Permalänk
Medlem

M2 sata600?

Hej!
Köpte en Alienware 17 R3 till kidsen nyligen men behöver utöka lagringsutrymmet då den bara har en 120gb m2 ssd😕

När jag läser på laptopens specs står det bara sata600 som gränssnitt, kan jag peta i en pci gen 3 eller vad ska jag skaffa?

Den här sitter där nu:

Permalänk
Medlem

Du får kolla upp vad portarna stöjder, Men via dells sida och servicetagen så bör du kunna få fram information och kunna se vad som kan fungera i den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Enligt Dells specification så verkar det som att det ska fungera även med PCIe:

Citat:

Solid‑state drive Two M.2 PCIe/SATA drives

Permalänk
Medlem

Utan att ha tittat på specifikationerna tycker jag att det ser ut som att kontakten bara har ett utstickande positioneringsstift, så du borde kunna sätta i även NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Du får kolla upp vad portarna stöjder, Men via dells sida och servicetagen så bör du kunna få fram information och kunna se vad som kan fungera i den.

Supporten har upphört enligt Dells hemsida så hittar inget där som gör mig klokare, hittar vilken originaldisk som har suttit där men den hittar jag inte specs för så hjälpte föga tyvärr..

Permalänk

Den stödjer garanterat m.2 enheter med sata protonollet huruvida den stödjer m.2 pcie nvme diskar är svårt att säga utan att kolla i manualen till datorn.

https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?775=24843&78...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt Dells specification så verkar det som att det ska fungera även med PCIe:

Aah! Men är det pci-e gen3 då?
Hårddiskar är inte min starka sida ska jag erkänna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Md87kh:

Aah! Men är det pci-e gen3 då?
Hårddiskar är inte min starka sida ska jag erkänna!

M.2 brukar vara minst PCIe 3.0, och datorn är för gammal för att ha PCIe 4.0. Det kan finnas andra begränsningar som att det bara är PCIe 3.0 x2 istället för x4, men det får du nog testa dig fram till.

PCIe är oavsett både bakåt- och framåt-kompatibelt, så vilken M.2 PCIe som helst fungerar. Det är bara en fråga om du får ut full prestanda eller ej, men det brukar spela mindre roll i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

M.2 brukar vara minst PCIe 3.0, och datorn är för gammal för att ha PCIe 4.0. Det kan finnas andra begränsningar som att det bara är PCIe 3.0 x2 istället för x4, men det får du nog testa dig fram till.

PCIe är oavsett både bakåt- och framåt-kompatibelt, så vilken M.2 PCIe som helst fungerar. Det är bara en fråga om du får ut full prestanda eller ej, men det brukar spela mindre roll i praktiken.

Så om jag skaffar en PCIe 3.0 x4 så funkar det garanterat men kanske inte på max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Md87kh:

Så om jag skaffar en PCIe 3.0 x4 så funkar det garanterat men kanske inte på max?

Ja