Fyra av fem Nvidia-användare aktiverar ray tracing och DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja det är en bra fråga förstås. Men gissar att amd inte publicerar denna info även om de kanske vet.

Vad jag vet så samlar Nvidia mycket telemetri med GF Experience medan AMD inte samlar data i samma utsträckning i Radeon Software. Så det kanske är så att de inte ens har siffror på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Antar att det är samma som DLSS swapper?<Uppladdad bildlänk>

Använder du detta? Funkar bra?

Ang topic:
Använder DLSS om det behövs, och raytracing om jag mot förmodan kan hålla stabila 120 fps med det påslaget. Tycker dock inte att grafiken blir särskilt mycket bättre i förhållande till prestandaförlusten med raytracing.

Permalänk

Är väl inte så konstigt. 40-serien är ju det första kort som stödjer RT på riktig. Dom skulle skippa RT på både 20 och 30 utan väntat till det var lite mer moget. Då kunde dom ökat priset ännu mer.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För att få högre FPS?

Visst att man kan prioritera lite olika, men dom flesta spel med raytracing är väl ändå singleplayer-spel där upplevelsen med fin grafik, bra musik, story jadda jadda är det viktiga, o med fin raytracing så som i Cyberpunk kommer ju den upplevelsen öka rätt bra, o med trick som DLSS så får man ökad framerate med bättre AA på köpet. Är man sen rädd för temporal aliasing som blir tydligare ju lägre framerate är så är ju en väl implementera motion blur gött att ha också.

Permalänk
Medlem

Självfallet att det är aktiverat. Stor del till varför jag köpte ett 4080 är inte bara med rå prestanda över ett 1080 utan många grafiska och teknologiska fördelar som ytterligare höjer kvalite och FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag undrar vad den 20procenten gör? Varför köpte man ett 4000 kort, produktionsmedia?

Spela spel bara? Man kör de inställningar man vill ha. I många shooters kör jag utan AA, det ser definitivt inte lika bra ut utan AA, men känner att det generellt gör det svårare att se små saker på avstånd. Bara för att man kan köra något behöver det inte betyda att man måste köra det vare sig man gillar det eller inte. Spelade nyligen igenom Dying light 2 igen och där kommer RT med en hel del ghosting, lite samma känsla som typ Minecraft RT där ljuset inte är ray-traced i realtid utan all RT-illumination liksom flyter ut sakta.

Väldigt snyggt om man står still och tittar på en scen, irriterande när saker rör sig- därav slås det av. Ännu mer irriterande när man slår på eller av ficklampa och ändring från ljus på->av->på sker sakta snarare än direkt.

Slog likväl på det från och till när jag gick runt i settlements osv eller smög runt på natten, men oftast var det mer irriterande än det var snyggt liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är väl inte så konstigt. 40-serien är ju det första kort som stödjer RT på riktig.

*Korrektion: RTX 4090 är första kortet med vettig prestanda för RT på riktigt.

Permalänk

Tycker det är pinsamt vad många anti RT, DLSS, FG det finns i detta forumet

Permalänk

Kör med ray tracing på så länge jag får ut 120 fps, DLSS kör jag aldrig med tycker det är tillräckligt med ögongodis funktioner på

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Antar att det är samma som DLSS swapper?<Uppladdad bildlänk>

Har letat efter något sådant, har bytt ut dom manuellt

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

kör med DLSS Quality om det erbjuds då jag inte märker någon skillnad när jag spelar på 77" OLED och handkontroll då man sitter ca 3m ifrån, beroende på spel så sänks förbrukningen på över 100W, i tex Last Of Us med 4090 ligger jag på ca 150W låst till 60FPS, annars över 250W.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Slog på dlss i betan på diablo4 då jag hade stutter problem .Så bra att det finns

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

När jag hade Nvidia såg jag till att aldrig installera GF Experience, är det ett krav numera? Känns inte så nice att skinnjackan övervakar vilka spel och hur man spelar...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

När jag hade Nvidia såg jag till att aldrig installera GF Experience, är det ett krav numera? Känns inte så nice att skinnjackan övervakar vilka spel och hur man spelar...

GFE går att välja bort vid installation av drivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Slog på dlss i betan på diablo4 då jag hade stutter problem .Så bra att det finns

Skulle gissa att mesta av det är löst till launch- hade enbart serverlag själv, rätt tydlig rubberbanding osv, men inga stutters. Dock märkte jag att spelet antingen allokerar vansinnigt med VRAM och RAM eller har någon slags läcka, VRAM låg på strax under 16GB konstant och RAM strax under 32GB konstant. Nog för att det är snyggt och har ruskigt snabba laddningstider men känns lite i överkant

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är väl inte så konstigt. 40-serien är ju det första kort som stödjer RT på riktig. Dom skulle skippa RT på både 20 och 30 utan väntat till det var lite mer moget. Då kunde dom ökat priset ännu mer.

