Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem

"Gubben lilla", mest oprofessionella svar jag sett...

Permalänk
Medlem

haha löjligt. Skit i ARN, gör polisanmälan för bedrägeri direkt bara.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

"Gubben lillen ..."
😂😂

Haha ja, hur svarar man ens på de? Och hur kan en seriös kundtjänst skriva så? Borde kanske bara anmäla på en gång men kan inte riktigt hålla mig från att fortsätta konversationen, om inte annat för underhållningen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Skit i ARN, gör polisanmälan för bedrägeri direkt bara.

Enig i detta. Finns ingen anledning att gå via ARN tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det är många skitbolag som säljer saker via Amazon & CDON, vet inte hur många gång man inte varit uppmärksam när man köpt något billigt och sen inser att man får vänta i två veckor för skiten skickas från Kina suck.

Det minsta man kan kräva från dessa är iallafall att dom blir utkastade direkt när dom missköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

[i]“Hej,
Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍
Varan kan returneras till:

Ha! Den fungerade ju inte från första början! Ni som har varit medlemmar på SweClockers sedan tidigare minns säkert privatpersoner som har startat företag med elektronikförsäljning och därmed är min fråga:

När ser vi det första inlägget från ett nytt konto som försvarar Fynd24?

Permalänk
Medlem

Anmäl till cdon, anmäl till arn, anmäl till polisen.

Det sagt.

Du kanske borde ha funderat några varv innan du köpte den? En 8Tb SSD för under 1000kr? Du får nu lägga ner tid på att få tillbaka dina pengar och sopberget ökar...

Permalänk
Medlem

Fynd24 är alltså en enskild firma som drivs från en lägenhet i Malmö. Lycka till med allt, OP.
https://www.allabolag.se/470330GSIA/fynd24

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fynd24 är alltså en enskild firma som drivs från en lägenhet i Malmö. Lycka till med allt, OP.
https://www.allabolag.se/470330GSIA/fynd24

Finns även ett aktiebolag registrerat i år på samma plats.
https://www.allabolag.se/5594187980/

Därmed inte sagt att det är omöjligt att driva enskilda och små affärsverksamheter på ett bra sätt, bara att det finns flera firmor i det här fallet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Finns även ett aktiebolag registrerat på samma plats.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att driva enskilda och små affärsverksamheter på ett bra sätt, bara att det finns flera firmor i det här fallet.

Ah, det var så sant. Det verkar vara AB:t som är säljaren på CDON, iaf om man ska tro orgnumret som står där.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Scam24

Visa signatur

R7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Med tanke på nyregistrering, enmansföretag och svaren från "kundtjänst" så är det väl ganska tydligt att det är medvetet bedrägeri med hoppet att få in så mycket pengar under en kort tid att det har lönat sig i slutändan. Har du redan betalat så skulle jag med den information du har försöka dra tillbaka betalningen om den t.ex. gjorts med kortbetalning eller liknande. Polisanmälan förstås, men försök stoppa/få tillbaka dina pengar. ARN känns helt meningslöst i ett sådant här fall.

(Nu gick du ju mer eller mindre medvetet på den här bluffen för att se vad som hände, så vi får väl hoppas att du är beredd att bli av med pengarna det kostade)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

"Gubben lillen ..."
😂😂

Haha fan vad jag började koka när jag läste det, så sjukt oseriöst av ett företag att skriva så.

Tycker Fynd24 borde få en del i forumet a la Komplett och Inet

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk

Verkar ju inte som att du kan kontakta cdon utan du blir bara kopplad direkt till handlaren du köpte av vad du än väljer under deras kundservice.

möjligen att övriga frågor kommer till cdon och inte handlaren.

så du kan ju alltid testa den.

CDON är en riktig skojarbutik sen de gick över till konceptet marknadsplats där allt som säljs är från 3e part säljare och tar typ inget ansvar för något från 3e part säljare utan bara hänvisar till 3e part säljaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Polisanmäl direkt.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Finns även ett aktiebolag registrerat i år på samma plats.

OMSÄTTNING
1000 - 1499 tkr

Sjukt att man kan om sätta 1 mille+ på att sälja skit? Tragiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Uppdaterade med lite mer support mail

Jag är inte ens den som är drabbad men ändå började jag koka inombords av "gubben lille". Vilka skitstövlar!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Att CDON får fortsätta vara en marknadsplats för massa bedrägerier är inte bra.
Någon myndighet borde sätta ner foton nu.

