att få igång extraskärmen. Då krävs det att man stänger av, väntar lite och sedan startar datorn igen. Det har hänt ett par gånger.
Annars flyter allt på bra. Ska man spela så går det ju inte via usb-c dockan, det blir inte tillräckligt kräm utan man får använda den stora medföljande strömadaptern, dockan räcker inte till här. 16:10 är suveränt på skärmen, tangentbordet riktigt skönt. Det andas faktiskt kvalité. Har även en Asus vivobook flip 14 tum. Också en nice burk men inte alls i närheten av samma känsla, dock är oledskärmen på vivobooken galet bra, även den 16:10.

Kanon, stort tack för ett utförligt svar.

Skrivet av dubcat:

Jag har gjort grejen med laptop + eGPU. Det funkar, men inte felfritt. Med facit i hand hade jag gått på en all-in-one laptop som gör allt du villhöver.

Men jag kan ju slänga in en mutter i maskineriet och erbjuda dig ett rimligt pris på en Razer Core X

Jag hör dig! Har anat att det kan strula lite, men jag är barnsligt lockad över hur ballt det vore med en eGPU. Jag ska tänka lite och skulle det inte bli en all in one-lösning så hör jag av mig.

Permalänk
Medlem

Som någon som har kört på eGPU-spåret måste jag påpeka att det fungerar men långt ifrån en optimal lösning på lång sikt.

För det första bör datorns Thunderbolt 3/4 port ha en dedikerad kontroller (möjliggör hastighet upp till 40GB/s), om laptopen inte har det förlorar du 50% av eGPU:ns potentiella prestanda då 20GB/s är maxöverföringshastigheten. För det andra är det ganska otympligt att köra med eGPU då den pluggas in/ut och ska ställas undan (förutsatt du inte vill ha den framme på bordet 24/7).

När jag själv valde ny laptop undersökte jag eGPU möjligheterna och har för mig att några ultrabooks som XPS och Galaxybook funkade. Som nämnt är annars Zepherous G1X ett vettigt alternativ med bristande QC. Personligen insåg jag att gaming+eGPU inte var värt besväret och valde en MBP14 och kör med en äldre stationär för gaming.

TLDR; Alternativ 1.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |