Samsung S23 deal med 3 hos Elgiganten

Permalänk

Samsung S23 deal med 3 hos Elgiganten

Hej, undrar om erbjudandet hos elgiganten verkligen kan stämma? 100 kr i månaden för telefonen och totalt 399 kr/månaden i 24 månaden. Det skulle alltså innebära att telefonen kostar 2400 kr/totalt!? Låter som ett rent kap eller finns det någon hake? Funderar på att byta över nu bara för det fina priset man får för telefonen.

Tack för svar.

MVH

Permalänk
Medlem

Haken är väl att du får tre som abonnemang.. Har det själv och jag ångrar mig.

"Gäller endast nytecknade abonnemang. Minsta totalkostnad inkl. startavgift (250:-) 9826:-." Verkar stämma.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Minsta totalkostnad är 9827 på dessa 24 månader, så haken är väl som sagt att man får sitta med Tre som operatör.

Jag har en Galaxy S21 från Comviq för 345kr i månaden i 24 månader, där haken då är Comviq som är sämre än Telia/Halebop jag hade tidigare. Men, det var ok för min del, jag hade provkört Comviq i flera månader och telefonen funkar hemma och på mitt arbete och på de flesta andra ställen. Men sämre täckning än min fru som har Telia.

Jag tänkte att jag ändå behövde ett abb på ca 200kr för den datatrafik jag använder, så telefonen kostade då ca 150kr x 24 för mig = 3600, hur sedan uppdelningen på abonnemang/telefon kan ju diskuteras men det man betalar totalt för telefon+abb är ju det som räknas.

Comviq har, ser jag nu, S23 som "Månadens mobil" för 417kr/månad (om man binder 24 månader), men då utan startavgift, så Comviq är faktiskt lite billigare än Tre totalt sett under 24 månader. Men man får då bara 10GB data istället för 20GB, som hos Tre. Tillägg: Comviq tycks dock ha en "delbetalningsavgift på 19kr/månad" numera, så totalkostnaden blir ca 10000, något dyrare än Tre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa en direkt från samsung för cirkus 5000kr med alla deras rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Låter som ett rent kap eller finns det någon hake? Funderar på att byta över nu bara för det fina priset man får för telefonen.

Tack för svar.

MVH

Haken är Tres täckning enligt mig. För mig som har rest runt i landet lite då o då så är Tres täckning mycket sämre än de övrigt operatörerna enligt mig, och för att inte prata om deras täckning typ ovanför Gävle.

Skrivet av Pirum:

Comviq har, ser jag nu, S23 som "Månadens mobil" för 417kr/månad (om man binder 24 månader), men då utan startavgift, så Comviq är faktiskt lite billigare än Tre totalt sett under 24 månader. Men man får då bara 10GB data istället för 20GB, som hos Tre.

Comviqs täckning (eller rättare sagt Tele2s täckning) är mils bättre än Tre enligt mig. Jag betalar gärna lite mer och har Tele2s nät än Tres om jag skulle slagit till, nu är jag inte intresserad av denna telefon men så hade jag gjort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Det är en ganska klassisk försäljningsmetod. Sänk priset på en grej och ta ett högre pris på en annan del av dealen och hoppas att folk bara kollar på den ena.

100 kronor i månaden för en så dyr telefon låter ju jättebra, men att betala kanske 350 i månaden för ett abonnemang som man kan få för under 200 om man väljer en billigare operatör gör ju att merkostnaden är 250 per månad. Det kan fortfarande vara en bra deal förstås. Det viktiga är att tänka på om man verkligen behöver så mycket datatrafik som dessa abonnemang innebär, eller snarare tänka på hur mycket data man faktiskt behöver, och jämför totalkostnaden om du köper telefonen separat och ett billigt abonnemang som räcker för dig. Att ha 30GB per månad kan ju kännas värdefullt men om man inte använder så mycket så är det ju inte värt mer än ett abonnemang med mindre data. Och handlar det om att ha marginal för typ semester eller liknande så erbjuder många av de billiga abonnemangen en pott.

Själv har jag kört med Hallons billigare abonnemang i ganska många år nu, 4GB med pott räcker gott för mig för det mesta trots att jag inte kopplar upp mig på jobbets wifi och så. Har vi exempelvis en semester planerad där det inte finns någon fast uppkoppling i någon vecka, och jag vill kunna se på Netflix och så, så har jag köpt ett billigt abonnemang utan uppsägningstid och låtit en gammal telefon agera modem/accesspunkt/router. Hallon har haft halva-priset-erbjudande varje sommar, ofta med typ 40-50GB extra pott, så att lägga typ 49 kronor i en eller två månader är inget problem och det brukar räcka bra. Sen kan man ju mildra det lite genom att typ ladda ner lite grejer i förväg eller om man råkar besöka ett ställe med fast uppkoppling eller så.

Permalänk

Verkar som många är emot tre som operatör, har även läst lite kommentarer från turstpilot. Har faktiskt haft tre förut och upplevde då inga problem, förutom på landet (södra Sverige).

Har en S20 idag som är 3 år gammal där batteriet börjar bli hemskt dåligt och man får ladda flera gånger om dagen. I övrigt trivs jag med formfaktorn och vikten, annars hade jag nog siktat mot S23 Ultra.

Har tidigare köpt telefon direkt från operatör och undrar om det är någon skillnad mot att köpa från elektronik-butik vad gäller hantering av abonnemang? Tänker då på om allt fortfarande sköts genom operatörens sida och mina sidor där och om nummerflytt fungerar lika smidigt som vid tecknande direkt av annan operatör från deras sida?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är en ganska klassisk försäljningsmetod. Sänk priset på en grej och ta ett högre pris på en annan del av dealen och hoppas att folk bara kollar på den ena.

100 kronor i månaden för en så dyr telefon låter ju jättebra, men att betala kanske 350 i månaden för ett abonnemang som man kan få för under 200 om man väljer en billigare operatör gör ju att merkostnaden är 250 per månad. Det kan fortfarande vara en bra deal förstås. Det viktiga är att tänka på om man verkligen behöver så mycket datatrafik som dessa abonnemang innebär, eller snarare tänka på hur mycket data man faktiskt behöver, och jämför totalkostnaden om du köper telefonen separat och ett billigt abonnemang som räcker för dig. Att ha 30GB per månad kan ju kännas värdefullt men om man inte använder så mycket så är det ju inte värt mer än ett abonnemang med mindre data. Och handlar det om att ha marginal för typ semester eller liknande så erbjuder många av de billiga abonnemangen en pott.

Själv har jag kört med Hallons billigare abonnemang i ganska många år nu, 4GB med pott räcker gott för mig för det mesta trots att jag inte kopplar upp mig på jobbets wifi och så. Har vi exempelvis en semester planerad där det inte finns någon fast uppkoppling i någon vecka, och jag vill kunna se på Netflix och så, så har jag köpt ett billigt abonnemang utan uppsägningstid och låtit en gammal telefon agera modem/accesspunkt/router. Hallon har haft halva-priset-erbjudande varje sommar, ofta med typ 40-50GB extra pott, så att lägga typ 49 kronor i en eller två månader är inget problem och det brukar räcka bra. Sen kan man ju mildra det lite genom att typ ladda ner lite grejer i förväg eller om man råkar besöka ett ställe med fast uppkoppling eller så.

Japp, brukar använda runt 15-20 gb per månad så i det här fallet träffar det mig rätt. Sen tänker jag att jag kan byta till hallon eller liknande efter de 24 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Bättre att köpa en direkt från samsung för cirkus 5000kr med alla deras rabatter.

Var hittar du rabatter som ger en S23 för 5000kr?

Permalänk
Medlem

Venne hur det ser ut just i detta nu men jag köpte en nyss 256gb för 5200kr

De har 10% välkomst rabatt
Sen hade de 1500kr om man tog abonnemang (som kan sägas upp)
Sen 2500kr bonusrabatt för inbyte av telefon, detta utan telefonens värde.

Något sådant.

https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-galaxy-s23-s23-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Haken är väl att du får tre som abonnemang.. Har det själv och jag ångrar mig.

"Gäller endast nytecknade abonnemang. Minsta totalkostnad inkl. startavgift (250:-) 9826:-." Verkar stämma.

Tre/Hallon är den bästa operatören enligt mig, vi har bra täckning överallt där vi rör oss (Skåne) och priserna är oslagbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

Tre/Hallon är den bästa operatören enligt mig, vi har bra täckning överallt där vi rör oss (Skåne) och priserna är oslagbara.

Täckningen är nog rätt individuellt beroende på vart man brukar befinna sig. Mitt jobb exempelvis ligger på fjortonde, översta, våningen i ett rätt nybyggt hus och jobbtelefonen har Telia, noll täckning där, ibland får man en "bar" en kort stund om man har tur. Tre/Hallon däremot har full täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Täckningen är nog rätt individuellt beroende på vart man brukar befinna sig. Mitt jobb exempelvis ligger på fjortonde, översta, våningen i ett rätt nybyggt hus och jobbtelefonen har Telia, noll täckning där, ibland får man en "bar" en kort stund om man har tur. Tre/Hallon däremot har full täckning.

Det var lite det jag menade med mitt svar, det är väldigt individuellt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

Det var lite det jag menade med mitt svar, det är väldigt individuellt

Jo precis. Det finns inget svar som gäller alla. Tidigare hörde man ofta att Telia hade bäst täckning och Tre sämst, vilket säkert stämmer på en del platser, men för mig är det precis tvärtom.