Nvidia: "Artificiell intelligens är en fluga"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Artificiell intelligens är en fluga"

Jensen Huang kvitterar ut svart bälte i hårda ord, när driften av tunga AI-modeller flyttas från grafikkort till antika processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas att hypen just nu runt det är en fluga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Läser alltid Fiskejournalen när jag behöver information om nya framsteg inom tekniken.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

😂😂😂

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Flutters:

Läser alltid Fiskejournalen när jag behöver information om nya framsteg inom tekniken.

Säkrare källa än Fiskejournalen får bannemig leta efter!

Permalänk

"internet är en fluga"

Edit
så inte konstigt om ai också en fluga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Flutters:

Läser alltid Fiskejournalen när jag behöver information om nya framsteg inom tekniken.

Väldigt bra artikel om sill häromdagen!

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Redan när Bulldozer-processorerna släpptes för många år sedan förstod jag att dessa skulle bli en succé i framtiden.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Pinsamt nog läste jag genom hela ”nyheten” funderandes vad detta är för skämt innan jag kom på vilken dag det är idag.🤦‍♂️

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Haha, hann igenom mer av artikeln än jag vågar erkänna innan jag kom på vad det är för dag 😁

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att gpt4 själv kommit fram till optimeringen är det ju sjukt coolt! Det är ju svårt att avfärda som en fluga isf.

Edit. Ah. Ok, sån dag ja.

Permalänk
Medlem

Vaknar lite bakis, läser nästan hela artikeln och tänker att det är en spännande utveckling innan jag insåg vilken dag det är.

Permalänk
Medlem

Fiskejournalen

Permalänk
Medlem

Ja, det är lördag. Vad har det med det hela att göra?!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

AI görs bäst för hand, att de aldrig lär sig skilja på algoritmer och hantverk förundrar mig

Permalänk
Medlem

Helt för uppenbart vad det här är

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare

Även om Bulldozer designen fungerade rätt uselt i mer normala fall skiljer sig just AI sig på ett sätt så att uppdelningen i "moduler" ger ett stort positivt prestandatillskott. Orsaken bottnar i att väldigt många AI-problem är en form av klassificeringsproblem.

Det har visat sig kör ett specialprogram, som fått namnet Fast Advice Key Entry, som otroligt effektivt kan tagga (klassificeringens-hint) inkommande data. FMA4 stödet, som endast finns hos Bulldozer serien (Intel och nuvarande AMD kör FMA3), är kritisk för FAKE-algoritmen!

Skrivet av Enviro:

Säkrare källa än Fiskejournalen får bannemig leta efter!

Helt klart. Alltid en säker hamn när man trålar efter färska nyheter, grunda som djupa!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa paras med be quiet nya zero wing fans.

https://www.tweaktown.com/news/90922/be-quiet-introduces-new-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Just ja, idag gör man bäst i att hålla sig borta från nätet och allt annat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Innan Ai fanns så hade vi inga problem med fake news, manipulerade bilder etc.
Det Ai gör är lite som internet har gjort, att det förenklar processen att sprida mer storskaligt.

Jag har svårt att se argumenten emot Ai som inte ludditargument. Men självklart måste lagar och saker anpassas efter utvecklingen. De lagar vi hade emot internet år 1990 kanske inte fungerar så bra idag.

Jag har länge sett anonymitet som ett problem som kan ställa till kaos, på olika sätt har åtgärder gjorts så det inte blir koas.
T.ex. internetforum som denna kräver att man registrerar sig med en email, förr i tiden var det bara att skapa nya konton hela tiden utan detta moment. Och bara en sådan sak som att skapa email får de flesta troll att tröttna. (de är för lata)
Men nu när Ai börjar skapa konto, så får olika åtgärder göras emot detta. Vilket det görs med captcha etc.
Men det får hela tiden anpassas efter tekniken.

Permalänk
Medlem

April april!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av trattjaevel:

Pinsamt nog läste jag genom hela ”nyheten” funderandes vad detta är för skämt innan jag kom på vilken dag det är idag.🤦‍♂️

Jag var ännu trögare.

Jag själv är en förespråkare av Ai tror att det kommer förändra väldigt mycket och kommer göra våra liv bättre.
Men jag tycker det missbrukas till den förbannelse för att sälja prylar med en Ai-funktion som är väldigt begränsad. Alltifrån tandborste, gräsklippare, dammsugare etc.
Och min gamla Honor telefon från 2018 hade Ai i kameran, nya iPhone 15 kommer ha supermycket Ai. Men det är med iPhone 15 man verkligen kan börja marknadsföra produkten att den har Ai inte min Honor telefon från år 2018.

Permalänk
Medlem

Attans jag åkte på denna hårt

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Idag är man skeptisk till allt man läser 😔

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

AMD fine wine!

😄

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Visste redan vid rubriken pga nvidia är de som står för all hårdvaran för allt det här

Permalänk
Medlem

AI som i ChatGPT - med direktkontakt till motorn - är nog en fluga, men att använda liknande tjänst som bas för analys etc kommer nog förändra mångas liv.

Permalänk
Medlem

Tack för den, bästa på länge 😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Väldigt bra artikel om sill häromdagen!

Fick man lära sig vad skillnaden mellan sill och strömming är?

Här finns en artikel

Det ÄR skillnad på sill och strömming
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-ar-skillnad-pa-sill-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Rubriken tillsammans med bilden där Lisa Su kör hjullastare utanför Jensens kök fick mig att ana varg i mossen.