Permalänk
Medlem

QE75Q80BATXXC vs OLED77CS6LA

Hej!

Ni som är experter! Om vi bortser från priset vilken TV är bäst av dessa QE75Q80BATXXC vs OLED77CS6LA

Vill höra eran analys ☺️

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77cs6la/...

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-qe75q80...

Mvh

Permalänk
Medlem

Du kunde ha länkat. Men jag hade ju valt OLED varje dag i veckan om man är ute efter bäst.
Men bäst är inte alltid densamma för alla. Tex ljusstyrka osv. Har du rum med mycket dagsljus som du inte kan släcka bort enkelt så kanske Samsungen är bättre men annars OLED. Priset kommer ju därefter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kunde ha länkat. Men jag hade ju valt OLED varje dag i veckan om man är ute efter bäst.
Men bäst är inte alltid densamma för alla. Tex ljusstyrka osv. Har du rum med mycket dagsljus som du inte kan släcka bort enkelt så kanske Samsungen är bättre men annars OLED. Priset kommer ju därefter.

Länkat nu i inlägget!
Jag har drapperier så kan få helsvart om jag vill.

Om vi säger såhär, om jag skulle få en tv vilken tv av dessa två ska man välja om man vill se sport och film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Länkat nu i inlägget!
Jag har drapperier så kan få helsvart om jag vill.

Om vi säger såhär, om jag skulle få en tv vilken tv av dessa två ska man välja om man vill se sport och film

LG OLED lär vara det solklara valet.
Du kan ju läsa igenom lite mer här. Thomas går igenom tex Samsungs Q80B och LG OLED CS.
Del 1: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...
Del 2: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

jag har båda qled och oled, då jag primärt gamar på en qled bara för att. oled alla dagar i veckan, enda som er annoying er dimmingen på ljusa scener , t.ex om man ser skidor på TV. aning mörk på dagtid (då har jag panoramafönster på 3/4 veggar). men ingenting som stör, har en 77C1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

jag har båda qled och oled, då jag primärt gamar på en qled bara för att. oled alla dagar i veckan, enda som er annoying er dimmingen på ljusa scener , t.ex om man ser skidor på TV. aning mörk på dagtid (då har jag panoramafönster på 3/4 veggar). men ingenting som stör, har en 77C1.

Tänker såhär, oled eller Qled bryr jag mig inte så mkt om vilket det är. Jag är ute efter bäst bild/färg av dessa två då jag kmr att ha ett mörkt rum ( mörkläggningsgardiner )

Ifall vi säger priset är samma på dessa vilken tv ska man ta? Om förutsättningarna att rummet är svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Tänker såhär, oled eller Qled bryr jag mig inte så mkt om vilket det är. Jag är ute efter bäst bild/färg av dessa två då jag kmr att ha ett mörkt rum ( mörkläggningsgardiner )

Ifall vi säger priset är samma på dessa vilken tv ska man ta? Om förutsättningarna att rummet är svart.

Kan man knte kalibrera en oled? För att slippa dimmingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Tänker såhär, oled eller Qled bryr jag mig inte så mkt om vilket det är. Jag är ute efter bäst bild/färg av dessa två då jag kmr att ha ett mörkt rum ( mörkläggningsgardiner )

Ifall vi säger priset är samma på dessa vilken tv ska man ta? Om förutsättningarna att rummet är svart.

OLED, kontrasten er gahddamn! ser jag typ startrek elelr liknande på QLED så ser man dimm zonerna och det er inte svart, men mörk grå. QLEDs styrka, ljusestyrka , er inte så viktig om du har mörkt rum. färger på samsung er endå bara uppskruvat fake mode, och er typ samma om man kalibrerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Kan man knte kalibrera en oled? För att slippa dimmingen?

den kan hålla viss nits på en del av skärmen innan den dimmar, vid skidor t.ex när hela bilden er vitt, blir det knas och dimmningen gör att det blir mörkt. film / tv märker jag inte detta på dok lika mycket. fins säkert andra här som kan förklara det mer teknisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

OLED, kontrasten er gahddamn! ser jag typ startrek elelr liknande på QLED så ser man dimm zonerna och det er inte svart, men mörk grå. QLEDs styrka, ljusestyrka , er inte så viktig om du har mörkt rum. färger på samsung er endå bara uppskruvat fake mode, och er typ samma om man kalibrerar

Okej av dem två moddelerna jag länkat är oleden en bättre tv i färg o kontrast?

Permalänk

Oled alla dagar i veckan köpte min första oled när c7an va ny så den är snart 6 år gammal, rullar fortfarande på hårt, lite ojämn grå färg annars helt helt felfri annars, och idag äger jag cx48 för sovrummet, c7an är för vardagsrummet och så har jag 3st oled 55", 2 st c9 or och en oled cs går som trippla skärmar till min racing rig.

När man går oled så kan man fan inte få nog av dom x)

Har du råd så är QDOLED bättre än LG oleden som är WOLED men inte ett måste

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Okej av dem två moddelerna jag länkat är oleden en bättre tv i färg o kontrast?

ingen QLED kan slå OLED i kontrast, inte med dagens TVs endå. qled kanskje poppar lite mer i färg, men det er ofta i fakemode. jag skulle nog bara välja QLED om man tog dom dyra versionerna som er mycket dyrare enn din modell, samt hadde mycket statisk innehåll som t.ex tittar bara på en kanal och er orolig för inbränning av loggor etc + et mycket ljust rum med typ solljus direkt på tv

Permalänk
Medlem

Av de två helt klart oled, framförallt om man kan ljuskontrollera rummet. Enda som jag skulle överväga istället för oled, och som i vissa fall är bättre t.ex. med ljusstyrka är miniled (eller "Neo qled" som Samsung kallar det).

Har själv både en lg a2 och en samsung qn95a miniled, så ser dagligen skillnaden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Av de två helt klart oled, framförallt om man kan ljuskontrollera rummet. Enda som jag skulle överväga istället för oled, och som i vissa fall är bättre t.ex. med ljusstyrka är miniled (eller "Neo qled" som Samsung kallar det).

Har själv både en lg a2 och en samsung qn95a miniled, så ser dagligen skillnaden.

Okej! Men en oled i ett helt mörkt rum är prima?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Okej! Men en oled i ett helt mörkt rum är prima?

Japp, även i ett ljust rum, så länge det inte har massor med fönster och solljus.

Sen tycker jag dessutom att 17 000 för den där QLED var ganska dyr för vad man fick.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

OLED - alltid och överallt!

Edit: LG OLED77B2 brukar man kunna hitta på rea för samma pris som CS och jag har för mig den har lite bättre bild, om du orkar vänta lite dvs.

Permalänk
Skrivet av Gretjek:

OLED - alltid och överallt!

Edit: LG OLED77B2 brukar man kunna hitta på rea för samma pris som CS och jag har för mig den har lite bättre bild, om du orkar vänta lite dvs.

B2 är väl ändå en lite sämre variant? CS är en C på insidan med annat yttre.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/106325?l=eyJyZXNvdXJ...

Permalänk
Bildexpert 📺

Tittar i på senaste tre årens C- och B-modeller, BX, B1, B2, CX, C1, C2 och så vidare ger de identisk bildkvalitet när man matar dem med normala källor, likt Netflix, Blu-ray och så vidare i 1080p och 4K. Det är skillnader men de är så minimala att de kan räknas som akademiska. Man skriver om dem som testare för att man behöver möta upp frågan om "vad är skillnaden?" snarare än att det är någon faktiskt skillnad i praktiken. Generellt är det lika stora varitationer mellan exemplaren som det är mellan årsmodellerna.

Det kryllar av tester som visar ±10% på någon ljusstyrka hit och dit. Dels är själva mätmetoden avgörande, dels är det sådant som panelens storlek som avgör – utöver exemplarens skillnader. Vad många missar är att ögonen reagerar som öronen reagerar på skillnader i ljudvolym. Du ser inte skillnader på ±10% ljusstyrka utan man behöver ganska stora skillnader för att det ska synas annat än i riktade sida-vid-sida-jämförelser – om ens då.

CS är C2:ns elektronik med C1:ns panel, chassi och tunga fot. Thats it. Om jag smög hem i natten och bytte ut en någon av dem mot en B2:a är det inte bildens kvalitet du märker skillnad på.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du kan mörklägga rummet. Det finns då ingen som helst anledning att välja Samsung eller Q80B framför OLED CS.

Jag bytte precis ut en Q95T som nådde över 1400 nits men är väldigt nöjd med OLED CS som når knappt halva ljusstyrkan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Hej!
Har lite samma funderingar kring båda apparaterna, sitter mestadels bara på kvällarna 1-2 timmar framför TV:n innan jag lägger mig, vet inte om jag vill betala 5k extra för ett lite bättre bild. Har nämligen en Q80T 55" som jag är nöjd med men för lite i dagsläget.
I-landsproblem men men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

CS är C2:ns elektronik med C1:ns panel, chassi och tunga fot. Thats it. Om jag smög hem i natten och bytte ut en någon av dem mot en B2:a är det inte bildens kvalitet du märker skillnad på.

Lite lätt OT men vill du utveckla lite kring det här?

