Asus Steam Deck-utmanare får prislapp på 9 000 kronor

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anders190:

Jag undrar hur mycket vinst Asus gör på denna. Tillräckligt för att produkten faktiskt existerar och släpps men till skillnad mot Valve kan de inte tjäna på försäljning av mjukvara till den. Det är ändå dyrare komponenter som kommer att användas till denna, nu tvivlar jag på att Valve subventionerat Steam Deck utan de lär gå med vinst på varenda de säljer.

Kul med lansering men osannolikt att jag uppgraderar. Dock nyfiken på tester gällande batteritid och kylprestanda. Det är trots allt den begränsade faktorn.

Har också funderat på det. Å andra sidan lär Valve ha en del utvecklingskostnader för Steam OS, vidareutveckling av Proton och dylikt. De verkar ju lägga en del resurser på det, men som du säger kommer det åtminstone delvis in i form av Steam-köp sedan. Spontant känns det som att det nog är ganska knappa marginaler på ROG Ally, det känns som ett lågt slutpris i relation till hårdvaran. Men de kanske fått någon superdeal av AMD och lyckats pressa ned kostnaden på systemkretsen.

Permalänk
Medlem

Gött en sån tar vi! Är egentligen rätt nöjd med min Steam deck, men mer kräm och W11 är alltid trevligt(gillar SteamOS) men vore grymt att kunna beta av sitt game pass bibliotek när man är iväg och har lite tid över.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funket:

Kör nog hellre gaming via molnet till mobilen som numera har så galet bra skärmar + kontrollerlösning. Men förstår att man vill köpa en sån här om man ofta är på platser utan obegränsad datauppkoppling (transport t.ex.)

Tycker molnlösning till mobilen fungerar hyfsat bra men fördrar nog ändå en separat lösning. Den billigare varianten är därför intressant. Vi skulle den väga mindre än Steamdeck också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Windows är en deal-breaker, håller mig till decken.

Förstår ej hur det är en deal breaker. Du kan ju inte spela alla spel på Linux pga OS. Med Windows öppnas det upp pga support för diverse tredjeprogram (EAC etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår ej hur det är en deal breaker. Du kan ju inte spela alla spel på Linux pga OS. Med Windows öppnas det upp pga support för diverse tredjeprogram (EAC etc).

Jag har inte stött på ett enda spel som inte fungerar, flrutom det rätt uppenbara som VR tex

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Synd att den är dyrare än steam deck blä..

Permalänk
Medlem

Att den skall vara väldigt mycket tystare (mtp fläktar) gör den väldigt intressant jmf Steam Deck.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa denna istället för Steam Deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Varför ska man köpa denna istället för Steam Deck?

Högre prestanda och bättre skärm bl.a.

Permalänk
Viking
Skrivet av Viceroy:

Varför ska man köpa denna istället för Steam Deck?

För att den är bättre?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Varför ska man köpa denna istället för Steam Deck?

Den är kraftfullare, annars ser jag ingen anledning förutom smaksak.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Älskar min steam deck men denna ser intressant ut, om jag kan köra staeamOS på den hyfsat smärtfritt

Permalänk
Medlem

Nackdelar är eventuellt Asus Armoury Crate. Har väl ett sisådär track-record hos många.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Intressant.
Hur bedömmer du prestandan och funktioner med windows på steam deck.
För var det problem med spelen flöt sämre och ljud kontroller mm slutade fungera

Det fungerar överlag bra att navigera sig fram, dock är det kanske inte lika intuitivt som SteamOS i alla lägen. t.ex. för att logga in på Windows använder jag en PIN-kod och det fungerar okej så länge jag använder touchskärmen (du får upp en digital numpad på skärmen). Däremot om jag vill navigera med "musplattorna" eller joysticksen, då måste jag öppna upp hjälpmedel först nere i högra hörnet och dra up on-screen keyboard.

Men som sagt så skriver jag bara in PIN-koden med touchskärmen. Väl inne är det hur enkelt som helst att navigera runt: musplattorna fungerar precis som vanligt. Kan klicka, dubbelklicka, högerklicka och två-finger scrolla. Att gå in och ur Big Picture är MYCKET snabbare än i SteamOS – vi pratar några sekunder, kontra processen att halvt starta om Decken med SteamOS.

När det kommer till ljud och sådant har jag ännu inte upplevt några problem. Enda som sticker ut är att första gången jag skulle starta Skyrim fick jag göra det genom vanliga Steam (alltså utanför Big Picture Mode), för annars fick jag bara svart skärm. Men efter den första starten så har det fungerat i BPM också. Utöver Skyrim är det faktiskt inget spel som knusslat..

Regelrätta prestandasiffror är svårt att jämföra då jag alltid körde 720p med FSR i SteamOS. Detta är något som då saknas under Windows 11 om inte spelet i sig har direkt stöd för FSR i sina menyval. Därmed kommer prestandan vara något sämre många gånger tack vare att spelen renderas i 800p native. Vissa spel tillåter mig inte att ändra upplösningen alls heller, utan det är 1280 x 800p som gäller bara (syns inga som helst andra upplösningar att välja mellan).

I slutet av dagen är det en personlig avvägnings- och preferensfråga:
Du tappar några funktioner som vissa nog skulle anse vara kritiska (likt OS-vid FSR och TDP-kontroll), men man vinner på andra områden. För mig har det varit en stor vinst att göra bytet, detta då många spel som jag tänkte spela när jag köpte Decken rakt av inte går att spela under Linux/SteamOS – må det vara kompabilitetsproblem eller anti-fusk som sätter käppar i hjulen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förstår ej hur det är en deal breaker. Du kan ju inte spela alla spel på Linux pga OS. Med Windows öppnas det upp pga support för diverse tredjeprogram (EAC etc).

Jag använder inte Windows annat än i nödfall då jag temporärt behöver använda något specifikt program.

Permalänk
Medlem

kan dom inte göra en sådan här modell utan skärm + kontrollers och ersätta det med bättre kylning för högre prestanda samt att man får en docka så man kan koppla en skärm + kringutrustning till den, så man får en extremt portabel PC som man bara dockar för att använda

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

kan dom inte göra en sådan här modell utan skärm + kontrollers och ersätta det med bättre kylning för högre prestanda samt att man får en docka så man kan koppla en skärm + kringutrustning till den, så man får en extremt portabel PC som man bara dockar för att använda

Finns ju Mini PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För att den är bättre?

Bättre är subjektivt, starkare är den dock. Den saknar ju till exempel en massa alternativa kontrollfunktioner som Deck har och möjligen även gyrofunktionen. Väldigt användbara grejer för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle de välja att matcha Steam Deck även där kan det handla om en nivå runt 5 000 kronor.

Asus är inte i samma position. Valve beräknar ju att de kommer sälja spel på Steam för att kompensera det pressade priset på Steam Deck (likt PlayStation och Xbox), Asus måste göra vinst på varje enhet.

Permalänk
Sötast

Har svårt att förstå varför konkurrenterna inte utnyttjar steamOS.
Eller ja, det är ju företag så Windows är ju fortfarande det smarta kortet rent ekonomiskt kortsiktigt.

Valve har lagt 10+ år nu på steamOS, proton och att lyckas skapa en miljö fri från Microsoft.

De såklart inte 100% av vägen än, men de är definitivt 95%+
Som konkurrent till hårdvaran steamdeck kan man istället joina teamet och samarbeta med Valve för att rubba marknaden ytterligare.

Att köra spel på Linux, om Linux hade fått exakt lika bra drivrutiner och hårdvarustöd till hårdvara lämpad för gaming borde enligt konstens regler rulla bättre samt längre på Linux.

Detta hade i längden också gjort att användare kunde slått sig fria från microsofts handfängsel.

