Bör jag utöka i DDR4 på detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Bör jag utöka i DDR4 på detta moderkort?

Jag har idag ett ASUS PRIME B450-PLUS med två stycken DDR4 á 2x8GB.

Enligt manualen ska moderkortet klara upp till 64GB och till min fråga: märker man någon markant skillnad om man även sätter in 2x4? Samtliga minneskort är från Corsair och på 2666Mhz.

Permalänk
Medlem

Beror ju vad du sysslar med, tex bild/video redigering, streaming så kan det underlätta men vid spel är det en marginell skillnad skulle jag säga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om det är DDR4 och samma hastighet så är svaret på din fråga ja.

Ser ut att vara dual channel på kortet och jag skulle rekommenderar att köra likadana minnen i de resterande slot.
Det är såklart mer stabilt att köra en kanal än på samtliga. Men det är säkert inget som kommer märkas av.

Till din fråga på om man märker någon skillnad så säger jag rosa.
Det beror ju helt och hållet på vad du gör, hur mycket minne som används idag av de olika processer som körs etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Datorn används primärt till redigering av bild och video, så jag sätter i dom och kikar hur det ter sig. Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Om du har är det bara att sätta i men om du ska köpa så kostar det typ lika mycket som 16gb ram

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se