Såg att komplett har kampanj på OLED65B2 för 15k och OLED65CS6LA för 16k, men jag fattar inte riktigt vad skillnaden är mellan dem mer än att foten märkbart skiljer sig. Är det något mer att tänka på som skiljer sig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av flugsten:

Lite lätt OT men vill du utveckla lite kring det här?

Såg att komplett har kampanj på OLED65B2 för 15k och OLED65CS6LA för 16k, men jag fattar inte riktigt vad skillnaden är mellan dem mer än att foten märkbart skiljer sig. Är det något mer att tänka på som skiljer sig?

Skulle man köpa B2, C2 och CS, ställa alla tre bredvid varandra och justera in dem lika rätt i fråga inställningar kommer det inte vara någon betydande skillnad i den bildkvalitet de levererar.

Det kommer skilja sig på stativets, färg på baksidan och att B2 har endast två 4K/120-kapabla anslutningar.

Går igenom det hela mer i detalj i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle man köpa B2, C2 och CS, ställa alla tre bredvid varandra och justera in dem lika rätt i fråga inställningar kommer det inte vara någon betydande skillnad i den bildkvalitet de levererar.

Det kommer skilja sig på stativets, färg på baksidan och att B2 har endast två 4K/120-kapabla anslutningar.

Går igenom det hela mer i detalj i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Hej!

Det vart tillslut OLED65CS6LA
Försöker läsa lite om den på Rtings men hittar inte modellen eller är det samma som Oled C6 ?

Vad står S för?

Permalänk
Medlem

CS är väl paneler, chassi och ben från 2021 men med elektronik från 2022 kort sagt.
Absolut inget fel med det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

CS är väl paneler, chassi och ben från 2021 men med elektronik från 2022 kort sagt.
Absolut inget fel med det.

Så denna tv är då C6 ? Om man ska googla mer information

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turre93:

Så denna tv är då C6 ? Om man ska googla mer information

Panelen är motsvarande C1, dvs 2021-års modeller.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Turre93:

Så denna tv är då C6 ? Om man ska googla mer information

Du gör nog en enkel sak onödigt komplicerad för dig själv.

C6 är en modell från 2016. Den har inget med C2 eller CS att göra.

CS är som skrivet en C2:a fast med det gamla chassit från C1-modellen (2021) främst för den som vill ha en modell med lägre placering mot bordet. S i namnet står antagligen för "signature" men det är inte något särskilt med modellen. Man kan snarare misstänka att LG satt med en överproduktion av det gamla chassit och mest försöker hitta kreativa sätt att sälja den som något extra.

Det som diskuteras är ifall CS är en motsvarande panel som satt i C1 eller om senare tillverkning har den typ av paneler som sitter i C2 och ifall detta ändrats under året i takt med att tillverkningen fortgår. Oavsett vad är det i praktiken väldigt liten betydelse för kvaliteten på apparaten.

Permalänk
Medlem

Oled alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du gör nog en enkel sak onödigt komplicerad för dig själv.

C6 är en modell från 2016. Den har inget med C2 eller CS att göra.

CS är som skrivet en C2:a fast med det gamla chassit från C1-modellen (2021) främst för den som vill ha en modell med lägre placering mot bordet. S i namnet står antagligen för "signature" men det är inte något särskilt med modellen. Man kan snarare misstänka att LG satt med en överproduktion av det gamla chassit och mest försöker hitta kreativa sätt att sälja den som något extra.

Det som diskuteras är ifall CS är en motsvarande panel som satt i C1 eller om senare tillverkning har den typ av paneler som sitter i C2 och ifall detta ändrats under året i takt med att tillverkningen fortgår. Oavsett vad är det i praktiken väldigt liten betydelse för kvaliteten på apparaten.

Jag har fått för mig att skillanden mellan C2 och CS är att C2 är deras evo panel med högre ljusstryka?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du gör nog en enkel sak onödigt komplicerad för dig själv.

C6 är en modell från 2016. Den har inget med C2 eller CS att göra.

CS är som skrivet en C2:a fast med det gamla chassit från C1-modellen (2021) främst för den som vill ha en modell med lägre placering mot bordet. S i namnet står antagligen för "signature" men det är inte något särskilt med modellen. Man kan snarare misstänka att LG satt med en överproduktion av det gamla chassit och mest försöker hitta kreativa sätt att sälja den som något extra.

Det som diskuteras är ifall CS är en motsvarande panel som satt i C1 eller om senare tillverkning har den typ av paneler som sitter i C2 och ifall detta ändrats under året i takt med att tillverkningen fortgår. Oavsett vad är det i praktiken väldigt liten betydelse för kvaliteten på apparaten.

Men hänger fortfarande inte med. Antingen är det C1 eller C2 ? Hur vet jag vilken det är?