Jag antar dock att Microsoft har ett ganska så tjockt finger i spelet och motiverar konkurrenterna till steamdeck att hålla sig till gamla kära Microsoft bloatware.

Jämför du OS för OS och steamOS fortsätter optimeras, samt får bäst drivers möjligt så hade steamOS kunnat närma sig prestandan av en konsoll, alltså långt bortom prestandan av vad Windows skulle kunna ge med anledningen av att Windows kör hundratals tjänster, konstant pratar över nätverket med microsoft, partners osv och utför alla sina funktioner Microsoft anser lämpliga.

En linux dist kan vara just det, extremt minimal och barebone med ett syfte. Tänk då att kunna slippa proton och allt annat trolleri som krävs idag för att alla spelen är skrivna för ett annat os. Mycket prestanda som brinner rakt ut i värme bara :/

Tänk så tragiskt egentligen med lite statistisk manipulation så:
Finns det flera miljarder människor online.
flera miljoner applikationer och mjukvaror
ett operativsystem

och miljontals användare som som säger "vad är det för fel på windows?"
Det är kanske inget fel på det, men varför är så många människor helt ok med bara ett alternativ? och varför är det excentriskt att inte vilja använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Synd bara att det är samma pris även fast den saknar skärm, batteri och kontroller och är RDNA2 istället för RDNA3. Tappar lite poängen.

Tyckte också att det var trevligt med en mini-PC eller liknande med Ryzen Z1 Extreme men då får den ju vara billigare än en konsol också...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Asus är inte i samma position. Valve beräknar ju att de kommer sälja spel på Steam för att kompensera det pressade priset på Steam Deck (likt PlayStation och Xbox), Asus måste göra vinst på varje enhet.

Tror inte att Valve kommer att sälja tillräckligt många fler spel genom Steam pga Steam Deck för att kompensera för priset, men sen så satsar de ju inte heller på Proton, SteamOS , Steam Deck, osv för att kunna sälja fler spel (eller för den delen för att de vurmar för linuxanvändare), de satsar på det för att de skall kunna existera i framtid där Microsoft fått för sig att låsa Windows och tvinga att all försäljning av mjukvara går genom deras "store".

Permalänk
Medlem

Vettig HTPC kandidat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lauchen:

Tycker molnlösning till mobilen fungerar hyfsat bra men fördrar nog ändå en separat lösning. Den billigare varianten är därför intressant. Vi skulle den väga mindre än Steamdeck också.

Slår ett slag för Ayn Odin här.

Handhållen med Android och bra spelkontroller, tyvärr lite dyr med tull och allt. Jag spelar en massa gamla spel emulerat och förstås XB- och GP-Streaming samt streamat från datorn. Fått mycket mer användning av den än av Switchen ändå.

Edit: Länk: https://www.ayntec.com/collections/odin Nedsatt nu, så plötsligt inte så dyr längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har svårt att förstå varför konkurrenterna inte utnyttjar steamOS.
Eller ja, det är ju företag så Windows är ju fortfarande det smarta kortet rent ekonomiskt kortsiktigt.

Valve har lagt 10+ år nu på steamOS, proton och att lyckas skapa en miljö fri från Microsoft.

De såklart inte 100% av vägen än, men de är definitivt 95%+
Som konkurrent till hårdvaran steamdeck kan man istället joina teamet och samarbeta med Valve för att rubba marknaden ytterligare.

Att köra spel på Linux, om Linux hade fått exakt lika bra drivrutiner och hårdvarustöd till hårdvara lämpad för gaming borde enligt konstens regler rulla bättre samt längre på Linux.

Detta hade i längden också gjort att användare kunde slått sig fria från microsofts handfängsel.

Jag antar dock att Microsoft har ett ganska så tjockt finger i spelet och motiverar konkurrenterna till steamdeck att hålla sig till gamla kära Microsoft bloatware.

