Hyper-X 64gb 3600mhz klarar inte högre än 3200mhz?
Tldr; hoppa ner till sista stycket.
Jag köpte för ett tag sen ett par beggade minnen, Kingston Hyper-X 32gb 3600mhz där jag direkt slog på XMP o bootade in i Windows som blåskärmade efter en halvminut. Såå jag drog igång ett memtest som failade direkt, plockade ut en av stickorna som failade ganska direkt, testade andra som efter massa timmar klarade 4/4 test. Så lät den sitta i medans jag beställde nytt kompletterande minne (som tyvärr hade lång leveranstid).
Men så en vecka senare så fick jag mig massa konstiga småbuggar i Windows, några blåskärmar, lite Windows recovery jadda jadda, såå jag testade minnet igen som nu failade efter nån timme, jag gav upp på dom helt, hörde av mig till han jag köpte dom av som bad mig slänga minnerna o gav mig pengarna tillbaks.
Nu nån vecka senare läser jag att äldre AMD-mobos har haft problem att köra snabbare minnen, speciellt vid lite större mängder som 64gb, såå påt igen med testande!
Uppar dock BIOS-firmware först, låg ju tydligen två version bak där ena versionen faktiskt förbättrade just minneshanteringen. Så drar igång memtest men testar först vid 3200mhz och nu efter att ha kört runt tio tester (nån på internet skrev ju att fyra inte räcker (vilket jag uppenbarligen erfarit), utan minst åtta bör köras) så verkar det stabilt med båda stickorna i. Men när jag testar att dra upp till bara 3400mhz så failar dom direkt.
Så min fråga är egentligen, är minnerna trasiga eftersom dom inte klarar av att köra på sin normala hastighet med rätt timings, eller är det mitt mobo, eller nt helt annat? Egentligen har jag inga problem med att köra på lägre 3200mhz då mina gamla minnen låg där o jag tvtivlar att jag märker nån större skillnad ändå, men om risken är att dom faktiskt är trasiga (trots att den verkar klara testerna på lägre hastighet) så vet jag inte om jag vågar?
(Btw har ställt minnerna på 1.35v men Memtest rapporterar 1.2v medans CPU-Z säger 1.35v, nåt jag behöver bry mig om?)
Kör för övrigt en 3700x på ett MSI B450i.