Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem

Någon som har svar på min fråga nedan?

Helt ärligt, deras hemsida ser ut att vara skapad av en 12 åring som försökt efterlikna *insert valfri kinesisk näthandlare*. Man ser ju direkt på bild & text att det är scam eller skitprodukter rakt av, hoppas de slår igen omedelbart efter all uppmärksamhet och får näringsförbud.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRÅGA: Jag "lånar" tråden då jag inte hittade någon "letar du efter något - skriv här"-tråd i något forum, hoppas det går bra ändå.

När nya bedrägeriföretag kommer upp till ytan på olika forum som detta så tänker jag alltid tillbaka på en specifik tråd som fanns här på SweClockers för många år sen. Det som jag kan minnas idag är att någon här på forumet frågar om en specifik återförsäljare av datortillbehör var tillförlitlig då priserna på sidan var galet låga och jag har även för mig sidan såg ut att vara riktigt dåligt gjord, typ som fynd24.

Jag tror sen att någon på forumet offrade sig och testade att beställa ett grafikkort men fick aldrig någon vara. Tråden blossade upp och personen bakom sidan satt typ i Thailand eller nåt och skickade röstmeddelanden som "försvar" till SweClockers för att verka genuin, sidan stängdes ner kort därefter tror jag.

Någon som vet vilken tråd jag menar och i så fall, finns den kvar här på forumet?

Permalänk
Medlem

Trevligt att köra med härskarteknik inom kundservice.. personen har nog inte svenska som modersmål för vem skriver ens gubben lillen när det ska vara gubbe lille eller möjligtvis lille gubben..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Sverige är för mesigt, blir väl inget fängelse för såna här småbrottslingar.

Snarare handlar det om att det är svårt att bevisa rimligt tvivel att det handlar om bedrägeri när säljaren, som i det här fallet, bara köper billiga saker på Wish och sedan säljer dem med markup på cdon. Dessutom måste man sen ta sig förbi nämndemän som inte förstår skillnaden mellan en ssd och en sd eller vad formatera betyder.

Därför sådana här säljare härjar runt i alla länder, och tom än mer borta i USA där de annars kan döma en för livstid för att man snattat en snickers.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Tänk att cdon var ett av de bästa ställena att handla på en gång i tiden. Nu skulle jag inte beställa från dem ens om det så skulle va halva priset.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ceggsy:

Någon som vet vilken tråd jag menar och i så fall, finns den kvar här på forumet?

Du menar Computerstocklots. Tråden verkar inte finnas kvar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du menar Computerstocklots. Tråden verkar inte finnas kvar.

Jodå den finns kvar

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1296810-ar-computersto...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Verkar som om Walmart i USA haft denna.
https://www.google.com/search?q=Juhigh+1+Set+500gb/1/2/4/6/8/...
Dock så är den borttagen från deras sida.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Vart finns den på Amazon? Hjälper gärna till att kontakta supporten men hittar inte den när jag söker.

Permalänk

Skulle aldrig ens röra CDON med en tång, får verkligen ingen bra känsla av den siten alls längre.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Finns hundratals till sidor likt Fynd24 tyvärr.
Alla behöver rensas bort.

Permalänk
Medlem

Har bara dåliga erfarenheter från de skumma försäljarna på CDON. Teknikproffset, 24.se för att nämna fler. Är nog ännu fler företag som är skumma där, och flera säljer samma importerade skit från exakt samma leverantörer.

Bara att undvika CDON helt och hållet - CDON tar inget ansvar för den skit som säljs genom deras sida. Köpte en adapter från nån säljare på CDON, varken bild eller specifikationer på produktsidan motsvarade produkten som kom hem. Skulle få stå för frakt själv för att returnera till Kina, trots att varan skulle ha skickats från ett lager i Sverige. Mycket märkligt.

Rörde sig bara om ett par hundra för min adapter så det var inte värt att returnera då det skulle varit dyrare än själva varan.. Jag tror att CDON säljarna har gjort det till en business att sälja skräp och att CDON inte tar något ansvar gör inte saken bättre och så vet försäljarna att vi inte orkar krångla med retur så 200-300kr hit och dit, men det blir mycket pengar i slutet för något som de importerat i bulk för kanske 20kr.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag har nu fått lite nya svar ifrån fynd24, som av någon anledning?!? plötsligt helt bytt ton och nu uppför sig civiliserat. De har lovat att plocka bort fakturan och att sluta sälja de här diskarna. Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu helt plötsligt talar sanning. Å ena sidan är jag rätt övertygad om att de inte är fynd24 som satt ihop fake-disken men har också svårt att tro att de var helt omedvetna om diskens riktiga kapacitet och funktion, särskilt med tanke på vår tidigare mail-konversation och deras beteende. Oavsett så är det deras uppgift som säljare att försäkra sig om att deras produkter faktiskt är äkta. Det återstår såklart att se men om de håller sitt ord så ska disken iaf nu sluta säljas.
Stort tack till swec och dess fantastiska community som hjälp mig belysa och uppmärksamma dessa fake diskar!

Damage control? Troligtvis var det inte var så bra för affärerna att bli uppmärksammad som ett bluffföretag 😅

Permalänk
Medlem

Det är lite som när man köper en win10 licens för 50:- på någon skum sida.

Ta risken, men skyll dig själv vid oflyt.

Lättare att ändra på dig själv än att förändra världen.
8tb för 1000:-?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är lite som när man köper en win10 licens för 50:- på någon skum sida.

Ta risken, men skyll dig själv vid oflyt.

Lättare att ändra på dig själv än att förändra världen.
8tb för 1000:-?

Jag förstår inte riktigt det resonemanget? Var går då gränsen? När är det alldeles för billigt?. I min värld är det aldrig ok att lura någon på pengar. Det är en kriminell handling oavsett.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt på CDON på flera år och känner inte riktigt att jag någonsin kommer göra det igen, inte efter alla historier man hört de senaste åren ifrån den där rent ut sagt skit-"butiken" 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är lite som när man köper en win10 licens för 50:- på någon skum sida.

Ta risken, men skyll dig själv vid oflyt.

Lättare att ändra på dig själv än att förändra världen.
8tb för 1000:-?

50kr är ju lite slit och släng. Stor skillnad på 800kr och 50kr. En billig nyckel blir ogiltig - bara att köpa en ny. 50kr istället för 1200 eller vad w10/11 ligger på kanske är värt risken?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Filosofisk fundering: Hur kan det vara din SSD om du inte betalt den?

Tror du får läsa på om hur kredit fungerar. Han har betalt den även om pengarna inte bytt ägare ännu.

Permalänk
Medlem

@esoneson
Hur tänker du gå vidare nu?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är lite som när man köper en win10 licens för 50:- på någon skum sida.

Ta risken, men skyll dig själv vid oflyt.

Lättare att ändra på dig själv än att förändra världen.
8tb för 1000:-?

Är ju fortfarande så att det inte är helt lätt för alla. CDON borde ta större ansvar för sin marknadsplats, men så länge de håvar in pengar utan påföljder så kommer det fortsätta se ut såhär.

Just Windows licens om man inte har koll så använder man väl t.ex. Google... att de som inte har koll då skulle köpa en licens på en "skum site" ser jag inte som helt otroligt. Särskilt när man tidigare fått sina licenser uppgraderade utan kostnad, Linux är typ gratis och Mac OS är gratis (tror det fortfarande är det?), varför skulle då en Windows-licens kosta 1700:- eller vad t.ex. Dustin tar?

Sluta beskylla dumma konsumenter, inte de som luras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tror du får läsa på om hur kredit fungerar. Han har betalt den även om pengarna inte bytt ägare ännu.

Nej du, den är inte betald. Han har fått och äger varan, men den är inte betald än.

"En kredit uppstår om någon ger anstånd med betalning. En kredit uppstår till exempel om du inte tar betalt samtidigt som varan överlämnas eller tjänsten utförs utan istället skickar en faktura."
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du menar Computerstocklots. Tråden verkar inte finnas kvar.

Japp det var den jag letade efter, tusen tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vart finns den på Amazon? Hjälper gärna till att kontakta supporten men hittar inte den när jag söker.

Hittar inte den där längre, så kan vara ÅF som tagit bort den själv eller så har Amazon varit snabba med att rensa själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Sökord: "Sakrättsligt moment", "traditionsprincipen".

För lös egendom övergår äganderätten i och med överlämnandet. Betalningen är skild från det och behandlas separat, även om en koppling naturligtvis finns i form av avtalet som slutits om köpet.

Det kan vara värt att nämna att tradition eller sakrättsligt skydd inte nödvändigtvis innebär övergång av äganderätten. I det här fallet är det onekligen så, men vissa varor som säljs på avbetalning kan ha äganderätts- och/eller återtaganderättsförbehåll. Bilar som köps på avbetalning har i regel det.

Bilen är då skyddas mot säljarens borgenärer, om den traderats, men du får inte sälja den vidare utan deras godkännande och den kan återtas om du inte sköter betalningarna. Äganderätten blir alltså villkorad.