Permalänk
Medlem

@esoneson
Kontakta/ring CDON också så att de kan ta bort företaget från sin marknadsplats

Permalänk
Hedersmedlem

Borde lyftas till förstasidan på Sweclockers.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Borde lyftas till förstasidan på Sweclockers.

Instämmer, tragiskt om fler går på detta bedrägeri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

[...]
Du kanske borde ha funderat några varv innan du köpte den? En 8Tb SSD för under 1000kr? Du får nu lägga ner tid på att få tillbaka dina pengar och sopberget ökar...

Skrivet av haijen:

[...]
(Nu gick du ju mer eller mindre medvetet på den här bluffen för att se vad som hände, så vi får väl hoppas att du är beredd att bli av med pengarna det kostade)

Det står i första tillägget att det var betalt mot faktura. Så är ju bara att bestrida om det kommer fler.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Med tanke på nyregistrering, enmansföretag och svaren från "kundtjänst" så är det väl ganska tydligt att det är medvetet bedrägeri med hoppet att få in så mycket pengar under en kort tid att det har lönat sig i slutändan. Har du redan betalat så skulle jag med den information du har försöka dra tillbaka betalningen om den t.ex. gjorts med kortbetalning eller liknande. Polisanmälan förstås, men försök stoppa/få tillbaka dina pengar. ARN känns helt meningslöst i ett sådant här fall.

Jo var rätt säker på att de var nå fuffens och har givetvis råd att förlora insatsen, tog dock faktura via Qliro som jag ännu inte har betalat, ska se om ja kan blockera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jo var rätt säker på att de var nå fuffens och har givetvis råd att förlora insatsen, tog dock faktura via Qliro som jag ännu inte har betalat, ska se om ja kan blockera den.

Bestrid fakturan utan att göra något mer, de får då ta de vidare. Kommer det från inkasso så bestrider du även den.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

haha löjligt. Skit i ARN, gör polisanmälan för bedrägeri direkt bara.

Håller med, med deras ton är polisanmälan det enda rimliga. Eller kanske aftonbladet?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

OMSÄTTNING
1000 - 1499 tkr

Sjukt att man kan om sätta 1 mille+ på att sälja skit? Tragiskt

troligen rätt bra vinst på att sälja förfalskad skit på dropship från aliexpress där inköpeet är typ 20-100:- och marka upp priset till 900:- och sälja på t.ex. cdon.

normalsvenson som inte är insatt i datorer tycker säkert det låter skitbra och billigt, har ingen koll på dessa förfalskningar eller normal prissättning för X lagringsstorlek.
Samt inte fyllt upp den till över den fungerande gränsen med sina semesterbilder förrän flera år senare och märker att den inte är i närheten av vad den sägs vara och bara antar att den då är trasig när bilderna slutar fungera.

är ju typ bara när insatta i fenomenet förfalskade kinadiskar som de behöver göra något annat än bara casha in pengar på köpares okunskap.

och när för många klagomål dyker upp tömmer de kassan och konkar så inget behöver betalas tillbaka och öppnar ett nytt företag i annat namn.

att denna typen av scam är extremt vinstdrivande är ganska uppenbart iom att stax innan t.ex. black friday eller mellandagsrean dyker det alltid upp hundratals nya företag som säljer random kina elektronik, smink, leksaker osv där typ hela deras butiksinnehåll utan större möda går att hitta på aliexpress innom 10 min för att sedan bara försvinna igen så fort högtiden är över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Intressant också att han som firman är skriven på är 76år? Känns inte som att det är han som driver företaget.

Vet inte om det blivit bättre, men när jag bodde i Malmö var det lägenhetshuset ganska ökänt för droghandel etc...

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det inte ens är en ssd så räcker det i sig för att reklamera.
Det är en uppenbar bluffprodukt och när säljaren är så spydig i tonen så är de nog medvetna om det också så de förtjänar nog alla anmälningar man kan göra mot dem, marknadsplats , betalföretag, arn och polisen är en bra början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara med spänning på att ett helt nyregistrerat SWEC-konto ska börja posta i tråden här och försvara fynd24.
"Jag har minsann handlat där i tio år utan minsta problem!"

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Nu väntar vi bara med spänning på att ett helt nyregistrerat SWEC-konto ska börja posta i tråden här och försvara fynd24.
"Jag har minsann handlat där i tio år utan minsta problem!"

"Jag har köpt hundra såna hårddiskar till hela min familj och de är helnöjda!"

Visa signatur

På Internet sedan 1997.