Casta "som vanligt" med Chromecast med Google TV

Permalänk
Medlem

Casta "som vanligt" med Chromecast med Google TV

Jag har precis gjorts medveten om att tv4play inte längre går att använda med Chromecast gen 1 så jag funderar på att skaffa en ny. Så det är väl varianten med google TV som känns mest lockande för min del. Dock är min sambo... teknisk illiterat eller hur man ska uttryckade så för att bespara mig en massa hvudverk vore det enklast om hon kan fortsätta använda den nya precis som vanligt. Cast-ikonen i appen -> välja chromecasten -> spela upp.

Jag har emellertid inte lyckats google fram om den funkar att använda på samms sätt eller om man _måste_ styra den via Google TV.
Besitter någon här möjligen svaret på den frågan?

Permalänk
Medlem

Du kan casta till den nya med... det framgår lite av namnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du kan casta till den nya med... det framgår lite av namnet

Jo, jag trodde ju att det är så ville bara vara helt säker.
Allt man (vad jag hittade) är bara fokuserat på hur man kan stryra den med appen eller fjärren och ibland händer det ju att företag tar bort saker som kan verka självklara.

Hur som helst. Tack för bekräftelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jo, jag trodde ju att det är så ville bara vara helt säker.
Allt man (vad jag hittade) är bara fokuserat på hur man kan stryra den med appen eller fjärren och ibland händer det ju att företag tar bort saker som kan verka självklara.

Hur som helst. Tack för bekräftelsen.

Ni kommer snart sitta där med fjärrkontrollen ni med..
Sjukt smidigt och funkar bra, dock lite väl mycket reklam i skiten nu tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jo, jag trodde ju att det är så ville bara vara helt säker.
Allt man (vad jag hittade) är bara fokuserat på hur man kan stryra den med appen eller fjärren och ibland händer det ju att företag tar bort saker som kan verka självklara.

Hur som helst. Tack för bekräftelsen.

Chromecast Google TV kommer med följande förinstallerade appar som Netflix, Apple TV, Youtube/Music, Prime å Disney +. Går även att installera fler appar (så länge minnet räcker, 4 GB). Man behöver alltså inte "stenålders casta" med mobilen. Jag använder TV:ns fjärr då jag inte gillar Google TV:ns fjärr. Strömförsörjning, fjärr medföljer å finns en liten HDMI kabel stump i "pucken".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har precis gjorts medveten om att tv4play inte längre går att använda med Chromecast gen 1 så jag funderar på att skaffa en ny. Så det är väl varianten med google TV som känns mest lockande för min del. Dock är min sambo... teknisk illiterat eller hur man ska uttryckade så för att bespara mig en massa hvudverk vore det enklast om hon kan fortsätta använda den nya precis som vanligt. Cast-ikonen i appen -> välja chromecasten -> spela upp.

Jag förstår tankesättet med att det är enklast om det bara fungerar som innan. Och som andra sagt så kommer det att fortsätta fungera.

Men det är verkligen superenkelt, enklare än att casta, med fjärrkontrollen så hon kommer förmodligen gå över till den ändå. Enda tröskeln är väl att man behöver ladda ner och logga in i apparna (som kräver det) en gång innan det fungerar.

Tänk också på att det finns numera en 1080p variant så om ni kör en sån TV så kan ni få en för ca halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Chromecast Google TV kommer med följande förinstallerade appar som Netflix, Apple TV, Youtube/Music, Prime å Disney +. Går även att installera fler appar (så länge minnet räcker, 4 GB). Man behöver alltså inte "stenålders casta" med mobilen. Jag använder TV:ns fjärr då jag inte gillar Google TV:ns fjärr. Strömförsörjning, fjärr medföljer å finns en liten HDMI kabel stump i "pucken".

Skrivet av Squallie:

Jag förstår tankesättet med att det är enklast om det bara fungerar som innan. Och som andra sagt så kommer det att fortsätta fungera.

Men det är verkligen superenkelt, enklare än att casta, med fjärrkontrollen så hon kommer förmodligen gå över till den ändå. Enda tröskeln är väl att man behöver ladda ner och logga in i apparna (som kräver det) en gång innan det fungerar.

Tänk också på att det finns numera en 1080p variant så om ni kör en sån TV så kan ni få en för ca halva priset.

Jag är helt med er och tror nog att fjärren kommer att användas så småningom, även av min sambo, men hon tycker det är svårt och jobbigt med nya tekniska saker så det är fint om hon inte behöver bli påtvingad något utan får ta det i sin egen takt.

Det enda som verkar lite struligt, utifrån lite googlande, är när man har olika profiler i apparna. Dessa verkar inte kunna knytas till resp. googlekonto/-profil. Men sånt får väl lösa sig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag är helt med er och tror nog att fjärren kommer att användas så småningom, även av min sambo, men hon tycker det är svårt och jobbigt med nya tekniska saker så det är fint om hon inte behöver bli påtvingad något utan får ta det i sin egen takt.

Det enda som verkar lite struligt, utifrån lite googlande, är när man har olika profiler i apparna. Dessa verkar inte kunna knytas till resp. googlekonto/-profil. Men sånt får väl lösa sig helt enkelt.

Fjärren har typ 7 relevanta knappar. up/ned/höger/vänster, ok, bakåt och hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det enda som verkar lite struligt, utifrån lite googlande, är när man har olika profiler i apparna. Dessa verkar inte kunna knytas till resp. googlekonto/-profil. Men sånt får väl lösa sig helt enkelt.

Om du bara låter den vara på samma google-konto hela tiden så väljer ni bara profil inne i apparna precis som ni/hon redan gör på apparna i mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga från min situation med teknofober och allmänt teknisk illiterata människor att Google gör dessa enheter enbart för denna målgruppen.

Installtion och "setup" är sjukt smidigt med inloggning genom skanning av QR-koder etc och användarhantering har förbättrats (Om man har flera Google-konton), annars kör vi enbart med en Googleanvändare, och separata konton hos respektive applikation.
Det fungerar riktigt bra.

Enda nackdelen är bristen på möjligheter att anpassa hemskärmen - Oavsett vad du vill så kommer den att visa reklam från Disney+, ATV+ och alla andra "+"-tjänster oavsett om du har den installerad eller inte.
Som nämnt ovan, cast-funktionen blir sekundär och "du kommer att sitta där med fjärrkontrollen i slutändan ändå..."

Visa signatur

Krusidullen är stulen