Husrannsakan mot Mullvad – "tog ingenting"

Permalänk

Och jag som funderade på att byta till Mullvad. Är det bara jag eller är Mullvads webbplats nere?

"This site can’t be reached
www.mullvad.net unexpectedly closed the connection."

Har någon dragit ut sladden för Mullvad trots allt? Polisen snubblade över sladdhärvan på vägen ut?

"This page isn’t workingmullvad.net didn’t send any data.
ERR_EMPTY_RESPONSE"

Jag får nog söka mig till något annat.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Och jag som funderade på att byta till Mullvad. Är det bara jag eller är Mullvads webbplats nere?

"This site can’t be reached
www.mullvad.net unexpectedly closed the connection."

Har någon dragit ut sladden för Mullvad trots allt? Polisen snubblade över sladdhärvan på vägen ut?

"This page isn’t workingmullvad.net didn’t send any data.
ERR_EMPTY_RESPONSE"

Jag får nog söka mig till något annat.

Deras VPN fungerar, och det går att komma åt deras sida via den
Men får upp ett 500 fel där
Utan VPN kommer jag inte in

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Deras VPN fungerar, och det går att komma åt deras sida via den
Men får upp ett 500 fel där
Utan VPN kommer jag inte in

Kul!

Men nu på morgonen så fungerar sidan som vanligt igen. Antagligen var det något tillfälligt strul bara. De kanske konfigurerar om saker lite efter polisens besök. Vilken tur att sladden sitter i ändå!

Jag upptäckte Mullvad lite sent, men det verkar vara en kompetent VPN leverantör, och så är den inhemsk. Det är bättre att stödja inhemska företag än utländska, tänker jag. Om bara polisen kan sluta störa. Men efter det här besöket så är väl Mullvad nu bevisligen en säker leverantör som inte kompromissar på användarnas säkerhet och integritet?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Kan i princip garantera att ingenting lämnades kvar, eller iaf att även om de hade gjort det så är det helt verkningslöst. Har träffat en del av de som driftar Mullvad och de är de mest paranoida IT typerna jag någonsin har träffat (och då påstår många att jag är för satans jobbig med att ta säkerhet på allvar).

Skulle vara högst förvånad om inte varenda server som ens varit i närheten av någon from NOA under besöket har både granskats och ominstallerats från scratch. Har också extremt svårt att se att de skulle låta någon från NOA gå runt obevakad i deras lokaler.

Sådana historiker som visar just hur värdelöst sk profilering är även om både poliserna och tulltjänstemännen som utför det är 100% övertygade om att de minsann har ett 6:e sinne för att se vem som är bov, när det i själva verkar enbart handlar om ett vist utseende eller klädval.

Låter som rätt personer på rätt plats, paranoia är en bra egenskap för en systemadministratör.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta vilket brott polisen är ute efter att lösa.
Om jag gissar så tror jag det är fildelare dom är ute efter.

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som ganska fina KGB metoder att bara dyka upp med åsikten att ta med sig en massa data därifrån, utan att ens veta om hur företaget faktiskt opererar eller vad de faktiskt får göra.

Vad händer med polisen? De har tidigare hotat journalister, skiter i brott och saknar allmän kompetens... Blir lite läskigt att vara svensk om det ska fortsätta på det här sättet.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att det låter som ganska fina KGB metoder att bara dyka upp med åsikten att ta med sig en massa data därifrån, utan att ens veta om hur företaget faktiskt opererar eller vad de faktiskt får göra.

Nja, de har nog ganska bra koll på vad de har rätt att göra. Poängen med en husrannsakan är ju att hitta saker som "den misstänkte" inte vill ska hittas, så att föranmäla motverkar ju syftet liksom. I mina ögon blev jag positivt överraskad över att de faktiskt inte gjorde den vanliga polisgrejen och tog med sig allt och höll det i några år för utredning eller så.

Citat:

Vad händer med polisen? De har tidigare hotat journalister, skiter i brott och saknar allmän kompetens... Blir lite läskigt att vara svensk om det ska fortsätta på det här sättet.

Jo det håller jag absolut med om. Sjukt att de fått sänka kraven på intelligenstesterna för att komma in på polishögskolan för att få tillräckligt med sökande. Det är inte direkt så att de interaktioner jag haft med polisen under mitt liv har gett ett intryck av ett överflöd av smarthet eller liknande, snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem

Uppdatering från Mullvad angående anledningen bakom husrannsakan: https://mullvad.net/en/blog/2023/5/2/update-the-swedish-autho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Uppdatering från Mullvad angående anledningen bakom husrannsakan: https://mullvad.net/en/blog/2023/5/2/update-the-swedish-autho...

Tack!

Som jag tolkar det ville tyska myndigheter ha hjälp att koppla upp en IP-adress som på något sätt kopplats till en ransomwareattack mot en tysk "kommun" eller vad det nu heter i Tyskland.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CogByte:

Uppdatering från Mullvad angående anledningen bakom husrannsakan: https://mullvad.net/en/blog/2023/5/2/update-the-swedish-autho...

