Uppdatera bios? EXPO & QVL lista, exploderande 7800X3D?

Permalänk

Uppdatera bios? EXPO & QVL lista, exploderande 7800X3D?

Hallå gänget!

Ska idag bygga ihop en ny stationär:

Asus Rog Strix B650E-F
Ryzen 7 7800X3D
G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 BK C32 DC - 2x32 gb.

Har svårt att greppa om jag borde uppgradera BIOS eller inte. Förebygger det sprängda 7800X3D? Har tittat efter QVL lista för mina ramminnen och moderkort, men verkar inte finnas just nu. Är det då ens lönt att upgradera BIOS? Vågar man aktivera EXPO? Kan man flasha bios i ett senare skede, och acceptera att minnen går långsammare och förhoppningsvis stabilare initialt?

Igår släpptes ny bios firmware på moderkortshemsidan med följande text;

"3. SoC voltage for Ryzen 7000 series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard.
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SB650EF.CAP) using BIOSRenamer."

Finns två betaversioner; 1603 (4 maj), 1401 (28 apr) och stabila 1413 (27 apr). De har snarlik beskrivning.

Så då borde det vara indikterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stralmark:

Hallå gänget!

Ska idag bygga ihop en ny stationär:

Asus Rog Strix B650E-F
Ryzen 7 7800X3D
G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 BK C32 DC - 2x32 gb.

Har svårt att greppa om jag borde uppgradera BIOS eller inte. Förebygger det sprängda 7800X3D? Har tittat efter QVL lista för mina ramminnen och moderkort, men verkar inte finnas just nu. Är det då ens lönt att upgradera BIOS? Vågar man aktivera EXPO? Kan man flasha bios i ett senare skede, och acceptera att minnen går långsammare och förhoppningsvis stabilare initialt?

Igår släpptes ny bios firmware på moderkortshemsidan med följande text;

"3. SoC voltage for Ryzen 7000 series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard.
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (SB650EF.CAP) using BIOSRenamer."

Finns två betaversioner; 1603 (4 maj), 1401 (28 apr) och stabila 1413 (27 apr). De har snarlik beskrivning.

Så då borde det vara indikterat?

Vet inte specifikt om någon av beta-varianterna har någon ytterligare förändring som är relevant, så om det inte finns någon information som säger det så kanske det är lika bra att skippa beta-versionerna.

MEN att uppgradera till någon version med "SoC voltage for Ryzen 7000 series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard"-ändringen låter ju väldigt rimligt som ett första steg. Kanske då 1413 och att hålla ett öga på vad som händer fortsatt och uppgradera igen om det kommer något mer viktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304