Jämför du OS för OS och steamOS fortsätter optimeras, samt får bäst drivers möjligt så hade steamOS kunnat närma sig prestandan av en konsoll, alltså långt bortom prestandan av vad Windows skulle kunna ge med anledningen av att Windows kör hundratals tjänster, konstant pratar över nätverket med microsoft, partners osv och utför alla sina funktioner Microsoft anser lämpliga.

En linux dist kan vara just det, extremt minimal och barebone med ett syfte. Tänk då att kunna slippa proton och allt annat trolleri som krävs idag för att alla spelen är skrivna för ett annat os. Mycket prestanda som brinner rakt ut i värme bara :/

Tänk så tragiskt egentligen med lite statistisk manipulation så:
Finns det flera miljarder människor online.
flera miljoner applikationer och mjukvaror
ett operativsystem

och miljontals användare som som säger "vad är det för fel på windows?"
Det är kanske inget fel på det, men varför är så många människor helt ok med bara ett alternativ? och varför är det excentriskt att inte vilja använda det?

Japp.
Läste nått att Valve ser bla Steam Deck som en "referens design". Den får för all del "kopieras" och alla är välkomna att använda SteamOS. Men det är som du säger, säkert nått som MS är med och petar, eller så "låter det bättre" med windows. Jag vet inte.
Men sen är det ju så att Windows enheter lär dom flesta använda steam så Valve får in deg endå den vägen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Varför ska man köpa denna istället för Steam Deck?

Inte mycket dyrare, 3-3 gånger så hög prestanda och förmodligen mycket bättre skärm (vilket inte skulle vara så svårt f.ö.).

Steam Deck fungerar förvånande bra med tanke på dess teoretiska prestanda. Men det är uppenbart att den har svårt att handskas med de senaste/tyngsta spelen. Denna från Asus borde inte ha några som helst bekymmer med dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Slår ett slag för Ayn Odin här.

Handhållen med Android och bra spelkontroller, tyvärr lite dyr med tull och allt. Jag spelar en massa gamla spel emulerat och förstås XB- och GP-Streaming samt streamat från datorn. Fått mycket mer användning av den än av Switchen ändå.

Edit: Länk: https://www.ayntec.com/collections/odin Nedsatt nu, så plötsligt inte så dyr längre.

Tycker ändå priset känns hyfsat ska kolla on den. Hur lång batteritid är det?

Permalänk
Medlem

När får vi en tråd som relatetar till Windows och där 2 första sidorna inte består av 1-3 inlägg som säger att man hellre föredrar Linux?

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har installerat Windows 11 på min Steam Deck och ärligt talat fungerar det absolut klockrent. Det jag har tappat är funktioner som FSR oavsett spel och förmågan att ställa in TDP löpande. Men ur ett användarperspektiv är det faktiskt nästan bättre rent allmänt då man inte behöver trixa med Wine, Proton och allehanda andra lösningar.

Har dessutom valt att köra Steam som startup-program ihop med Big Picture Mode. Enda jag behövde göra för samma upplevelse som på Linux var att opta-in för Steam Beta (direkt genom Steam), och sedan lägga till " -gamepadui" som en launch-command på Steam.exe – nu upptäcker Steam kontrollerna precis som i SteamOS.

Ovan är jag övertygad om kommer fungera på Asus också, detta då gamepadui-kommandot lägger till stöd för att snabbyta mellan t.ex. Xbox, Playstation och Switch-layout med ett par knapptryck. Så länge som Ally använder sig av Xinput för sina knappar kommer samtliga spel som har stöd för en kontroller fungera direkt ur lådan med Steam åtminstone. Sedan verkar det finnas ett samarbete med Xbox Game Pass, så rätt säker på att man löst den biten med redan på något vis.

Skrivet av Yatagarasu:

Det fungerar överlag bra att navigera sig fram, dock är det kanske inte lika intuitivt som SteamOS i alla lägen. t.ex. för att logga in på Windows använder jag en PIN-kod och det fungerar okej så länge jag använder touchskärmen (du får upp en digital numpad på skärmen). Däremot om jag vill navigera med "musplattorna" eller joysticksen, då måste jag öppna upp hjälpmedel först nere i högra hörnet och dra up on-screen keyboard.

Men som sagt så skriver jag bara in PIN-koden med touchskärmen. Väl inne är det hur enkelt som helst att navigera runt: musplattorna fungerar precis som vanligt. Kan klicka, dubbelklicka, högerklicka och två-finger scrolla. Att gå in och ur Big Picture är MYCKET snabbare än i SteamOS – vi pratar några sekunder, kontra processen att halvt starta om Decken med SteamOS.

När det kommer till ljud och sådant har jag ännu inte upplevt några problem. Enda som sticker ut är att första gången jag skulle starta Skyrim fick jag göra det genom vanliga Steam (alltså utanför Big Picture Mode), för annars fick jag bara svart skärm. Men efter den första starten så har det fungerat i BPM också. Utöver Skyrim är det faktiskt inget spel som knusslat..

Regelrätta prestandasiffror är svårt att jämföra då jag alltid körde 720p med FSR i SteamOS. Detta är något som då saknas under Windows 11 om inte spelet i sig har direkt stöd för FSR i sina menyval. Därmed kommer prestandan vara något sämre många gånger tack vare att spelen renderas i 800p native. Vissa spel tillåter mig inte att ändra upplösningen alls heller, utan det är 1280 x 800p som gäller bara (syns inga som helst andra upplösningar att välja mellan).

I slutet av dagen är det en personlig avvägnings- och preferensfråga:
Du tappar några funktioner som vissa nog skulle anse vara kritiska (likt OS-vid FSR och TDP-kontroll), men man vinner på andra områden. För mig har det varit en stor vinst att göra bytet, detta då många spel som jag tänkte spela när jag köpte Decken rakt av inte går att spela under Linux/SteamOS – må det vara kompabilitetsproblem eller anti-fusk som sätter käppar i hjulen.

Intressant, tack för dina erfarenheter! Har funderat på att göra samma sak själv men inte lagt ner tiden ännu. Just att kunna använda allt jag vill kunna använda och framförallt Game Pass ser jag stort värde i. Med lite tur kanske det blir att prova under semestern.

Skrivet av landmarks:

Har också funderat på det. Å andra sidan lär Valve ha en del utvecklingskostnader för Steam OS, vidareutveckling av Proton och dylikt. De verkar ju lägga en del resurser på det, men som du säger kommer det åtminstone delvis in i form av Steam-köp sedan. Spontant känns det som att det nog är ganska knappa marginaler på ROG Ally, det känns som ett lågt slutpris i relation till hårdvaran. Men de kanske fått någon superdeal av AMD och lyckats pressa ned kostnaden på systemkretsen.

Ja precis. För Valve är det nog värt oavsett vad investeringen kostar men får inte ihop det med Asus. De säljer ju redan produkter med små marginaler redan men i sådanna volymer att det fortfarande är värt det. Tänker lite på EVGA här som ändå släppte grafikkortsmarknaden.

Tror nog du är något på spåret där, någon bra deal vore inte orimligt. Kul oavsett iallafall, mer sånt här.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lauchen:

Tycker ändå priset känns hyfsat ska kolla on den. Hur lång batteritid är det?

Batteritiden är bra men beror helt på vad man gör med den. Kanske 4-6 timmar med de tyngre PS2-spelen eller så, och vad som känns som dagar med SNES.

Edit: Ska du köpa så kan det vara värt att fundera på "lite", den är billigare än Pro och har en modernare men mer okänd SoC och därmed också nyare version av Android. I början var den en del sämre på spel men de som utvecklar emulatorer och liknande har jobbat på det och nu är den riktigt bra. Å andra sidan har Base/Pro mer RAM och Snapdragon.