Permalänk
Medlem

Har sagt det förr och säger det igen - kanske någon höjdare på CDON eller för den delen Elgiganten kommer in och läser i dessa trådar någon gång.

Separera marknadsplatserna från det egna utbudet. Helst som en egen hemsida (cdonmarketplace.xx eller elgigantenmarketplace.xx).

Eran taktik att blanda marknadsplatserna summerar jag såhär:

1. Förvirrande
2. Förenklar för småskurkar
3. Försvårar för konsumenter
4. Svärtar ner ganska starka varumärken
5. Känns omdömeslöst
6. (Fyll i)
7. (Fyll i)
8. (Fyll i)
9. (Fyll i)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Efter mycket tjat har CDOn nu tagit bort Fynd24 som 'återförsäljare'. De kända piratkopiorna ligger fortfarande uppe dock.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej du, den är inte betald. Han har fått och äger varan, men den är inte betald än.

"En kredit uppstår om någon ger anstånd med betalning. En kredit uppstår till exempel om du inte tar betalt samtidigt som varan överlämnas eller tjänsten utförs utan istället skickar en faktura."
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Jag menade såklart att han äger den och får göra vad han vill, dåligt ordat av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej du, den är inte betald. Han har fått och äger varan, men den är inte betald än.

"En kredit uppstår om någon ger anstånd med betalning. En kredit uppstår till exempel om du inte tar betalt samtidigt som varan överlämnas eller tjänsten utförs utan istället skickar en faktura."
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Verkar som MÅNGA har samma problem, varan är BETALD, av företaget han har valt att betala med faktura, där han sen i sin tur är betalningsskyldig.

Dvs i detta fall är det Qliro som har betalt hans betalning till Fynd24, där Qliro senare kommer begära inbetalning av privatpersonen.
Så varan är betald.

"Ett samarbete med Klarna ger dig fler kunder som köper mer och gör det oftare. Det är det smidigaste sättet att öka din försäljning och ditt ordervärde. Du får alltid betalt av Klarna, alltmedan dina kunder betalar oss vid ett senare datum. Det blir inte enklare än så."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Tjena! Skulle du kunna vara go och definiera begreppet sunt förnuft? Jag fattar det inte alls. Ska vi rent av kunna avskaffa lagar framöver om vi kör på sunt förnuft istället?
Geniunt intresserad.

Till OP: kundtjänst hade en viss poäng när de påpekar att du inte har tillstånd att öppna prylen. Det var ju faktiskt inte din. Du har ju inte betalt än.

Plus! För att bestrida fakturor på ett bra sätt bör du betala den först. Sjukt nog. Det är ju inte kul om du förlorar tvisten och behöver betala ev juridiska kostnader i tvistemålet plus hamna hos kronkalle för att fakturan förfallit.

Ditt råd är dåligt, man ska såklart absolut inte betala en faktura man bestrider. Det är otroligt mycket svårare att ta ditt krav till kronofogde och till rättslig prövning som du måste göra med en betald faktura som du bestrider.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Jo, kanske du kan men eftersom butiken ifråga såklart fejkat detta också så är det helt verkanslöst.

Skrivet av ztenlund:

Jag är inte så säker på att det var fejkat, men jag gjorde ingen djupdykning när det gick att se. Det var ingen död bild, som det annars brukar vara vid rent fusk, för då hade den inte försvunnit.

Till saken hör dock att stora seriösa handlare, om de kör någon certifiering, nog snarare oftast gör det hos branschorganisationen Svensk Handel:
https://tryggehandel.svenskhandel.se/till-dig-som-konsument/c...

Långt ifrån alla är med, med men t ex Inet, Kjell, Komplett, Dustin Home och Clas Ohlson är det. Ingen av dem finns på den andra sidan. Däremot saknas t ex Biltema, Jula och IKEA hos båda.

Certifikatet var inte påhittat. Det var legitimt - men drogs in under gårdagen från utgivarna.
Jag kollade med dem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Var antagligen när de hade eget lager och sålde i eget namn. Nu är de bara en glorifierad version av Wish.

Jag vill inte försvara CDON på något sätt för jag håller med alla om att dom blev extremt mycket sämre när dom började låta andra butiker sälja via dom. Men CDON har väl fortfarande lager och säljer vissa produkter via sitt eget namn fortfarande precis som Amazon? När jag handlar via dom vilket enbart brukar vara filmer och ibland cd skivor (när bengans inte har dom) så står det oftast "Säljs och levereras av CDON".
Då brukar det inte vara något problem, och det är ju samma sak man behöver göra när man handlar på Amazon. Annars får man ju kolla upp tredjepartssäljarens omdömen innan man gör en beställning.