Vinn nätagg från Seasonic

Vad Betyder "16:9 Full Frame" På DVD:er?

Permalänk
Medlem

Vad Betyder "16:9 Full Frame" På DVD:er?

Hej,

Jag undrar vad "16:9 Full Frame" betyder när det står på DVD:er som denna:
Stargate SG1 Complete Season 1 & 2 Series Box Sets Science Fiction New & Sealed

Från lite Googlande så fattar jag det som att det syftar på "aspect ratio"/bildformatet 16:9. Det säger mig tyvärr inte vilken upplösning det är på videon.

Vet någon här vilken upplösning (i pixlar) jag kan vänta mig? Jag har även frågat säljaren men inte fått svar ännu.

Permalänk
Medlem

Standard upplösning för DVD är 720x480 pixlar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Standard upplösning för DVD är 720x480 pixlar.

Om du bor i USA eller andra länder som körde NTSC. Skivor riktade till PAL-regioner är 576i eller 576p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du bor i USA eller andra länder som körde NTSC. Skivor riktade till PAL-regioner är 576i eller 576p.

Sant, tänkte inte på att det var skillnad på PAL och NTSC.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Eftersom det är PAL-skivor lagras videon i 720x576 på DVDn. MEN för att få widescreen ut från en DVD är pixlarna inte 1:1 kvadratiska, utan varje pixel är nedkodad med en annan Display Aspect Ratio (DAR) som innebär att spelaren stretchar ut bilden till widescreen, motsvarande 1024x576 pixlar. Tar du en skärmdump av en DVD-ström med t ex VLC blir alltså bilden 1024x576 istället för de 720x576 som egentligen lagras på skivan. Tittar du på den rena videon från DVDn, utan att ta hänsyn till DAR, ser alltså allting långt och smalt ut.

Edit: Detta är alltså väldigt mycket bättre än de widescreen-produktioner som bara kodats ner rakt av till 720 pixlar på bredden vilket resulterar i 405 pixlar bildinnehåll på höjden och resten svart upptill och nedtill. Här utnyttjas DVD-formatet till fullo.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Just i detta fallet så är materialet mastrat i 480, så resten är bara interpolerat eller finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Hej,

Jag undrar vad "16:9 Full Frame" betyder när det står på DVD:er som denna:
Stargate SG1 Complete Season 1 & 2 Series Box Sets Science Fiction New & Sealed

Från lite Googlande så fattar jag det som att det syftar på "aspect ratio"/bildformatet 16:9. Det säger mig tyvärr inte vilken upplösning det är på videon.

Vet någon här vilken upplösning (i pixlar) jag kan vänta mig? Jag har även frågat säljaren men inte fått svar ännu.

Exakt, 16:9 är aspect ratio. Vidare betyder "Full Frame" att bilden inte har beskurits utifrån hur den ursprungligen visades. På DVD-tiden, speciellt i USA, var det väldigt vanligt att TV-serier och filmer beskars till 4:3 för DVD-utgåvan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Just i detta fallet så är materialet mastrat i 480, så resten är bara interpolerat eller finns inte.

Jo, så kan det vara med tv-serier när de ursprungligen är gjorda för USA, just på grund av att NTSC har lägre upplösning. Värst är det ju med sådant som från början dessutom är gjort på videoband och inte på film, dvs det går inte ens att fixa det med en riktig omskanning råmaterialet för nyare format.

Permalänk
Medlem

Finns det någon release som har sann "Full HD" (DVD eller Blu-Ray)? Om så undrar jag var jag kan köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Finns det någon release som har sann "Full HD" (DVD eller Blu-Ray)? Om så undrar jag var jag kan köpa det.

Menar du specifikt Stargate SG1?

Annars. BluRay är 1080p. Alltså full HD.
Sen finns det ju 4k Bluray nu förtiden oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Verkar inte som SG1 har remastrats (inte än iaf). Iofs något år gammal artikel, men hittar ingen nyare mer relevant: https://www.gateworld.net/news/2020/12/stargate-sg1-atlantis-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Kan tipsa om detta.

Permalänk
Medlem

https://www.blu-ray.com/movies/Stargate-SG-1-The-Complete-Ser...

Du är lite sen på bollen så det blir nog import med tull och moms.

Du kan prenumerera på MGM via Amazon Prime så får du tillgång till serien också.
https://www.moviezine.se/nyheter/amazon-prime-video-kanaler-m...

Permalänk
Medlem

Såg denna serie för länge sedan, inte alla avsnitt - så har planerat att se om den då den ju legat på , eh, hum, netflix tror jag, tills för ett tag sedan. Jag har Amazon Prime, men inte MGM. Hur som helst, det känns som att man nog ungefär lika gärna kan se DVD-utgåvan som Blu-ray, prisskillnaden om man köper är ju ganska stor (DVDer går att få begagnat billigare).

En jämförelse : https://www.youtube.com/watch?v=wyld4thGNtI

Som vanligt är det dock på andra ställen man får leta om man vill ha en hybrid av blu-ray-bilden och DVD-ljudspåret (som enligt länkar ovan tycks bäst).

Påminner lite om hur det är med Babylon 5, ett helskotta att kunna se den "bästa" versionen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave