Permalänk
Medlem

Varm CPU - Ryxen 5 5600x

Hej!

Lång historia kort:
Dels tycker jag att processorn är ovanligt varm vid mycket låg load. Upp emot 60 grader utan att jag egentligen belastar datorn överhuvudtaget. Vid gaming, i mitt fall nästan uteslutande CSGO har datorn vid flera tillfällen frusit in-game och jag har inte haft något annat val än att reboota datorn med knappen. Här har jag dessvärre inga siffror att dela med mig av, men jag misstänker att processorn blir för varm, även om det såklart kan bero på annat.

Jag trodde först att det berodde på att jag hade haft för mycket kylpasta på vid montering, men problemen kvarstår tyvärr efter ommontering. Möjligen att det har gjort några graders skillnad i rätt riktning. Jag inbillar mig att problemen har blivit lite värre efter uppdatering till windows 11, men det kan vara just inbillning.
En annan sak som jag upplever som märklig (kanske inte alls är det, mer min okunskap i sådana fall) är att turbon "kickar igång" allt för ofta även vid knappt någon load alls? Varför ska den gå upp till nästan 4.7ghz när datorn knappt används?

Kylare till min 5600X är Be Quite Pure Rock 2 Slim. Förvisso inte den allra bästa, men nog tycker jag att den borde göra sitt jobb i det här fallet om man inte ska klocka en massa?

Jag har också googlat runt lite och förstått att 5600X i kombination med ASUS motherboard, vilket jag har (ASUS TUF 550-pro) kan ge för mycket ström varpå processorn blir för varm därav. Är det någon som har haft liknande problem eller hört om någon som haft? Har ni hört/hittat någon lösning?

Om tråden bör ligga i annat underforum så ber jag om ursäkt och ber admin att flytta tråd till rätt ställe.

Tack på förhand!
/Gabbe

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det ser högt ut. Men ja, temperaturer utan belastning är mindre intressanta än när systemet belastas.

Kör gärna en benchmark som belastar processorn och visa vad du får för temperaturer - och klockhastigheter.
Exempelvis OCCT (eller om du föredrar annan mjukvara/mätningar).

Uppdaterat BIOS? Överklockat eller nå liknande?

Är det så att temperatuerna är väldigt höga under belastning (vilket det ju låter som) så är väl frågan hur bra grejerna sitter monterade, om heatpipes kan vara skadade och hur cirkulationen i chassit ser ut. Fungerar fläktarna som de ska? Har chassi eller CPU märkligt lågt ställd fläktkurva kanske?
Finns många möjliga felkällor. Vi får kanske beta av en i taget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Dels tycker jag att processorn är ovanligt varm vid mycket låg load. Upp emot 60 grader utan att jag egentligen belastar datorn överhuvudtaget. Vid gaming, i mitt fall nästan uteslutande CSGO har datorn vid flera tillfällen frusit in-game och jag har inte haft något annat val än att reboota datorn med knappen. Här har jag dessvärre inga siffror att dela med mig av, men jag misstänker att processorn blir för varm, även om det såklart kan bero på annat.

[...]
En annan sak som jag upplever som märklig (kanske inte alls är det, mer min okunskap i sådana fall) är att turbon "kickar igång" allt för ofta även vid knappt någon load alls? Varför ska den gå upp till nästan 4.7ghz när datorn knappt används?

Kan du faktiskt kolla upp vad temperaturerna blir på de flesta komponenter först? Det är inte ovanligt att temperaturen kan hoppa upp till 60C under korta perioder. Det är också vanligt att Ryzen boostar till en hög klockhastighet när få kärnor används.

Vad har du för övrig hårdvara?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Vad har du för vcore. Den brukar vara väldigt hög i stock. På min 3400G låg den på 1.45.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har lite att kolla när jag kommer hem märker jag. Tack hörrni! Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det ser högt ut. Men ja, temperaturer utan belastning är mindre intressanta än när systemet belastas.

Kör gärna en benchmark som belastar processorn och visa vad du får för temperaturer - och klockhastigheter.
Exempelvis OCCT (eller om du föredrar annan mjukvara/mätningar).

Uppdaterat BIOS? Överklockat eller nå liknande?

Är det så att temperatuerna är väldigt höga under belastning (vilket det ju låter som) så är väl frågan hur bra grejerna sitter monterade, om heatpipes kan vara skadade och hur cirkulationen i chassit ser ut. Fungerar fläktarna som de ska? Har chassi eller CPU märkligt lågt ställd fläktkurva kanske?
Finns många möjliga felkällor. Vi får kanske beta av en i taget.

Sorry för seg återkoppling, men så är det ibland när livet kommer emellan.. här är mina specs utöver processor och moderkort. Alla delar är nya utom CPU och GPU (GPU dock obetydligt använt enligt tidigare ägare). Värt att nämna som inte nämns ses i bilden är att PSUn är på 650w. Jag har därtill 2st m2 diskar på 1TB vardera. Enligt PSU-kalkylator som jag använde innan köp bör jag klara mig med 650w?

Processorn är förvisso köpt begagnad, men jag har inte fått någon information om att den skulle vara överklockad, och den kör ju för det mesta i 3.6ghz som den ska. Den har dock spikes upp till 4.65 som mest som du kan se i bilden, trots knappt någon load som jag beskrev i ursprungsinlägget.

Ska köra en benchmark imorgon hoppas jag när jag förhoppningsvis får tid!

Tack för att du/tar er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kan du faktiskt kolla upp vad temperaturerna blir på de flesta komponenter först? Det är inte ovanligt att temperaturen kan hoppa upp till 60C under korta perioder. Det är också vanligt att Ryzen boostar till en hög klockhastighet när få kärnor används.

Vad har du för övrig hårdvara?

Läs gärna svar på inlägg ovan om du har tid Tack Decster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad har du för vcore. Den brukar vara väldigt hög i stock. På min 3400G låg den på 1.45.

Skriver till dig med =D Livet kom emellan och har inte hunnit kika. Jag är också inne på att det kan vara något sådant. Ska se om jag kan undersöka saken vidare imorgon!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Den har dock spikes upp till 4.65 som mest som du kan se i bilden, trots knappt någon load som jag beskrev i ursprungsinlägget.

Som sagt, med Ryzen är det vanligt att den boostar högt på en kärna när en enkel last behöver bearbetas. Programmet du använder visar dock enbart ett generellt värde, så det är inte säkert att alla kärnor boostar till just 4.65GHz. Mer troligt är det att en eller två kärnor temporärt boostar så högt när t.ex operativsystemet gör någonting i bakgrunden, eller om du öppnar ett nytt program eller fönster.

När det gäller spänningen (Vcore) så är Ryzen [5000]-serien designad att köras i uppåt ~1.50V. I enklare laster är det mer troligt att spänningen körs så högt, men ju fler kärnor som belastas (speciellt om de alla belastas mycket) desto mer ska spänningen sjunka. I spel så är det inte ovanligt att den hamnar uppåt 1.50V.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Som sagt, med Ryzen är det vanligt att den boostar högt på en kärna när en enkel last behöver bearbetas. Programmet du använder visar dock enbart ett generellt värde, så det är inte säkert att alla kärnor boostar till just 4.65GHz. Mer troligt är det att en eller två kärnor temporärt boostar så högt när t.ex operativsystemet gör någonting i bakgrunden, eller om du öppnar ett nytt program eller fönster.

När det gäller spänningen (Vcore) så är Ryzen [5000]-serien designad att köras i uppåt ~1.50V. I enklare laster är det mer troligt att spänningen körs så högt, men ju fler kärnor som belastas (speciellt om de alla belastas mycket) desto mer ska spänningen sjunka. I spel så är det inte ovanligt att den hamnar uppåt 1.50V.

I stock ja. Min 3400G låg i stock på 1.45, fick ner den till 1.1 i samma frekvens.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ladda ner typ hw monitor samt cinebench och återkom med temperatur, spänning osv under last så blir det mycket lättare att hjälpa.

Men kan säkert vara så enkelt som att moderkortet har funktion som låter upp cpuns effekt budget och då kan temps springa iväg en aning även under låg last.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det ser högt ut. Men ja, temperaturer utan belastning är mindre intressanta än när systemet belastas.

Kör gärna en benchmark som belastar processorn och visa vad du får för temperaturer - och klockhastigheter.
Exempelvis OCCT (eller om du föredrar annan mjukvara/mätningar).

Uppdaterat BIOS? Överklockat eller nå liknande?

Är det så att temperatuerna är väldigt höga under belastning (vilket det ju låter som) så är väl frågan hur bra grejerna sitter monterade, om heatpipes kan vara skadade och hur cirkulationen i chassit ser ut. Fungerar fläktarna som de ska? Har chassi eller CPU märkligt lågt ställd fläktkurva kanske?
Finns många möjliga felkällor. Vi får kanske beta av en i taget.

När jag var inne i msconfig under systemstart och avancerat kunde jag där se att bara 1 processor av "12" var upplåsta. Det är bland det första jag brukar kika när jag installerat windows på en ny dator eller vid ominstallation, men jag hade tydligen glömt det den här gången. Kan detta vara en anledning till den höga tempen?

Efter upplåsning körde jag ett benchmark-test. Se mer ingående siffror nedan:

Ovan ser ni HWmonitor precis efter 40 sekunders benchmark-test i OCCT.

OCCT scores efter 40 sekunders benchmark-test.

Vad jag kan se verkar den inte ha blivit varmare än dryga 70 grader?
Det har även blivit en markant ökning i fps nu efter upplåsningen av fler kärnor och jag tycker att datorn flyter på bättre generellt, även om man inte ska underskatta placebo när det kommer till subjektiv upplevelse haha.

Permalänk
Medlem

Det är nog större chans att det är minnena som spökar om det smäller, dvs kolla om de kör rätt spänning, timings osv.
Senaste bios är nog att föredra i vilket fall då Ryzen har haft problem med minneskompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är nog större chans att det är minnena som spökar om det smäller, dvs kolla om de kör rätt spänning, timings osv.
Senaste bios är nog att föredra i vilket fall då Ryzen har haft problem med minneskompatibilitet.

Jag hade problem med att minnena bara körde i typ 1866mhz eller något i början vilket också tror begränsade processorn. Det avhjälpte jag dock genom att pilla lite i BIOS genom att studera någon tutorial på youtube. Men om dom kör i rätt spänning har jag dessvärre ingen aning om. Antar att det går att se även detta i BIOS?