Hmm, mullvads cert litas inte på av mitt företags nätverk. Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, mullvads cert litas inte på av mitt företags nätverk. Skumt.

antagligen för att det är från Let's Encrypt

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Jag vill påstå att den här incidenten har bara stärkt Mullvads position på VPN marknaden. Det kan vi tacka svenska polisen och tyska staten för.

Skrivet av Jumpcut:

Tack!

Som jag tolkar det ville tyska myndigheter ha hjälp att koppla upp en IP-adress som på något sätt kopplats till en ransomwareattack mot en tysk "kommun" eller vad det nu heter i Tyskland.

Du menar väl att de ville ha hjälp med att kolla upp en IP adress? Det vore konstigt annars, om de ville "koppla upp" sig mot Mullvad.

Det svenska ordet "kommun" är redan på tyska i princip. Det saknas bara ett "e" på slutet. Ordet härstammar från tyska "Kommune" som är en äldre tysk benämning för kommun (från medeltiden). Numera heter det "Gemeinde" men även "Kommune" förekommer ibland, som i "Kommunalwahl" till exempel.

Men var fick du fram att det skulle handla om en tysk kommun? Vilken kommun i så fall? På Mullvads webbplats står det bara att det var tyska staten som begärde ut uppgifter.

Skrivet av snajk:

Hmm, mullvads cert litas inte på av mitt företags nätverk. Skumt.

Skumt. Vad är det för företag? Du menar visst certifikatet på deras webbplats?

Skrivet av F.Ultra:

antagligen för att det är från Let's Encrypt

Det stämmer att Mullvad använder sig av Let's Encrypt på webbplatsen. Men det gör det inte mindre säkert eller mindre pålitligt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Du menar väl att de ville ha hjälp med att kolla upp en IP adress? Det vore konstigt annars, om de ville "koppla upp" sig mot Mullvad.

Ja..

Skrivet av ElectroGeeza:

Det svenska ordet "kommun" är redan på tyska i princip. Det saknas bara ett "e" på slutet. Ordet härstammar från tyska "Kommune" som är en äldre tysk benämning för kommun (från medeltiden). Numera heter det "Gemeinde" men även "Kommune" förekommer ibland, som i "Kommunalwahl" till exempel.

Men var fick du fram att det skulle handla om en tysk kommun? Vilken kommun i så fall? På Mullvads webbplats står det bara att det var tyska staten som begärde ut uppgifter.

I artikeln.

"According to Paul Pfeiffer, prosecutor in the city of Rostock in northern Germany, the operation was connected to a blackmail attack that hit several municipal institutions in the state of Mecklenburg-Western Pomerania in October 2021."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det stämmer att Mullvad använder sig av Let's Encrypt på webbplatsen. Men det gör det inte mindre säkert eller mindre pålitligt.

Var inte vad jag menade, bara att det är vanligt att Let's Encrypt antingen är svartlistade eller helt sonika inte vitlistade av en massa it-avdelningar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja..

I artikeln.

"According to Paul Pfeiffer, prosecutor in the city of Rostock in northern Germany, the operation was connected to a blackmail attack that hit several municipal institutions in the state of Mecklenburg-Western Pomerania in October 2021."

Verkar vara denna incidenten: https://www.heise.de/news/Ransomware-legt-Verwaltung-von-Schwerin-und-benachbartem-Landkreis-lahm-6219590.html

Även: https://www.computerwoche.de/a/schwerin-ist-offline,3552005

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Skumt. Vad är det för företag? Du menar visst certifikatet på deras webbplats?

Jo precis. När jag besökte länken fick jag bara upp en ganska lång varning om att certifikatet inte var betrott, det stod också något om Forticlient tror jag, som är VPN:en vi kör för en del saker, men jag var inte uppkopplad via den vid tillfället så jag vet inte hur det spelade in. Nu funkar det dock så det kanske var något tillfälligt bara.

Men IT-leverantören på mitt jobb är inte den bästa direkt. Jag fick en ny dator igår, den kom i förrgår till kontoret och IT satt hela dagen igår med den för att jag skulle ta med den hem inför dagens hemarbete. Fortfarande funkar inte touchpad/touchpoint, ljud, det andra grafikkortet eller adminaccess (så jag kan inte jobba på den alls, bara köra Teams typ, utan ljud). Sedan jag startade den för första gången själv i morse har jag fått starta om fem gånger för diverse skit de tvingar in som kräver omstarter, och IT har bett mig köra gpupdate /force typ varje gång datorn startas om för att saker ska börja funka, men det hjälper inte.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

I artikeln.

"According to Paul Pfeiffer, prosecutor in the city of Rostock in northern Germany, the operation was connected to a blackmail attack that hit several municipal institutions in the state of Mecklenburg-Western Pomerania in October 2021."

(För att förtydliga, med artikel menas här Mullvads blogginlägg (nummer två), inte Sweclockers egen artikel.)

Jag kan ha missat det. Det kan hända när man sitter och läser efter midnatt. Men jag kan nästan ta gift på att den citerade texten inte fanns när jag besökte sidan. Jag läste inlägget på engelska, och laddade också ner och läste fotokopian på brevet på svenska. Där nämns ingen kommun, bara att det är tyska staten som skickade begäran. Det som fanns under bilden var bara en översättning av brevet till engelska. Men nu står det alltså mer än vad som (mig veterligen) stod där innan.

Mullvad tycks alltså ha lagt till det här avsnittet, och deras källa är SVT:

Citat:

We have not got any more information from the National Operations Department (NOA) of the Swedish Police, but they gave an interview on Swedish television (SVT). The Swedish television also got a comment from the German prosecutor:

"According to Paul Pfeiffer, prosecutor in the city of Rostock in northern Germany, the operation was connected to a blackmail attack that hit several municipal institutions in the state of Mecklenburg-Western Pomerania in October 2021. As a result of the attack, the institutions were not able to carry out their tasks."

Skrivet av F.Ultra:

Var inte vad jag menade, bara att det är vanligt att Let's Encrypt antingen är svartlistade eller helt sonika inte vitlistade av en massa it-avdelningar.

Jag förstår det, men jag menade att det är dåligt av de som gör så. Man kan bygga tilltro på mer än ett sätt. Självaste Google är med på Let's Encrypt:

Citat:

Google is a financial supporter of Let’s Encrypt and members of the Google Trust Services teams have helped, and continue to work closely with, Let’s Encrypt to make the web safer and improve standards.

Additionally, some Google products utilize Let’s Encrypt for some use cases.

Schwerin är huvudstad i förbundslandet Mecklenburg-Vorpommern, med Rostock som dess största stad. Enligt källa till SVT så var det flera kommuner där som utsattes, så inte bara Rostock och Schwerin.

Skrivet av snajk:

Jo precis. När jag besökte länken fick jag bara upp en ganska lång varning om att certifikatet inte var betrott, det stod också något om Forticlient tror jag, som är VPN:en vi kör för en del saker, men jag var inte uppkopplad via den vid tillfället så jag vet inte hur det spelade in. Nu funkar det dock så det kanske var något tillfälligt bara.

Men IT-leverantören på mitt jobb är inte den bästa direkt. Jag fick en ny dator igår, den kom i förrgår till kontoret och IT satt hela dagen igår med den för att jag skulle ta med den hem inför dagens hemarbete. Fortfarande funkar inte touchpad/touchpoint, ljud, det andra grafikkortet eller adminaccess (så jag kan inte jobba på den alls, bara köra Teams typ, utan ljud). Sedan jag startade den för första gången själv i morse har jag fått starta om fem gånger för diverse skit de tvingar in som kräver omstarter, och IT har bett mig köra gpupdate /force typ varje gång datorn startas om för att saker ska börja funka, men det hjälper inte.

Det var ju något strul med Mullvads webbsida direkt efter rannsakan. Jag kunde inte gå in på sidan, eller rättare sagt jag fick tomma svar tillbaks från servern. Jag skrev om det innan. Jag fick "ERR_EMPTY_RESPONSE". Men en som har deras VPN tjänst kunde gå in på sidan som vanligt. Så det kan kanske ha något med det att göra. Men det fungerade som vanligt igen morgonen efter.

Lycka till med den datorn! Ni kommer säkert komma överens när ni har lärt känna varandra bättre.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Förväntade de sig väpnat motstånd, eftersom de skickade dit nationella insatsstyrkan?

NOA är inte Nationella insatsstyrkan utan Nationella Operativa Avdelningen. NI däremot är den Nationella Insatsstyrkan. NOA har även "vanliga poliser" som assisterar internationellt/nationellt om så behövs. Någon insatsstyrka har antagligen aldrig varit närvarande i detta fall.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

NOA är inte internationella insatsstyrkan utan Nationella Operativa Avdelningen. NI däremot är den Internationella Insatsstyrkan. NOA har även "vanliga poliser" som assisterar internationellt/nationellt om så behövs. Någon insatsstyrka har antagligen aldrig varit närvarande i detta fall.

NI? Nationella Insatsstyrkan? Vad blir Internationella Insatsstyrkan då, II? Jag funderade också på det inlägget när jag läste det. Att en insatsstyrka (nationell/internationell/whatever) skulle ha varit där, det är att överdriva. Då har man kanske kollat mycket på CSI, CSI: Las Vegas, CSI: Vegan, CSI: Miami, CSI:NY, Hawaii: Five-O, och mycket annat från USA.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

NI? Nationella Insatsstyrkan? Vad blir Internationella Insatsstyrkan då, II? Jag funderade också på det inlägget när jag läste det. Att en insatsstyrka (nationell/internationell/whatever) skulle ha varit där, det är att överdriva. Då har man kanske kollat mycket på CSI, CSI: Las Vegas, CSI: Vegan, CSI: Miami, CSI:NY, Hawaii: Five-O, och mycket annat från USA.

Jag hade lite tjocka fingrar när jag hastigt svarade på inlägget. NI sår för Nationella Insatsstyrkan och inget annat. My bad....

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest