"Du har redan deltagit i den här omröstningen."

Permalänk

"Du har redan deltagit i den här omröstningen."

Hej,

Tänkte höra om ni har någon aning om varför jag alltid får meddelandet "Du har redan deltagit i den här omröstningen." när jag försöker delta i en poll här.

Alltid tänkt att det är någon annan på samma subnät som också röstar men insåg först nu att då jag är inloggad så borde möjligheten att rösta inte spärras av vilken IP jag sitter på, eller tänker jag galet?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte mekaniken - men om det är IP-baserad spärr och du har på WAN-sidan av routerns som CG-NAT [1] så kan det vara väldigt många användare samtidigt på en och samma publika IP-adress på ISP-sidan ... en enda IP adress kan ha över 60000 portar öppnade (teoretisk 65535 typ)

[1]
Det ser man på om routen blir tilldelad en IP-adress inom området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 på WAN-sidan.

Permalänk
Medlem

Fick det också, gissar att det är en bugg. Jag har inte ett delat IP och jag tvivlar på att de (Sweclockers) går efter IP:t oavsett.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Meddelandet är korrekt, men inte speciellt bra. Efter att du tryckt på "Skicka röst"-knappen kommer servern att spara ditt/dina val och uppdatera statistiken. Tillbaka får du resultat samt meddelandet "Du har redan deltagit i den här omröstningen.", för det är ju något du har gjort i och med att du nyss tryckte på "Skicka röst"-knappen. Den borde ta hänsyn till du nyss tryckte på knappen och endast visa "Du har redan deltagit i den här omröstningen." när du laddar om artikeln/tråden igen, och omröstningen visas på nytt.

Permalänk
Medlem

Om du använder VPN så förekommer det att man får det meddelandet, jag har klagat på det tidigare.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Snubb1:

Om du använder VPN så förekommer det att man får det meddelandet, jag har klagat på det tidigare.

Det har inget med att du använder VPN att göra. Alla användare får detta meddelande efter man deltagit i en omröstning.

Användarna väljer svarsalternativ -> Skickas in till servern -> Servern summerar resultat och kontrollerar om du deltagit -> Användargränssnittet säger: "Du har redan deltagit i den här omröstningen"

För enligt servern har du deltagit och kan inte svara igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Meddelandet är korrekt, men inte speciellt bra. Efter att du tryckt på "Skicka röst"-knappen kommer servern att spara ditt/dina val och uppdatera statistiken. Tillbaka får du resultat samt meddelandet "Du har redan deltagit i den här omröstningen.", för det är ju något du har gjort i och med att du nyss tryckte på "Skicka röst"-knappen. Den borde ta hänsyn till du nyss tryckte på knappen och endast visa "Du har redan deltagit i den här omröstningen." när du laddar om artikeln/tråden igen, och omröstningen visas på nytt.

Jag tolkar hans inlägg med att han INTE har röstat o får meddelandet ändå. ?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det har inget med att du använder VPN att göra. Alla användare får detta meddelande efter man deltagit i en omröstning.

Användarna väljer svarsalternativ -> Skickas in till servern -> Servern summerar resultat och kontrollerar om du deltagit -> Användargränssnittet säger: "Du har redan deltagit i den här omröstningen"

För enligt servern har du deltagit och kan inte svara igen.

Jag tolkar det också som att TS får det INNAN deltagandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det har inget med att du använder VPN att göra. Alla användare får detta meddelande efter man deltagit i en omröstning.

Användarna väljer svarsalternativ -> Skickas in till servern -> Servern summerar resultat och kontrollerar om du deltagit -> Användargränssnittet säger: "Du har redan deltagit i den här omröstningen"

För enligt servern har du deltagit och kan inte svara igen.

så, trådskaparen har deltagit i omröstningen utan att ha deltagit i omröstningen och det är helt korrekt ? du får nog läsa tråden igen

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det här är inte första gången vi får feedback på omröstningar. Och vid varje tillfälle visar det sig att användaren har tryckt på "Skicka röst"-knappen på omröstningen och får detta meddelande EFTER att de tryckt på knappen.

Ofta beskrivs ärendet som TS, att det vid första anblick inte ser ut som att de tryckt på knappen, men vid följdfrågor är påståendet 100%-igt korrekt. Kompletterande sitter många av användarna på samma kontor och "det fungerar för kollegan", men efter en beskrivning av funktionen så visar det sig att alla har samma beteende.