Fast se det ur en spelutvecklares synpunkt.
Varför utveckla för RT om det inte finns några grafikkort på marknaden som har stöd för tekniken?

När RTX 2000 serien lanserades fanns det få spel som hade RT stöd.
Fanns det ens något som hade färdigt RT stöd på lanseringsdagen av RTX 2080 ?
Men nu finns det fler.
Att det finns fler kort med hårdvaru RT stöd på marknaden än det fanns 2018 är definitivt en anledning för spelutvecklare att satsa mer på det.

Det blir lite av en hönan eller ägget situation.
Varför göra mjukvara utan hårdvara, varför göra hårdvara utan mjukvara.

Ibland måste man börja någonstans.

Om man ska springa ett maraton.
Så måste man börja med första steget.

Permalänk
Medlem

Sen kan det väl vara så också att även av spel som har stöd.
Att i vissa spel så ger RT mer och i andra kanske man inte märker lika stor skillnad.
Samt att inverkar på prestanda kan skilja i olika spel.
Så man kanske har RT påslaget i vissa titlar och avslaget i andra?

Citat:

Brukar du använda ray tracing eller DLSS?

Inte ännu.
Men jag borde få mitt nya grafikkort nästa vecka.
När jag har ett grafikkort som faktiskt har stöd för det så kommer jag definitivt att testa åtminstone.
Sen i vilken utsträckning jag kommer använda det återstår att se.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

kan annars rekommendera DLSS Swapper, man får helt enkelt den senaste versionen av DLSS med alla förbättringar.

https://github.com/beeradmoore/dlss-swapper

Antar att det funkar med 3000-serien, eller är det bara för 4000-korten?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Antar att det funkar med 3000-serien, eller är det bara för 4000-korten?

funkar för alla kort med stöd för DLSS.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

När jag hade Nvidia såg jag till att aldrig installera GF Experience, är det ett krav numera? Känns inte så nice att skinnjackan övervakar vilka spel och hur man spelar...

Frågan är om man får bort allt. Men sen finns exempelvis https://hardforum.com/threads/psa-use-nvcleanstall-to-debloat... också. Har dock inte testat denna själv.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Använder typ alltid DLSS :). Tyvärr räcker inte 3070 riktigt till RT oftast men längtar tills jag kan köra det fullt ut också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Använder du detta? Funkar bra?

Ang topic:
Använder DLSS om det behövs, och raytracing om jag mot förmodan kan hålla stabila 120 fps med det påslaget. Tycker dock inte att grafiken blir särskilt mycket bättre i förhållande till prestandaförlusten med raytracing.

Yes, jag anväder DLSS Swapper, fungerar finfint, dock tror jag bara det fungerar för Steam spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Dlss quality och DLDSR 1620p på 1080p skärm ger förhållandevis mycket bang för pengarna 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

funkar för alla kort med stöd för DLSS.

Ok, tackar, blir att testa lite

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Raytracing är snyggt när man står stilla och glor. Men spelar jag så bryr jag mig sällan om det. Alltid DLSS dock.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det är väl inte svårt att föreställa sig att långt färre med amd kort kör med raytracing på? Så illa som de presterar med RT. Folk som köper amd, särskilt toppmodellerna, väljer ju aktivt bort raytracing. Det ingår i köpet så att säga. Tar man det beslutet, att köpa amd kort, då är man inget fan av raytracing.

Fast kanske inte så enkelt.

Jag är en fan av standarder som raytracing, och ville kunna spela de flesta spelen med raytracing i 1080p, men samtidigt ha 12 GB minne, och inte betala överpriser utan få en bra deal, och när det alltmer såg ut som att nästa generation i mitt prisintervall trots förhoppningsvis bättre raytracing ändå bara skulle få 8 GB oavsett tillverkare, blev mitt val 6700 XT förra året, speciellt som jag fick med två spel jag ändå var intresserad av. Då blev ju priset för kortet i sig väldigt attraktivt. Nästan normalt.

