Rekommendera mig ett enkelt grafikkort

Permalänk
Medlem

Rekommendera mig ett enkelt grafikkort

Ska försöka få tag på bättre begagnat grafikkort än jag har nu. Kör med Intels inbyggda graffekrets i mobot, men det har bara två utgångar. Jag behöver tre utgångar nu.
Men det är en sån djungel med kort och standards där ute.
Andra har säkert bättre selektiv koll än mig, och jag har så enkla behov, så jag frågar om råd istället.
Vilka kort eller serier kan vara bäst lämpade för följande?

- PCI Express v3 interface
- Användning i Win10/11 x64
- Noll gaming, ej 3D eller avancerat. Bara 85% Office och surf, 15% grafisk kreation/bild/video.
- Måste klara 3 skärmar samtidigt, digitala utgångar på samtliga, åtminstone 2560px upplösning (QHD).
- Funkar med måttligt belastat 430W PSU, vill inte uppgradera.
- Lite äldre modell för att hålla priset nere (köpa begagnat) är stort plus
- Fläktlöst kort är väl plus men inte nödvändigt (rädd för oväsen eller krånglande fläkt)

Vilka kort eller serier av kort är lämpliga att känna till och kolla in?

Tack så mycket på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Känner inte till Intelmoderkot men hos AMD finns det en del som har mer än 2 monitoranslutningar men det går även att seriekoppla DP skärmar eller skaffa en DP multi- stream adapter som grenar en DP så det går att driva 2 skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till Intelmoderkot men hos AMD finns det en del som har mer än 2 monitoranslutningar men det går även att seriekoppla DP skärmar eller skaffa en DP multi- stream adapter som grenar en DP så det går att driva 2 skärmar.

Aha.
Jag hade tänkt mig köpa ett PCI-E kort till nuvarande moderkort/uppsättning, inte ett nytt moderkort med 3 utgångar på

Permalänk
Medlem

Ett 1060 6GB borde fungera kan jag tycka. Kostar nog mellan 500-1000kr beroende på modell. Är väl dessutom 400W requirements på dom så då slipper du uppgradera PSU.
Så länge du inte dundrar på med för tunga uppgifter på varje monitor borde väl inte den uppgiften vara ett stort problem.
Kan bara rekommendera ASUS Strixkorten då jag typ bara haft såna ur 10-serien. De har 0dB fläktmode så dom låter noll till typ 60-ish grader. 2 Displayportar, 2 HDMI portar och en DVI port.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dooley:

Aha.
Jag hade tänkt mig köpa ett PCI-E kort till nuvarande moderkort/uppsättning, inte ett nytt moderkort med 3 utgångar på

Men DP multistream finns ju kvar som alternativ utan moderkortsbyte. Rätt monitorer eller en hub ger den möjligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Typ 960/970, 1060 bör att gå att få för typ en femhundring.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Ett 1060 6GB borde fungera kan jag tycka. Kostar nog mellan 500-1000kr beroende på modell. Är väl dessutom 400W requirements på dom så då slipper du uppgradera PSU.
Så länge du inte dundrar på med för tunga uppgifter på varje monitor borde väl inte den uppgiften vara ett stort problem.
Kan bara rekommendera ASUS Strixkorten då jag typ bara haft såna ur 10-serien. De har 0dB fläktmode så dom låter noll till typ 60-ish grader. 2 Displayportar, 2 HDMI portar och en DVI port.

Asus 960 verkar ju vara riktigt bra, strömsnålt, lagom kraftfullt, tar 4 skärmar, bra beggade priser. Har några på kroken nu.
Men shit vad stora alla ska vara :/ Asus 960 är som en mjölk-tetra, 23x13cm, och klassas som kompakt?! och 85% av utrymmet är bara plastfläktarna. Det är knappt att ett *harkel* 'kompakt' kort får plats i min ATX låda. Och andra 960 modeller av MSI eller andra tillverkare är betydligt större. Hade hoppats på ett 'vanligt' kort, stort som en hårdbrödmacka typ. Börjar bli gammal kanske.

Permalänk
Medlem

@Dooley: Du kan även kolla in GTX 1050 / GTX 1050 Ti. 1050 presterar som ett 960 medan 1050 Ti presterar lite bättre, men båda korten drar mycket mindre ström än 960 (= mindre värme = mindre kylare).