Senast spelade jag klart t ex Guardians of the Galaxy på 1080p Ultra, raytracing Ultra, ett spel som presterar mycket bättre med max raytracing än vad det ser ut att göra i Sweclockers testsvit. Testsviten använder gamla drivrutiner, och förmodligen var det något fel med just det spelet. Min dator med ett 5600X och 16 GB DDR4 3200 MHz, SAM får ett minvärde på 34, medel 56, (vilket är helt ok spelbarhet för mig), medan Sweclockers mycket bättre dator (12900KS, 32 GB DDR5 6400 MHz) får min 32, medel 50, vilket ju är mycket märkligt i jämförelse. Så jag skulle inte lita alltför mycket just på testsvitens gamla testvärden. Om man nu inte vill bekräfta fördomen att det inte går att spela med raytracing påslagen på ett AMD-kort...

Jag får såklart välja bort vissa spel med väldigt mycket raytracing, som Cyberpunk 2077, men jag väntar oftast ändå gärna med att köpa spel innan dess "slutgiltiga form" är nådd - om man vet det, typ som med alla dlc etc. Och nu med CP 2077s senaste uppdatering har det nog fått sin slutgiltiga form så att det kan vara dags att ta sig igenom det. Och eftersom jag inte lade ut så mycket pengar på mitt kort känns det inte så obekvämt att uppgradera nästa generation igen, då det förmodligen finns ännu bättre kort för raytracing i de lägre prisklasser jag är intresserad av att köpa i, som faktiskt kan hantera pathtracingen i det spelet, helst utan uppskalning.

Permalänk
Medlem

"Kul" att nVidia håller koll på användarna.
Vekligen illa att verktyg som "NVCleanstall" behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Fast kanske inte så enkelt.

Jag är en fan av standarder som raytracing, och ville kunna spela de flesta spelen med raytracing i 1080p, men samtidigt ha 12 GB minne, och inte betala överpriser utan få en bra deal, och när det alltmer såg ut som att nästa generation i mitt prisintervall trots förhoppningsvis bättre raytracing ändå bara skulle få 8 GB oavsett tillverkare, blev mitt val 6700 XT förra året, speciellt som jag fick med två spel jag ändå var intresserad av. Då blev ju priset för kortet i sig väldigt attraktivt. Nästan normalt.

Senast spelade jag klart t ex Guardians of the Galaxy på 1080p Ultra, raytracing Ultra, ett spel som presterar mycket bättre med max raytracing än vad det ser ut att göra i Sweclockers testsvit. Testsviten använder gamla drivrutiner, och förmodligen var det något fel med just det spelet. Min dator med ett 5600X och 16 GB DDR4 3200 MHz, SAM får ett minvärde på 34, medel 56, (vilket är helt ok spelbarhet för mig), medan Sweclockers mycket bättre dator (12900KS, 32 GB DDR5 6400 MHz) får min 32, medel 50, vilket ju är mycket märkligt i jämförelse. Så jag skulle inte lita alltför mycket just på testsvitens gamla testvärden. Om man nu inte vill bekräfta fördomen att det inte går att spela med raytracing påslagen på ett AMD-kort...

Jag får såklart välja bort vissa spel med väldigt mycket raytracing, som Cyberpunk 2077, men jag väntar oftast ändå gärna med att köpa spel innan dess "slutgiltiga form" är nådd - om man vet det, typ som med alla dlc etc. Och nu med CP 2077s senaste uppdatering har det nog fått sin slutgiltiga form så att det kan vara dags att ta sig igenom det. Och eftersom jag inte lade ut så mycket pengar på mitt kort känns det inte så obekvämt att uppgradera nästa generation igen, då det förmodligen finns ännu bättre kort för raytracing i de lägre prisklasser jag är intresserad av att köpa i, som faktiskt kan hantera pathtracingen i det spelet, helst utan uppskalning.

Mycket bra skrivet!

Känns som att du skrev för oss mer "vardagliga" människor och inte specifikt en entusiast i den bemärkelsen. För jag tror det är långt ifrån alla som köper någon av de senaste komponenterna och spelar mycket. Majoriteten av oss är troligen i samma sits som dig, med familj, jobb osv i våra liv. Satt tyckte din text var en mycket bra reflektion av majoriteten av oss.

Permalänk
Medlem

Men nu skapade jag en omröstning på sweclockers så att vi vet hur det står till på riktigt :), Nvidia kan man inte lita på.

#20009404

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Jamen självklart, varför skulle man inte vilja ha finare grafik när man väl lagt massa pengar på ett nytt o dyrt grafikkort?

Jag vet inte...
Jag har ett RTX 2070 och en 4K-skärm ;).
Ray tracing ger 10-15 stadiga FPS hehe. Det är inte värt det.

DLSS är däremot guld värt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled